Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

1 minutę temu, tomek4446 napisał:

Bartek , masz rację , im więcej kombinuję tym bardziej poznaje akustykę własnego pomieszczenia. Wczoraj rozsunąłem kolumny , miałem trójkąt równoboczny o bokach 2,8 m. w tej chwili powstał równoramienny ,gdzie rozstaw kolumn wynosi 3,4m a odległość do punktu odsłuchowego 2,8m. Kolumny są odsunięte od tylnej ściany o 75 cm od bocznych z lewej 85 cm z prawej 1,35 m. Już przy ustawianiu poziomu głośności przed pomiarem w DL zauważyłem , że zróżnicowała się wyraźnie głośność kolumny lewej i prawej . Lewa gra wyraźnie głośniej. W poprzednim ustawieniu / trójkąt równoboczny/ też to zjawisko występowało, ale minimalnie. Wg. mnie winowajcą jest komoda której bok jest oddalony od lewej kolumny o 1,5 m , nie wchodzi co prawda w światło kolumny, ale z pewnością powoduje znaczne odbicia. Z prawej strony mam wolną przestrzeń. Zbliżyłem kolumny do siebie , oddalając lewą od nieszczęsnej komody ponownie odpaliłem DL , sprawdziłem poziomy głośności i się wyrównały. Pytanie laika , bo kolumny ponownie rozstawiłem do 3,4 m. , czy można zniwelować różnice głośności za pomocą wyrównania czasowego / manualnie/ , czy lepiej tak ustawić kolumny by poziomy były równe , kosztem zwężenia sceny ? 

Szczerze mówiąc, od tego służy pokrętło balance we wzmacniaczu :D  a jak masz UMIKa to powinieneś być w stanie zrobić to całkiem solidnie. Niestety to jest baaardzo typowe, jak jedna kolumna ma wokół siebie pustą przestrzeń, a druga ściany... ale szczerze mówiąc DL powinien to doskonale ogarnąć, moim zdaniem to jest jego najlepsze i najbardziej typowe zastosowanie gdzie wyrównać coś takiego akustyką pasywną jest albo niemożliwe, albo bardzo trudne... a DSP powinno dać radę.

Znalazłem jeszcze jeden wykres z pomiarów ze studentami - pomiary robione najpierw bez adaptacji, z korekcją i bez, potem zrobiona adaptacja i ponownie pomiar - z korekcją i bez. Zielona krzywa to adaptacja + DL, widać że dirac sobie doskonale poradził z wyrównaniem dopiero z adaptacją... pomiar dla jednego kanału, a krzywe celowo przesunięte i "sparowane" żeby łatwiej było na nie patrzeć. To jest też to o co mi mniej więcej chodziło z wyrównywaniem górek, niemal w każdym wypadku DL sobie z tym łatwo poradził, a z wypełnianiem dołków... już gorzej. @Tom.O

1114101263_dspkorekcja.thumb.png.296035b12b233dbe5a3ebd5d66022e33.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Szczerze mówiąc, od tego służy pokrętło balance we wzmacniaczu

Bardzo śmieszne , problem polega na tym , że w starym wzmacniaczu takowe pokrętło miałem , ale zmieniłem na audiofilski i tam takie ustrojstwa są passe więc go nie mam :) 

4 minuty temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

DSP powinno dać radę.

O, i to jest prawidłowa odpowiedź :) Dzięki. Zostaje przy obecnym rozstawie.

6 minut temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

a z wypełnianiem dołków... już gorzej

Te dołki na Twoim wykresie to pikuś , jak wrócę z roboty wrzucę zdjęcie z wczorajszego pomiaru i jak tam radzi / a raczej nie radzi/ sobie DL.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 21.04.2020 o 15:03, kukocz napisał:

Dodatkowo polecam przetestować inną metodykę wykonywania pomiarów opisaną na Reddicie.

