Skocz do zawartości
Belfer54

NASZE GRAMOFONY (gramofon-policzmy się)

Recommended Posts

Witam , by nie było wątpliwości piszę by się pochwalić. Wczoraj byłem u kolegi , zobaczyłem i się zakochałem / znaczy nie w koledze !/ :) . Yamaha Yp-701 , musiałem ją mieć !!!

Stan prawie idealny , jest parę drobnych wgnieceń na dole plinty , ale za to jakiej plinty ! Normalne naturalne drewno ! Pokrywa po polerce , te zawiasy , mniej solidne mam przy szafkach kuchennych , odlewny talerz i to ramię !!! Zdaje sobie sprawę , że obiektywizm to przeze mnie nie przemawia, ale znacie wszyscy zapewne to uczucie gdy spełniacie marzenia audio , teraz już wiem jak czuł się Rockefeller gdy zarobił pierwszy milion :) Nie jest to mój pierwszy drapak, ale jeszcze żaden nie sprawił mi jeszcze takiej przyjemności podczas kalibracji , można ustawić każdy parametr. Zmieniłem wkładkę z AT 95 E która była założona / dla mnie za ostra/ na ADC XLM III i jest pięknie. Jutro będę testował Shure 91 Ed. Czeka mnie z nim co prawda trochę roboty, muszę zobaczyć jak wygląda środek , stan paska, czystość , smarowanie . O tym , że z nim raczej nikt nic nie robił świadczy choć by fakt , że pomylone były przewody przy wkładce / lewy , prawy kanał/. Mam też trochę pytań do @Audio Autonomy , choćby jak osiągnąć overhang  17 mm jak podaje Yamaha w instrukcji , bo albo coś źle robię, albo jest to nie realne. No cóż może potruję koledze na nowej stronie na facebooku. Sprawdzam gramiak właśnie, na nie najłatwiejszych płytach czyli Ennio Moricone i Dark Side On the Moon i jest pięknie.

IMG_0273.JPG

IMG_0269.JPG

IMG_0265.JPG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@tomek4446, gratuluję kolejnego drapaka! :)

Miałem kiedyś u siebie ten gramofon brandowany jako Sonab 85 (ten sam gramofon tylko,  że z trochę innym ramieniem). Kawał maszyny. 

A jeżeli chodzi o overhang, to jak go mierzysz? Nie możesz go ustawić bo wychodzi za mały, za duży? Być może to kwestia budowy samej wkładki (jest krótsza lub dłuższa niż zakładała Yamaha).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Audio Autonomy napisał:

Kawał maszyny. 

Dzięki za miłe słowa , naprawdę jest to kawał maszyny , może z zewnątrz nie wygląda, ale za to wnętrze , grubość talerza jest niesamowita ! Będę go gruntownie przeglądał to zrobię zdjęcia , a jak by mi w razie czego przegląd nie wyszedł, to zgadnij do kogo trafi drapak na serwis :) 

Już wiem , że :

- jest luźny pasek ,choć trzyma obroty. Pasek znalazłem tutaj:

https://www.ebay.com/itm/New-Turntable-Belt-for-YAMAHA-GT-25-MC50B-YP-701-Turntable-35-1-/263573274616?_trksid=p2349526.m4383.l4275.c1#viTabs_0

wolałbym kupić w Polsce , znasz może jakiś sklep ?

- będę musiał wyczyścić stare smary ,bo nikt od lat chyba do niego nie zaglądał, wymaga smarowania i tu drugie pytanie jaki smar polecasz ?

3 godziny temu, Audio Autonomy napisał:

A jeżeli chodzi o overhang, to jak go mierzysz?

Tak jak na rysunku , masz rację , nie ze wszystkimi wkładkami uda się osiągnąć te 17 mm. , zmieniłem ADC na Shure i mam idealne 17 mm.

I jeszcze ostatnie, jak ustawić ' horizontal balans" ?

Kłamałem z tym ostatnim pytaniem :) Mam jeszcze jedno , co polecasz do sprawdzenia prawidłowości obrotów , gramofon nie stroboskopu ? 

Overhang.PNG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czołem!

Pasek możesz sprawdzić w Wamacie, może mają.

