Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

10 godzin temu, tomek4446 napisał:

a swoją drogą to jak udało Ci się zrobić tryb nocny ?

No właśnie nic nie robiłem :) . Byłem wręcz zaskoczony, że teraz tak na ciemno i dlatego wstawiłem print screena. Skoro Ty masz jednak nadal jasno, to wniosek z tego taki, że po prostu dodali tryb nocny. A że ja mam na stałe ustawiony w systemie, to pewnie program dostosował się do ustawień systemowych.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, nowy78 napisał:

Panowie, to że mieszkam względem Was nieco bardziej na wschód, nie oznacza, że to już Polska B. Mamy prąd i to niekiedy nawet przez 12h / dobę. Niestety akurat trafiło na 20 stopień zasilania. :P  

No wiesz (Ty pewnie nie wiesz) jak to jest jak się nie ma merytorycznych argumentów pod ręką 😜

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, tomek4446 napisał:

Ja poszedłem dalej , po zmianie standów zrobiłem pomiary dla DL i od razu machnąłem nowym REW / z filtrami i bez/ :) 

a swoją drogą to jak udało Ci się zrobić tryb nocny ? 

DF.jpg

Coby coś merytorycznego było w odpowiedzi 🤪

Widzę że dyrac u Ciebie odejmuję tylko z górek, a przestał dodawać w dołkach. No nauczyliśmy ich trochę jak widać 😁👍

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, uchwyciłem aluzję, postaram się mniej przynudzać 🤣

A dzisiaj mam taką zagwozdkę, związaną z wczorajszymi pomiarami (widocznymi na prtsc). Może jeszcze raz wkleję, tym razem sam wykres, aby łatwiej było zerknąć. Otóż pomiary zrobiłem, bo naszła mnie chęć na wyprostowanie czegoś, przy pomocy DSP zawartego w super-ekstra-świetnym, wszystko-mającym RME Adi2 ;) . Mamy więc wykres dla kanału lewego, prawego i obu zmierzonych jednocześnie (niebieska kreska :) ). Ostatnia z wymienionych kresek wygląda wg mnie bardzo przyzwoicie. Mody wzbudzane przez poszczególne kanały ładnie się uzupełniają, dzięki czemu wypadkowa charakterystyka jest całkiem równa. Szczególnie biorąc pod uwagę, że została zmierzona w pokoju przystosowanym głównie do mieszkania, a nie słuchania muzyki (choć gdy się głębiej zastanowić... :) ). Niemniej jednak zawsze można próbować coś poprawić. Właściwie to po testach prostujących słuchawki (całkiem zadowalających dodam), chciałbym sprawdzić także, jak moje uszy zareagują na zupełnie płaską (w miarę możliwości) charakterystykę z kolumn. Teraz jest nieco zbliżona do krzywych domowych - dół lekko wyżej i opada w miarę wzrostu częstotliwości. Po dokładniejszej analizie wykresów nasuwa się jednak pytanie, jak tego dokonać, gdy występują anomalie widoczne pomiędzy 60Hz a 120Hz, a później pomiędzy 4kHz a 9kHz? Gdy spróbuję wyprostować poszczególne kanały osobno, zapewne zrobię niezły dołek w pierwszym z wymienionych zakresów (w sumie zamiast rozmyślać co się stanie, można sprawdzić 🤪). A może lepiej nałożyć jednakowy filtr na oba kanały, wygenerowany na podstawie charakterystyki wypadkowej 🤔 No i co zrobić z dołkiem w okolicach 6kHz? Szczerze mówiąc jestem zaskoczony tak szerokopasmowym brakiem współpracy pomiędzy kolumnami, przy częstotliwościach mierzonych w kHz. Czy szanowne forum ma jakieś pomysły? Może  @Tom.O  ?

DoKorekcji.jpg

Chociaż... Gdy trochę pogmerać przy skali, w zasadzie nie potrzeba nic robić 🤣

DZakr.jpg

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, nowy78 napisał:

uchwyciłem aluzję, postaram się mniej przynudzać 🤣

Nie miałem tego na myśli 👍

Co do asymetrii - najpierw zamień kanały we wzmacniaczu, potem kolumny miejscami. Chodzi o wykluczenie sprzętu. Jak sprzęt równo gra, pora na korekty. U mnie asymetria jest na niskim basie do 85Hz bo lewa kolumna stoi w rogu, prawa przy wejściu. Korekty robię oddzielnie dla L i R. Tak mam wrażenie lepszej stereofoni, mimo że to tylko niekierunkowy bas... 

11 minut temu, slaw0001 napisał:

Czy jest opcj połączenia REW z DAC bezprzewodowo, jeżeli są w jednej sieci?

