Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
clover

jak obliczyć opóźnienie dźwięku do poszczególnych mikrofonów ustawionych w okręgu

Recommended Posts

Witam, jak w temacie, chciałbym obliczyć opóźnienia dźwięku dla tych dwóch przypadków:

Mikrofony są ustawione w równej odległości od siebie i w równym okręgu.
Potrzebuję wzory na opóźnienie dźwięku dla przypadku 1. gdzie źródło dźwięku jest daleko od mikrofonów i fala dźwiękowa jest prosta dla wszystkich mikrofonów,
oraz dla przypadku 2. gdzie źródło dźwięku jest blisko mikrofonów i fala dźwiękowa jest sferyczna co dodatkowo zmienia czas dotarcia dźwięków do poszczególnych mikrofonów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1. To mają być jakieś czysto teoretyczne wyliczenia na zajęcia z fizyki/akustyki?
2. O jakim opóźnieniu mówisz? Względem czego? Bo nie podałeś odległości źródła, więc nic się nie da o tym bezwzględnym (od emisji do odebrania przez mikrofon) powiedzieć.
3. W tym drugim przypadku mówimy o hipotetycznie idealnym źródle o promieniowaniu 360st.?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1. Tak to jest teoretyczne zagadnienie do projektu wzmocnienia dźwięku, by korzystając z tych mikrofonów nie nagrać pogłosu a jeden silniejszy dźwięk.
2. Chodzi o opóźnienie pomiędzy poszczególnymi mikrofonami aby nagrać jeden silny dźwięk a nie pogłos, a co do odległości źródła to powinno być uniwersalne
3. Tak

tu jeszcze daję przykład dla pierwszego przypadku tylko z mikrofonami ustawionymi w jednym rzędzie:
http://teledsp.kt.agh.edu.pl/17/index.html Przykład 17.4

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie chcę się stawiać w roli specjalisty od fizyki, ale z tego co mi się wydaje, to:
-pierwszy przypadek może mieć uniwersalny wzór jeśli będziesz miał dużą liczbę mikrofonów (w teorii dążącą do nieskończoności), gdyż w przeciwnym wypadku trzeba brać pod uwagę przesunięcie kątowe po tym okręgu i "luki" pomiędzy mikrofonami,
-drugi przypadek nie będzie miał uniwersalnych wzorów, gdyż opóźnienia będą wprost zależne od ustawienia mikrofonu, w środku okręgu będą identyczne dla wszystkich, a w przypadku dużej odległości od środka (dążącej do nieskończoności) będziemy mieli tak naprawdę powtórzony przypadek pierwszy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie jestem od obliczeń, ale te przypadki układu mikrofonów są jakoś teoretycznym liczeniem precyzji tylko dla liczenia, bo odległość mikrofonów L=0.05m to chyba niewiele i rzeczywiście to jest wielka precyzja liczenia, wręcz niesamowita i jak do jakiegoś kosmicznego sposobu-metody i przypomina jedno z takich ćwiczeń. Tym bardziej że tak blisko siebie mikrofony nie są w płaszczyźnie prostopadło-pionowej i tylko dlatego są liczone jakieś opóźnienia dźwięku. Nie wiedziałem że uczący się mają takki naukowy trening i tylko teoretyczny, ale chyba nie praktyczny, chyba po to aby wykazać jak działają mikrofony z bliska a jak z daleka i wtedy rzeczywiście są jakieś różnice wyliczeń. Moja jałowa informacja oddaje atmosferę ćwiczeń-nauki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

a w przypadku dużej odległości od środka (dążącej do nieskończoności) będziemy mieli tak naprawdę powtórzony przypadek pierwszy.



tak, bo pierwszym przypadku źródło jest takie samo co w drugim, tylko jest różnica odległości tego źródła od mikrofonów, więc przy dużych odległościach fala dźwiękowa stanie się "płaska" i wtedy do wszystkich mikrofonów dociera pod tym samym kątem


w drugim przypadku też raczej powinno być jedno uniwersalne rozwiązanie i ono ma brać pod uwagę tylko małe odległości gdzie fala będzie docierała półokręgiem.


atem261 to jest projekt na studia z separacji dźwięku do wykonania w Matlabie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
No to wybacz clover, ale wydaje się, że spośród nas tutaj to chyba najprędzej Ty rozwiążesz to tak jak masz mieć na zajęcia. Dla mnie uniwersalne rozwiązanie dla drugiego przypadku kłóci się z logiką, ale może po prostu o czymś nie wiem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z tego wynika, że takie rozważania mają też na celu kto jak właściwie i praktycznie wyciąga wnioski, a samo obliczenie opóźnienia dźwięku dla rożnej pozycji mikrofonów jest nie tak istotne -czyli taki temat właściwie powinien być raczej zaczepką do dyskusji i dopiero wtedy jest coś wart.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pacio94 to taki dostałem projekt i wyjaśnienia dostałem tyle co tu przekazałem, więc liczyłem że ktoś z Was może orientuje się prędzej jak to można ogarnąć ale ok coś będę musiał dalej szukać choć na ten temat ciężko coś znaleźć..
ale dzięki za próbę pomocy icon_wink.gif

atem261 o to właśnie chodzi, że to ma być program w Matlabie, który będzie wzmacniał dźwięki sumując odczyty w wszystkich mikrofonów tak jak to jest w tym przykładzie 17.4 (który jest dla mikrofonów ustawionych w jednym rzędzie): http://teledsp.kt.agh.edu.pl/17/index.html

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...