Skocz do zawartości
Angel

Jak to jest z prądem płynącym w kablach.

Recommended Posts

Lukaszzsch, z jednej strony bardzo Ci dziękuję za Twój wpis. Jest ciekawy i pokazuje jak z niedowiarka można stać się słyszącym i świadomym słuchaczem. Super, że dzielisz się z nami swoimi spostrzeżeniami i miałeś odwagę napisać taki post.
Ale nie gniewaj za to co poniżej napiszę, bo musisz się jeszcze sporo nauczyć, dużo osłuchać.
Gdyby to było tak proste jak sugerujesz i jakieś tam kabelki 2x4mm z miedzi OFC miały by być remedium na takie sprawy, to już dawno
kable KGHM o odpowiednich przekrojach obsługiwałyby sprzęt od budżetowego do top hi-endu.
Lecz nie zniechęcaj się, ani nie traktuj mojej wypowiedzi jako przygany. Tylko chcę Ci zwrócić uwagę, że nie wszystko jest tak proste na jakie wygląda.

Faszi (to od faszyzmu? icon_rolleyes.gif icon_cool.gif - naprawdę bardzo żartuję ), by Ci odpowiedzieć na to pytanie solidnie a nie na odwal się, musisz podać niemal wszystkie dane jakie podaje się przy zakładaniu pierwszego postu.
Inaczej każda odpowiedź będzie wróżebnym/a nuż się uda strzałem.
Jak może zauważyłeś ja piszę dużo i zawsze pytam o te podstawowe sprawy jak pomieszczenie, akustyka, sprzęt, gust brzmieniowy i muzyczny.
I nie dlatego, że mi się nudzi, nie mam co robić albo pali mi w dekiel. Ale chcę na podstawie szczegółowych odpowiedzi/danych doradzić jak najprecyzyjniej.

Na forum jest dużo zgadywaczy. Wystarczą im dwa zdanie i wyrokują jaki sprzęt komu potrzebny.
Sam powiedz jak można określić taką postawę, jak nazwać takich kolegów?
Hmmm, a może mają moce nadprzyrodzone? icon_eek.gif O tym nie pomyślałem. Pewnie mają icon_idea.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
icon_eek.gif Nie od faszyzmu. . . Tego jeszcze brakuje, aby Benito szalał na forum. . .

Kwota do 50 pln za metr. Potrzebuje 2x2,5m

Może to być używany kabel, byle w dobrym stanie. Nie zniszczony.

Sprzęt to :

Sony Ta - F 830ES
Harman / Kardon HD 7725 / Mp3 320kbs z dysku ps3 (myślę nad zakupem DAC'a)
Jamo C 807

Pokój około 12m2 (5x2,5)

Muzyka różna z wyjątkiem techno, disco polo i heavy metal .

Najlepiej gdyby to był jednorazowo zakupiony przewodu.

W pokoju stolik rtv , stolik kawowy, szafka, kanapa, kilka kwiatów. Grube zasłony. Kolumny stoją na 4 cm płytach granitowych, ustawione na węższej ścianie.
Nie da się na szerszej, brak miejsca na swobodne poruszanie się w takiej konfiguracji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Faszi, no to już jasne skąd Twój nick. Znasz się na modzie?

Co do kabli, to dość trudna sprawa. Bo one tu raczej niewiele pomogą.
Ja bym ten stan rzeczy upatrywał w nieodpowiednim do tych kolumn pomieszczeniu.
Jest zbyt małe do tak dużych kolumn. Na pewno trudno im tu złapać odpowiedni "oddech" Jeśli scena jest dobra, to i tak sukces. Ale pewnie mogłaby być lepsza, gdyby nie bliskość ścian bocznych. Lecz nie możesz za bardzo kolumn od nich odsunąć, bo za bardzo zmniejszysz rozstaw i scena będzie zbyt wąska, ściśnięta. Męczyłem się ileś tam lat w bardzo podobnym pomieszczeniu, więc wiem co to znaczy.
Wysokie mogą być nie tyle zbyt mocne, co podbite bliskością ścian. Ja poprzez odpowiednie umeblowanie (dużo miękkich mebli i otwarte półki z książkami, płytami) i wygłuszenie miejsc pierwszych odbić dźwięku uzyskałem niezłą stereofonię, brak podbicia wysokich tonów.
Z kątem skręcenia kolumn do środka też pewnie próbowałeś?
Gorzej z niskimi tonami. Bo tak duże kolumny w takim pomieszczeniu zazwyczaj bardzo wzbudzają niskie tony. Albo zaczyna wręcz bumieć. U mnie było odwrotnie, chyba podobnie jak u Ciebie. Niskie tony, te najniższe niestety zostały zniwelowane. Nawet średni zakres niskich tonów był dość słaby. Kombinowałem z różnymi kolumnami, w tym z dużymi podłogowymi. Wreszcie kupiłem dobre monitory i przynajmniej jakość niskich tonów była na dobrym poziomie. A reszta po prostu świetna.
Dlatego najpewniej pomieszczenie, jego proporcje, wielkość, powodują, że nie ma najniższych tonów. Zresztą taka długość fali potrzebuje sporego pomieszczenia by się prawidłowo rozwinąć.
Przecież te kolumny według pomiarów Audio schodzą do 25 Hz. Mało które kolumny mogą tym się poszczycić. A nawet katalogowe 35 Hz to też świetne osiągi. Teoretycznie powinieneś mieć bardzo głęboki bas. A jednak... .