Do sprawdzenia obrotów polecam wydrukowaną lub kupioną tarczę stroboskową (ja używam taką z Lenco L75) i zwykłą żarówkę zasilaną z sieci 230V/50Hz. Tylko uwaga - to nie może być oczywiście żarówka LEDowa czy też energooszczędna. Potrzebna jest zwykła żarówa. Taka jak z PRL'u :)

Smary... to już bardziej złożona sprawa. Różne smary stosuję w różnych miejscach i w różnych gramofonach (zależnie od konstrukcji osi talerza, rodzaju łożysk, mechaniki itp.). Myślę, że w przypadku tej Yamahy przyda Ci się smar silikonowy do windy (jeżeli chodzi za twardo lub za miękko), do silnika i do osi talerza może być zwykły silnikowy 5W30, 10W30 lub inny podobny. Do mechanizmów (nie ma ich tam za wiele, to nie Dual) może być punktowo smar litowy. To wsio :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Audio Autonomy napisał:

Pasek możesz sprawdzić w Wamacie, może mają.

Dziękuję za pomoc , pasek zamówiłem ten z linku z Kanady , nie wiem na ile to prawda, ale posiadacze 701 ze Stanów polecają właśnie tą firmę. Ponoć chodzi grubość paska , o dziwo odradzają z rodzimego / USA/ sklepu , mimo , że ma / źródło ebay/ najwięcej sprzedanych :) 

Dziękuję za informację o smarach , jest dla mnie naprawdę cenna.

Na razie napotkałem pewien drobny problem , za cholerę nie mogę zdjąć talerza :) Szpindel się wykręca z talerza , jednak nic mi to nie dało, bo napotkałem na simmering lub coś podobnego , w instrukcji jest wszystko tylko nie jak zdjąć talerz, a wersji siłowej się boję. Pamiętasz może jak zdejmowałeś talerz z Sonaba ?

ve_yamaha_yp-701_service_en.pdf

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie pamiętam żebym miał problem ze zdejmowaniem talerza akurat w tym gramofonie. Tam jest pierścień Segera zabezpieczający talerz na osi? Jeżeli tak, to oczywiście trzeba go delikatnie zdjąć.  Sam talerz czasem potrafi się mocno zapiec na osi. Jest kilka patentów na jego zdjęcie... w tym też te siłowe. Najważniejsze żeby nie uszkodzić osi, więc trzeba to wszystko robić ostrożnie :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Od wczoraj testuję ramię czyszczące , tarczę stroboskopową oraz wkładkę Goldring 2100. Zacznę od ramienia , 

 https://winyle.pl/srodki-czyszczace/726-ramie-antystatyczne-carbon.html

wykonanie niezłe , wszystko metalowe / po za szczoteczką :) / podstawa z taśmą dwustronną więc montaż prosty. Ustawienie ramienia wydawało mi się proste , ot jest przeciwwaga i przesuwny ciężarek dociskający. A teraz praktyka , ramię jak się szybko okazało wymaga indywidualnego ustawienia w zależności od płyty tzn. jak ustawiłem na wiekowej Dire Straits podążało przed wkładka od początku do końca , ale jak zmieniłem płytę na nowiutką Metallicę to okazało się , że już nie nadąża i są momenty gdy szczoteczka po prostu stoi w miejscu. Czy macie jakieś doświadczenia z tym akcesorium ?

Tarczę stroboskopową nabyłem ponieważ gramiak nie ma stroboskopu, a fajnie jest wiedzieć, czy obroty są w porządku . Tarcza ma rowki na igłę, więc można od razu uwzględnić opór igły. Do sprawdzenia użyłem tradycyjnej żarówki ,ale na drugiej stronie tarczy jest wzór pozwalający na użycie latarki kwarcowej. Mój gramofon na 45 trzyma idealnie ale na 33 1/3 lekko przyspiesza.

Na koniec wkładka , gra ciepło , bez ostrości AT 95 E , szczegóły są dobrze wyeksponowane. 

