Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

Sorry panowie że nie całkiem w temacie ,ale jak napisałem temat to nikt do tej pory się nie odezwał.

Chcę zrobić Dirac Live do mojego Arcama SA30 i kolumn T+A TS 350 ,ale sam wolałbym tego nie robić .Czy znajdzie się ktoś z Warszawy ,który oczywiście odpłatnie pomógł by mi to zrobić .Mikrofon i statyw posiadam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Tomasz Kluczynski napisał:

Sorry panowie że nie całkiem w temacie ,ale jak napisałem temat to nikt do tej pory się nie odezwał.

Jak posiadasz mikrofon to w czym problem. DL wyświetla pozycje gdzie masz ustawić mikrofon , resztę DL robi automatycznie. 

6 godzin temu, MariuszZ napisał:

(Tomku dziękuję za bezinteresowną, koleżeńską pomoc i życzliwość jakiej doświadczyłem od Ciebie

Znaczy się kolega jeszcze fakturki nie zobaczył ? :) 

6 godzin temu, MariuszZ napisał:

Pierwsze wrażenie jakie odniosłem po zastosowaniu filtrów to "odchudzony" dźwięk.

Chyba wszyscy mieliśmy podobne wrażenie. Moim zdaniem przyzwyczajamy się do rezonansów pomieszczenia i po jakimś czasie odbieramy je jako jedność z muzyką. 

Próbowałem u siebie różnych krzywych i tak zawsze wracałem do tej DL. 

Testuj dalej , będziesz chciał sprawdzić jak DDRC sprawuje się jako zwrotnica zewnętrzna ?

A i tak mi się przypomniało , Mariusz testowałeś DL w salonie ? Z tego co pamiętam jak byłem u Ciebie , były tam znaczne rezonanse. Ciekaw jestem ,czy DL dało sobie tam radę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, tomek4446 napisał:

Znaczy się kolega jeszcze fakturki nie zobaczył ?

No liczę na rabat jakiś. Dlatego taki miły  jestem. No i na pewno odliczę sobie za to, że Ci pożyczyłem na tydzień ten Twój mikrofon jak już tak go potrzebowałeś 😉 

Wiesz jak to działa. Pożycz stówkę. Nie mam. Mam 50. Dobra daj 50. 50 będziesz mi dłużny 🤣

16 minut temu, tomek4446 napisał:

testowałeś DL w salonie ? Z tego co pamiętam jak byłem u Ciebie , były tam znaczne rezonanse. Ciekaw jestem ,czy DL dało sobie tam radę.

Mam taki plan. Tylko dziewczyny ciągle okupują ten zakątek. Ciężko się wbić. Wszystko przez te zajęcia online i netfiksa 😉 Może w niedzielę się uda. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, MariuszZ napisał:

Próbowałem kombinować z filtrami używając Maliny, APO EQ, Jrivera, Foobara i nie osiągnąłem takiego efektu jak z DDRC.

Nakombinowałem się z Apo i myślę że efekt mam dość dobry, ale nie wiem jak w porównaniu do Diraca. W skrócie - mierze REW oddzielnie dla L i R w kilku punktach w pobliżu punktu odsłuchu. Przygotowuje filtry dla L i R odzielnie. Następnie po korektach mierze REW ponownie jakiś metr od kolumn. Faza wychodzi bardzo podobnie dla L i R. Wypłaszczam delikatnie w Rephase. Tworze 24bitowy wav (dziiwne ale najlepiej brzmi) - 32 i 64 wprowadzają jakby artefakty, podobnie jak polecane windowsy hamming - ja używam defalult hann) który następnie dodaje na końcu korekt w apo - tak to wygląda aktualnie. Może i można ładniej, ale to się sprawdza ;) Faza po korekcie tez wrzucona

Apo1.png

Faza.jpg

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Faza wychodzi bardzo podobnie dla L i R.

Właśnie nie wiem jak tą fazę ogarnąć w APO. APO koryguje fazę? Myślałem, że obsługuje tylko filtry IIR. Chyba, że nie doczytałem. 

Robiłem z korekcją fazy filtry w Rephase ale to strasznie intuicyjnie. Te dostępne tutoriale coś przekombinowane są. Po pomiarach w REW jak rozwiniesz fazę to ciągnie się okrutnie. Później po jakichś tutorialowych czarach jest możliwa do korekcji +/-180 stopni. Już nawet ogarnąłem jak to zrobić ale to cały czas trochę naciągane jest. Ważne żeby warunki pomiaru odpowiednio poustawiać i sporą ilość pomiarów zrobić i uśrednić odpowiednio. Wtedy faza wychodzi w miarę po ludzku. Zrobię mojego tuto w wątku o malinie jak znajdę chwilę to poproszę o rady i korekty. 