Jeszcze inna sprawa, to wzmacniacz. Może być mocny, wydajny. Ale nie musi dobrze współgrać z kolumnami w pewnych dziedzinach.
I czasem trudno zawyrokować dlaczego. Ja miałem 150 W tranzystorowiec, który owszem głośno grał, bardzo dynamicznie, ale pod wieloma względami nie zgrywał się dobrze z moimi dość wymagającymi monitorami. W tej chwili dużo swobodniej w wielu aspektach poczyna sobie z nimi 15 W lampowiec.
I najlepiej gra na "godzinie" 10 - 11. Czyli jest jak być powinno.
Twoje kolumny są dość wymagające. Bo 4 omowe i mają skuteczność tylko 85 dB. Do tego jest kilka głośników do napędzenia.
Choć oczywiście biorąc pod uwagę parametry wzmacniacza wszystko powinno być w najlepszym porządku.

Ciekaw jestem czy słuchałeś jak Twój zestaw gra w dużo większym pomieszczeniu, przy powiedzmy choć metrowych odstępach od ścian? Może zrób taką próbę i wówczas stwierdzisz z całą pewnością, czy niedobór niskich a zbytnia ekspozycja wysokich, to wina konfiguracji, czy jednak Twojego pokoju.
Na co niestety stawiam.

Wracając do okablowania, to raczej trudno będzie znaleźć kable za 300 zł grające tak jak chcesz.
Całościowo może Wireworld Terra 5.
Inna sprawa, że jak już zmieniać kable to na lepsze. Twój zestaw aż się prosi o coś bardziej wyrafinowanego.
No, chyba, że będziesz wymieniał jakiś element toru na inny, to rzeczywiście może warto poczekać z droższym okablowaniem.
Może też lepiej byłoby spróbować z bi-wiringiem. Łatwiej byłoby znaleźć kable łagodzące górę i wypełniające środek pasma. Na przykład Cable Talk (seria Concert albo Professional) , czy Monitor Cable LS 600 B&W, Mogami Ultra Pure, może coś z Van Den Hul'a?
A na dół dać jakieś odpowiednio traktujące ten przedział pasma. Na przykład Tara Labs Prism Omni, Ultralink Challenger czy Ultralink Excelsior EXCE-8, MIT Terminator 3, XLO VDO ER-11. Albo paradoksalnie QED Silver Anniversary.
To jako kable używane. I pewnie niełatwo będzie znaleźć.

Jeszcze innymi rozwiązaniami może być wymiana źródła. Tak jak chcesz, czyli z przyciemnioną góra, świetną, pełną i soczystą średnicą oraz mocnymi niskimi gra odtwarzacz Arcam Alpha 5+.

Lub też możesz poszukać interkonektów węglowych Van Den Hul. Czyli First albo Second. Zarówno odtwarzacz jak i interkonekty miałem, to wiem co polecam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pracowałem w Anglii i miałem to szczęście, że mogłem sobie pozwolić na dużo fajnych rzeczy. Np co tydzień kupowałem nowe Nike'i więc koledzy z pracy się śmiali, że zbieram kolekcję butów.
Heh nawet chcieli żebym zrobił zdjęcia butów i wysłał do dystrybutora w celu dostania jakiegoś rabatu albo zatrudnienia :)
Tak zaczęli się do mnie zwracać Fashion i zostało Fashion, pozatym dla nich lepiej było wymówić słowo pochodzące z angielskiego.
Swoją drogą garnitury tez lubię. Na to wygląda, ze mieli rację ;)

