Skocz do zawartości

Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych


Recommended Posts

W niedzielę 2 września zaczyna się Pierwszy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych.
Będzie wiele transmisji w telewizji (TVP Kultura) oraz radiu (Program II Polskiego Radia) i będzie trwał do 14 września 2018 roku.

Pierwsze transmisje w TVP Kultura - w poniedziałek 3 września o 18.55 (koncert inauguracyjny), warto śledzić co się dzieje (i sprawdzać, czy nie ma zmian w programie telewizyjnym i radiowym).

https://www.polskieradio.pl/361,Konkurs-Chopinowski-2018/

Aktualności i więcej informacji można znaleźć na stronach organizatorów - Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

http://iccpi.eu/pl/news/id/122

http://www.iccpi.eu/pl

Poniżej krótka informacja ze strony NIFC:

2 września w Warszawie rozpocznie się I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Zapraszamy do śledzenia transmisji z wydarzeń konkursowych. 

Jednym z najważniejszych założeń programowych Konkursu jest popularyzacja wykonawstwa na instrumentach z epoki. Szczególnie istotna zatem będzie realizacja wysokiej jakości przekazu z Konkursu w mediach publicznych. Wszystkie przesłuchania konkursowe dostępne będą na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.

TVP Kultura wyemituje na żywo drugi koncert inauguracyjny 3 września o godz. 19, a także przesłuchania finałowe 12 i 13 września o godz. 18 oraz koncert laureatów, który odbędzie się 14 września o godz. 19. W TVP 1 natomiast będzie można zobaczyć retransmisje z koncertu inauguracyjnego i z koncertu laureatów.

Ponadto, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina udostępni transmisje z całego Konkursu na swoim kanale Youtube i profilu społecznościowym Facebook. 

Oraz trochę informacji o pomysłodawcy tego cyklu koncertów:

"Konkurs na instrumentach historycznych zrodził się z inspiracji pomysłodawcy Stanisława Leszczyńskiego, dyrektora artystycznego festiwalu Chopin i jego Europa oraz zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, a który został zorganizowany w roku obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Warto dodać, że gra na instrumentach historycznych przywraca oryginalne brzmienie muzyce Fryderyka Chopina, poprzez barwę dźwięku, artykulację i harmonikę, które inną konstrukcją fortepianów w porównaniu z instrumentami współczesnymi, pozwala w większym stopniu poczuć aurę jego twórczości oraz minionej epoki. Zamierzeniem organizatora Konkursu jest tradycja organizacji kolejnych jego edycji co pięć lat.

Na podstawie regulaminu ogłoszonego przez organizatora Konkursu, może w nim wziąć udział osoba w przedziale wieku 18–35 lat. Po nadesłanym zgłoszeniu do 1 maja 2018 komisja konkursowa wyłoniła (w nieprzekraczalnym terminie do 30 czerwca tegoż roku) listę 30 pianistów, którzy zostali zakwalifikowani i zaproszeni do udziału w Konkursie. Konkurs składać się będzie z dwóch etapów i finału.

Wstępny budżet Konkursu wynosi około 4,5 mln zł, a głównymi jego sponsorami oprócz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego są Totalizator Sportowy i PKN Orlen. Funkcję dyrektora Konkursu powierzono dr. Arturowi Szklenerowi, natomiast dyrektorem artystycznym został Stanisław Leszczyński."

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • RoRo pinned this topic

3 września o godzinie 18.55 w TVP Kultura będzie miała miejsce inauguracyjna edycja konkursu poświęconego twórczości Fryderyka Chopina, w której będzie można usłyszeć utwory polskiego kompozytora grane na instrumentach historycznych, co pozwala przywrócić muzyce jej oryginalne brzmienie. Koncerty, organizowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbywają się w dniach 2-14 września 2018 roku w Warszawie. W konkursie bierze udział 30 pianistów z całego świata, w tym 16 z Polski. Kolejna edycja imprezy jest zaplanowana za 5 lat.

Przechwytywanie.thumb.JPG.c4dda79d7db778bc3cdf771903d72bf9.JPG

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś jest lub będzie w Warszawie w najbliższych dniach - to gorąco zapraszam. Są jeszcze bilety ...
W dodatku na przesłuchania uczestników I etatu w baaardzo dobrej cenie ( normalane - 40 zł za I strefa, 20złotych za II strefę, a do tego są jeszcze ulgowe za połowę ceny). Bilety na II etap, finał oraz koncert finałowy są stopniowo coraz droższe.

