Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

14 godzin temu, kukocz napisał:

Efekt? Basu co prawda ubyło, ale najbardziej straciła przestrzenność dźwięku. Scena się wycofała, powiedziałbym, że słynny koc został nałożony :). Nie wiem czy to słabość EQ parametrycznego, czy muszę więcej czasu poświęcić na tuning, ale pierwsze rezultaty nie są obiecujące.

Czy ktoś z Was porównywał APO EQ z DiracLive? Jak mają się rezultaty jednego do drugiego? Korekcja zgodności fazowej czy odpowiedzi impulsowej pewnie też robi swoje, ale czy aż tak znacząco?

A czy efekt koca występuje tylko, gdy korekcja jest włączona? Ja wprawdzie próbowałem filtry z REW w połączeniu z convolverem w WMP, ale też miałem wrażenie, że dźwięk jest gorszej jakości. Z tym, że jak później doszedłem, nie chodziło o korekcję, a o muzykę puszczaną z komputera. Czy była korekcja, czy nie i tak było coś nie tak. Wina interfejsu audio?🤔

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę ostatnio znowu próbuję się bawić w korekcję DSP przy wykorzystaniu REW. Nadal jednak nie jestem zachwycony przymusowym odtwarzaniem muzyki z komputera, a w obecnej sytuacji, czyli braku autonomicznego DSP, nie mam wyboru. Przydałby się więc procesor sygnałowy w torze audio, do którego można byłoby "wsadzić" wygenerowane przez REW filtry. W sposób naturalny przychodzi tu do głowy MiniDSP 2x4HD, wielokrotnie wspominany, z uwagi na obecność już dwóch takich urządzeń u Kolegów z forum. A gdyby tak wykorzystać do tego celu coś z tzw sprzętu profesjonalnego, np taki Behringer FBQ2496. Wprawdzie z założenia cel stosowania tego procesora jest nieco inny, ale można wykorzystać go także do korekcji. A dlaczego Behringer? Po pierwsze jest sporo tańszy. Patrząc na ceny nowych urządzeń to mniej niż 2/3 tego, co trzeba zapłacić za 2x4HD. Należy jednak dodać, że jest łatwiejszy do zdobycia na rynku wtórnym. Co ciekawe, gdy przeglądałem w REW dostępne urządzenia docelowe, dla których może on (REW) wygenerować filtry, zauważyłem, że po przełączeniu na MiniDSP 2x4HD, ilość filtrów zmniejsza się do 10. Dla FBQ2496 mamy (lub ma algorytm w REW ;) ) natomiast możliwość utworzenia 20 filtrów, czyli pełną ilość (tyle ile dla opcji "Generic"). Zaraz więc przychodzi do głowy myśl, że będzie dokładniej. Plusem przemawiającym na korzyść MiniDSP jest wejście cyfrowe, którego nie widziałem w Behringer'ze. Ogólnie nasuwa się sporo pytań.

Dlatego najwygodniej byłoby poczytać o doświadczeniach kogoś, kto już dotknął tematu :P  Czy znajdzie się taka osoba, tj ktoś, kto miał już do czynienia z FBQ2496 w roli korektora charakterystyki pomieszczenia, lub ewentualnie z jakimś innym DSP i chciałby się podzielić doświadczeniami? :D Przyznam, że ze względu na ceny, nie bardzo mam ochotę być królikiem doświadczalnym ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z uwagi na wcześniejsze zarzuty pod adresem REW, np, że niezbyt dokładny i w ogóle to nie wiadomo czego się po nim spodziewać, pomyślałem, że dobrze byłoby porównać wyniki z DL i REW. Zrobiłem więc tak: pamiętając mniej więcej sposób działania Tomka ( @tomek4446 ), gdy robił u mnie pomiary za pomocą swojego systemu MiniDSP, starałem się to powtórzyć w REW. Wykonałem więc szereg pomiarów, oddzielnie dla kanału lewego i prawego, a następnie uśredniłem wyniki. Oczywiście nie sposób było idealnie trafić mikrofonem w miejsca, w których pomiary dokonywane były za pomocą DL, dlatego nie dziwią nie do końca pokrywające się wykresy, ale przyznacie, że nie wygląda to najgorzej. Szczególnie pod kątem późniejszego generowania filtrów na ich podstawie. Poniżej uśrednione (i wygładzone, ale w różny sposób dla kanału lewego i prawego - tak dla porównania) wykresy z REW, z nałożonymi na nie wykresami z DL (te cieńsze kreski - trudno było ładnie wyciąć z wykresów dostarczonych przez Tomka, gdyż były na nich jeszcze inne krzywe). Oczywiście zadbałem o takie rozciągnięcie przenoszonych krzywych, aby charakterystyczne ich punkty, zachowały taką samą rozpiętość w dB jak w oryginale.

