Skocz do zawartości

DAC – przetworniki dla zaawansowanych, w cenie powyżej 2 tysięcy zł


RoRo

Recommended Posts

Można zmierzyć decybele, hałas, itp. ale dźwięk ma wartości też niemierzalne. Jak tembr, ciepło głosu, itp. 

Mężczyzna i kobieta mogą krzyknąć tak samo głośno. ten sam hałas, ten sam skok na wykresach, nawet te same decybele. I nic z tego nie wypływa. Bo głos będzie inny.

Taki jest też z DAC-ami. Niby te same, a grają inaczej. 

Tu tłumaczenie wypowiedzi na https://audiophilestyle.com/forums/topic/8975-ess-sabre-9018-vs-wolfson-wm8741/

Pokazuje, że sam chip nie gra i najważniejsze  jest otoczenie i implementacja.

"Nie jest to łatwe do wyjaśnienia, ale spróbuję podać kilka przykładów: Układ ESS 9018 jest bardzo wrażliwy na implementację zasilania, naprawdę potrzebuje bardzo dobrych zasilaczy, aby działać jak najlepiej. Dodatkowo, aby działał w trybie wyjścia prądowego (gdzie zapewnia najlepszą wydajność), musi być sprzężony ze stopniem wyjściowym, który oferuje bardzo niską impedancję wejściową (<1 om). Każdy układ DAC ma inne wymagania dotyczące otaczających go obwodów, więc nie można po prostu włożyć chipa DAC do tego samego obwodu, aby wysłuchać różnic: obwód musi być zoptymalizowany, aby pasował do wymagań każdego pojedynczego układu. Wolfson 8741 to układ wyjściowy napięcia, z wbudowaną konwersją prądu na napięcie (I / V), ESS 9018, w połączeniu ze stopniem wyjściowym o niskiej impedancji, jest konstrukcją wyjściową prądu i sposobem wykonania następującego stopnia I / V będzie miał duży wpływ na dźwięk. Ponieważ 8741 wykonuje I / V na samym chipie, projektant nie może zaimplementować własnego stopnia I / V dla najlepszej optymalizacji. OK, przykłady z moim przetwornikiem cyfrowo-analogowym: układ ESS 9018 DAC wykorzystuje lokalny zegar główny i 4 lokalne, oddzielne zasilacze: dwa zasilacze, które zasilają wyjścia analogowe chipa, oraz dwa zasilacze, które zasilają cyfrowe sekcje chipa, dodatkowo, Piąty lokalny zasilacz jest potrzebny do zasilania lokalnego zegara głównego. Większość projektów będzie realizować te dostawy z lokalnymi regulatorami napięcia opartymi na układach scalonych. Te regulatory są dobre, ale nie świetne. Twisted Pear Audio Buffalo DAC wykorzystuje pięć indywidualnych, dyskretnych, bocznikowych regulatorów do tych zasilaczy. Regulatory bocznikowe mają niższy poziom szumów i znacznie niższą impedancję wyjściową (w szerszym paśmie) niż zwykłe regulatory IC. Użycie regulatorów bocznikowych skutkuje znacznie lepszą wydajnością dźwiękową, prawdopodobnie głównie z powodu ich niskiej impedancji wyjściowej, która zapobiega modulowaniu poszczególnych zasilaczy przez siebie (lepsza izolacja między zasilaniem). W moim przetworniku cyfrowo-analogowym idę o krok dalej - płyta DAC (z 5 wbudowanymi regulatorami bocznikowymi) jest zasilana innym regulatorem bocznikowym, działającym jako regulator wstępny. Ten pre-reg jest zasilany z własnego uzwojenia transformatora, aby całkowicie odizolować go od innych zasilaczy (które są trzema innymi bocznikami, jednym dla odbiornika USB i dwoma dla zasilaczy wyjściowych +/- 15 VDC). TPA zapewnia również bardzo, bardzo dobry masterclock na przetworniku cyfrowo-analogowym Buffalo (seria Crystek CCHD), zegar ten jest znacznie lepszy niż zegary używane w większości komercyjnych przetworników cyfrowo-analogowych. Dodatkowo The Twisted Pear Audio oferuje dwa stopnie wyjściowe (I / V) zaprojektowane specjalnie dla przetwornika cyfrowo-analogowego Buffalo. Używam Legato II (teraz jest wersja III), który jest dyskretnym bipolarnym wyjściem MOSFET bez globalnego sprzężenia zwrotnego. Ten stopień wyjściowy zapewnia mniej niż 1 om obciążenie dla ESS 9018, a to niskie obciążenie pozwala na pracę wyjścia ESS w trybie prądowym, zapewniając najlepszą możliwą wydajność. Powyższe pokazuje, że to, aby przetwornik DAC działał naprawdę dobrze, to o wiele więcej niż wybór chipów. Nie jestem inżynierem i jestem pewien, że jeśli któryś z nich to czyta, prawdopodobnie uznają moje przykłady za zbyt uproszczone i prawdopodobnie mogą wskazać wiele innych obszarów wdrożeń, które mają znaczenie dla wydajności."

