Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

Realne 75dB jak mamy mikrofon 4-5m od kolumn to wzmak musi dać ponad 80dB na nie a to już mega hałas ;)

btw dziś mi umik dojechał , będzie w weekend zabawa , tak myślę czy przez APO można coś tam poustawiać pod odsłuchy spotify z PC hmm , tylko czy da się ustawić np equalizer dla L i P sygnału ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Pamiętaj że pierwszy filtr w Adi z automatu jest ustawiony na SHELF nie PEAK i jak nie zmienisz typu filtra na PEAK to wyśle wszystko w kosmos

Wiem, już się bawiłem przy okazji słuchawek :) Zastanawia mnie natomiast, czy lepiej podejść do korekcji w sposób jaki przedstawiłeś, czyli skupić się głównie na górkach powodowanych przez mody, poprzez zastosowanie bardzo ostrych filtrów, czy jednak korzystniejsze nie będzie skorygowanie większych obszarów filtrami o mniejszej dobroci, uzyskanymi na podstawie wygładzonej charakterystyki. Można użyć w tym celu np wygładzenia psychoacoustic  przybliżającego wykres do tego, jak faktycznie odbieramy dźwięk. Trzeba pamiętać, że na niewygładzonej charakterystyce mamy też całkiem spore dołki. Jeżeli ostro usuniemy tylko górki, może być tak, że zaburzy się ogólna równowaga tonalna, która u mnie uważam, jest akurat całkiem niezła wyjściowo. Do przemyślenia, lub przetestowania ;) 

3 godziny temu, marcinmarcin napisał:

No i powiem Ci że głośno było na pomiarach 🤣

Niekoniecznie :) Używam Behringera ECM8000, czyli gołego mikrofonu. Jeżeli ustawie większe wzmocnienie na wejściu interfejsu do którego jest podłączony, mogę zmniejszyć sygnał wyjściowy i nadal mam zadowalający SPL (dobrze wykorzystuję dynamikę systemu pomiarowego). Żeby skalibrować tego typu mikrofon, czyli aby SPL z wykresu było zgodne z rzeczywistością, musiałbym mieć kalibrator akustyczny, lub chociaż miernik ciśnienia akustycznego. Bez tego wykres jest przesunięty w pionie. Proporcje górek i dołków są jednak zachowane.

3 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Przycięcie 73dB powinno trochę zmiejszyć rezonans - czas pogłosu solidny - ale też zapewne w sporej części wina bardzo wysokiego poziomu głośności.

W zakresie niskich częstotliwości pomiar długości pogłosu w małych pomieszczeniach jest mało użyteczny ze względu na dominację rezonansów. Powinien odbywać się w polu rozproszonym. Z wykresu widać, że sensowne wartości mamy dopiero powyżej 300Hz. Oczywiście i tak pogłos mam raczej z tych dłuższych, jak na pomieszczenie mieszkalne. Nietrudno to uzasadnić, patrząc na wystrój, czy raczej jego brak ;) 

No i czas pogłosu nie zależy od głośności sygnału używanego do badań. Jest to czas po jakim ciśnienie akustyczne obniży się o określoną ilość dB, np 60dB dla RT60. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, nowy78 napisał:

Zastanawia mnie natomiast, czy lepiej podejść do korekcji w sposób jaki przedstawiłeś, czyli skupić się głównie na górkach powodowanych przez mody, poprzez zastosowanie bardzo ostrych filtrów, czy jednak korzystniejsze nie będzie skorygowanie większych obszarów filtrami o mniejszej dobroci,

Bas możesz korygować ostrymi - nie udało mi się usłyszeć najmniejszego zepsucia jakości - wręcz przeciwnie robi się punktowy i dynamiczny. REW wrzuca nawet Q 20 z automatu. 9,9 jest OK. Góre jak już to wyłącznie łagodnymi, tak jak np. Treble w ADI - shelf, q 0,7. Każda korekcja w zakresie średnich tonów wywołuje u mnie odruch wymiotny  (psuje wybrzmienia gitar)- podobnie jak korekcja filtrami FIR.