 

IMG_0283.JPG

IMG_0288.JPG

IMG_0279.JPG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki , jeszcze z nim walczę, na razie zmieniłem nóżki na aluminiowe , bo oryginalne gumowe trochę sparciały , dałem podkładki antywibracyjne , zmieniłem kabel sygnałowy . A'propos kabla , chciałem wlutować bezpośrednio pod przewody ramienia i wyprowadzić oddzielny kabel uziemienia, ale na kablach masy jest oryginalnie wlutowany opornik i zostawiłem jak było. Gramofon nie ma przydźwięku, nawet wówczas gdy dam na full głośność we wzmacniaczu. Zmieniłem okablowanie wkładki , kupiłem nowy pasek o identycznej długości , szerokości i grubości jak oryginał. Teraz czas na drobne zabiegi uzupełnienia woskiem ubytków w plincie. Przez chwilę miałem zamiar dać plintę do ponownego fornirowania i wierzchnia płytę do lakierowania ,ale odpuściłem , oryginał, to zawsze oryginał :) 

A jeżeli chodzi o akcesoria to kupiłem bloczek / zdjęcie 3/ do ustawiania azymutu i VTA i ..... albo ja coś źle robię, albo jest to jakieś nieporozumienie. Bloczek jest z grubej plexi , przy sztucznym świetle nie ma szans by dokładnie zobaczyć, czy wkładka jest równoległa z liniami na bloczku , bo plexi działa jak pryzmat i g... widać. Przy świetle dziennym musiałem wytargać gramiak na balkon , bo w mieszkaniu / mimo , że stoi przy oknie/ też nie było najlepiej. Po za tym " konia z rzędem temu " kto zrobi precyzyjne ustawienie wg. tego szablonu na wkładce Goldring 2100 która nie ma żadnych płaszczyzn prostych. Chyba , że ja o czymś nie wiem , to proszę o sugestie.

 

IMG_0324.JPG

IMG_0328.JPG

IMG_0310.JPG

P.S.

@Audio Autonomy spotkałeś się z takim cudem techniki / bloczek/ ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak, mam taki sam bloczek :) Faktycznie potrzebne jest dobre oświetlenie, bo przy słabym to... słabo to działa :/

Przy ustawianiu VTA dobrze jest patrzeć na samą igłę. Sugerowanie się krawędziami wkładki nie zawsze jest dobre (igły mogą być różnie wklejone). Taki bloczek jest pomocny, bo zawsze daje nam jakiś punkt odniesienia. Bez tego to można VTA ustawić tylko mniej więcej na oko :)

P.S. Odwaliłeś kawał dobrej roboty @tomek4446

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Kubakk napisał:

W ogóle dawniej programy naukowe by tvp to było coś ...

Pamiętam i żal mi , że nie ma już z nami Andrzeja Kurka i Zdzisława Kamińskiego , poziomu tego programu może pozazdrościć wiele obecnych.

Kubakk , dzięki za przypomnienie.

Zainteresuje się tą płytą.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dokonałem małych zmian w moim gramiaku , tj. wlutowałem kabelki ramienia bezpośrednio do IC. Ponieważ mam jeszcze taki stycznik , który powoduje, iż sygnał idzie do IC dopiero gdy igła zetknie się z płytą , kabelki miałem podwójne. Zrobiłem nowy punkt masy zachowując jednak opornik między masami ramienia i gramofonu / tak na wszelki wypadek , zapomniałem , przyznaję dolutować ekranów IC do masy gramofonu od razu i musiałem odciąć kawałki izolacji interkonektów , dostać się do ekranów , dolutować kabelki łączące ekrany z masą. Bez tego połączenia występował na rozkręconym do 3/4 głośności przydźwięk , obecnie mogę dać na full i jest cisza. Przy tak grubych kablach / nie przewidzianych 43 lata temu przez producenta drapaka :) /, konieczne było dorobienie kilku blaszek blokujących kable oraz mała ingerencja pilnikiem w płytę spodnia gramofonu. Ale zabieg wg. mnie się opłacał , dźwięk jest bardziej otwarty , dynamiczniejszy no ogólnie jestem zadowolony :) 

Może komuś się przyda.

P.S.

Dzięki @Audio Autonomy za zwrócenie uwagi na połączenie ekran-masa oraz sugestię co do wyboru kabli..