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, S4Home napisał:

Generalnie, twierdzisz że nie ma różnicy w brzmieniu DACów?

Czy o czym jest teraz rozmowa? Mamy już Tomka na forum :)

Nie, twierdzę, że wymienione dwa przetworniki brzmią zaskakująco podobnie, patrząc przez pryzmat tego, co o nich czytałem (niektóre moje subiektywne wnioski są wręcz sprzeczne z opiniami nawet z tego forum). Żeby stwierdzić, że brzmią tak samo musiałbym mieć albo lepszy sprzęt rejestrujący i dostosowane pomieszczenie, albo wykonać ślepy test, do czego nie miałem warunków i czasu (Topping był pożyczony).

3 godziny temu, hlary napisał:

dźwięk ma wartości też niemierzalne. Jak tembr, ciepło głosu, itp. 

Nie jest to prawda. Nie można tak zmodyfikować ścieżki, ingerując np. w barwę głosu, aby po edycji różnica była niewykrywalna. Za "ciepło" odpowiadają przecież konkretne częstotliwości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, marcinmarcin napisał:

Nie tylko. Pisałem już o tym. Dwa wzmacniacze, zupełnie inna charakterystyka dźwięku. Taka sama krzywa

A co jeszcze? Jeżeli dwa wzmacniacze brzmią zupełnie inaczej, to znaczy, ze coś po drodze modyfikuje tę krzywą. Gdybyś ustawił mikrofon i nagrał oba sprzęty, to na podlądzie spektrum nagrania zobaczyłbyś różnicę, więc nie jest ona niemierzalna.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muzyka, dzwiek sklada sie z wielu czestotliwosci simusoidealnych wiec charakterystyka okresla jak jaki wzmacniacz brzmi. Oczywiscie jesli nie uwzglednimy znieksztalcen czy rezystancji wewnetrznej

Poza tym wzamacniacz nie gra czetotliwosciami. On wzmacnia sygnal wejsciowy.  Na wyjsciu  jest dokaldnie ta sama fala co na wejsciu tylko proporcjonalnie wzmocniona. Dokladnosc odwzorowania sygnalu wejsciowego na wyjsciu  okresla poziom znieksztalcen. Jesli charakterystyki sa takie same to wzmacniacze graja tak samo. Moga grac inaczej tylko jesli pojawiają  sie zniksztalcenia albo maja bardzo rożne  rezystancje wewnetrzne, ale to raczej jie jest problemem w nowoczesnych wzmacjiaczach.

Edytowano przez Kenobi
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, marcinmarcin napisał:

Dalej nie ogarniacie ze za mało kryteriów się mierzy. Idąc tym tropem Equalizer zamieni sprzęt za 1k w sprzęt za 100k bo można ustawić identyczna charakterystykę. Odpowiem - nie zamieni, mimo że dużo poprawi

Wzmacniacz to nie equalizer. To uracz mne tymi parametrami.