9 minut temu, nowy78 napisał:

Jeżeli ostro usuniemy tylko górki, może być tak, że zaburzy się ogólna równowaga tonalna

Nic się nie burzy

 

9 minut temu, nowy78 napisał:

która u mnie uważam, jest akurat całkiem niezła wyjściowo

;) 

9 minut temu, nowy78 napisał:

W zakresie niskich częstotliwości pomiar długości pogłosu w małych pomieszczeniach jest mało użyteczny ze względu na dominację rezonansów. Powinien odbywać się w polu rozproszonym. Z wykresu widać, że sensowne wartości mamy dopiero powyżej 300Hz

Przecież mierzysz pomieszczenie, a nie podwórko sąsiada mody wywołują rezonans, rezonans to dudnienie... po to ostre filtry żeby przyciąć rezonans bez utraty pozostałego basu. Wrzuć filtry to ocenisz :D 

9 minut temu, nowy78 napisał:

Można użyć w tym celu np wygładzenia psychoacoustic

Tam masz VAR, wygładzanie zaburza to co się faktycznie dzieje

Jeszcze jedno -  u mnie wspólna korekta L i R daje kiepski rezultat odsłuchowy. Jedna kolumna podbija 53 Hz o 12dB druga około 6. Jak skoryguje równo, to ta lewa dalej robi mi rezonans, więc nie trafia do mnie uśrednianie - wole przyciąć tam gdzie jest rezonans.

14 minut temu, nowy78 napisał:

Żeby skalibrować tego typu mikrofon, czyli aby SPL z wykresu było zgodne z rzeczywistością, musiałbym mieć kalibrator akustyczny, lub chociaż miernik ciśnienia akustycznego

Zakładałem że skalibrowany :P

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, nowy78 napisał:

Zgadza się, jednak mnie chodziło o to, że czas pogłosu to coś innego niż efekty związane z falami stojącymi. A te zaburzają jego pomiar w zakresie niskich częstotliwości.

Aż tak bardzo nie wnikam :) "przyciszenie" problematycznych częstotliwości daje u mnie zbawienne efekty (tzn. takich nie miałem przez x lat zabawy kolumnami/wzmacniaczami/kablami)

I może być że trochę na słuch trzeba będzie dodać/ująć z tych filtrów - każdy inaczej bas lubi ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc panie Marcinie ( @marcinmarcin ), że tak się ładnie wyrażę, zaimplementowałem zaproponowane przez Pana filtry. Może zacznę od wykresów przedstawiających L+P z wygładzeniem psychoacoustic, oraz delikatniejszą ingerencją, tj 1/24 oktawy.

KorMarPsy.jpg

KorMar1_24.jpg

Wydaje mi się, że filtry te jednak niekoniecznie zadziałały na plus. Po korekcji na 73Hz zrobił się dołek, jak również została nieco zaburzona równowaga tonalna. To widać na wykresach, natomiast dla słuchu zmiany są na tyle niewielkie, że włączając filtry pilotem, praktycznie nie słychać różnicy. Przypuszczam, że niewprawny słuchacz, który nie wiedziałby w co ma się wsłuchiwać, mógłby nie zauważyć. Być może przy głośniejszym graniu byłoby bardziej znacząco. Sprawdzę jutro.

Jak wspomniałem wcześniej, uważam, że mam bardzo szczęśliwie rozstawione kolumny i miejsce odsłuchowe względem pomieszczenia. Dzięki temu jego wpływ w miejscu odsłuchowym jest bardzo ładnie kamuflowany, także przez współpracujące kolumny.

Ach, zapomniałbym. Spójrzcie proszę na wyższe częstotliwości. Dołek mi się zakopał :P 

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, nowy78 napisał:

włączając filtry pilotem, praktycznie nie słychać różnicy. Przypuszczam, że niewprawny słuchacz, który nie wiedziałby w co ma się wsłuchiwać, mógłby nie zauważyć. Być może przy głośniejszym graniu byłoby bardziej znacząco.

wszystko zależy czy dany kawałek ma bas w tej okolicy. Są kawałki na których u mnie różnicy praktycznie nie słychać (te co omijają okolice modów) i sa takie na których różnica jest kolosalna... 

8 minut temu, nowy78 napisał:

Po korekcji na 73Hz zrobił się dołek, jak również została nieco zaburzona równowaga tonalna

U mnie przy stabilnym SPL (zawsze 75dB ) predicted SPL z REW praktycznie zawsze sie pokrywa z tym co potem mierzę w rzeczywistości. Jak masz za dużą korektę, to jak pisałem wyżej, korygujesz, mierzysz, korygujesz :P nie ma lekko :D 

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu raczej chodzi o to, że trzeba także brać pod uwagę współzależności pomiędzy kolumnami. Poniżej masz wykresy dla każdego kanału z osobna. Widać, że korekcja się sprawdza. Jednak gdy zrobić pomiar dla L+P (powyżej), trochę się to psuje. Po prostu w pewnych miejscach mamy spore przesunięcia fazy dźwięku dobiegającego z poszczególnych kolumn (wraz z odbiciami) i tam amplituda jest  niższa. U mnie dzieje się tak np dla okolic 70 Hz. Czyli dość szczęśliwie, bo w tym miejscu mam też rezonans.