Na stronach konkursu na YuoTube relacje pojawiają się z kilkugodzinnym opóźnieniem - np. teraz są dostępne koncerty z godzin przedpołudniowych.

Informacja ze strony NIFC:
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina na potrzeby Konkursu zgromadził aż 19 fortepianów z epoki, które odda do dyspozycji uczestników. Podczas przesłuchań będzie można usłyszeć 5 instrumentów wybranych przez jury do publicznej prezentacji. Są to:
Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka)
Broadwood (1847-1848, kolekcja Chrisa Maene’a)
Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC)
Graf (kopia instrument z ok. 1819, kolekcja NIFC)

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aurelia Visovan. Oczarowanie pierwszego dnia Konkursu Chopinowskiego

 - Powinniśmy się pomału uczyć wymawiać jej nazwisko. To był pierwszy czysto artystyczny występ na tym konkursie - o interpretacjach rumuńskiej pianistki zaprezentowanych podczas Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych mówiła Róża Światczyńska.

aurelia.thumb.JPG.3f4ef8fb9225d5b0cc8519564fae0cf7.JPG

Goszczący w audycji eksperci jednogłośnie określili występ Aurelii Visovan jako najwspanialszy moment pierwszego dnia przesłuchań. - Słychać było, że wie, co robi, że gra ją bawi, poza tym jest pianistką z zapleczem zorientowania historycznego - mówiła Maria Gabryś-Hejke.

Dziennikarz muzyczny Kacper Miklaszewski podkreślił, że aparat wykonawczy Aurelii Visovan z jednej strony jest swobodny i nowoczesny, z drugiej odpowiedni do muzyki klawesynowej. - Zwróciłem uwagę, że zmieniała swoją technikę odpowiednio do wykonywanego utworu.

Swój zachwyt grą Rumunki wyraził także pianista Marek Bracha, który chwalił narracyjną spójność jej całego występu.

Goście audycji omówili również muzyczne prezentacje pianistów, którzy wystąpili pierwszego dnia przesłuchań. Andrzej Sułek zwrócił uwagę na pianistę, którego przejście do drugiego etapu będzie probierzem tego, na jakie wartości zwraca uwagę konkursowe jury. Eksperci dyskutowali także o zasadności grania Bacha podczas zawodów. Mówili także o znaczeniu doboru fortepianów do utworów.

Cytowałem: https://www.polskieradio.pl/361/7056/Artykul/2186106,Aurelia-Visovan-Oczarowanie-pierwszego-dnia-Konkursu-Chopinowskiego

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znane już są wyniki po I etapie Konkursu (4, 5 i 6.IX)  oraz kto i w jakim terminie będzie grał w II etapie.
Gdy już jest wiadomo kto i kiedy - bilety wyprzedają się bardzo szybko...
http://iccpi.eu/pl/news/id/132

Dmitry Ablogin Rosja

Łukasz Byrdy     Polska

Eric Clark             Stany Zjednoczone

Antoine De Grolée         Francja

Naruhiko Kawaguchi      Japonia

Dinara Klinton   Ukraina

Agnieszka Korpyta          Polska

Justyna Kreft     Polska

Krzysztof Książek            Polska

Yui Nakamura   Japonia

Kamil Pacholec Polska

Tomasz Ritter    Polska

Joanna Różewska           Polska

Aleksandra Świgut          Polska

Aurelia Visovan,               Rumunia (rozpocznie II etap - w sobotę 8 września o godz. 10.00)


Są dostępne na YT m.in. nagrania z 1, 2 i 3 dnia I etapu  (Krzysztof Książek grał 5.IX - 2 dzień - jako ostatni wykonawca sesji popołudniowej), sesja jako 1 nagranie
http://iccpi.eu/pl/multimedia/widok/124  - tu mamy m.in. 3 wykonawców z Polski i 1 z Ukrainy którzy przeszli do II etapu:
Pani Dinara Klinton (Ukraina) - od 42' 10"
Pani Agnieszka Korpyta - od 1h 17' 20"
Pani Justyna Kreft - od 2h 18' 50"
Pan Krzysztof Książek - od 2h51'30"

