Skocz do zawartości

Wibracje i drgania


Gość

Recommended Posts

3 godziny temu, Marek Muszyński napisał:

Jak tu już jestem...zapytam. Do których wejść głośnikowych najlepiej podłączyć kable ? Górnych, dolnych czy może po przekątnej ?

Normalnie najwięcej sensu ma podłączanie do górnych terminali. Jeśli chcesz przytępić górę to do dolnych. Jeśli chcesz przytępić mniej to jeden do dolnego a drugi do górnego terminala.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, elektron6 napisał:

Po co wyważać otwarte drzwi...nie lepiej prosto tanio i skutecznie. Oto patent. Bierzesz 4 kubki. Idziesz do pobliskiej piaskownicy - napełniasz kubki piaskiem, przynosić do domu i ustawiasz cokoły kolumn na piasku. Nic tak dobrze nie tłumi drgań jak drobny piasek.

O, to ciekawe, może rozwiniesz. Jakich drgań? Wszelkich, czy może jakichś konkretnych?🤔 A jak to wpływa na izolację?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, nowy78 napisał:

O, to ciekawe, może rozwiniesz. Jakich drgań? Wszelkich, czy może jakichś konkretnych?🤔 A jak to wpływa na izolację?

Drgań które przenosi kolumna_przetwornik basowy na podłoże, podłogę a w konsekwencji na elementy toru audio:) ale napisałem to książkowo:) 

Tłumaczyć nie ma co, najlepiej proponuje wybrać się do piaskownicy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasek jest tanim tłumikiem drgań. Jedno z zastosowan tego typu materiału sypkiego było wykorzystane w pewnym projekcie DIY kolumny jako jedna z wielu warstw tzw. "Kanapkowej obudowy" z b.dobrym skutkiem. Postaram znaleźć ten art....

Ok. Poszperałem i nie moge znaleźć dokumentacji z 2 letniego procesu produkcji tej wybitnej konstrukcji na przetwornikach eton-a. Jest to oczywiscie DIY. Pomiędzy mdf/hdf a sklejka bałtycka i carbon-em jest właśnie piasek ale nie jestem w 100% pewny bo wyparowała srtrona z internetu. Jedynie co znalazłem to efekt finalny a szkoda bo zdjec bylo ponad 70 z procesu tworzenia.... 

Screenshot_20201028-131331_Chrome.jpg

Screenshot_20201028-131347_Chrome.jpg

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, nowy78 napisał:

A więc chodzi jednak o izolację. Mam niestety złe wieści. Nie wchodząc do piaskownicy wiem, że będzie to działało mało skutecznie. Czas pozbierać zabawki i przenieść się z piaskownicy do... ;) 

A wie czym są wytłumiane najlepsze kabiny ciszy? Ano piaskiem panie - 10 cm warstwa piasku robi dobra robota. Wydaje się ze czas wziąć łopatkę i trzeba wybrać się do piaskownicy:)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze trzeba się zastanowić czego potrzebujemy. Jaki jest cel naszych działań. Po drugie zapoznać z hasłami takimi jak tłumienie drgań, wibroizolacja, izolacja akustyczna. Bez rozdzielenia i zrozumienia tych pojęć ani rusz. Szczerze mówiąc już mi się nie chce powtarzać tego, o czym wielokrotnie pisałem. A jak ktoś ma ochotę postawić wzmacniacz czy kolumny w kuwecie, choćby nawet z kryształem górskim (gdzieś widziałem takie patenty) - nic mi do tego :) Ja opisałem i uargumentowałem (myślę, że nie najgorzej) jak to wygląda z mojego punktu widzenia. Jako, że nie jest drogo, szczególnie w porównaniu do audiofilskich... (tu się ugryzłem w język ;) ) , każdy może sprawdzić i ocenić.

Takie pytanko, jak się izoluje wspomniane kabiny od podłoża?