 

Avg12Lc.jpg

Avg48Rb.jpg

Acha, trzeba też wspomnieć, że pomiary wykonywane były za pomocą różnych mikrofonów, tj UMIK1 w przypadku DL i Panasonic wm61a dla REW.

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądając wątek w poszukiwaniu pewnych informacji, natknąłem się na taki oto wpis:

Dnia 14.08.2019 o 10:23, Kraft napisał:
Dnia 4.08.2019 o 13:32, tomek4446 napisał:

Dirac przed.PNG

Dirac po optymalizacji.PNG

 

 

Dnia 14.08.2019 o 04:40, tomek4446 napisał:

 

Zestawienie normal i dirac - kanał lewy.jpg

Zestawienie normal i dirac - kanał prawy.jpg

Porównując powyższe wykresy można dojść do wniosku, że Dirac rzeczywiście oszukuje na swoich wykresach skuteczności korekcji po zastosowaniu filtrów. Na pomiarach z REW widać, że działa właściwie tylko do 300 Hz. Potem wykres częstotliwościowy właściwie się nie zmienia po zastosowaniu korekcji.

Wygląda więc na to, że czytając później to co napisałem ja  wiele stron dalej, po wizycie Tomka ze swoim DDRC-24, tj:

Dnia 14.10.2019 o 00:26, nowy78 napisał:

Poprawa za sprawą korekcji wystąpiła u mnie głównie w zakresie niskich tonów, jak również zniknęła delikatna nosowość wokali spowodowana zapewne małą górką w okolicach 500 - 600 Hz. Nie odnotowałem natomiast zbyt wielkiego wpływu korekcji na częstotliwości z zakresu ponad 1 kHz wzwyż. Tam na ucho nic się nie zmieniło.

, mogę się pocieszyć, że uszy mnie jeszcze nie zawodzą ;)

Chodziło jednak o coś innego. Nie mogę się mianowicie uwolnić od potrzeby zakupu jakiegoś urządzonka przetwarzającego sygnał w domenie cyfrowej. Raz jest mniejsza raz większa, ale ciągle mnie prześladuje ;) Poczyniłem już nawet pewne przygotowania w tym kierunku, wybierając sprzęt. A będzie to najprawdopodobniej MiniDSP 2x4HD. A to dlatego, że głównym kryterium była możliwość, że nazwę to po polsku, splotu (konwolucji) sygnału podlegającego obróbce i pewnej funkcji, zapisanej np w pliku (nie wnikając chwilowo w format i w ogóle w szczegóły). Aby to było możliwe potrzebne jest odpowiednio wydajne urządzenie umożliwiające obsługę fitrów FIR. Wspomniane wyżej urządzenia Behringera wyposażone w korektory parametryczne (PEQ) nie wystarczą. Początkowo wydawało mi się, że będę musiał nabyć któreś z urządzeń z serii OpenDRC. Jednak po zajrzeniu do instrukcji obsługi 2x4HD wygląda na to, że i to urządzenie będzie odpowiednie. Czy koledzy, którzy już posiadają ten sprzęt - @tomek4446 i @Kraft - mogą coś na ten temat powiedzieć? Czy używaliście może skrzyneczkę bez wykorzystania DiracLive?