Kolejną sprawą dla mnie niejasną jest jak złożyć impuls korekcyjny wav. w stereo uwzględniający dwa kanały L i P z pomiaru. Może wiesz jak to zrobić? 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, MariuszZ napisał:

No i na pewno odliczę sobie za to, że Ci pożyczyłem na tydzień ten Twój mikrofon jak już tak go potrzebowałeś 😉 

Dobre! :) Właśnie doliczyłem inflację :) 

33 minuty temu, MariuszZ napisał:

Wszystko przez te zajęcia online i netfiksa

W online nie pomogę , bo aż taki odważny to ja nie jestem , ale jeżeli chodzi o netfiksa to wiesz co to " kontrola rodzicielska " w TV ? :) Tak kolega zablokował mamie TV1 ;TV2 ; TV3 :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, MariuszZ napisał:

Właśnie nie wiem jak tą fazę ogarnąć w APO. APO koryguje fazę?

zobacz 8 z mojego prtscr z APO :)

3 minuty temu, MariuszZ napisał:

Robiłem z korekcją fazy filtry w Rephase ale to strasznie intuicyjnie. Te dostępne tutoriale coś przekombinowane są. Po pomiarach w REW jak rozwiniesz fazę to ciągnie się okrutnie.

U mnie sprawdza się pomiar z odległości około 1 metra. Wtedy korygujesz faze kolumn, bez wpływu odbić na pomiar.

 

4 minuty temu, MariuszZ napisał:

Po pomiarach w REW jak rozwiniesz fazę to ciągnie się okrutnie.

Jak podasz w Rephase częstotliwości podziału na zwrotnicach wypłaszcza się - u mnie np. 330 i 2700

 

4 minuty temu, MariuszZ napisał:

i sporą ilość pomiarów zrobić i uśrednić odpowiednio.

do amplitudy tak, do fazy najlepiej mi się sprawdził jeden pomiar z dowolnej kolumny i wygenerowanie pliku mono, ktorym koryguje oba kanały. Jak zrobisz po 5 pomiarów na obydwa kanały, zobaczysz że 5-6 pomiarów będzie identyczna prawie :) z takiego dobrego pomiaru robię korektę, ale podaje częstotliwości podziału oraz koryguje w niewielkim stopniu. czyli całość się waha po 20 stopni w jedną i drugą.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, tomek4446 napisał:

@marcinmarcin ściągnąłem APO ,nic mi się nie pojawia na komputerze , żadna aplikacja , komputer instaluje APO i dalej nic się nie dzieje. Jak to powinno wyglądać ?

W programach bedziesz miał folder Equalizer Apo. Tam jest Configuration Editor. Idea tego czegosć to edycja pliku config ktory jest w folderze config Apo. Edytujesz plik i tym samym wprowadzasz zmiany w systemie. Plik jest tekstowy, więc możesz go też edytować w edytorze tekstowym

To co wrzuciłem wyżej to zrzut z Configuration Editor

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nietrudno zauważyć, że na forum dominującym, o ile nie jedynym jak dotychczas w użyciu sprzętem do pomiaru akustyki jest mikrofon pomiarowy UMIK-1. Aby nie było zbyt nudno, postanowiłem dla odmiany wypróbować Behringera ECM8000 w połączeniu z intrfejsem UMC202HD tej samej marki. Cena wymienionego zestawu to 480 zł (305 interfejs + 175 mikrofon), a więc tylko nieznacznie wyższa od tego, co trzeba zapłacić za UMIK'a. Takie rozwiązanie ma jednak pewne zalety. Mamy choćby oddzielny interfejs audio (usb), który można wykorzystać również do innych celów. Akurat ten jest jednym z najtańszych na rynku, a mimo to ma na pokładzie przetworniki 24b/192kHz i podobno niezłe preampy. Zapewne przełoży się to na większy odstęp od szumu niż w UMIK'u, co jednak nam, amatorom, na wiele się nie zda ;). Ja miałem nadzieję, że jego parametry będą wystarczające, aby przy współpracy z programami takimi jak RMAA lub ARTA w komfortowy sposób można było mierzyć/regulować także wzmacniacz. Niestety się przeliczyłem. Cóż, trzeba było przed zakupem zajrzeć na ASR ;) 
Jeżeli ktoś jest już w posiadaniu podobnego urządzenia, wystarczy zakup samego mikrofonu, a to już spora oszczędność. Należy jedynie mieć na uwadze, że mikrofon do pracy potrzebuje zasilania phantom, które powinien zapewnić interfejs. 