Przed i po:

IMG_0454.JPG

IMG_0465.JPG

Zapomniałem o najważniejszym , w starej wersji połączenia uziemienie było dolutowane do masy sygnałowej kanału prawego , obecnie jest wyprowadzone oddzielnym kablem po za gramofon i podpięte pod GND przedwzmacniacza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gdyby kogoś interesował zakup bloczka VTA, kupiłem kiedyś od sprzedawcy na ebay: hot-sell7.

https://www.ebay.pl/itm/10mm-VTA-Cartridge-Azimuth-Ruler-LP-Vinyl-Record-Player-Measuring-Phono-Tonearm/382673499258?hash=item59191e347a:g:MOgAAOSworNcFKHB

Czas oczekiwania nie powalający - ok. 3 miesiące, ale cena b.zachęcająca, ok. dziesięć razy taniej. Podobną pewnie można uzyskać też u Alibabów.

Bloczek albo jakiś zamiennik w postaci ekierki, to niezbędnik kalibracji.

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Od pewnego czasu nosiłem się z zamiarem upgreadu mojej Regi Planar 3 - wymiana kół pasowych. Po reaserchu wybór padł na argentyńskie TangoSpinner. Zalajkowałem fanpage na facebooku - odezwał się do mnie Gus (właściciel) - okazało się, że jestem tysięcNym fanem i zaproponował mi zniżkę 25% na całe zamówienie. 

Wybór padł na Canaro Set z ulepszeniami - aluminiowy subplatter, mosiężny pulley na dwa paski, dwa sylikonowe paski, tuleja łożyska z termoplastiku. 

Wczoraj wszystko złożyłem i wygląda to tak jak na zdjęciu. 

Po pierwszych odsłuchach pije stwierdzić, że jest to ewolucja, a nie rewolucja. Bas jest "lepiej dociążony", całość ma więcej powietrza, detale się trochę uwypukliły, przy niektórych realizacjach zaczęły się pojawiać źródła pozorne (w końcu!). 

Ogólnie całość brzmi lepiej, jest to lepiej poukładane. W dwóch słowach - jestem zadowolony😉

Pozdrawiam, 

Kamil

IMG_20200112_164733.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Kamil C świetny zakup! :)

 

Dnia 13.01.2020 o 17:44, Kamil C napisał:

Po pierwszych odsłuchach pije stwierdzić, że jest to ewolucja, a nie rewolucja.

Świetny dowód na to, że gramofon sam w sobie też ma wpływ na dźwięk (w co niektóre osoby jakoś nie mogą uwierzyć). Skoro wymiana samego subplattera wprowadza wyraźnie słyszalne zmiany, to dlaczego wymiana plinty czy samego talerza miałaby być obojętna dla dźwięku? 

Zamierzasz jeszcze porównywać "brzmienie" starych gratów od Regi?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Audio Autonomy myślałem czy nie zrobić jakiegoś zestawienia. Tylko mam obawy czy np. kompresja wideo na youtube nie zabije dźwięku (tym bardziej że nagrywane telefonem).

Samo przełożenie subplattera to nie problem. No ale pozostałe elementu juz zostaną. 

Sprawdziłem sobie (co prawda apką) prędkość obrotową i przy dwóch paskach jest duzo lepsza stabilizacja obrotów. 

Gdyby ktoś się przymierzał to największym problemem jest zfjęcie pulleya - w regach jest on przyklejony. Najlepiej chyba podgrzać trzpień silnika lutownicą. 

Pozdrawiam, 

Kamil

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
49 minut temu, Kamil C napisał:

Gdyby ktoś się przymierzał to największym problemem jest zfjęcie pulleya - w regach jest on przyklejony. Najlepiej chyba podgrzać trzpień silnika lutownicą. 