Innymi słowy, po lekturze sporej części tego wątku, trochę nie mam ochoty wydawać całkiem dużej ilości pieniędzy (drugie tyle co za hardware) na licencję DiracLive, która w mojej ocenie niespecjalnie oferuje coś więcej ponad to, co dają darmowe programy umożliwiające konstrukcję filtrów. Tak naprawdę nie do końca wiadomo co otrzymujemy od DL, gdyż mamy bardzo niewielki wpływ na parametry tworzenia filtrów. Ustawienia ograniczają się właściwie do wyboru krzywej docelowej, a resztą zajmuje się już algorytm. Zapewne jedni uznają to za zaletę, ja jednak chciałbym trochę poeksperymentować. Poza tym to, co przedstawiane jest na wykresach generowanych przez aplikację DL, a chodzi o krzywą wynikową, dość znacznie odbiega od tego, co później zostało zmierzone przez Tomka (wykresy powyżej). Delikatnie mówiąc jest mocno naciągane. Takie podejście zniechęca. Pozostaje jeszcze sprawa korekcji w dziedzinie czasu. O ile w przypadku zwrotnic lub obsługi subwoofera można to jeszcze wytłumaczyć optymalizacją zgrania fazowego głośników obsługujących poszczególne pasma, tak nie bardzo mogę wymyślić, jak to się ma do korekcji sygnału ze względu na niedostatki akustyki pomieszczenia. Być może jednak za mało wiem. Gdyby ktoś zechciał mnie oświecić, byłbym wdzięczny.

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, nowy78 napisał:

A będzie to najprawdopodobniej MiniDSP 2x4HD.

Z tego co czytam to prawidłowo postawione pytanie powinno brzmieć nie czy, a kiedy kupujesz ? :)

Piotrek , moim zdaniem warto , możesz kombinować z wstawianiem filtrów z REW, ale jak znam życie i tak się skończy zakupem licencji DL. Mnie z aplikowaniem filtrów z REW nie wyszło , niby wynik na wykresach podobny, a dźwięk inny. Nie wiem, czy to zasługa przesunięcia fazowego w DL , ale jest lepiej. A to , że działa głównie w zakresie od 20 do 300 Hz to fakt , ale właśnie w tym przedziale mamy największe problemy z dźwiękiem w pokojach.

11 godzin temu, nowy78 napisał:

Czy używaliście może skrzyneczkę bez wykorzystania DiracLive?

Raczej nie , po wyłączeniu DL , pojawia się pogłos i niekorzystne zmiany w basie powodowane odbiciami .

Kombinuj dalej :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Bardzo zainteresowałem się tematem i jeszcze mocniej na to urządzenie nakręciłem(mini DSP DDRC-24), by poprawić coś u siebie. Tym bardziej że niestety nie jestem w stanie zastosować żadnych ustrojów akustycznych, przemeblowanie nie wchodzi w grę.
Czy jest może już możliwość wypożyczenia tego urządzenia z mikrofonem?
A może ktoś z Warszawy może poratować w zrobieniu pomiarów?

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Jakoś przegapiłem, że od roku Dirac Live dostępny jest także w kolumnach aktywnych. Takie cudo wypuścił Quadral. Seria z DL składa się z dwóch modeli: Quadral Aurum Gamma (za 25 000/para) i Quadral Aurum Alpha (35 000zł). Nie sądzę by ktoś od nas je kupił, a warto odnotować, że już nie tylko wzmacniacze, przedwzmacniacze i dedykowane procesory, ale i kolumny mają aplikowany DL. Co dalej? Może kable?;)

Quadral-Aurum-Alpha-Aurum-Gamma.png.e4e913bd9d04c95af22e4c54e8ab6b9c.png2019-01-Quadral_Aurum_Gamma-Aufriss.thumb.jpg.65b0950a01b9c18f633afe893d54627e.jpgQuadral-Aurum-Alpha-6.jpg.796755df930b065e181ce7b0fed5f7ea.jpgQuadral-Aurum-Alpha-Dirac-Live-1.jpg.2b1744460018e2684846910519bb427a.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do użytkowników MiniDSP z DL. Czy jest ktoś komu się ten system nie sprawdził i generalnie go nie używa?

W powodzi pozytywnym wrażeń poszukję tych negatywnych, bo bardzo częśto nawięcej obiektywnych opinii wnoszą do tematu 😁

Być może zweryfikuję swoje plany i przed wymianą kolumn lub elektroniki zakupię wcześniej MiniDSP?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym jednak najpierw postawił na zakup jak najlepszego sprzętu, tak kolumn, jak również elektroniki. Tak elektroniki także, jako że ostatnie doświadczenia z ulepszaniem wzmacniacza spowodowały u mnie pewną zmianę w myśleniu, odnośnie tego, jakie powinny być proporcje wartości poszczególnych elementów systemu.