Pozdrawiam
PS. Biletów na niedzielę 9.IX na godz. 17 - gdy zagra Krzysztof Książek -zostało już dosłownie kilka (stan na godz. 14.15).
Jakoś mnie to nie dziwi...
 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plan  II etapu Konkursu:

8 września - sobota
10:00 Aurelia Visovan , Rumunia
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka

11:10 Dmitry Ablogin, Rosja
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka)

12:20 Eric Clark, U.S.A.
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka, Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)


17:00 Antoine de Grolée, Francja
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka, Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

18:10 Naruhiko Kawaguchi, Japonia
Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka), Broadwood (1847-1848, kolekcja Chrisa Maene’a), Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka)

 

9 września - niedziela
10:00 Dinara Klinton , Ukraina (w I etapie - 5.IX, sesja popołudniowa, jako 2 osoba)
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

11:10 Agnieszka Korpyta, Polska (w I etapie - 5.IX, sesja popołudniowa, jako 3 osoba)
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka)

12:10 Justyna Kreft , Polska (w I etapie - 5.IX sesja popołudniowa , jako  4osoba)
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)


17:00 Krzysztof Książek, Polska  (w I etapie - 5.IX, sesja popołudniowa, jako 5 osoba)
Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

18:10 Yui Nakamura , Japonia
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

 

10 września  - poniedziałek
10:00 Kamil Pacholec, Polska
Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

11:10 Tomasz Ritter, Polska
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

12:10 Joanna Różewska, Polska
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

 

17:00 Łukasz Byrda, Polska
Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

18:10 Aleksandra Świgut, Polska
Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka)

 

Pozdrawiam
PS. III etap Konkursu - podzielony jest na dwa dni: środa 12.IX oraz czwartek 13.IX od 18.00
zaś Konkurs Laureatów będzie 14.IX

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie słucha i nie ogląda Konkursu?
A przynajmniej się nie wypowiada (poza WPszoniakiem)...szkoda ?

Możliwość zetknięcie się z bliska z takimi instrumentami - bezcenna. Za wszystko inne zapłacisz kartą M...*
A poza tym z biletami na kolejną edycję zapewne nie będzie już tak łatwo.
Jest to dźwięk z którym warto się zapoznać. Tym bardziej, że jest to łatwe (dostępne w niezłej jakości filmy) w dobie Internetu i świetnego podejścia Instytutu do melomanów na całym świecie.

To może pare fotek na zachętę - począwszy od stanowisk jury (wraz z widokiem na odpowiednio przygotowaną scenę), przez "budki" dla kamerzystów (by jak najmniej wpływały na dźwięk), poprzez kilka fortepianów (m.in. w trakcie strojenia - po próbie każdego artysty) aż po niezbędne akcesoria do transportu (nawet na małe odległości rzędu 1 metra - instrumenty są cenne i nie ma co nadwyrężać ich nóg oraz wąskich kółek).

Pozdrawiam

k1-0356.jpg

k2-0360.jpg

k3-0361.jpg

k4-0363.jpg

k5-0364.jpg

k6-0367.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znani są już finaliści - sześciu uczestników zostało zakwalifikowanych do Finału I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych:

1.    Dmitry Ablogin (Rosja)
2.    Antoine de Grolée (Francja)
3.    Naruhiko Kawaguchi (Japonia)
4.    Krzysztof Książek (Polska)
5.    Tomasz Ritter (Polska)
6.    Aleksandra Świgut (Polska)

Podsumowanie dotychczasowych zmagań ze strony http://pl.chopin.nifc.pl/institute/events/news/id/4789

W drugim etapie Konkursu udział wzięło 15 pianistów z 7 krajów (8 z Polski, 2 z Japonii i po 1 ze Stanów Zjednoczonych, z Ukrainy, Rosji, Francji i Rumunii). Koncerty finałowe odbędą się 12 i 13 września w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestnikom towarzyszyć będzie Orkiestra XVIII Wieku pod batutą maestro Grzegorza Nowaka. W wykonaniu finalistów usłyszymy jednokrotnie Koncert fortepianowy e-moll oraz pięciokrotnie Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina. Zwycięzcę Konkursu poznamy późnym wieczorem 13 września. Koncert laureatów odbędzie się 14 września w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej, podczas uroczystej gali, którą transmitować będą Telewizja Polska oraz Program 2 Polskiego Radia. Wszystkie etapy konkursu oglądać można na kanale Youtube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 9.09.2018 o 23:21, RoRo napisał:

To może parę fotek na zachętę -

k1-0356.jpg

... kto je zrobił? Bravo biję!