Co do pomieszczenia to rzeczywiście katastrofa, przekładam kolumny , stolik kanapę itd w końcu doszedłem do w miarę dobrego kompromisu i tak zostawiłem. Co najlepsze w przedpokoju mam najwięcej niskiego basu hehe tylko kto będzie stał przy drzwiach wejściowych i słuchał muzyki?
Najwięcej frajdy ma listonosz; )

Dobrze mnie rozumiesz kolego f1angel (swoją drogą to od anioła formuły 1wszej?) Teraz baza stereo to 1,5 metra mierzona od środka korektora fazy. Odstęp od tylnej ściany 78 cm , od bocznych po około 30 cm.
Z kątem ustawienia kolumn próbowałem.
Z drugiej strony scena jest nie najgorsza i dźwięk jest dosyć dobry. Różne przeszkadzajki jak i instrumenty na scenie można zlokalizować.
Niestety nie przenosiłem kolumn do innego pokoju, raz waga 28kg szt plus kolce, dwa musiałbym meble przestawiać ....

Pisząc o lekkim przyciemnieniu chciałem zniwelować sybilanty przy niektórych nagraniach np Tanita Tikaram czy Norah Jones . Z drugiej strony właśnie Sony ciut podkreśla wysokie tony i chciałbym do niego inny przewód.
Komplet Harman Kardon HD 7725 plus HK 690 lepiej się dogadują co do wysokich i sybilantów brak.
Jak wspomniałem najlepiej z mojego punktu widzenia kupić przewód i zmieniać w zależności od wzmacniacza w systemie.

Myślałem nad DAC'iem Nada, może zmieniły barwę na ciut cieplejszą. Poczytam o wspomnianym przez Ciebie Arcamie (tak się składa, że lubię tego producenta) jak i o kabelkach.

Dziękuję kolego f1angel za bardzo rzetelny post i próbę pomocy. Ciesze się , że tutaj na forum można znaleźć konkretne i profesjonalne podejście do tematu (pokój, wystrój itp), a nie wysmiewanie jak to ma miejsce gdzie indziej.

Pozdrawiam serdecznie,

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Faszi na Jarka zawsze można liczyć. Pisze rzeczowo i podchodzi poważnie do tematy i pytającego.
W jednej kwestii miałbym jednak zastrzeżenia. Otóż nie wiem, czy przy niskich rejestrach sprawdziłby się XLO VDO ER-11. Mam oczywiście na myśli bi-wiring. Mam te kable. Słuchałem ich w różnych kombinacjach i na różnym sprzęcie. Świetne kabel, ale niestety do systemów ciemnych i z mocno uwypuklonym basem. Moim zdaniem odchudzą bas jak nic.
Natomiast jak radzi F1angel warto posłuchać wymienionych kabli, szczególnie MIT-a. MIT-y są nie doceniane w naszym kraju. Mam z nimi do czynienia w wielu systemach od kilku lat i nie żałuję. Dorzuciłbym tu jeszcze Cardas Crosslink, ale w wersji bi-wire. Kable te w tej wersji kosztują więcej niż zamierzasz wydać, ale na rynku wtórnym bywają w atrakcyjnych cenach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
No cóż. Ja miałem z tymi kablami XLO tylko raz do czynienia i po wpięciu właśnie podały bardo mocne niskie tony. Wręcz nabuzowane.
Ale są takie przypadki. Np. polecane wielokrotnie do Lebena głośnikowe Auditorium 23. Kolega Wpszoniak słuchał na tych kablach w dwóch konfiguracjach i wręcz stwierdził, że słabe były niskie oraz wysokie tony. Czy nawet określił to bardziej dosadnie.
Ja mam te kable, używam na co dzień i są one najlepszymi jakie miałem. Absolutnie nie mam zastrzeżeń do niskich czy wysokich tonów.
No może jeśli ktoś oczekuje podkreślenia tych rejestrów będzie czuł się rozczarowany. Bo są bardzo liniowe. Te kable zastąpiły u mnie świetne w swojej cenie Straight Wire Rhapsody S (bi-wire). Przy A 23 usłyszałem lepsze odklejenie się planów wgłąb, wielowarstwowość, oddech. Dla mnie hit.
Ale jedno jest pewne i wziąłem sobie pod uwagę opinię pierwszego właściciela, że są to kable mało efektowne. W sensie, że nie efekciarskie, w pierwszym odsłuchu mogą przepaść. Można ich nie docenić.
Tak samo pogrążyłbym srebrne Sablon Audio Panatela. Tu trzeba jeszcze dłużej poczekać aż się ułożą, rozgrzeją. Porównywałem je z innymi moimi świetnymi kablami, miedzianymi Acrolink 6N-A2400II. Sablony zagrały bardziej płasko, mniej przestrzennie, jasno.
Pomyślałem, że tak właśnie grają. Szczególnie, że Acrolinki były już u mnie jakiś czas, przetrwały kilka konfiguracji sprzętu i opierały się wymianie, choć porównywałem z wieloma, nawet droższymi kablami.
Dopiero po kilku przełączeniach i porównaniach zrezygnowany właściwie, z postanowieniem, że Sablony idą do ludzi, włączyłem je na całe popołudnie i wieczór. Jak się rozgrzały, to zagrały na takim poziomie jak Acrolinki.
Różnice, to odrobinkę jaśniejsza prezenatacja i lepiej zebrane, krótsze (nie płytsze) niskie tony.
Byłem bardzo zdziwiony, że srebro gra z wszystkimi swoimi zaletami a bez wad związanych z użyciem tego metalu. Zostały.