A dlaczego tak to widzę?

1.Z moich obserwacji, DRC nie rozwiązuje wszelkich problemów złego dźwięku. Inaczej rzecz ujmując, nie naprawisz w ten sposób pewnych aspektów dźwięku związanych z jakością sprzętu. Bardziej obrazowo: DL nie wydobędzie z Technicsa z lat 90-tych i Altusów hi endu choćby nie wiem co (jest to oczywiście moja opinia). 
2. Dodatkowe urządzenie można dokupić w przyszłości.
3. Efekt działania tego typu korekcji możesz przetestować taniej, używając REW. Wystarczy mieć mikrofon pomiarowy, a to zdecydowanie mniejszy wydatek.
 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzecz w tym że kolumny są źródłem dźwięku które jest obarczone największymi problemami które systemy elektronicznej korekcji mogą najłatwiej zwalczyć. Reszta elektroniki też powinna być dobra. Niewątpliwie jednak zakup kolumn, które nie będą wymagały dużych korekcji i będą one postawione w pomieszczeniu o bardzo dobrej akustyce stawia używanie takiego systemu korekcyjnego w roli mało istotnego dodatku. Tam gdzie akustyka stwarza duże problemy i kolumny będą dalekie od doskonałości, tam najlepszy wzmacniacz podłączony do najlepszego źródła dźwięku nic nie da.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie w co lepiej zainwestować, w lepsze kolumny, czy w DL, co pewien czas powraca. Nie ma na nie prostej odpowiedzi. Jeśli rozpatrujemy układ: kolumny, akustyka pomieszczenia i DSP, to trzeba powiedzieć, że każdy z tych elementów jest ważny i ma swoją rolę do odegrania. Ich działanie jest uzupełniające. Najlepiej mieć dobrą akustykę, dobre kolumny i na dokładkę DSP. Sukces murowany. W wielu przypadkach mogą wystarczyć jedynie dobre kolumny grające w dobrze zaaranżowanym pomieszczeniu. Jeśli akustyka kuleje, to w pewnym zakresie pomóc może DSP. Może on też pomóc w wyciągnięciu maksa z nieidealnych kolumn. DSP nie rozwiąże jednak wszystkich problemów akustycznych, ani też nie zmusi kolumn żeby grały poza swoim konstrukcyjnym limitem. Nawet idealne kolumny w kiepskim pomieszczeniu polegną na basie, albo nie da się ich słuchać z powodu zbyt dużego pogłosu. Najlepsza aranżacja nie pomoże, jeśli kolumny są zbyt mało rozdzielcze, albo wnoszą zbyt duże zniekształcenia, itd. Kółko się zamyka. Każdy element ma pracę do wykonania i tylko ich harmonijna współpraca prowadzi do sukcesu.    

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W weekend skorygowałem sobie w ampli kd ustawienia 5.1 tak by do 0,2-0,5dB każda kolumna (poza subem) miała w miejscu odsłuchowym. W ogóle śmiesznie jak ori mikrofon jedną z frontowych kolumn oszacował iż stoi 2m bliżej - obie są do około 15cm równo do miejsca odsłuchowego - oczywiście to też skorygowałem samemu z użyciem miarki.

System kinowy po manualnym dostrojeniu brzmi lepiej :D Ale zastanawia mnie czy te parametry ,które ampli ustawiał wg mikrofonu to były z uwzględnieniem jakiś przeszkód w pomieszczeniu czy jednak lepiej samemu poprawiać. Wiadomo jak to "działa" ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Kraft napisał:

Pytanie w co lepiej zainwestować, w lepsze kolumny, czy w DL, co pewien czas powraca. Nie ma na nie prostej odpowiedzi. Jeśli rozpatrujemy układ: kolumny, akustyka pomieszczenia i DSP, to trzeba powiedzieć, że każdy z tych elementów jest ważny i ma swoją rolę do odegrania. Ich działanie jest uzupełniające. Najlepiej mieć dobrą akustykę, dobre kolumny i na dokładkę DSP. Sukces murowany. W wielu przypadkach mogą wystarczyć jedynie dobre kolumny grające w dobrze zaaranżowanym pomieszczeniu. Jeśli akustyka kuleje, to w pewnym zakresie pomóc może DSP. Może on też pomóc w wyciągnięciu maksa z nieidealnych kolumn. DSP nie rozwiąże jednak wszystkich problemów akustycznych, ani też nie zmusi kolumn żeby grały poza swoim konstrukcyjnym limitem. Nawet idealne kolumny w kiepskim pomieszczeniu polegną na basie, albo nie da się ich słuchać z powodu zbyt dużego pogłosu. Najlepsza aranżacja nie pomoże, jeśli kolumny są zbyt mało rozdzielcze, albo wnoszą zbyt duże zniekształcenia, itd. Kółko się zamyka. Każdy element ma pracę do wykonania i tylko ich harmonijna współpraca prowadzi do sukcesu.    

Reasumują to jednak nie jest takie oczywiste co jest wżniejsze. Oczywiscie układ idelny to pasować wszystko na raz, ale ilość opcji może powalić najwytrwalszego. Przeważa chyba jednak opinia, że powinno sie jednak zaczynać od kolumn. 

 

4 godziny temu, MobyDick napisał:

Odpowiednio dobrane kolumny mogą jednak pomóc w reprodukcji basu.

Owszem, ale elektronika jednak też. Moje doświadczenie z modyfikacją NAD356 alaMuda pokazały mi, że elektronika też w tym aspekcie może bardzo duzo zmienić. Utwierdziły mnie też w tym odsłuchy w domu wzmaka Creeka A50 a później również A100, pokazując ile jeszcz mogę wyciągnąc z moich małolitrażowych Saxo 40. Defacto przy w miarę wyrównanym poziomie elektroniki i głościków wybór co zmieniami jest czysto subiektywny, oczywiście moim "obiektywnym" zdaniem :) . No i z elektroniką łatwiejsza jest logisytyka. Natomiast to co jeszcze przemawia za MiniDSP to możliwośc ciagłego eksperymentowania w poszukiwaniu tego jedynego Świętego Audiofilowego Grala.  

Swoją droga czy może ktoś już słuchał nowego Arcam SA30 z DL na pokladzie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kubakk napisał:

W weekend skorygowałem sobie w ampli kd ustawienia 5.1 tak by do 0,2-0,5dB każda kolumna (poza subem) miała w miejscu odsłuchowym. W ogóle śmiesznie jak ori mikrofon jedną z frontowych kolumn oszacował iż stoi 2m bliżej - obie są do około 15cm równo do miejsca odsłuchowego - oczywiście to też skorygowałem samemu z użyciem miarki.

System kinowy po manualnym dostrojeniu brzmi lepiej :D Ale zastanawia mnie czy te parametry ,które ampli ustawiał wg mikrofonu to były z uwzględnieniem jakiś przeszkód w pomieszczeniu czy jednak lepiej samemu poprawiać. Wiadomo jak to "działa" ?

Czy przypadkiem nie chodziłeś po pokoju w trakcie kalibracji ? Sam byłem kiedyś świadkiem gdy ktoś w trakcie kalibracji chodził po pokoju i przestawiał sprzęty :) . Generalnie powinna być wtedy zachowana cisza i nic nie powinno się znajdować pomiędzy mikrofonem i głośnikami.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie , tak się zastanawiam >> jak wpięcie mini dsp za pre z gramofonu do wzmaka (lampa) i korekcja DL wpłynie na dźwięk ( barwa, dynamika.. ) ; urządziłem sobie na poddaszu salki kinową i audio  :)  w KD mam arcama 390 z DL >> sprawdza się super , fakt , że trochę zabawy z pomiarami jest , ale jak się to zrobi kilka razy w końcu daje efekty ; 

i tak po doświadczeniach w KD się zacząłem zastanawiać nad podobną korekcją do muzyki .. w sumie dochodzi kolejny element toru z przetwarzaniem sygnału.. mocno zmieni się dźwięk ? może nie warto.. 

Jak to odbieracie ? - słychać różnice ? 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kilku dni próbuję przeprowadzić pomiary przy pomocy DDRC 24 z DL, bardzo w tym wszystkim pomaga mi tomek4446, za co bardzo dziękuję.

Do 100% zadowolenia jeszcze trochę brakuje, muszę go zrozumieć i nauczyć go się na pamięć, oprogramowania, wiem co gdzie klikać, ale słabo rozumiem.