10 minut temu, RoRo napisał:

Znani są już finaliści - sześciu uczestników zostało zakwalifikowanych do Finału I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych:

1.    Dmitry Ablogin (Rosja)
2.    Antoine de Grolée (Francja)
3.    Naruhiko Kawaguchi (Japonia)
4.    Krzysztof Książek (Polska)
5.    Tomasz Ritter (Polska)
6.    Aleksandra Świgut (Polska)

Szok! A gdzie się podziała Aurelia Visovan, gdzie Dinara Klinton? Książek? Tak skrytykowany przez muzykologów.... 

Edytowano przez Gość
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czasie koncertu nie można było robić zdjęć (a przynajmniej nie mogli tego robić zwykli słuchacze), więc jedynie w przerwie mogłem się wykazać ?

Sędziom stworzono dobre warunki: zarówno przez rzędem przez nich zajmowanym jak i za był pusty rząd, na który nie sprzedawano biletów.

A teraz z niecierpliwością czekam na informację jaki będzie podział na trójki na oba dni finałowe...

 

A co do składu finałowego - niektórzy z pianistów mają już niezłe doświadczenie odnośnie gry na historycznych fortepianach. No i może to, że są znani ułatwiło im dalszy awans...

Krzysztof Książek ma w swoim dorobku nagraną na historycznym fortepianie jedną płytę (Buchholtz, kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC) Album zarejestrowano w styczniu 2018 roku i wydano na uroczystą prezentację instrumentu 17 marca 2018.

 

554155751_Ksiek-CD_fortepianhistoryczny.thumb.jpg.4e1ec2ac3a15b74243aa718701e17084.jpg

https://sklep.nifc.pl/?produkt=2_127&&jezyk=pol

Pozdrawiam
PS. Miałem nadzieję, że ukraińska pianistka awansuje, ale Dinara przepadła w II etapie - jednak podobnie jak jej koleżanka z Rumunii zostawiła po sobie dobre wrażenie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam nagrania Książka i.... Nie bardzo mnie przekonuje. Ale wiesz., ja nie lubię też Krzysztofa Zimmermanna, więc zapewne się mylę co do jakości gry młodego pianisty.
Lubię jak fotografujesz, bo nie dość, że są bardzo czytelne to... Po prostu- Twoje (powinieneś je podpisywać, bo nie wiadomo kogo mam chwalić).
Pozdrawiam Ciebie, WP
 

P.S. Dzięki Twoim fotografiom można zaobserwować jak zaadaptowali akustycznie tę salę (trochę jest paneli Schroedera)... Jak ją oceniasz pod tym względem?

Edytowano przez Gość
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie że w konkursach często wysokie miejsca zdobywają wprawni rzemieślnicy popełniający jak najmniejszą ilość błędów...

Ale zbytnie oddalenie od pierwowzoru (np. Pogorelic) chyba też mi nie pasuje.
Choć są wyjątki - bo jak określić moje upodobanie do genialnych przeróbek autorstwa Marka i Wacka???

Pozdrawiam
PS. Wojtku - bardzo dziękuję za pochwałę moich fotografii - z Twoich ust to tym bardziej cenne, bo doświadczenie i oko u Ciebie to ho ho :) Nigdy nie podpisywałem swoich fotek, może kiedyś będę musiał zacząć to robić? Obcych fotek raczej nie zamieszczam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę Ci kadzić, dlatego moje zachwyty są mocno tonowane.... Jednak ilu z nas- forumowiczów, korzysta z własnych fotografii? Myślę o takich, w których widać staranie się o jakość obrazu. Jest nas trochę, ale chciałbym (Ty też) żeby więcej takich było. Może to jakiś fioł mój kazał mi wśród warunków zapisania się do tzw "grupy" na Facebooku wymagać wstawiania tylko porządnych obrazów... Bo przecież to jak pisanie zgodnie z regułami polszczyzny... Prawda? Tak już mam.... zwracam na to uwagę jak na duże litery w "Ty".....