IMG_20210206_222651.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, nowy78 napisał:

Aby nie było zbyt nudno, postanowiłem dla odmiany wypróbować Behringera ECM8000 w połączeniu z intrfejsem UMC202HD

Dokładnie to samo połączenie chciałem wypróbować 😀👍

Kupiłem Umik-1 ostatecznie tylko ze wzgledu na prostotę, dobra współpracę z Rew i brak konieczności kalibracji poziomu głośności. Napisz jak to ogarniasz, chyba że ja coś źle zrozumiałem 

A ECM8000 miał mi też posłużyć do Deq2496

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie to głównym (ale nie do końca udanym) zakupem był UMC202HD ;)  A mikrofon... Ponieważ używam od wielu lat DIY na wkładce Panasonic wm61a + przedwzmacniacza, pomyślałem, że czas w końcu kupić coś łatwiejszego w użyciu i niejako "przy okazji" kliknąłem ECM'a . Sprawdziłem, działa! Póki co, zajmuję się jednak czymś innym i powędrował z powrotem do pudełka. Przyjdzie i na niego pora.
 Jeżeli chodzi o kalibrację czułości, fakt jest z tym pewien problem :) . Kalibratory akustyczne są dość drogie, nawet na ali. Mógłbym wprawdzie posłużyć się Panasonic'iem, dla którego dobrałem wzmocnienie w odniesieniu do UMIK'a (dzięki uprzejmości @tomek4446) i coś tam z grubsza ustawić. Jeżeli się jednak zastanowić nad celem pomiarów, które w naszym wypadku mają pokazać co poprawić w akustyce pomieszczenia, ustawieniu kolumn, miejsca odsłuchowego, czy ewentualnie być podstawą do wygenerowania filtrów, kalibracja nie jest potrzebna. Nie chodzi nam przecież o bezwzględny pomiar wartości ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości, a o zbadanie pofalowania charakterystyki, aby można ją było nieco "wyprostować". Nie ma więc znaczenia, czy uzyskana kreska będzie wyżej, czy niżej na wykresie. Jako, że operujemy skalą decybelową, zakres pofalowania i tak się nie zmieni. Myślę, że lepiej przyłożyć się do optymalnego wykorzystania dostępnego sprzętu pomiarowego (np jego dynamiki).

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.02.2021 o 19:39, MariuszZ napisał:

Napisz jakiegoś krótkiego tuto jak to robisz punkt po punkcie jak znajdziesz chwilę. Będę wdzięczny 😁

Potrzeba jeszcze trochę czasu... muszę to sam ogarnąć zanim zacznę innym coś radzić 

Pierwszy etap - czyli korekta amplitudy w Rew w miarę ogarnięta. Wiem już jak to zrobić żeby nie zepsuć. Najciekawsza dla mnie obserwacja - korekta oddzielnie całego zakresu L i R {razem z basem} daje najładniejsza stereofonię. Ważne jest ustawienie tych samych parametrów dla obu kanału - pomiar z tą samą głośnością, następnie ustawienia do korekty, w szczególności dB. Jest to w sumie zrozumiałe bo wyrównujemy cały zakres pasma żeby miał równy poziom głośności na obu kanałach. Ta korekta to u mnie największy game changer. Różnica jest bardzo duża. Zaczyna to grać poprawnie. Poprawia się stereofonia. 

Robiąc pomiar z FDW z miejsca odsłuchu i postępując zgodnie z tymi tutorial ami ze strony Rephase uzyskałem dziakajace pliki konwolucyjne (korekta amplitudy i fazy) ale mam nierówno rozłożone delaye dla każdego z kanałów w Apo. Jeden ma opóźnienie o np 100 sampli większe. Nie wiem jak roon czy miniDsp sobie z tym radza, ale Apo nie skoryguje delayem bo zaczyna trzeszczeć.... A fakt opóźnienia psuje mi humor. 2 sprawa że dźwięk z takiego wava średnio mi się podoba. Mam wrażenie sztucznego dźwięku... 🙄

Być może rozwiązaniem jest mój pomysł czyi korekta amplitudy na podstawie pomiarów bez FDW (zalecana do amplitudy), a następnie pomiar fazy z FDW z włączona korekta. A następnie zrobienie wav w Rephase i  dodanie takiej konwolucji z korekta samej fazy. Tak robiac mam różnice opóźnień max 6sampli versus 100 sampli gdy wav zawiera również equalizer. 