Na początku były 3 pomiary po których, nic nie słyszałem w głośniach, dużo błędów popełniłem, a przede wszystkim uznałem że skoro było zalecenie że instrukcja jest słabo napisana to poradzę sobie bez niej. Niestety musiałem do niej zajrzeć, czego efektem była zamiana kanałów lewy z prawym, ale dzięki wpisom na forum udało się dojść, gdzie jest błąd.

Wczoraj w końcu udało się przeprowadzić pomiary, z których jestem zadowolony. Podpadłem przy tym rodzinie, zamykając ich w pokoju młodego na ponad 1,5 godziny.

Zapisałem sobie dwa sloty Sofa dla jednej osoby i sofa dla 2 osób.

Było już późno, ale nie mogłem się powstrzymać, więc pilot Harmony w łapę i trzeba sprawdzić co z tego wyszło, wybór jednego z trybów "Streamer" i poleciała muza. Zachwycam się jak to dobrze brzmi, do czasu gdy zachciało mi się zmieniać sloty na pilocie. Zaczynam się denerwować, nic się nie dzieje, muzyka gra nieprzerwanie, nie słyszę by coś się zmieniało.
Myślę sobie pewnie baterie padły, kolejne 15 minut straciłem na szukanie paluszków, ale efektu brak, znów coś zwaliłem.
W końcu lampka zabłysnęła w mojej czaszce, przecież gram zbalansowanego trybu, a DDRC mam na Aux 2.

I teraz dopiero się zaczęło to na co tak długo czekałem, w sumie po 5 dniach mogłem usłyszeć te zmiany, bardzo się obawiałem że nic się nie stanie, rozczarowania brak, zmienił mi się bardzo bas, usłyszałem go w takiej odsłonie w jakiej go jeszcze nigdy wcześniej nie miałem możliwości nigdzie indziej zauważyć.  Mam dziwne wrażenie jakby coś na meblach rezonowało, taki na pograniczu możliwości odtwarzania głośnika, ale przy tym jest wyraźny i dobrze słyszalny. Byłem w szoku, moje podstawki coś takiego potrafią, choć zastanawiam się czy jest to poprawne granie, gdyż na tych utworach nigdy wcześniej na różnych sprzętach tego nie słyszałem. Ciężko mi to wszystko opisał, ubrać w słowa.

Co dalej, scena lepiej poukładana, lokalizacja instrumentów, mam wrażenie jakbym wpiął w system przewód na 5 tysi, bo tak kiedyś miałem na Nordost Red Dawn.

Wydaje mi się że troszkę słabo odkleja się dźwięk i w pełnie nie jest pokazany efekt 180 stopni w utworze "Three Wishes" Roger Waters, ale to jeszcze sprawdzę jak będę miał możliwość, trzeba porównać z tym co było wcześniej.

DDRC 24 wpięty jest ze streamer N70AE i przekazuje to pod Aux2 do MF 6Si, zastanawiam się czy mogę go jeszcze lepiej jakoś wprowadzić do systemu, ale póki co i tak jest super.

Dziś zapomniałem go wyłączyć z gniazdka, po całej  nocy nagrzał się bardzo, a przecież nic nie robił, tylko niebieska dioda się paliła, czy można go tak zostawiać na stałe w sieci?

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Dnia 27.01.2020 o 11:54, nowy78 napisał:

Miałem bardziej na myśli to, czy pomiary zrobione za pomocą REW, przy włączonej i wyłączonej korekcji, faktycznie potwierdzają poprawę odpowiedzi impulsowej, gdy korekcja jest włączona? Innymi słowy, czy dokonując rzeczywistych pomiarów, również można zobaczyć podobne do przedstawionych przez producenta obrazki "przed" i "po"?

To co pokazuje DL to predykcja i to taka mocno "podrasowana". Odpowiedź impulsowa jest odrobinę lepsza, zależenie od wykonanej próby oraz ustawieniu mikrofonu w czasie testów. U mnie raz to wyglądało lepiej a raz gorzej... Tu jeden przykład (czarny - przed korekcją, czerwony po)

obraz.thumb.png.69634dafcbe149e070162e27750fc5db.png

obraz.thumb.png.d23a07ca6b96c2524445a6d5e0c6a262.png

Dnia 27.01.2020 o 09:14, slaw0001 napisał:

Pytanie do użytkowników MiniDSP z DL. Czy jest ktoś komu się ten system nie sprawdził i generalnie go nie używa?