I jeszcze jedno, czy taki wszystko-tłumiący piach, do amortyzatora w samochodzie też można dosypać? ;)

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 28.10.2020 o 22:25, nowy78 napisał:

, czy taki wszystko-tłumiący piach, do amortyzatora w samochodzie też można dosypać? ;)

To sa zupełnie inne środowiska. Piasek świetnie tłumi duże powierzchnie. W przeciwienstwie do np sprężyn czy sorb-cos tam.... tłumienie wystepuje jako cały element np. Kolumny od podłoża ale nie tłumi scianek. Np. Dolnej (całej powierzchni), w przypadku sprężyn mamy tylko 4 punkty w przypadku piasku (pomiedzy sciankami), całą powierzchnie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr napisał mi, że swoboda podwieszonego daca jest ograniczona przez kable ( ic i usb) opierające się o wzmacniacz. Podwiązałem je na sprężynce by razem z daciem swobodnie mogły kołysać się w powietrzu. Melodyjność, zniuansowanie, dynamika, czystość dźwięku, oddanie przestrzeni,  barw instrumentów poszybowały dalej w górę!. Brzmienie systemu już przekroczyło moje wcześniejsze oczekiwania. Do daca dodatkowo przyklejona jest mata butylowa antywibracyjna ( następny tani materiał podpowiedziany przez Piotra) . Ponadto zastosowane mam rozwiązania wzmacniacz i monitory stoją na dobranych sprężynach ściskanych, komputer stacjonarny stoi na dociętej gumie uszczelkowej porowatej, kabel zasilający wzmacniacza podwieszony na sprężynce i wpięty bezpośrednio do gniazdka. Są możliwości wykonania dalszych ulepszeń jak spróbowanie podwieszenia tyłu monitorów, wzmacniacza, doklejanie maty butylowej. Równolegle poprawiam akustykę pomieszczenia  co jest konieczne aby pomieszczenie nie dawało negatywnych efektów przy coraz bardziej czysto grającym systemie. Zrobiłem dyfuzor poziomy z listew sosnowych na półce pianina i dyfuzor boczny na ścianie polakierowany twardym lakierem(  istotne by drewno nie pochłaniało dźwięku ). Dyfuzory poprawiają brzmienie również bardzo dobrze, wydobyły średnicę, wzrosła czytelność dźwięków i przestrzenność. Poszerzyć chcę jeszcze dyfuzor boczny i wykonać tylny.  Antywibracją czyszczę z zakłóceń dźwięk w systemie a działaniami akustycznymi w pomieszczeniu. 

 

 

DSC_1188.JPG

Edytowano przez Fortepiano
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Fortepiano napisał:

Zrobiłem dyfuzor poziomy z listew sosnowych na półce pianina i dyfuzor boczny na ścianie polakierowany twardym lakierem(  istotne by drewno nie pochłaniało dźwięku ). Dyfuzory poprawiają brzmienie również bardzo dobrze, wydobyły średnicę, wzrosła czytelność dźwięków i przestrzenność. Poszerzyć chcę jeszcze dyfuzor boczny i wykonać tylny.  

Supeer. Mógłbyś umieścić wiecej zdjęć tych dyfuzorow bo inni tez moze sie skusza na nieco produktow DIY

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamieszczę jak będą gotowe, na razie powiększam je i próbuje ustawienia, inspiruję się w nich dyfuzorem fraktalnym. Będę chciał ułożyć też ściśle fraktalny wg opracowania Arqen Acoustics.

http://arqen.com/

https://www.youtube.com/Arqen

Edytowano przez Fortepiano
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wraz z dokładaniem kolejnej antywibracji zwiększa się zniuansowanie i melodyjność każdej frazy wokalisty i instrumentalisty. Gdy po dwóch dniach zdejmę nowo dołożoną antywibrację aby porównać brzmienie z poprzednim zawsze wtedy myślę " słuchałem spłaszczonej , niewyraźnej prezentacji muzycznej". Aktualny nowy poziom odbieram za bardzo dobry, ale wiem, że za chwilę gdy pójdę dalej będę patrzył ze skrzywieniem na to co mam dzisiaj. Antywibracja połączona z akustyką w wykonaniu diy to takie ciągłe wnoszenie brzmienia systemu na coraz bardziej realne i stała radocha z coraz lepiej słyszanej muzyki.