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze informacja o programie finałów konkursu (dwa dni, po 3 wykonawców, czas trwania od godz. 18 - około 3 godziny wliczając przerwy):

Jeden z koncertów Fryderyka Chopina:
 Koncert fortepianowy e-moll op. 11
 Koncert fortepianowy f-moll op. 21
lub dwa spośród następujących utworów Fryderyka Chopina:
Wariacje B-dur na temat „Là ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Mozarta op. 2
Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13
Rondo F-dur à la Krakowiak op. 14

Swoją drogą w Regulaminie Konkursu jest informacja, że osób dopuszczonych do II etapu i finalistów może być mniej niż przeszło dalej - bo maksymalnie 15 (II etap) i 6 (finał). Więc jakby był problem z odpowiednim poziomem grania to nie trzeba puszczać dalej pełnej liczby ...

Pozdrawiam
PS. Wojtku - jeśli chodzi o to podejście do kultury i polszczyzny to my (i na szczęście nie tylko my) dbamy - inni nie (większość z tych "innych" lekceważy to świadomie, kilka osób nieświadomie...). I nie chodzi tu tylko o polszczyznę i sposób wysławiania się, ale ogólnie o podejście do innych osób (w tym przypadku użytkowników Forum, ale może jest to podejście ogólnoludzkie)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wreszcie wiadomo jaki będzie harmonogram  - trochę późno pojawiła się ta informacja na stronach NIFC ?

Przed nami koncerty finałowe I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, do których zakwalifikowało się 6 pianistów. Koncerty finałowe odbędą się 12 i 13 września, w godznach 18.00-21.00. Poniżej znajduje się pełny harmonogram przesłuchać konkursowych.

 

12 września         

18:00 Dmitry Ablogin (Rosja) , Pleyel (1842, kolekcja E. Beunka)    

19:00 Antoine Grolée, de (Francja) , Erard (1837, kolekcja E. Beunka)

20:00 Naruhiko Kawaguchi (Japonia) . Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1849, kolekcja NIFC) -tutaj nastąpiła zmiana, bo pianista zagrał koncert F-mol na innym fortepianie: Pleyel (1842, kolekcja E. Beunka) .

 

13 września             

18:00 Krzysztof Książek (Polska), Erard (1837, kolekcja E. Beunka)

19:00 Tomasz Ritter (Polska), Pleyel (1842, kolekcja E. Beunka)

20:00 Aleksandra Świgut (Polska), Erard (1837, kolekcja E. Beunka)

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na gorąco:
Bardzo mi się podobała  pani Świgut- ze zróżnicowaniem dynamicznym i z różnym tempem, jednym słowem bardzo emocjonalne wykonanie. Tak różne od interpretacji nudnej (może poetyckiej, ale mało skontrastowanej) pana Rittera. Na drugim miejscu stawiałbym wykonanie koncertu przez Krzysztofa Książka, bo ładne lub rzetelne, ale.... No, nic co można zakwalifikować do wykonania wyjątkowego. 
Ciekawym jak Ty- RoRo, odebrałeś koncerty będąc na sali, bo zapewne był ten odbiór bardzo inny niż telewizyjny...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan Książka ok, gdyby nie te boki które było słychać. Niestety orkiestra tez nie była bezbłędna. Wykonawca bardziej liryczny niźli wirtuoz. Momenty wybitne.

Na gorąco:
Bardzo mi się podobała  pani Świgut- ze zróżnicowaniem dynamicznym i z różnym tempem, jednym słowem bardzo emocjonalne wykonanie. Tak różne od interpretacji nudnej (może poetyckiej, ale mało skontrastowanej) pana Rittera. Na drugim miejscu stawiałbym wykonanie koncertu przez Krzysztofa Książka, bo ładne lub rzetelne, ale.... No, nic co można zakwalifikować do wykonania wyjątkowego. 
Ciekawym jak Ty- RoRo, odebrałeś koncerty będąc na sali, bo zapewne był ten odbiór bardzo inny niż telewizyjny...


Wysłane z mojego SM-A500FU przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie miałem jeszcze sposobności. Postaram się to uzupełnić nieco później. Pana Książka udało mi się złapać w Programie 2 PR jadąc samochodem do domu. Z przyjemnością się wracalo.

[mention=41752]snach[/mention], a jak Ci się podobała Aleksandra Świgut?