W powodzi pozytywnym wrażeń poszukję tych negatywnych, bo bardzo częśto nawięcej obiektywnych opinii wnoszą do tematu 😁

Być może zweryfikuję swoje plany i przed wymianą kolumn lub elektroniki zakupię wcześniej MiniDSP?

Moje doświadczenia z DL uświadomiły mnie, że o ile od strony technicznej jest łatwo bo naszym zadaniem w zasadzie jest tylko "bieganie" z mikrofonem po pokoju to już o efekt końcowy trzeba powalczyć.
Niektórzy piszą, że po korekcji jest wielkie WOW. Ja bym to ujął inaczej...
W moim przypadku to było bardziej "yyy... no jest inaczej... lepiej, gorzej? trudno powiedzieć - musi chwilę pograć". Na domyślnej krzywej DL bas zupełnie wycięty, góra mniej kłująca, jakby lekko przygaszona, za to wokale jakby nabrały więcej masy. Punkt prezentacji dźwięku początkowo wysunięty mocno przed kolumny przesunął się do tyłu za ich linię. Na dłuższą metę granie stało się mniej męczące, ale niektórych aspektów wciąż mi brakuje. Po zabawie z krzywą docelową jest dużo lepiej, ale czeka mnie jeszcze sporo zabawy.

Czy coś jest gorzej? To zależy. Po pewnych modyfikacjach krzywej docelowej uzyskałem "akceptowalny" poziom basu, choć początkowo jakiś niedosyt pozostawał. Teraz jak wyłączam DL to mam wrażenie "jak to dudni... jak mogłem tego wcześniej słuchać?".
W kwestii pomiarów martwi mnie jednak pewna rzecz. Wiadomo, że DL uśrednia wyniki z kilku/kilkunastu pomiarów w celu uzyskania optymalnej charakterystyki. W czasie pomiarów sygnał mierzony jest z lewej kolumny, prawej, potem znowu lewej (ale nigdy z obu naraz). Mam dość trudne pomieszczenie (praktycznie idealny kwadrat) i mocno podbity bas w okolicy 25-40Hz oraz 70Hz. DL radzi sobie z tym znakomicie, ale z dopasowaniem fazowym sobie nie ogarnął i po korekcji mam wielki dołek w okolicy 80Hz.

Co ciekawe kolumny mierzone osobno takowego dołka nie posiadają. Widocznie nie dało zrobić się wszystkiego naraz, ale "coś kosztem czegoś". Poniżej wykresy (czarny przed, czerwony - po korekcji)

obraz.png.1c192586bde2a0634a7671996a3930fa.png

A tutaj kanały mierzone osobno (niebielski L, czerwony R, zielony RL równocześnie)

obraz.png.217f33f259050dfb330c7c47d48b78be.png

Dnia 27.01.2020 o 12:17, nowy78 napisał:

Ja bym jednak najpierw postawił na zakup jak najlepszego sprzętu, tak kolumn, jak również elektroniki. Tak elektroniki także, jako że ostatnie doświadczenia z ulepszaniem wzmacniacza spowodowały u mnie pewną zmianę w myśleniu, odnośnie tego, jakie powinny być proporcje wartości poszczególnych elementów systemu.

A dlaczego tak to widzę?

1.Z moich obserwacji, DRC nie rozwiązuje wszelkich problemów złego dźwięku. Inaczej rzecz ujmując, nie naprawisz w ten sposób pewnych aspektów dźwięku związanych z jakością sprzętu. Bardziej obrazowo: DL nie wydobędzie z Technicsa z lat 90-tych i Altusów hi endu choćby nie wiem co (jest to oczywiście moja opinia). 
2. Dodatkowe urządzenie można dokupić w przyszłości.
3. Efekt działania tego typu korekcji możesz przetestować taniej, używając REW. Wystarczy mieć mikrofon pomiarowy, a to zdecydowanie mniejszy wydatek.
 