Kukocz dziękuję za linka , właśnie testuje. Co prawda źle się do tego zabrałem , bo najpierw zmieniłem rozstaw kolumn , co spowodowało powstanie dodatkowych zmiennych , a trzeba było w pierwszej kolejności pobawić się ustawieniami DL. Dowiedziałem się , dzięki podlinkowanemu przez Ciebie linkowi , że ograniczając działanie filtrów należy również wykasować na pozostawionym paśmie bez korekcji krzywą domową , czego przyznaje nie robiłem. Póki co eksperymenty przeprowadzam na krzywej NAD-a / zdjęcie 1/, ograniczając działanie filtrów do pasma 20-1000Hz . Następnym krokiem będzie 20-500 Hz , ale najpierw muszę się osłuchać z wersja pierwszą. To co od razu rzuca się po przełączeniu między trybem z krzywą NAD-a z pełną korekcją a z ograniczona to średnica. @nowy78 odniosę się do tego na co zwróciłeś uwagę u mnie , że przy DL na średnich tonach robi się płasko , no to już tak nie jest :) I wyraźnie to słychać w bezpośrednim porównaniu opcji. Wspomniana w wątku krzywa Harmana z podbitymi basami do 8 dB jakoś mi nie pasuje. Jest dziwnie sztucznie , niby bas nie dudni , nawet nie mogę powiedzieć , że dominuje ale mam wrażenie , że " wchodzi" tam gdzie już powinien zaczynać się wokal i wokal robi się zniekształcony. Przedstawię też co się wydarzyło, gdy rozsunąłem kolumny o 60 cm. i jak zachował się DL / zdjęcie 2 i 3 /. Mam z tego co widzę problem na paśmie 100-130 Hz.

@nowy78 Piotrek mam pytanie , czy mógłbyś napisać jaki masz rozstaw kolumn ? Pamiętam mniej więcej w jakiej odległości było miejsce odsłuchowe i wydaje mi się , że kolumny były dość szeroko, a nie było aż tak szerokiej sceny jaka obecnie mam. Posłucham jeszcze do soboty w tym ustawieniu , ale naprawdę mam wrażenie że dźwięk jest za szeroko , coś jak w kinie , / albo w salkach na Narodowym na AVS , gdy siedzisz w pierwszych rzędach krzeseł :) /. Na szczęście całkiem darmo można ta sytuację zmienić, a eksperymentować trzeba :) 

20-1000 Hz.jpg

bez DL.jpg

z DL.jpg

DL+bez DL.jpg

Edytowano przez tomek4446
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, tomek4446 napisał:

To co od razu rzuca się po przełączeniu między trybem z krzywą NAD-a z pełną korekcją a z ograniczona to średnica. @nowy78 odniosę się do tego na co zwróciłeś uwagę u mnie , że przy DL na średnich tonach robi się płasko , no to już tak nie jest :) I wyraźnie to słychać w bezpośrednim porównaniu opcji.

To bardzo dobrze, bo naprawdę szkoda byłoby zmarnować taki potencjał. Nie wiem czy to magia lamp, czy jeszcze coś innego, ale gitarka w odsłuchiwanym przez nas wtedy nagraniu, po wyłączeniu korekcji była rewelacyjna. Właściwie zabrzmiała dla mnie najlepiej w historii posiadania przeze mnie tej płyty (a mam ją od wielu lat). Korekcja na moje ucho niestety to psuła. Wprowadzała taką, jakby to powiedzieć, kanciastość.

3 godziny temu, tomek4446 napisał:

Piotrek mam pytanie , czy mógłbyś napisać jaki masz rozstaw kolumn ? Pamiętam mniej więcej w jakiej odległości było miejsce odsłuchowe i wydaje mi się , że kolumny były dość szeroko, a nie było aż tak szerokiej sceny jaka obecnie mam.

O ile pamiętam, to jakieś 2,2 m, a miejsce odsłuchowe ustawione było wtedy 2,5 - 2,7 m od linii kolumn (gdy słuchacz korzystał z oparcia fotela).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.04.2020 o 07:32, tomek4446 napisał:

Krzywe domowe 1.png

 

