Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

40 minut temu, nowy78 napisał:

Mikrofon elektretowy też jest rodzajem mikrofonu pojemnościowego i bywa, że producenci tak właśnie opisują swoje produkty, a więc jako mikrofon pojemnościowy, aby nie był kojarzony z czymś tanim - czyli w domyśle kiepskim. Właściwie zabieg niepotrzebny, bo mikrofony elektretowe mają parametry zbliżone do mikrofonów "w pełni" pojemnościowych, ale wiadomo jak to u ludzi :)  W każdym razie nie będę się spierał bo nie mam dokładnego rozeznania. 
Odnośnie Umika, co to znaczy, że nie można go skalibrować? Plik kalibracyjny służy w nim do "wyprostowania" charakterystyki (która notabene jest dla naszych celów wystarczająco płaska bez pliku ;) ), a czułość, no cóż..,, dopasowanie wzmocnienia, aby zrównać wynik z kalibratorem chyba nie sprawi chyba dużo problemu :) Nawet w tym beznadziejnym REW ;) 

Na szybko znalazłem nawet jakieś proste porównanie mikrofonów pomiarowych z bardzo dużego zakresu cenowego: link

 

gdybyś popatrzył więcej na blog propersound znalazłbyś kilka moich artykułów :P Niestety Marcin robił tam testy bardzo podstawowe, porównanie mikrofonów powinno się odbyć w zupełnie innych warunkach więc ten test, poza szumami własnymi, nie jest do końca miarodajny.

Załadowanie "pliku kalibracyjnego" to nie jest kalibracja mikrofonu. To jest nieco siłowe wyprostowanie jego charakterystyki częstotliwościowej, czego się w profesjonalnym pomiarze robić nie powinno. Kalibracja to nałożenie na mikrofon kalibratora akustycznego który daje referencyjny poziom 94 dB (1 Pa), odczytuje się jakie napięcie dał mikrofon i wtedy mamy jego czułość, a więc wiemy na pewno jakie poziomy mierzymy. Umik tego nie robi, REW nie ma takiej opcji, a powinno się to robić przed każdym pomiarem. Kalibrator akustyczny wygląda np tak:

image.png.d4466b0b7dcdfef39bad28a361a47f00.png

 

46 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

Czy to oznacza ze mozna kupic trefny mikrofon? Nie wyobraxam soboe by takie cos mialo miejsce w audio.

oczywiście że tak... to dotyczy wszystkich tanich urządzeń, że będą miały dużą tolerancję wykonania i każdy egzemplarz będzie inny. Ja z tego powodu przestałem jakoś bardziej rozważać tematy tanich słuchawek dousznych z zakresu 150-250 zł (zazwyczaj takie kupuję do biegania), bo to nie ma sensu - kupisz 3x ten sam egzemplarz, każdy będzie grał inaczej

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Ja z tego powodu przestałem jakoś bardziej rozważać tematy tanich słuchawek dousznych z zakresu 150-250 zł (zazwyczaj takie kupuję do biegania), bo to nie ma sensu - kupisz 3x ten sam egzemplarz, każdy będzie grał inaczej

Zawsze mi sie wydawalo ze tani bo tani ale parametry musi trzymać.... no cóż dzieki za info.. czlowiek sie cale zycie uczy, oby nie na swoich błędach

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największe różnice pomiędzy tanimi, a drogimi mikrofonami zaobserwowałem w zakresie poziomu szumów (urządzenia podłączane pod USB) i liniowości dla najwyższej oktawy.

Liniowość pasma w zakresie 20Hz-10kHz była w zakresie +/-1.5dB. (w paśmie niskotonowym nawet +/-0.5dB)

Dla UMIK-1 bardzo popularnego nie tylko na tym forum dokładność nawet bez kalibracji jest na poziomie +/- 1dB w pasmie od 20Hz - 20kHz. (w dużej części nawet +/- 0.5dB)

Problemy z nieliniowością kolumn, nie mówiąc o pomieszczeniach są wielokrotnie wyższego rzędu i rozwiązania takie jak UMIK nadają się całkiem dobrze do pomiarów akustyki.

Zachęcam każdego do wykonywania pomiarów, eksperymentów, uczenia się i jednocześnie wyciągania jak najwięcej z posiadanego sprzętu. (włączenie ze zmianą profilu brzmienia przez modyfikacje charakterystyki)

W razie potrzeby lub chęci zaoszczędzenia czasu oczywiście też można skorzystać z pomocy profesjonalisty.

Polecam również zobaczyć pomiary mikrofonów wykonane przez taki autorytet jak Ethan Winer.

http://realtraps.com/art_microphones.htm

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Dziekuje za link. Wyglada na to ze ten "beringer" :) jest ok jesli ktos nie chce wydawac za duzo pieniedzy na mikrofon.