Tylko że dźwięk po korekcie fazy się wyostrza... Czy to jest lepszy czy gorszy nie umiem powiedzieć.

Z rzeczy które zauważyłem w Rephase warto dodać podziały zwrotnic w kolumnach. Najbardziej naturalnie brzmi dla mnie plik wav 24b 48kHz hann. Wszędzie zalecany hamming i 64 bit ieee dają bardzo ostry, "cyfrowy" dźwięk u mnie. Nie wiem, może tak na być 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam jeszcze sprawdzić sobie krzywą Boba Katza - jest w jednym tutorialu do Rephase - fajnie się sprawdza:

25.198 0.000
31.748 -0.001
40.000 -0.005
50.397 -0.016
63.496 -0.039
80.000 -0.079
100.794 -0.134
126.992 -0.203
160.000 -0.290
201.587 -0.397
253.984 -0.528
320.000 -0.683
403.175 -0.866
507.968 -1.087
640.000 -1.351
806.349 -1.651
1015.937 -1.972
1280.000 -2.302
1612.699 -2.634
2031.873 -2.967
2560.000 -3.300
3225.398 -3.634
4063.747 -3.967
5120.000 -4.300
6450.796 -4.634
8127.493 -4.967
10240.000 -5.301
12901.592 -5.634
16254.986 -5.967
20480.000 -6.301
22050.000 -6.301

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Być może rozwiązaniem jest mój pomysł czyi korekta amplitudy na podstawie pomiarów bez FDW (zalecana do amplitudy), a następnie pomiar fazy z FDW z włączona korekta. A następnie zrobienie wav w Rephase i  dodanie takiej konwolucji z korekta samej fazy.

Szczerze to nie bardzo rozumiem. Dla mnie za dużo cukru w cukrze. Podobnie w tych tutorialach. Mierzysz. Robisz filtry. Korygujesz. Jeszcze raz robisz filtry i wyrównujesz fazę. Robisz impuls korygujący. Dla mnie to poplątanie z pomieszaniem, jakby raz nie można było zrobić raz tylko ;) 

Tłumacząc tutoriala opracowanego przez Surkan Gur`a (można w PDF pobrac z dysku google) wychodzi w skróconej wersji, że ładujemy do Rephase pomiar SPL, filtry EQ uzyskane z REW i generujemy impuls LPCM mono wav dla L i P. Ładujemy go do REW i mnożymy z pomiarem odpowiednio dla L i P. Korzystając z dobrodziejstw REW klikiem uzyskujemy "excess phase version (EPV)" z tej multiplikacji. Ten EPV eksportujemy na powrót do Rephase jako "pomiar txt".

Obrabiamy ten EPV suwakami korektora starając się fazę do "zera" poukładać. Na to importujemy z REW oryginalny pomiar i policzone w REW filtry. Raz jeszcze zerujemy suwakami fazę. Generujemy kolejny impuls LPCM mono dla każdego kanału. Dla sprawdzenia czy działa można ten wygenerowany impuls zapodać do REW i zmultiplikować z oryginalnym pomiarem. Powinno być OK tzn. amplituda i faza "liniowo" skorygowane tak jak zamierzaliśmy.

Mi to wychodzi ale nie bardzo kumam co ja tak naprawdę robię ;) Po zapodaniu impulsa do Jrivera czy Foobara to działa i coś tam koryguje ale czy właściwie to nie dałbym głowy. No i nie wiem jak generować pojedyńcze LPCM w wersji stereo ale żeby był impuls z osobnych pomiarów L i P. Na razie sprawdzałem taką protezą impulsu stereo ale z pomiarów LiP czyli dla dwóch kanałów jednocześnie. Nie wiem czy to właściwie jest robione. Z opisów wnioskuję, że dla dwóch kanałów to tylko na basie do tych ok. 200Hz można tak robić. 

Edytowano przez MariuszZ
link
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, MariuszZ napisał:

Szczerze to nie bardzo rozumiem

Plus taki że mierzysz fazę jaka jest w rzeczywistości po korektach spowodowanych Equalizerem. To co masz w tutorialach to predykcja jak sie zachowa faza. U mnie jeden czort czy zrobione zgodnie z tutorialem czy nie działa podobnie i podobnie nie jestem przekonany...

