Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
sauber79

Dolby Digital

Recommended Posts

Coś chyba żle przeczytałeś. •
THX Select -
THX Ultra -
THX Ultra II -
THX Surround EX -
DTS •
DTS ES (matrix i dyskretny) •
DTS 96/24 •
Dolby Digital -
Dolby Digital-EX •
Dolby ProLogic •
Circle Surround •
Dekoder HDCD To są formaty które obsługuje twój ampli.Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Myśle ze wyj~ąsnienie skrotu tez wiele da:
Dolby Digital Audio Compression-3, Dolby Digital lub AC3 (nazwy handlowe używane przez twórcę kodeka, firmę Dolby), nazwa A/52 została przyjęta przez ATSC.

Dźwięk jest kodowany z oryginalnego zapisu PCM o częstotliwości próbkowania 48 kHz i próbkowaniu 16-24 bit (czyli o jakości wyższej niż CD-Audio). Taki zapis, zajmujący ponad 5 Mb/s jest kompresowany do 384 kbps lub 448 kbps dla dźwięku 5.1 (poniżej kompresja jest zbyt znaczna, wartości wyższe są dosyć rzadko stosowane, głównie na DVD - do 640 kbps) albo 192 kbps dla dźwięku 2.0, niestety z pewną stratą jakości, szczególnie wyczuwalną przy słuchaniu płyt z muzyką zapisaną w tym formacie (taką prędkość strumienia stosuje się najczęściej do dźwięku Dolby Digital nadawanego w telewizjach).

A/52 pozwala na zapisanie wielokanałowego dźwięku w następujących kombinacjach (przód/tył):

* 1/0
* 1+1/0 (czyli mono na dwóch głośnikach z przodu)
* 2/0 (czyli zwykłe stereo)
* 3/0
* 2/1 (stereo z przodu i jeden głośnik za słuchaczem)
* 3/1 (tzw. LCRS - kanał "lewy-środkowy-prawy-otaczający" - czyli konfiguracja Dolby Surround)
* 3/2

Oprócz tego, do każdej kombinacji można dołączyć kanał z niskimi częstotliwościami (LFE - ang. low frequency effects), określany jako .1. A więc dźwięk 5.1 to 3 głośniki z przodu, 2 z tyłu oraz niskotonowy subwoofer.

Każdy odtwarzacz DVD posiada wbudowany dekoder A/52, a dokładniej konwerter A/52 na Dolby Surround, tak aby można było podłączyć go do zwykłego telewizora (nie tracąc przy okazji możliwości uzyskania dźwięku przestrzennego). Najlepiej jest jednak zakupić 6 kanałowy wzmacniacz cyfrowy z dekoderem A/52 (Dolby Digital), który w pełni wykorzysta możliwości formatu.

Strumień danych skompresowanych AC3 przenosi też metadane (dane opisujące sygnał audio), ang. "metadata" - zawierają one informacje o poziomie głośności dialogów, sposobie kompresji dynamiki, sposobie tworzenia tzw. "downmix" - czyli możliwości odtwarzania dźwięku na mniejszej liczbie kanałów niż jest zakodowana w oryginalnym strumieniu. Z założenia w strumieniu Dolby Digital transmituje się sygnał z możliwie najwyższą jakością (bez kompresji dynamiki, z maksymalną liczbą kanałów), a wszystkie konieczne obróbki (zmniejszenie dynamiki sygnałów audio, dostosowanie do liczby kanałów systemu audio słuchacza) odbywa się na poziomie dekodera odbierającego sygnał.

Można samemu wywnioskowac icon_wink.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

Zaloguj się, aby obserwować  

×