 

Lepiej kup UMIK-1. Nje wymaga zasilacza phantom, jest bardziej liniowy, a z plikiem kalibracyjnym dokładność jest zadziwiająco dobra. Jedyna wada to jakbys chcial go używać do nagrywania to ma wyższy szum.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, przebrnąlęm przez cały post. Mam Umik'a jakiś czas , używam do strojenia kolumn DIY i teraz czas na adaptację. Panowie , czy tu dostanę poradę odnośnie pomiarów akustyki i ewentualny kierunek dalszych działań? Chodzi mi konkretnie o ew. interpretację pomiaru -czy właściwie odczytuję pomiary i co dalej czynić... I Dzień Dobry bo jestem tu świeży .....

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, mikoski33 napisał:

Panowie , czy tu dostanę poradę odnośnie pomiarów akustyki i ewentualny kierunek dalszych działań? Chodzi mi konkretnie o ew. interpretację pomiaru -czy właściwie odczytuję pomiary i co dalej czynić... 

Chyba coś da się zrobić w tej sprawie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kraft  lub ktokolwiek inny co może pomóc, z góry dziękuję. Pomiar w miejscu odsłuchu, kanał lewy( znaim pomierzę całośc chciałbym uzyskac pewnośc właściwych danych), 1/48 oktawy. O ile z SPL wiem co i jak , o tyle poproszę o interpretację reszty aby potwierdzić moje teoretyczne przypuszczenia.Ważna informacja, kolumny to BR szczelinowe na dole( zamierzam lekko poprawić skrzynię ale czasu mało) natomiast od 600 Hz  do 9 kHz jest OB ( dośc istotna informacja chyba ) a później kompresyjny supertweeter( ale to mniej istotne). 

aku Filtered 1.jpg

aku GD 1.jpg

aku Impulse 1.jpg

aku RT 1.jpg

aku SPL1.jpg

Edytowano przez mikoski33
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem pomiar jest skopany, coś bardzo nie tak z szumami mikrofonu bo dziwnie wygląda ten poziom na zakresie 20-25 Hz, poza tym widać zdecydowany przydźwięk na 50 Hz. Ocena czyjegoś pomiaru jest naprawdę trudna, jak nie zna się warunków pomiaru.... na pewno tutaj coś jest skopane w samym pomiarze, odnośnie tego co z niego wynika... no to moim zdaniem na razie nic nie wynika, musisz powtórzyć. Swoją drogą, odnośnie tego przydźwięku, to strzelałbym że laptop był podpięty do zasilania pod tą samą fazę co sprzęt :D może spróbuj bez zasilacza? Jak nie, to problem większy i nie wiadomo gdzie

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Moim zdaniem pomiar jest skopany, coś bardzo nie tak z szumami mikrofonu bo dziwnie wygląda ten poziom na zakresie 20-25 Hz, poza tym widać zdecydowany przydźwięk na 50 Hz. Ocena czyjegoś pomiaru jest naprawdę trudna, jak nie zna się warunków pomiaru.... na pewno tutaj coś jest skopane w samym pomiarze, odnośnie tego co z niego wynika... no to moim zdaniem na razie nic nie wynika, musisz powtórzyć. Swoją drogą, odnośnie tego przydźwięku, to strzelałbym że laptop był podpięty do zasilania pod tą samą fazę co sprzęt :D może spróbuj bez zasilacza? Jak nie, to problem większy i nie wiadomo gdzie

Laptop pracował na baterii.

Headroom podczas pomiaru był na poziomie 29dB.

Laptop wpięty do DAC w ND8006, a on do PM8006.

Mikrofon z wczytaną kalibracją.

Co mogę robić źle?

Podczas pomiaru chodziła suszarka do ubrań w łazience, może ona spowodowała pojawienie się tego, bo bardzo minimalnie była słyszalna.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kilka paneli na suficie, absorbery same, w środku wełna. Grubie zasłony. Pokój z kuchnią 8x3,5m.

Mam też dobre podkładki antywibracyjne, ale nie "audiofilskie" tylko takie co się używa w budowlance. One też wniosły bardzo dużo.

Praktycznie nie mam wibracji w pokoju, nawet przy bardzo głośnym odsłuchu.

Zastanawiam się czy coś jeszcze można poprawić, czy jest sens. Od słuchowo jest bardzo dobrze, może tego basu odrobinę za dużo w zakresie 50-70Hz.

Jak to ogólnie wygląda? nie widziałem nigdy pomiarów z innych systemów.

 

Edytowano przez misiekzdzisiek
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wykresów wynika, że masz ogromne nierównomierności pasma przenoszenia (nawet przy wyrównaniu "psy" to jest ok. 25 dB). Dla porównania u mnie ten parametr wynosił ok. 10 dB. Miałem o 10-15 dB mniejsze od Ciebie podbicie na basie, a i tak nazwałbym je dudnieniem. Tylko, jak pisał Bartek, jeśli pomiar jest nieprawidłowy, to sobie możemy...