Ja troche testowałem i obecnie używam krzywej brązowej z obrazka, moje kolumny które z natury grają mocno średnicą nie przyjmują dużych podbić na basie, chociaż tu już jest słyszalny :) w nocy kiedy brakuje mi basu i słyszę za dużo góry mogę przełączyć na krzywą czerwoną ale jakoś tego zbytnio nie robiłem. Minus jest taki że trzeba dać trochę głośniej na wzmacniaczu niż bez korekcji :) 
@nowy78 to trochę racja ze slychac delikatną kanciastość po użyciuDSP prawdopodobnie dzieje się tak po wpięciu niskiej jakości urządzenia w dobry tor muzyczny który zaczyna pokazywać co jest wąskim gardłem systemu. Prawdopodobnie konieczne są większe inwestycja na lepszy model żeby nie było takich skutków ubocznych 😛 Inna sprawa że przy łagodnie/poprawnie "poprawnie dla uszu" stworzonej krzywej nie powinno być to aż tak słyszlne, tudzież słuch się powinien szybko przyzwyczaić i ignorować niedoskonałości moim zdaniem :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kraft , @slawas2001, i inni użytkownicy DL , mam prośbę , czy w wolnej chwili , moglibyście przeprowadzić u siebie taki eksperyment :

- bazując na pomiarach jakie już macie , wprowadzamy krzywą Full Nad -a / załącznik/ a następnie zawężamy niskie pasmo do częstotliwości strojenia bass reflexu  oraz ograniczamy działanie filtrów DL do częstotliwości 500 Hz . Likwidując powyżej tej częstotliwości krzywą NAD-a.

Ciekaw jestem Waszych opinii o dźwięku.

 

27,5-500 Hz NAD.jpg

DiracLiveFull_NADTargetCurve.txt

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ nigdzie ostatnio samemu nie można się przemieszczać , przemieszczam kolumny szukając złotego środka by pomóc DL. Ogólnie bardzo pouczające i tanie rozwiązanie na polepszenie dźwięku . A , taka dygresja , czy nie zauważyliście Panowie ile jest pytań o ustawienie kolumn KD , a o ustawieniu kolumn systemu stereo nie znalazłem ,żadnego wątku / chyba , że coś przeoczyłem , choć wpisywałem w " Szukaj" : ustawienie , pozycjonowanie ..... . Wróciłem po raz kolejny do trójkąta równobocznego , zmieniając jednak trochę miejsce odsłuchu i teraz mam rozstaw równe 3 m. A piszę o tym , bo polecam Tym , którzy lubią jeździć z kolumnami po pokoju taki gadżet / dalmierz/ , bardzo ułatwia życie :)  

IMG_0974.JPG

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tomek4446 ja się uczyłem z tego linka :)

https://www.audiophysic.com/en/technology/rules-about-positioning/

https://www.audiophysic.com/en/technology/positioning-step-by-step/

na razie nie mam w domu lapka więc się nie pobawie krzywymi... ale jak będzie to chętnie spróbuje....Mam wrażenie że jak trochę przytniesz bas a resztę zostawisz to jednak tej góry może być trochę dużo...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, tomek4446 napisał:

A , taka dygresja , czy nie zauważyliście Panowie ile jest pytań o ustawienie kolumn KD , a o ustawieniu kolumn systemu stereo nie znalazłem ,żadnego wątku

A mój wątek o regule JMLab to gips?;)

 

3 godziny temu, tomek4446 napisał:

@Kraft , @slawas2001, i inni użytkownicy DL , mam prośbę , czy w wolnej chwili , moglibyście przeprowadzić u siebie taki eksperyment :

DiracLiveFull_NADTargetCurve.txt 438 B · 0 download

No nie wiem. Mi zależy na wyrównaniu pasma także w górnym zakresie, bo Diamondy mają tam, jak na mój gust, deficyt. Raczej więc nie będzie lepiej niż z korekcją "po całości".

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja krzywa wygląda mniej więcej tak, zrobiłem prostą do 300 Hz bo jak daje do 1K to mam wrazenie że dźwięk się robi odrobinę płaski. Starałem sie na słuch ograniczyć podbicia pokoju i żeby nie wyciąć za dużo, ani nie dodać, żeby dźwięk był jak najbardziej naturalny.