Kamil , chylę czoło , dotychczas myślałem , że to ja / szczególnie ostatnio podczas walki z przydźwiękiem/ robię dziwne rzeczy z gramofonem np. za radą @Audio Autonomy pominąłem w prowadzeniu kabli już wszystko , stycznik , opornik , płytkę styków, ale pobiłeś mnie w każdym aspekcie. Naprawdę gratuluje otrzymanego rezultatu i uzyskania świetnego wyglądu , masz teraz coś wyjątkowego i nieszablonowego. Udowodniłeś też , że świat audio w obecnych czasach się skurczył / Argentyna - tak a'propos córka wróciła z tego kraju trzy tygodnie temu , nie mogłeś dać znać wcześniej ? ! :) /. Dojrzałem do zrobienia nowej plinty do mojej Yamahy , co prawda mógłbym taniej ,po prostu pokryć nowym fornirem obecną, ale sumienie mi nie pozwala zmieniać 44 -letni oryginał. Ciekawe jak zmieni się dźwięk poprzez nowy element.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@tomek4446, dzięki, ale będę szczery - cały proces trwał jakieś 15 minut:P i był zdecydowanie łatwiejszy od recablingu. Jakiś rok temu też ten proces przechodziłem. I leż dzięki radom @Audio Autonomy zrezygnowałem z gniazd na obudowie - od wtyków wkładki gramofonowej po wtyki rca idą przewody 33AWG Cardasa, masa ramienia jest wyprowadzona na ekran kabla i dalej na na osobne widełki. Zrobienie tego bylo czasochłonne i wymagało skupienia. Wymiana kół pasowych przy tym to plug&play😂

No a świat jest mały - gdzieś z tyłu głowy chodzą za mną kolejne zmiany - chciałbym dodać SRM/Tech Silent Base, który dodaje zawieszenie do gramofonu. No ale najpierw silnik 24v i zewnętrzny zasilacz żeby móc single 45rpm odsłuchać (niestety przejście na naped dwupaskowy wymagało rezygnacji z mozliwosci zmiany prędkości). A potem chyba jakaś wkładka MC... 

@tomek4446, a materiał na plintę już wybrałeś? Ja nie ukrywam że też nad tym myślałem - za mną chodził marmur😜

Dodaję jeszcze zdjęcie jak to w oryginale wyglądało. 

IMG_20200112_140012.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, Kamil C napisał:

dzięki, ale będę szczery - cały proces trwał jakieś 15 minut

Dlaczego tak długo ? :) 

Sorry , nie mogłem się powstrzymać :) 

Nie jest ważne , ile coś trwa , tylko to , że chce nam się coś zmienić , ryzykujemy i przy okazji uczymy się oraz  jaki efekt się uzyska. Mnie mniej więcej tyle samo czasu zajęło wywalenie sparciałych nóżek i zastąpienie ich aluminiowymi :

https://www.modushop.pl/noga-aluminiowa-foot-50-12n-alu-black-4-szt.html

pod nóżki dałem                                                                                                                            https://sklep.bestaudio.pl/norstone-absorbery-wibracji-damp-50/ 

36 minut temu, Kamil C napisał:

od wtyków wkładki gramofonowej po wtyki rca idą przewody 33AWG Cardasa, masa ramienia jest wyprowadzona na ekran kabla i dalej na na osobne widełki. Zrobienie tego bylo czasochłonne i wymagało skupienia.

Ciekawe rozwiązanie i chyba optymalne, bo nie ma po drodze żadnego styku , nie wiedziałem , że tak można. Ja przez ostatnią walkę z przydźwiękiem przy okazji sprawdziłem / dolutowywałem do kabli ramienia/ cztery różne przewody IC , ale Twoje rozwiązanie wydaje się o niebo lepsze. Wiem , że wymiana kabli ramienia wymaga cierpliwości więc ......... przy okazji zmiany plinty poproszę o to Grześka :) Co do materiału to będzie to drewno , kocham drewno . Pokuszę się o mocniejszą , cięższą konstrukcję niż obecna  zresztą i tak skonsultuję to z Grześkiem.

 

 

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy jest się czym chwalić, ale jeszcze ,,ciepły" nabytek :)

Po sprzedaży PJ RPM 1 o którym stwierdziłem że jest "zabawką" (choć nie ukrywam że designersko bardzo mi pasował do mojego 1 systemu) przyszedł czas na JVC QL A7 TT71, którego miejsce jest w systemie nr.2 

Hmmmmmm......Nie wiem co napisać, bo nacieszyć się jeszcze nie mogę 😁. Kawał sprzetu w porównaniu do PJ, napewno do wymiany pójdzie wkładka (w tym momencie włożony jest "jakiś" Denon), gramofon wizualnie jak nowy, pokrywa ,,igła", wszystkie funkcje działają :)

 

 

20200119_223803.jpg

20200119_223743.jpg

20200119_223410.jpg

20200119_223421.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...