 

15 minut temu, MariuszZ napisał:

Dla sprawdzenia czy działa można ten wygenerowany impuls zapodać do REW i zmultiplikować z oryginalnym pomiarem. Powinno być OK tzn. amplituda i faza "liniowo" skorygowane tak jak zamierzaliśmy.

Albo jeszcze lepiej zmierzyć faze po korekcji - w obrazku poniżej

 

16 minut temu, MariuszZ napisał:

Nie wiem czy to właściwie jest robione. Z opisów wnioskuję, że dla dwóch kanałów to tylko na basie do tych ok. 200Hz można tak robić. 

Nie tak. Generalnie amplitude zalecają do 200 robić wspólnie dla L i R, ale chodzi tu tylko wyłącznie o to żeby nie tracić podbicia basu który jest podobnie niekierunkowy. Natomiast jeżeli chodzi o amplitude to nie powinno się jej ruszać poniżej 100Hz (bez znaczenia czy L czy R czy L+R)

Ja robię inaczej - mierze oddzielnie po kilka razy L i R. Korektę amplitudy robię osobno dla uśrednionego L i uśrednionego R - bazując na krzywej Boba Katza w pełnym zakresie. Bas i tak przycinam w obu kanalach. A jak wyrównuje głośność L i R w poszczególnych pasmach to poprawia mi się zauważalnie stereofonia.

Potem mierze faze i ewentualnie robie samą prostą korekte w Rephase - tylko póki co nie zauważam jej plusów istotnych.... 

Faza po korekcji.jpg

Jak widzisz 100Hz nie ruszone

22 minuty temu, MariuszZ napisał:

No i nie wiem jak generować pojedyńcze LPCM w wersji stereo ale żeby był impuls z osobnych pomiarów L i P.

Robisz mono wav oddzielnie dla L i R - tylko problem taki że mają różne opóźnienia. Apo to pokazuje 

Generalnie korekta amplitudy to dla mnie największy przełom ostatnich kilku lat zabawy w audio, korekta fazy to na razie niewiadoma...

Albo to zbyt małe róznice kosztem dużej manipulacji sygnału, albo ja głuchy jestem

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 7.02.2021 o 01:03, nowy78 napisał:

Nietrudno zauważyć, że na forum dominującym, o ile nie jedynym jak dotychczas w użyciu sprzętem do pomiaru akustyki jest mikrofon pomiarowy UMIK-1. Aby nie było zbyt nudno, postanowiłem dla odmiany wypróbować Behringera ECM8000 w połączeniu z intrfejsem UMC202HD tej samej marki. Cena wymienionego zestawu to 480 zł (305 interfejs + 175 mikrofon), a więc tylko nieznacznie wyższa od tego, co trzeba zapłacić za UMIK'a. Takie rozwiązanie ma jednak pewne zalety. Mamy choćby oddzielny interfejs audio (usb), który można wykorzystać również do innych celów. Akurat ten jest jednym z najtańszych na rynku, a mimo to ma na pokładzie przetworniki 24b/192kHz i podobno niezłe preampy. Zapewne przełoży się to na większy odstęp od szumu niż w UMIK'u, co jednak nam, amatorom, na wiele się nie zda ;). Ja miałem nadzieję, że jego parametry będą wystarczające, aby przy współpracy z programami takimi jak RMAA lub ARTA w komfortowy sposób można było mierzyć/regulować także wzmacniacz. Niestety się przeliczyłem. Cóż, trzeba było przed zakupem zajrzeć na ASR ;) 
Jeżeli ktoś jest już w posiadaniu podobnego urządzenia, wystarczy zakup samego mikrofonu, a to już spora oszczędność. Należy jedynie mieć na uwadze, że mikrofon do pracy potrzebuje zasilania phantom, które powinien zapewnić interfejs. 

 

Dobry pomysł. Ja użyłem mikrofonu audyssey i karty dźwiękowej płyty głównej ;)Ale mam focusrite 2i2 2nd, więc może pomyślę o tym ECM8000, jeśli kiedyś wrócę do tych zabaw ;)

Pewnie było z milion razy, ale zaryzykuje - czy warto wysupłać te 200 USD na Diraca (bo mini DSP i tak chcę kupić jako HPF dla stereo i ew. LPF dla subwoofera) czy jednak te darmowe alternatywy powinny styknąć? 2x Iloud micro monitors + tannoy 2.8 na biurku (a w sumie nad nim, żeby nie było odbić ;)).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...