Wysłane z mojego SM-A500FU przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomasz Ritter zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych

O godzinie 22.25 ogłoszono wyniki konkursu i już wszystko jasne.

13 września zakończyły się przesłuchania finałowe I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Jury pod przewodnictwem Artura Szklenera przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

Nagrody Główne:
I nagroda (15.000 €) – Tomasz Ritter (Polska)
II nagroda ex aequo (10.000 €) – Naruhiko Kawaguchi (Japonia) oraz Aleksandra Świgut (Polska)
III nagroda  (5.000 €) – Krzysztof Książek (Polska)

Wyróżnienia (w kolejności alfabetycznej):
Dmitry Ablogin (Rosja)
Antoine de Grolée (Francja)
 

Nagrody specjalne:

Nagroda za najlepsze wykonanie mazurków, ufundowana przez Polskie Radio (3000 €) –

 Krzysztof Książek (Polska)

Nagrody pozaregulaminowe:

Nagroda dla pianisty reprezentującego Polskę najwyżej ocenionego przez Jury Konkursu ufundowaną przez PKN ORLEN (5000 €) – 
Tomasz Ritter (Polska)

Nagroda dla laureata pierwszej nagrody regulaminowej Konkursu, ufundowana przez przedsiębiorstwo "Siemaszko" z siedzibą w Szczecinie (10 000 zł) –

 Tomasz Ritter (Polska)

Konkursową rywalizację 4 września rozpoczęło 30 pianistów z 9 krajów (16 z Polski, 4 z Japonii, 2 z Chin, 2 z Francji, 2 z Rosji i po 1 z USA, Ukrainy, Belgii, Rumunii). Spośród 15 muzyków, którzy uczestniczyli w przesłuchaniach drugiego etapu, 6 zakwalifikowało się do finału. Uczestnikom podczas finałów towarzyszyła Orkiestra XVIII Wieku pod batutą maestro Grzegorza Nowaka.



Koncert laureatów i ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 14 września w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Transmisję  z tego wydarzenia będzie można śledzić w TVP Kultura, Programie Drugim Polskiego Radia oraz na kanale YouTube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.




Organizatorem I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.



Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania Niepodległości.

informacje ze strony NIFC - http://iccpi.eu/pl/news/id/136

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mnie się udało ?

Po dzisiejszym wykonaniu koncertu przez Tomasza Rittera obstawiałem go jako laureata. Podobnie kolega z którym byłem ... Grał na większym luzie i ogólnie lepiej (oczywiście to nasze subiektywne wrażenia i inni mogą mieć inne zdanie).

A poniżej ogłoszenie wyników - niestety śpieszyłem się i nie mogłem zostać by zobaczyć to na własne oczy (informacja na koniec koncertu - wyniki będą ogłoszone dzisiaj, ale nie wcześniej niż o 22)

 

Pozdrawiam

 

1 godzinę temu, wpszoniak napisał:

Ciekawym jak Ty- RoRo, odebrałeś koncerty będąc na sali, bo zapewne był ten odbiór bardzo inny niż telewizyjny...

Wojtku - masz rację, mój odbiór był inny...

Zaś Pan Krzysztof Książek trochę bardziej mi się podobał solo w I etapie niż dzisiaj z orkiestrą.

Twoja laureatka dostała wśród dzisiejszych finalistów najwięcej braw od publiczności po swoim koncercie, a II miejsce to naprawdę bardzo dobry wynik.

Czy możecie coś napisać o komentarzach w TVP Kultura i w Polskim Radiu w trakcie dzisiejszych finałów?

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz... komentarze w TVP i PR2 kompletnie były różne. Piszę o komentarzach nie tych dotyczących werdyktu lecz po koncertach, a przed werdyktem. Ekspertom w TV najbardziej podobał się Książek i Antoine de Grolée, a Naruhiko Kawaguchi był mocno "zbesztany" za zbyt mocno trzymany stały rytm. Podobała się Świgut, ale... miała ponoć potknięcia techniczne, których jakoś eksperci z PR2 nie zauważyli... No i tak to jest- ocenianie zależne od... "Punktu siedzenia".

A najzabawniejsze jest to, że w TV chwalili orkiestrę a w PR2 ją skrytykowali za nierówną gre zwłaszcza dęciaków.

Edytowano przez Gość
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...