Edytowano przez Fortepiano
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Fortepiano napisał:

Wraz z dokładaniem kolejnej antywibracji zwiększa się zniuansowanie i melodyjność każdej frazy wokalisty i instrumentalisty

Jeżeli jesteś w stanie to wyłapać to może pomyśl o wyjeciu elektroniki z kolumn na zewnątrz. Tam w środku obudowy jest od fal akustycznych straszny wibracyjny kocioł. 

W poważnych konstrukcjach i systemach to "must have" jest 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 30.10.2020 o 15:23, Chyba Miro 84 napisał:

Piasek świetnie tłumi duże powierzchnie. W przeciwienstwie do np sprężyn czy sorb-cos tam.... tłumienie wystepuje jako cały element np. Kolumny od podłoża ale nie tłumi scianek. Np. Dolnej (całej powierzchni), w przypadku sprężyn mamy tylko 4 punkty w przypadku piasku (pomiedzy sciankami), całą powierzchnie.

Zastanawiam się, po co takie teorie tworzyć? :) Akurat te sprawy (w odniesieniu do całkiem sporej ilości zjawisk w audio nieodkrytych ;) ) są już od dawna świetnie opisane przez fizykę. Mam oczywiście na myśli dynamikę układów mechanicznych, a nie wpływ wibracji na dźwięk.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie tworzenie nowych teori tylko własnie przedstawienie wlasciwosci produktow sypkich w zamknietej przestrzeni jako jeden z najlepszych tłumików drgań.  Wiec ja rowniez sie zastanawiam dlaczego tak sie czepiasz piasku w kolumnie kanapkowej lub w komorach o ktorych wspomnial @elektron6??? Podważysz ze to swietne rozwiazanie? W połączeniu z sprezynami/sorb....cos tam, możemy otrzymac najlepszą wydajnosc pod względem wytracania niechcianych drgań!

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Wiec ja rowniez sie zastanawiam dlaczego tak sie czepiasz piasku w kolumnie kanapkowej lub w komorach o ktorych wspomnial @elektron6??? Podważysz ze to swietne rozwiazanie?

Ależ skąd. W takim zastosowaniu rzeczony piasek jak najbardziej zrobi dobrą robotę i to co najmniej z dwóch powodów. Nie sprawdzi się natomiast jako wibroizolator, a tak chciał go początkowo stosować Elektron6. Jeszcze raz powtarzam - nie należy używać zamiennie pojęć tłumienie i izolacja (właściwie to nagminnie jest używane słowo tłumienie w odniesieniu do wszystkiego ;) ). Czy nie lepiej zajrzeć do podręcznika fizyki? Zrozumieć jak to faktycznie się dzieje, zamiast opierać się wyłącznie na intuicji - np. skoro piasek w ściance kolumny dobry, to dlaczego nie sypnąć także pod kolumnę ;) , a jak w samochodzie są amortyzatory, to i do sprężyn pod kolumną trzeba dodać, bo tak to nie ma prawa działać... itp itd :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonałem oczywiście dalsze odwibrowania od ostatniego wpisu. Nieustannie je polepszam.

W pierwszych etapach odwibrowania ma się wrażenie, że barwy chudną, co może zniechęcać. Jednak nie jest to prawda, wibracje wprowadzają „obce” rezonanse zamulające wszystko w nagraniu, które właśnie się  redukują. Obecnie jestem w momencie, że kolejne odwibrowania dają  poprawianie wypełniania brzmień treścią ale tą właściwą z nagrania. Barwy stają się pełniejsze np. w fortepianie w rezonans strun, sustain jest coraz wyraźniej i dłużej słyszalny. Coraz lepiej słychać struny instrumentu i ich lepsze współbrzmienie w akordzie.

 

Edytowano przez Fortepiano
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...