Wzmacjiacz to wzmacniacz, jego ograniczeniem moze byc maksymalny prad prad, szybkosc narastania sygnalu na wyjsciu ktora stanowi gorne ogrsniczenie czestotliwosci, rezystancja wewnetrzna, Sama idea powoduje ze wzmacniacze sa liniowe, nie maja rezonansow, zwrotnic , filtrow ktore by wplywaly na charaktefystyke w srodku pasma. Szybkosc narastania sygnalu na wyjsciu okresla masymalna czestotliwosc, ale i tak jest ona najczesciej grubo ponad 20khz i czasami sie ją sztucznie ogranicza, dolna zas jest nieograniczona. Ograniczenie dolne najczesciej wynika tylko z winy kondensatorow separujacych sekcje aby skladowe stale nie trafialy dalej. Z puktu widzenia elektronika nie widze zadnych parametrow ktore by mogly wplywac na brzmienie wzmacniacza oprocz znieksztalcen i czestotliwosci gornej i dolnej. No jeszcze moga byc szumy wlasne,

Edytowano przez Kenobi
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszystko wynika z nieznajomosci dzialania urzadzen.

Rozumiem tez ze wzmacniacze lampowe i nawet te tranzystorowe byc moze sprzed 20 lat mogly byc dalekie od doskonalosci i pewnie bylo slychac roznicę. Ale nie teraz w highendowym sprzecie.

Edytowano przez Kenobi
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Dzień dobry, Słuchałem ostatnio kilku urządzeń i nie znalazłem idealnego ale może Wy bardziej doswiadczeni forumowicze pomożecie? Przynajmniej mam do Was taka serdeczna prośbę.. 

Denafrips ares 2 na r2r - bardzo elegancki i milo grający dac,niektórzy twierdzą że barwa podobna do lampy..ale miałem do niego zastrzezzenia eliminujące go np grał on bardzo szybko i nie było słychać zbyt dobrze rytmiki nagrań np diany Krall,bardzo krótkie były też wybrzmienia i trochę jakby upraszczał przejścia tonalne,a może nawet wycinał czesc detali ,był trochę zbyt kremowy ale to też kwestia gustu...glowna zaleta było maskowanie wszelkich wyostrzen szczególnie w trybie nos

Jak przełączyłem się na bluesound node2 prawdopodobnie na burr brownie to od razu zauważyłem że dzwiek jest wiele mniej precyzyjny i pokazuje od czasu do czasu wyostrzenia ale rytmike i wybrzmienia mial lepsze, nie przesadzone detale i balans tonalny rowniez..obiektywnie był gorszy od aresa jednak ze względu na preferencje wybrałbym chyba jego..

Mam jeszcze w domu starego arcama rplaya na TI Pcm 5102 i to było zawsze moje ulubione granie ciepłe miękkie przyjemne z wybrzmieniami i w miarę dobra rytmika, potrafił może czasem przynudzic ale to chyba najprzyjemniej dla mnie grające urządzenie, niestety apka jest jaka jest a jest slaba

Sluchalem jeszcze kiedyś rdaca na wolfsonie wm8741 i to granie już podchodziło w moim odczuciu lekko pod klinicznosc i zbytnie uporządkowanie a niskie tony wolałem w rplayu jakie lekko poluzowane i tak w miarę dobrze dociążone.

Sluchalem tez arcama st60 na sabre 9038, aczkolwiek krotko i dźwięk wydawal się całkiem ciepły przyjemny ale tutaj znowu obsluga aplikacja i ogólnie sam wygląda odstraszał w moim subiektywnym odczuciu.

 

Czy na podstawie tego mojego opisu doświadczeń moglibyście mnie naprowadzić na daca do około 3-3,5k max który by zagrał tak jak lubie? W skrocie: szybkość przeciętna dzięki czemu dobrze słychać zmiany rytmu,przejścia tonalne i wybrzmienia np fortepian w dianie Krall. Dzwiek lekko dociążone i poluzowany nie napięty jak struna w denafripsie. Granie nieco po cieplejszej stronie i bez twardości,np żeby atak perkusji nie byl ofensywny,raczej lekko miekki..