Wracając do XLO. Jeśli Ty Marek masz te kable i przetestowałeś w większej ilości kombinacji, rzeczywiście poradzimy koledze Faszi nie branie ich pod uwagę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Drodzy Koledzy wszedłem na stronę MIT'a a właściwie dystrybutora i znalazłem w cenniku (format Pdf) coś takiego: Matrix 12 Speaker single-wire 2 x 2,44m cena prawie 4k pln .

Ze szpuli kosztują 25, 35, 45pln / m. Jedynym minusem jest fakt, iż sprzedają minimum 10m. Ja potrzebuję 5m.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie napisałem, że ktoś kazał szukać nowych. Nie znam firmy Mit i dlatego zerknąłem na stronę dystrybutora i podzieliłem się tym co znalazłem.

Może słyszeliście taki kabel jak Monitor Black & White LS-600?
Ponoć ciepły kabel idealny do lampy, z basem szybkim i sprężystym.

Link z tym przewodem:

http://allegro.pl/monitor-black-white-ls-6...6636084321.html

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przepraszam Cię, strasznie się zakręciełem. Sprawdziłem tylko tego Mit'a i zacząłem szukać po omacku a nie z podanych pozycji w Twoim poście icon_wink.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Drodzy Koledzy wszedłem na stronę MIT'a a właściwie dystrybutora i znalazłem w cenniku (format Pdf) coś takiego: Matrix 12 Speaker single-wire 2 x 2,44m cena prawie 4k pln .

Ze szpuli kosztują 25, 35, 45pln / m. Jedynym minusem jest fakt, iż sprzedają minimum 10m. Ja potrzebuję 5m.


Zarówno firmę MIT jak i dystrybutora znamy icon_smile.gif
Podobnie cennik.

Ale jeśli jesteś zainteresowany kablami głośnikowymi tej firmy to warto się skontaktować z dystrybutorem bo może ma jakieś końcówki tych kabli ze szpuli i będzie mógł sprzedać Tobie mniej niż 10 metrów.

Tym niemniej są to modele słabsze niż kable konfekcjonowane (m.in. Terminator 3 o którym wspominał wcześniej F1angel).

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dopadła mnie "choroba kablowa", coś okropnego. Myślałem, że mnie to nie spotka, a tu masz...
Nic tylko szukam, czytam itd.
Im dalej w las, tym więcej drzew...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak jak pisze Jarek z kablami w różnych systemach bywa różnie. Już na tym forum były np. dyskusje i rozbieżne zdania na temat brzeminia DNM Reson. icon_twisted.gif
Co do MIT-ów to jak pisałem dobre i nie doceniane kable. Cytowany Matrix to świetny kabel. Niestety drogi. Jednak dystrybutor - jeszcze - potrafi odpowiednio uatrakcyjnić cenę. icon_smile.gif
Bywają też na rynku wtórnym MIT-y w ciekawej cenie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jutro spróbuję się dodzwonić do dystrybutora, i zapytać o przewody Mit'a.



Witajcie, niestety nie mlieli odcinków Mit'a. Jak narazie niczego nie kupiłem.