1. Zgadzam się całkowicie. DL pomoże wyciągnąć maxa z posiadanego sprzętu i to też nie od razu. Trzeba poeksperymentować. W dodatku DDRC-24 to też duży kompromis. Jego DAC jest dość słaby i jeżeli ktoś posiada cokolwiek lepszego (zaczynając choćby od takiego Topping DX3 Pro jak w moim przypadku) to różnica (z wyłączonym DL dla zachowania równowagi) będzie słyszalna. Coś jak ze starego filmiku z YT o gumolicie "jedno naprawiłeś, drugie zepsułeś". Ja sobie z tym poradziłem omijając wbudowanego DACa, ale o tym przy następnej okazji bo za dużo pisania jak na jeden raz :)
2. True
3. REW + Rephase. I nawet wtedy (w teorii) tylko częściowo bo REW używa filtrów IIR, a DL FIR. Ale moim zdaniem przed większym wydatkiem to rzeczywiście rozwiązanie godne uwagi..

Edytowano przez kukocz
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, kukocz napisał:

góra mniej kłująca, jakby lekko przygaszona

U mnie odwrotnie - góry przybyło. Zależy z jakiego brzmienia starujemy.

7 godzin temu, kukocz napisał:

za to wokale jakby nabrały więcej masy.

A u mnie wokale się odchudziły, ale za to skoncentrowały na środku sceny.

7 godzin temu, kukocz napisał:

Punkt prezentacji dźwięku początkowo wysunięty mocno przed kolumny przesunął się do tyłu za ich linię. 

Szczególnie wokale się u mnie odsunęły do tyłu. Postrzegam to jako plus.

7 godzin temu, kukocz napisał:

Teraz jak wyłączam DL to mam wrażenie "jak to dudni... jak mogłem tego wcześniej słuchać?".

Mam to samo.

7 godzin temu, kukocz napisał:

Po pewnych modyfikacjach krzywej docelowej uzyskałem "akceptowalny" poziom basu, choć początkowo jakiś niedosyt pozostawał.

Na domyślnej krzywej też odczuwałem początkowo niedobór basu i by go dodać kombinowałem z innymi, bardziej basowymi krzywymi. Po pewnym czasie powróciłem jednak do ustawień domyślnych. Odsłuch tych samych utworów na słuchawkach uświadomił mi, że w niektórych utworach tego miło wibrującego basu po prostu być nie powinno. To tylko rezonanse pomieszczenia, a nie faktyczna składowa nagrania. Teraz już nie szukam dodatkowych wrażeń w tym względzie. Z domyślną korekcją DL bas jest mniej więcej taki, jak powinien być. Jeśli jest w utworze, to go usłyszymy (także ten najniższy, subwooferowy), jeśli go jednak nie ma, to nie podrasują go nam rezonanse pomieszczenia.

7 godzin temu, kukocz napisał:

po korekcji mam wielki dołek w okolicy 80Hz.

Spróbuj może pozmieniać rozstaw kolumn. Bawiłem się w to wiele miesięcy temu i już dokładnie nie pamiętam, ale chyba właśnie zmianą ustawienia kolumn na szerokość udawało mi się wpływać na dołki i górki na basie. Może znajdziesz lepsze ustawienie, gdzie dołek się zmniejszy. Dosuwanie i odsuwanie kolumn względem przedniej ściany wpływało mniej, ale mam za kolumnami absorbery, więc może one łagodziły zmiany.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, kukocz napisał:

Teraz jak wyłączam DL to mam wrażenie "jak to dudni... jak mogłem tego wcześniej słuchać?".

 

1 godzinę temu, Kraft napisał:

Mam to samo.

To najczęściej powtarzane zdanie , po kilku dniach podłączenia DL :) A wypowiedziałem je pierwszy :)

To co piszesz Kraft o odczuciach w zmianach przy odsłuchu spowodowanych korekcją pomieszczenia przez DL to prawda , u każdego będzie inaczej i to tylko potwierdza fakt , że to działa. U mnie wokale się wycofały , cała scena poszła do tyłu a największe zmiany obserwuję na wysokich dzięki zniwelowaniu rezonansów niskich tonów. Obecnie przebudowałem cały pokój i nabyłem monobloki lampowe , niestety z uruchomieniem DL muszę się jeszcze wstrzymać ,bo remont nadal trwa, ale ciekaw jestem jak to będzie teraz z lampą.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...