 

Mam nadzieje ze nie przesadziłem z wymaganiami hihi, może jakas podpowiedzia byłoby ze lubie granie naima naita 5si, ale juz ten wyzszy xs 3 byl dla mnie zbyt szybki zbyt agresywny i zbyt dużo detali,i takie granie było dla mnie męczące.. zresztą zdaje się że roksan caspian gra przyjemniej i wolniej od Roksana k3 ten drugi podkręcał nieco rytm..

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 2.05.2021 o 05:21, slawas2001 napisał:

Dzień dobry, Słuchałem ostatnio kilku urządzeń i nie znalazłem idealnego ale może Wy bardziej doswiadczeni forumowicze pomożecie? Przynajmniej mam do Was taka serdeczna prośbę.. 

Denafrips ares 2 na r2r - bardzo elegancki i milo grający dac,niektórzy twierdzą że barwa podobna do lampy..ale miałem do niego zastrzezzenia eliminujące go np grał on bardzo szybko i nie było słychać zbyt dobrze rytmiki nagrań np diany Krall,bardzo krótkie były też wybrzmienia i trochę jakby upraszczał przejścia tonalne,a może nawet wycinał czesc detali ,był trochę zbyt kremowy ale to też kwestia gustu...glowna zaleta było maskowanie wszelkich wyostrzen szczególnie w trybie nos

Jak przełączyłem się na bluesound node2 prawdopodobnie na burr brownie to od razu zauważyłem że dzwiek jest wiele mniej precyzyjny i pokazuje od czasu do czasu wyostrzenia ale rytmike i wybrzmienia mial lepsze, nie przesadzone detale i balans tonalny rowniez..obiektywnie był gorszy od aresa jednak ze względu na preferencje wybrałbym chyba jego..

Mam jeszcze w domu starego arcama rplaya na TI Pcm 5102 i to było zawsze moje ulubione granie ciepłe miękkie przyjemne z wybrzmieniami i w miarę dobra rytmika, potrafił może czasem przynudzic ale to chyba najprzyjemniej dla mnie grające urządzenie, niestety apka jest jaka jest a jest slaba

Sluchalem jeszcze kiedyś rdaca na wolfsonie wm8741 i to granie już podchodziło w moim odczuciu lekko pod klinicznosc i zbytnie uporządkowanie a niskie tony wolałem w rplayu jakie lekko poluzowane i tak w miarę dobrze dociążone.

Sluchalem tez arcama st60 na sabre 9038, aczkolwiek krotko i dźwięk wydawal się całkiem ciepły przyjemny ale tutaj znowu obsluga aplikacja i ogólnie sam wygląda odstraszał w moim subiektywnym odczuciu.

 

Czy na podstawie tego mojego opisu doświadczeń moglibyście mnie naprowadzić na daca do około 3-3,5k max który by zagrał tak jak lubie? W skrocie: szybkość przeciętna dzięki czemu dobrze słychać zmiany rytmu,przejścia tonalne i wybrzmienia np fortepian w dianie Krall. Dzwiek lekko dociążone i poluzowany nie napięty jak struna w denafripsie. Granie nieco po cieplejszej stronie i bez twardości,np żeby atak perkusji nie byl ofensywny,raczej lekko miekki..

 

Mam nadzieje ze nie przesadziłem z wymaganiami hihi, może jakas podpowiedzia byłoby ze lubie granie naima naita 5si, ale juz ten wyzszy xs 3 byl dla mnie zbyt szybki zbyt agresywny i zbyt dużo detali,i takie granie było dla mnie męczące.. zresztą zdaje się że roksan caspian gra przyjemniej i wolniej od Roksana k3 ten drugi podkręcał nieco rytm..