A jak masz zagospodarowane ściany? Półki, regały, czy puste?

14 minut temu, misiekzdzisiek napisał:

Jak to ogólnie wygląda? nie widziałem nigdy pomiarów z innych systemów.

Przejrzyj wątek. Trochę tego zamieszczaliśmy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, mikoski33 napisał:

Panowie czy możecie też ocenić moje pomiary ? 

Może @Bartek z Mega-Acousticcoś napisze. Głupio jakoś wychodzić przed starostę;) Swoją drogą nie bawiłem się REW-em z pół roku i stwierdzam, że sporo wiedzy mi wywietrzało. Musiałbym sobie wiele informacji odświeżyć. Ostatnia sprawa to wyniki pomiarów. Może najlepiej jakbyś zamieścił plik z REW. Tak jest najwygodniej oceniać, bo  różne parametry skal i wygładzania utrudniają analizę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kraft  Jasne - plik w załączeniu. pomiar 2020.05.16 sweet 2.mdat  

Pmieszczenie 4,5 na 5 kolumna na dłuższej ścianie, trochę PT80 ( 4 szt 120x60) wykłądzina na całym pokoju, niski sufit (200 cm) skos od połowy w stronę szerszej ściany z audio ( koniec na 100 cm na podłogą) tapczan lewa strona, prawa to regał z winylami , za sweetspotem otwarte wejście do innego pokoju.

Pozdrawiam

Mikoski

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Kraft napisał:

Może @Bartek z Mega-Acousticcoś napisze. Głupio jakoś wychodzić przed starostę;) Swoją drogą nie bawiłem się REW-em z pół roku i stwierdzam, że sporo wiedzy mi wywietrzało. Musiałbym sobie wiele informacji odświeżyć. Ostatnia sprawa to wyniki pomiarów. Może najlepiej jakbyś zamieścił plik z REW. Tak jest najwygodniej oceniać, bo  różne parametry skal i wygładzania utrudniają analizę.

Dzięki @Kraft, ale ja w tym temacie raczej zawsze będę się wstrzymywał od głosu, bo co mam na ten temat powiedzieć? Nie mam pojęcia jak był zrobiony pomiar, gdzie, jak wygląda pokój... i tak odpowiadam zawsze ludziom, bo na pocztę MegaAku często ktoś wysyła zdjęcia i pomiary i pyta co robić, to doradzam - jak zawsze, ale zaznaczam że pomiary mają umiarkowany wpływ na moje decyzje. Sam robiłeś je wielokrotnie i wiesz, że nawet obrócenie mikrofonu albo przestawienie go 10 czy 20 cm dalej ma ogromne znaczenie... więc ja nie wyrokuję po prostu. Skąd mam wiedzieć, że to co jest dołkiem jest modem, a nie problemem z dopasowaniem fazowym albo nie wiem, odbicie od laptopa czy wynika niedopasowania fazowego? Ano nie mogę, więc po co mam rzucać wnioski w powietrze :P tak na dystans to można oceniać pomiary uśrednione, jak jest wiadome jak to jest zrobione, albo np. uśredniony czas pogłosu itd, ale nie zakres modalny i charakterystykę amplitudowo częstotliwościową 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z bólem muszę przyznać rację. Z jednego pomiaru to guzik wiadomo. W górnym paśmie dwa pomiary dokonane z lekkim przesunięciem mikrofonu dadzą zupełnie inny obraz odpowiedzi częstotliwościowej. To samo w "RT60", tylko tym razem na basie. Jeden pomiar wygląda dobrze, a za chwilę mamy jakiś monstrualny pik pogłosu. W zakładce "impulse" też wychodzą czasem dziwne różnice między pomiarami. Trzeba trochę tych pomiarów wykonać, by zorientować się  co jest u nas normą, a co anomalią. Dobrze też wykonać kilka pomiarów i włączyć uśrednianie wyników (w tym miejscu pytanie do @Bartek z Mega-Acoustic. O ile do takich uśrednionych pomiarów przesuwać mikrofon i w którą stronę? Góra-dół, przód-tył, czy na boki?).

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może doprecyzuję prośbę, ponieważ brakuję praktyki bardziej chodzi mi wskazanie nieprawidłowości od których powinienem zacząć korekcję. Bardziej od strony praktycznej typu czas pogłosu dla twojego pomieszczenia powinie sie zmieścić w ... odpowiedź impulsowa ma za wysokie piki w xxms i powinna być poniżej - XX dB, różnice w GD nie powinny przekraczać 20 dB ,itd. Przegladajac wątek analizowałem też inne wykresy i dlatego postanowiłem zaczerpnąć od Was prakytcznych informacji. Inną kwestią są pomiary w kilku punktach- dlatego chciałbym się dowiedzieć co jest "akceptowalne/dopuszczalne" w danym wykresie a na co trzeba zwrócić uwagę i zniwelować......

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...