Rew na PC, a PC do daca po Usb, jakoś nie widzę tego inaczej dobrze

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Nie miałem tego na myśli 👍

Wiem. Mnie się tak jakoś skojarzyło: nazbyt merytoryczny = nudziarz 🤣

Jeżeli chodzi o asymetrię ustawienia, mnie wygląda, że nie jest to zła opcja. Każda kolumna wzbudza inne mody. A skoro nie da się ich uniknąć, to im jest ich więcej, tym wykres jest równiejszy. Czy nie lepiej gdy się uzupełniają, niż nakładają? Łatwiej obniżyć później cały zakres, niż pojedyncze strzeliste szczyty. Problem powstaje, gdy kolumny w jakimś zakresie częstotliwości grają "przciwko sobie". Konkretniej i w odniesieniu się wykresu, co zrobić z górką na 70 Hz w kanale lewym, gdy widać, że charakterystyka dla obu kanałów ma tam niższą od niej amplitudę? No i o co chodzi z tym dołkiem na 6 kHz (również na charakterystyce L+P)?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, nowy78 napisał:

Mody wzbudzane przez poszczególne kanały ładnie się uzupełniają, dzięki czemu wypadkowa charakterystyka jest całkiem równa. Szczególnie biorąc pod uwagę, że została zmierzona w pokoju przystosowanym głównie do mieszkania, a nie słuchania muzyki (choć gdy się głębiej zastanowić... :) ). Niemniej jednak zawsze można próbować coś poprawić. Właściwie to po testach prostujących słuchawki (całkiem zadowalających dodam), chciałbym sprawdzić także, jak moje uszy zareagują na zupełnie płaską (w miarę możliwości) charakterystykę z kolumn. Teraz jest nieco zbliżona do krzywych domowych - dół lekko wyżej i opada w miarę wzrostu częstotliwości. Po dokładniejszej analizie wykresów nasuwa się jednak pytanie, jak tego dokonać, gdy występują anomalie widoczne pomiędzy 60Hz a 120Hz, a później pomiędzy 4kHz a 9kHz? Gdy spróbuję wyprostować poszczególne kanały osobno, zapewne zrobię niezły dołek w pierwszym z wymienionych zakresów (w sumie zamiast rozmyślać co się stanie, można sprawdzić 🤪). A może lepiej nałożyć jednakowy filtr na oba kanały, wygenerowany na podstawie charakterystyki wypadkowej 🤔 No i co zrobić z dołkiem w okolicach 6kHz? Szczerze mówiąc jestem zaskoczony tak szerokopasmowym brakiem współpracy pomiędzy kolumnami, przy częstotliwościach mierzonych w kHz. Czy szanowne forum ma jakieś pomysły? Może  @Tom.O  ?

 

@nowy78 25-60Hz wygląda dobrze. 60-90Hz występuje niezgranie fazowe kanałów - przez to widać, że sumaryczna krzywa z dwóch kanałów jest poniżej pojedynczego. 

Do całościowej oceny to łatwiej byłoby mi się wypowiedzieć jakbym mógł zobaczyć u siebie pliki z REW dla pomiaru L, R oraz L+R. (najlepiej dla kilku punktów) Na pierwszy rzut oka to wygląda jakby trochę dużo było średnic. Do lepszej równowagi pasmo poniżej 100Hz powinno pójść o 1-3dB w górę (ale też znaczenie ma długość wybrzmiewania), odrobię przytłumić dolną średnicę/średnicę - 150-800Hz. Tutaj dobrze byłoby wykonać kilka pomiarów +/-20cm w każdą stronę oraz +/-10cm góra dół by zobaczyć czy to tylko specyfika tego miejsca czy może jest tak samo 20cm dalej/blizej. Dodatkowo czas pogłosu oraz impuls jednostkowy pozwoliłby lepiej ocenić wpływy pomieszczenia i ewentualnie pomyśleć o jakiś ustrojach na pierwsze odbicia. (jeżeli poziom byłby powyżej -8-10dB względem sygnału bezpośredniego)

Pytałeś o dołek w okolicach 6kHz - zrób pomiar odrobię przesunięty i zobacz czy nadal on występuje. Sygnał z każdej z kolumn z osobna nie wykazuje, żeby był tam problem. 2 razem mają przesuniętą fazę o 120* od 5kHz, a powyżej nawet dochodzi do prawie pełnej przeciw-fazy. Z racji małej długości fali tego się nie koryguje.

 

Odnośnie korekty każdego kanału z osobna czy razem. Zmieniając osobno amplitudę wpływasz również na fazę. (filtry IIR). Czasem idzie ona w preferowanym kierunku, czasem nie. Podbicie powoduje zwiększenie opóźnienia/fazy poniżej częstotliwości podbicia oraz zmniejszenie opóźnienia/fazy powyżej. Bez sprawdzenia przebiegu fazy ciężko doradzić. Dla wyższych tonów raczej strategia jest taka, by w miarę możliwości wyrównać kanały - czyli korygować osobno. (ale najlepiej nie ruszać, albo stosować filtry o łagodnym zboczu) Dla niskich łatwiejszą opcją jest korekcja razem. (jak masz do dyspozycji tylko ADI)

Osobiście robię filtry hybrydowe, gdzie amplitudę niskich tonów koryguję filtrami IIR, wszystko powyżej FIR. Dodatkowo potem dopasowuję fazę dla pasma poniżej 120Hz z użyciem FIR. (tylko, że do aplikacji takich filtrów potrzebny jest sprzęt wspierający operację splotu (convolution) najlepiej z długością obsługiwanych filtrów >64k próbek. (np. Komputer z APO equalizer/Camilla DSP, serwer Synology (po DLNA), Raspberry Pi itd)

36 minut temu, nowy78 napisał:

Problem powstaje, gdy kolumny w jakimś zakresie częstotliwości grają "przciwko sobie". Konkretniej i w odniesieniu się wykresu, co zrobić z górką na 70 Hz w kanale lewym, gdy widać, że charakterystyka dla obu kanałów ma tam niższą od niej amplitudę? No i o co chodzi z tym dołkiem na 6 kHz (również na charakterystyce L+P)?