A możesz napisać z czego słuchasz głównie muzyki ,chodzi czy z płyt cd czy ze streamingu?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tomasz Kluczynski napisał:

 czy z płyt cd czy ze streamingu

Tak, streaming, wcześniej głównie Tidal HIFI, ale teraz przeszedłem na Deezera bo jest w sumie tańszy, plus 2 radia swiss jazz i classic rock miled są całkiem dobrej jakości... a  ha przedwczoraj zacząłem słuchać Radio Paradise jest takie w Bluesoundzie i ma jakość MQA i jest całkiem przyjemne a za darmo.... 20 lat temu słuchałem z CD ale to było tak dawno temu że nie wiem czy bym to przeżył wracać do tego 😛  a ha 25 lat temu z kaset, pamietam tylko że bło dolby b i c żeby tak nie szumiało nawet już tego brzmienia dobrze nie pamiętam :) 

Edytowano przez slawas2001
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, slawas2001 napisał:

Tak, streaming, wcześniej głównie Tidal HIFI, ale teraz przeszedłem na Deezera bo jest w sumie tańszy, plus 2 radia swiss jazz i classic rock miled są całkiem dobrej jakości... a  ha przedwczoraj zacząłem słuchać Radio Paradise jest takie w Bluesoundzie i ma jakość MQA i jest całkiem przyjemne a za darmo.... 20 lat temu słuchałem z CD ale to było tak dawno temu że nie wiem czy bym to przeżył wracać do tego 😛 

Nie wiem jak jest z Deezer ,ale ja Tidala na Arcamie SA30 odtwarzałem z apką Mconnect(można na początek spróbować z wersją Life ,która jest darmowe) i było super .Co prawda Radia z niej wybrać nie można ,ale do Tidala i chyba Deezera powinna ci pasować .Myślę o twoich dwóch Arcamach ,ale ta apka sprawdza się ze sprzętami sporej ilości różnych firm.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, S4Home napisał:

Po tyle swego czasu dało się dostać Naima VDAC 1.

Teraz widzę że jest drożej. Ale odsłuchaj go.

Ewentualnie używany Chord 2Qute.

Fenomenu tego Chorda nie potrafie zrozumieć, jedni go ganią że jest strasznie ale to strasznie detaliczny nawet że techniczny albo zbyt jasny, a niektórzy go chwalą za nieco słodkie przyjemne brzmienie i polecają wraz z r2r ...hmm....Vdac jest natomiast strasznie drogi, bez szans... wogóle przy odsłuchu drogich daców mam wrażenie że wydatek 4 czy 5 tysięcy nie jest do końca współmierny z poprawą brzmienia jakie uzyskuje, czasem nawet myślę że więcej uzyskam kablami na jakimś przeciętnym dacu. Co myślisz Piotrze o MF X-Dac albo o TEAC ud 301, mam wrażenie że -dopóki słucham ze streamingu a nie plików FLAC - lepszą drogą byłaby zmiana charakteru brzmienia, a nie szukanie coraz bardziej nowoczesnych i rozdzielczych układów.

10 minut temu, Tomasz Kluczynski napisał:

Myślę o twoich dwóch Arcamach ,ale ta apka sprawdza się ze sprzętami sporej ilości różnych firm

No tak ale niestety tego ST60 nie posiadam, słuchałem tylko u sprzedającego i trwało to dość krótko więc nie jestem w stanie ocenić czy ta ciepłota ze sabra mi się wydawała, czy na dłuższą metę tak faktyczni by zagrał. Natomiast mój prywatny rplay obsługuje tylko play-fi, i no nie jest to idealne rozwiązanie, poza tym że wogóle nie jest w stanie poprawnie odtworzyć deezera ... ale muszę przyznać że arcam jako arcam ma całkiem przyjazne brzmienie.

Edytowano przez slawas2001
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Amarok napisał:

Radia Paradise słucham juz od dłuższego czasu, brzmi chyba lepiej niż Tidal i nie mam na myśli MQA.

Podoba mi się również..jeśli nie będą powtarzać utworów tak jak w innych stacjach to duża szansa że zagoszczę na długo :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...