Mam na jednym kawałku przester trwający kilka sekund (Diana Krall Dont dream it over w 52 sekundzie na Tidalu) i zastanawiam się skąd się bierze, sprawdzę na słuchawkach czy tam jest, chociaż wątpie. ktoś ma jakiś pomysł? Słychać jakby chrupanie, szelest prawej wysokotonówki .  Kolumny mają pół roku i nigdy ich nie katowalem hmm....... czy to nagranie czy DSP czy głośniczek?

image.thumb.png.6a5537ae22f002c9d58ca41cdc720641.png 

Edytowano przez slawas2001
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, slawas2001 napisał:


Mam na jednym kawałku przester trwający kilka sekund (Diana Krall Dont dream it over w 52 sekundzie na Tidalu) i zastanawiam się skąd się bierze, sprawdzę na słuchawkach czy tam jest, chociaż wątpie. ktoś ma jakiś pomysł? Słychać jakby chrupanie, szelest prawej wysokotonówki .  Kolumny mają pół roku i nigdy ich nie katowalem hmm....... czy to nagranie czy DSP czy głośniczek?

 

Jaki masz poziom głośności na DDRC? Zaleca się, żeby przy korekcji dirac nie dawać więcej niż -10dB (ponoć tyle maksymalnie dirac jest w stanie skorygować). Taka ciekawostka -  DDRC-22d ta wartość jest ustawiona defaultowo w innym miejscu dlatego DDRC-22d gra ciszej w torze nawet z max głośnością.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kukocz napisał:

Jaki masz poziom głośności na DDRC? Zaleca się, żeby przy korekcji dirac nie dawać więcej niż -10dB (ponoć tyle maksymalnie dirac jest w stanie skorygować). 

Serio?  mam ustawione na 0. Znaczy w ddrc tyle mam.  W diracu nie ustawiłem volume'a osobiście. Widzę w instrukcji piszą że źle skalibrowanie mikrofonu może uszkodzić głośniki.  Hm... nie wydaje mi się żebym tam miał za wysoki poziom i chyba tylko przy tym utworze tak się dzieje hmm... 

Edytowano przez slawas2001
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, slawas2001 napisał:

Serio?  mam ustawione na 0. Znaczy w ddrc tyle mam.  W diracu nie ustawiłem volume'a osobiście. A czy możesz powiedzieć gdzie to mogę poczytać?  Spróbuje zerknąć w Google czy coś o tym piszą....

Miałem oczywiście na myśli master volume w minidsp. Poszukaj w sieci czegoś w stylu "dirac live clipping". Poczytać możesz np. TUTAJ

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, kukocz napisał:

Miałem oczywiście na myśli master volume w minidsp. Poszukaj w sieci czegoś w stylu "dirac live clipping". Poczytać możesz np. TUTAJ

Dzięki wielkie,  czytam ale trochę niejasno to tłumaczą , czy dobrze rozumie że w ddrc24 sugerują w zakładce output ustawić "w razie czego" -5, -10 db? Trochę to dużo :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to, że software DiracLive jest zaprojektowany w ten sposób, że po korekcji może wzmocnić sygnał krzywą docelową o maksymalnie 10dB. Żeby zapobiec przesterowaniu sygnału, najbezpieczniej jest trzymać master volume na poziomie -10dB. W DDRC-22d jest to dodatkowe ustawienie w aplikacji, które można zmodyfikować. Dlatego wiele osób pisało w sieci, że sygnał przepuszczony przez DDRC-22d jest cichszy nawet bez korekcji i z volume ustawionym na maxa.

W DDRC-24 nie ma tej opcji, a używając go jako pre, raczej rzadko dobija się do -10dB. Najgorsze jest to, że po kalibracji DL nie informuje nas jak mocno podbił sygnał, wtedy można by ustawić poziom głośności bardziej precyzyjnie.

Możesz spróbować ustawić na -5dB z nadzieją na brak przesteru, albo dać -10 i mieć pewność, że ten się nigdy nie pojawi.  

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, kukocz napisał:

Chodzi o to, że software DiracLive jest zaprojektowany w ten sposób, że po korekcji może wzmocnić sygnał krzywą docelową o maksymalnie 10dB.