Jak charakterystyka L+R jest na dobrym poziomie to lepiej nie ruszać. U Ciebie widać, że od 62Hz przesunięcie fazowe pomiędzy kanałami przekracza 120* i powiększa się. Możesz spróbować skorygować tę górkę osobno i zobaczyć co się stanie, ale obawiam się, że najlepszym podejściem byłoby zastosowanie filtra FIR i skorygowanie fazy oraz amplitudy.

6kHz - zobacz co napisałem w poprzednim poście.

Edytowano przez Tom.O
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo wysokie SPL 🙄 w Adi nie wprowadzisz FIR, dla mnie zresztą one dziwnie brzmią (nie udało mi się uzyskać brzmienia które by mnie satysfakcjonowało) 

Zmierz też kolumny z bliska np z 50cm, z Acoustic Reference signal. 

U mnie przesunięcia fazowe z filtrów IIR są znacznie mniejsze niż te wynikające z pomieszczenia. 

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tom.O, dziękuję za obszerną odpowiedź. Jeżeli nadal masz chęć zajrzeć do pliku REW to załączam. Niestety tylko dla jednego, ale wg mnie najbardziej optymalnego miejsca odsłuchowego (nie miałem dziś sposobności do zrobienia więcej). Przeanalizowałem jednak inne, zrobione wcześniej pomiary (L+P), mające na celu znalezienie tego miejsca. Może nawet bardziej dla potwierdzenia, bo znalazłem je "na ucho", przed pomiarami (że wykażę się nieskromnością :P ). Wstawiam więc jeszcze dwa wykresy. Na pierwszym mamy różne odległości miejsca odsłuchowego od linii bazowej kolumn (w opisie w cm). Oprócz ładnie widocznego wpływu pierwszego, półfalowego modu widać pewną ruchomość dołków na wyższych częstotliwościach. Tu chyba sporo wyjaśnia drugi wykres, który robiłem dla różnej orientacji kolumn względem słuchacza - od pozycji całkowicie na wprost (krzywa 0), po dogięcie na słuchacza (lub prawie, pozycja 6). Jak widać, można w ten sposób jeszcze trochę pokombinować i znaleźć być może korzystniejsze ustawienie (mowa nadal o wyższych częstotliwościach). Choć o ile pamiętam, akurat to które mam obecnie (osie głośników krzyżują się ok 0,5m za głową) wynikało z subiektywnego poczucia najlepszej stereofonii. 

Odnośnie zbyt dużej ilości środka, hmm... Lubię przesterowane gitary elektryczne. Może niech lepiej zostanie :) Spróbuję natomiast sprawdzić po pierwsze, co się stanie, gdy nieco utemperuję mod 70Hz z kanału L, a po drugie, jak wypadnie korekcja za pomocą filtra wygenerowanego dla L+P. Takie działanie wydawało mi się z jakichś bliżej nieznanych powodów niezbyt poprawne, ale skoro piszesz, że można :) Chciałbym mimo wszystko sprawdzić, jak będzie całkiem "na płasko", czyli przydałoby się obniżyć te wyższe miejsca poniżej 1kHz.

Co do sprzętu, chwilowo ograniczę się do DSP w RME. Nie mówię jednak stanowczego nie dla komputera, szczególnie teraz, gdy interfejsem byłoby to samo RME, a nie jak przy wcześniejszych zabawach, najtańszy Behringer ;) 

MiejsceOdsAll.jpg

OrientacjaAll.jpg

281121DoKorekcji.mdat

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nowy78Możesz spróbować przeklepać do ADI parametry dla L i R (na Adi maksymalne Q to 9,9), na 3 obrazku symulacja jak powinno wyrównać oba. Pamiętaj że pierwszy filtr w Adi z automatu jest ustawiony na SHELF nie PEAK i jak nie zmienisz typu filtra na PEAK to wyśle wszystko w kosmos ;)

L_nowy78.thumb.png.25e979aa0dbfb1fd0c108d244b3cd938.pngR_nowy78.thumb.png.d9864b9dbdaaebc6575f663b65e40582.png490493221_2wyrwnane.thumb.png.0cb261b03509f1e112057282c61ee800.png

 

No i powiem Ci że głośno było na pomiarach 🤣

 

na tym filmie masz jak ustawić zalecane 75dB, szkoda sprzętu..

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...