Zrobiłem połączenie Bi Wire, na górę dałem zwykły polski kabel OFC 2x2,5mm.
Różnica jest, sybilanty mniej dokuczliwe. Słychać wiecej dźwięków w utworach np. Toto - Africa , których wcześniej nie słyszałem na tym kablu Wireworld.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Potrzebny mi długi interkonekt szukałem na allegro oraz olx maksymalnie do 80zł znalazłem kilka znanych kabelków 90-100cm długości dźwięk preferuję neutralny, niezły scenicznie czysty dźwięk, może być ciut przyciemniony sopran
takie do 50zł znalazłem
http://allegro.pl/interkonekt-50-75-100-15...6700723689.html
http://allegro.pl/interkonekt-50-75-90-150...6700724004.html
tu nieco droższe
https://www.olx.pl/oferta/interkonekt-rca-n...html#8910ecfbe9
https://www.olx.pl/oferta/interkonekt-mogam...html#8910ecfbe9

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam. Też mam zapytanie o kable głośnikowe. Mam obecnie zwykłą miedzianą beztlenówkę 2x2,5mm za jakieś 6zł za metr podłączone w systemie bi-wiringu, puszczone pod podłogą. Razem jakieś 15 metrów. Banany Veoz. Marantz pm8005 i kef q500. Chciałbym trochę więcej basu i złagodzenia chaosu w średnicy przy szybkim, metalowym brzmieniu gitar. Chociaż ogólnie dźwięk i tak w sumie jest super ale tak poeksperymentować mi się zachciało. Warto kupować jakiś droższy kabel zważywszy na długość jakiej potrzebuję? Interesuje mnie coś z kabli qed może, bo mam interkonekty qed i są dobre. Mam też kino domowe ale to zostanie już na starym kablu, bo za dużo tego i nie ma sensu zmieniać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
Cytat

... Warto kupować jakiś droższy kabel zważywszy na długość jakiej potrzebuję?


Oczywiście- warto! Zrezygnowałbym na Twoim miejscu z bi-wiringu na rzecz podwójnego okablowania 2*droższego, bo przecież to już nie 15m a jedynie 7,5m... Poza tym przyoszczędź na wtykach, jeśli nie będą najlepsze z możliwych- WBT, Furutech lub Eichman.
Wybór QED jest bardzo dobry (np Genesis Silver Spiral) lub Chord (co najmniej Epic). Bardzo mi zależy na Twojej opinii jeśli się na jakiśkonkretny model zdecydujesz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dziękuję za rady. A co myślisz na temat stosowania różnych przewodów w bi-wiringu, inne do wysokich tonów, a inne do niskich? A gdybym zrezygnował z bi-wiringu, to mam zmostkować zaciski tymi dobrymi przewodami, czy użyć oryginalnych zwor w terminalach?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
Cytat

... mam zmostkować zaciski tymi dobrymi przewodami, czy użyć oryginalnych zwor w terminalach?


Nie jestem entuzjastą łączenia w bi-wiringu w ogóle. W przypadku bi-wiringu, a zwłaszcza przy zastosowaniu dwóch różnych przewodów dla każdej sekcji, może dochodzić do przesunięć fazowych. Była o tym już mowa na naszym forum (nie pamiętam w którym wątku). Zauważ, że znakomici producenci znakomitych zestawów głośnikowych jak Art, Wilson Audio (to tylko przykłady) nie dają możliwości połączenia bi-wiring. Chyba najkorzystniej będzie przewlec kabrl przez obie pary gniazd, ale mając zwory możesz sprawdzić co ci lepiej w ucho "wchodzi".

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ogólnie dźwięk mojego zestawu mi się podoba, nawet znalazłem odpowiednie ustawienie do słuchania metalu. Słucham najczęściej rocka, ale też muzyki klasycznej, filmowej i w ogóle każdej dobrej. Nie problem w tym, czego mi brakuje w moim sprzęcie, bo to co może być wadą w jednym rodzaju muzyki może być zaletą w drugim. Szukam raczej sposobu na polepszenie już i tak zadowalających mnie osiągów mojego sprzętu (przypomnę, marantz pm8005 i kef q500), z położeniem nacisku na nie tyle pogłębienie basu, co jego wyostrzenie (do metalu wydaje się czasami zbyt gładki). Ewentualnie żeby dźwięk był mniej suchy, bo taki potrafi być przy słuchaniu przez source direct.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Cytat

... Warto kupować jakiś droższy kabel zważywszy na długość jakiej potrzebuję?


Oczywiście- warto! Zrezygnowałbym na Twoim miejscu z bi-wiringu na rzecz podwójnego okablowania 2*droższego, bo przecież to już nie 15m a jedynie 7,5m... Poza tym przyoszczędź na wtykach, jeśli nie będą najlepsze z możliwych- WBT, Furutech lub Eichman.
Wybór QED jest bardzo dobry (np Genesis Silver Spiral) lub Chord (co najmniej Epic). Bardzo mi zależy na Twojej opinii jeśli się na jakiśkonkretny model zdecydujesz.


A co myślisz o Chord Clearway albo Qed Silver Anniversary?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...