Czyli, jak nie kombinujemy z krzywą docelową, tzn. nie ustawiamy jej tak, by np. podbijała bas o 10 dB, to problemy z przesterowaniem nam nie grożą? Ja używam krzywej domyślnej, która jest płaska. Czy muszę się zatem zagłębiać w problem ustawiania -10dB w master volume?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Kraft napisał:

Czyli, jak nie kombinujemy z krzywą docelową, tzn. nie ustawiamy jej tak, by np. podbijała bas o 10 dB, to problemy z przesterowaniem nam nie grożą? Ja używam krzywej domyślnej, która jest płaska. Czy muszę się zatem zagłębiać w problem ustawiania -10dB w master volume?

Nigdzie nie jest to opisane wprost, ale ja to rozumiem w ten sposób, że chodzi tu o różnicę pomiędzy krzywą docelową a przebiegiem ch-ki zmierzonej podczas pomiarów (a raczej ich uśrednienia z kilku/kilkunastu pomiarów w procesie kalibracji DL). 
Jak ustawisz sobie krzywą docelową płaską jak deska to przykładowo dla niskich częstotliwości DL zredukuje poziom sygnału nawet o kilkanaście dB żeby zbliżyć się do krzywej docelowej. Z kolei jak mamy roll-off już przy 16kHz, albo jakieś duże dołki po drodze to o tyle dB trzeba podbić sygnał żeby "podążać" za krzywą docelową. Zauważ, że krzywa docelowa domyślnie plasuje się gdzieś po środku przebiegu ch-ki - tu trzeba coś podbić a tu osłabić. Możemy ją też manualnie przenieść zarówno powyżej zmierzonej ch-ki jak i dużo poniżej (wtedy korekcja w całym paśmie będzie polegała jedynie na obniżaniu sygnału do tego docelowego). Za to na końcu dostaniemy dużo niższy poziom sygnału niż bez korekcji.

Moim zdaniem w każdym przypadku trzeba uważać na przester. Jak ustawimy swoją krzywą poniżej najniższej zmierzonej wartości poziomu naszego przebiegu to będzie poziom głośności będzie podobny albo sporo gorszy niż zredukowanie wyjścia o 10dB. 
Kształtowanie krzywej docelowej to taki kompromis pomiędzy tym co trzeba wzmocnić/osłabić.

Choć naszła mnie teraz taka refleksja, czy obniżając całą krzywą docelową będziemy w stanie lepiej walczyć z "dołkami" z którymi DL czasami sobie nie radzi. W grę wchodzą też przesunięcia fazowe więc efekt niekoniecznie musi być lepszy, ale warto przetestować :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dlatego coś mi nie pasowało jak podbijalem za dużo basu coś się z nim działo kolumny się buntowały... albo jak prostowalem wysokie tony  >1 khz to było jakoś nieprzyjemnie szorstko, to by mogło tłumaczyć.. I ogólnie dość mocno dynamike mi podnosi ten dsp...

swoją drogą -10 db przy moich niskoefektywnych dynaudio to z 20% mocy wzmacniacza , na razie wszystko ustawiłem na output -4db i i tak jest ciszej...masterem tego nie reguluje bo używam pilota i łatwo mi wcisnąć volume up. .. teraz gra chyba przyjemniej bez wspomnianych ostrości szorstkosci takie mam wrażenie

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 30.04.2020 o 23:51, tomek4446 napisał:

Jak tylko powiesz jak ,to chętnie , bo na razie się miotam między -10 a '0"  :) 

Moze łączysz wejście z wyjściem i robisz pomiar w REW. Sprawdzasz potem panel distortion i wykres THD. Z innych narzędzi korzystałem kiedyś z RMAA - http://audio.rightmark.org/index_new.shtm

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czy w tej chwili w Polsce można gdzieś kupić umik-1 USB mic?

Chciałbym pomierzyć u siebie ale nie można  teraz nigdzie w UK tego dostać. Większość sklepów tutaj każe czekać do czerwca albo dłużej.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Bartek. Właśnie pytałem tam, spodziewają się mieć za dwa tygodnie. Chyba wszędzie braki przez epidemię. No nic, nie pali się, jakoś tu ogarnę, może na eBay się trafi.

Edit. Kupiłem tutaj, może ktoś inny  też poluje:  https://www.soundimports.eu/en/minidsp-umik-1.html

Edytowano przez Gość
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...