KorMarL1_12.jpg

KorMarP1_12.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, nowy78 napisał:

Dołek mi się zakopał :P 

Jak to zrobiłeś Piotrze? Wczoraj bawiłem się REW w tym nowym wydaniu i mam ten dolek na ok 6.5kHz i ok. 19kHz jak u Ciebie. Kombinowałem, przesuwałem i dalej ten garb tam jest dla L+P. Dla osobnych kanałów nie ma. Wcześniej też tego nie miałem. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, nowy78 napisał:

Tu raczej chodzi o to, że trzeba także brać pod uwagę współzależności pomiędzy kolumnami. Poniżej masz wykresy dla każdego kanału z osobna. Widać, że korekcja się sprawdza. Jednak gdy zrobić pomiar dla L+P (powyżej), trochę się to psuje. Po prostu w pewnych miejscach mamy spore przesunięcia fazy dźwięku dobiegającego z poszczególnych kolumn (wraz z odbiciami) i tam amplituda jest  niższa. U mnie dzieje się tak np dla okolic 70 Hz. Czyli dość szczęśliwie, bo w tym miejscu mam też rezonans.

Ale w Adim tego nie zrobisz, bo nie masz FIR.  IMHO lepszy dołek niż rezonanse (czas pogłosu -- dla  L+R) więc granie w przeciwfazie niczego nie rozwiązuje. Ale to musisz sam posłuchać. W audio nie ma jednej słusznej drogi dla każdego

Posłuchaj sobie też 73Hz z generatora ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, MariuszZ napisał:

Wczoraj bawiłem się REW w tym nowym wydaniu i mam ten dolek na ok 6.5kHz i ok. 19kHz jak u Ciebie. Kombinowałem, przesuwałem i dalej ten garb tam jest dla L+P. Dla osobnych kanałów nie ma.

Motyla noga, miałem jeszcze to sprawdzić i w końcu zapomniałem, a sprzęt już rozłączony :| . W każdym razie...

Mariusz, ja ten dołek miałem także mierząc poprzednią wersją, więc to chyba nie to :) Zmiany, które zrobiłem/zauważyłem przy dzisiejszych pomiarach:

- wstawiona suszarka z kilkoma wiszącymi szmatami (raczej nie to, bo już kiedyś sprawdzałem - dołek się tylko minimalnie przesuwał),

- miejsce odsłuchowe nieco bliżej kolumn, może ze 20 cm,

- i w końcu to, co podejrzewam najbardziej - na fotel odsłuchowy, na którego oparciu zwykle kładę mikrofon pomiarowy, tym razem rzuciłem koc. Zarówno na siedzisko jak i na oparcie, fałdując go na ile było to możliwe. To co się odbija od fotela na pewno ma znaczenie, bo nawet słychać inaczej, gdy opieram głowę. Jednak czy koc przyczynił się do zasypania dołków muszę potwierdzić pomiarami :) 

20 minut temu, marcinmarcin napisał:

Posłuchaj sobie też 73Hz z generatora ;)

Ha! Słuchałem i to jeszcze wczoraj :) Zwiększając powoli częstotliwość, dało się wyraźnie zauważyć obniżenie a nie podbicie natężenia dźwięku w okolicach tych 70Hz. Choć tam jest bardziej skomplikowana sytuacja: 70Hz (lub kapkę niżej) - dołek, 73Hz - górka 🤣 

Marcin, ja naprawdę nie słyszę, żebym miał jakiś problem z basem, gdy słucham muzyki :) 

 

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, nowy78 napisał:

ja naprawdę nie słyszę, żebym miał jakiś problem z basem, gdy słucham muzyki

No , cóż wiek robi swoje , młodsi się nie robimy ... :) 

Ale potwierdzam , byłem , słuchałem jest dobrze . I kolega Piotrek ma w dodatku takie pomieszczenie , że zupełnie gratis może modulować bas w zależności w jakiej odległości usiądzie od kolumn :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadłem na super pomysł (jak ktoś ukradnie to ten wpis będzie świadkiem ,żem to Ja) , zrobić taki stelaż koronę na głowę , gdzie na 180st od środka głowy na tyle zrobić sobie piankowe panele. Dźwięki odbite od ścian zblokuje a do uszu dojdą jedynie koszerne od przodu :D

Tylko głupio można by w tym wyglądać , ale słuchając samemu to wiecie :D

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Kubakk napisał:

Dźwięki odbite od ścian zblokuje a do uszu dojdą jedynie koszerne od przodu :D

Nie zadziała na niskie częstotliwości, a one są najczęściej największym problemem. Poza tym odbicia od ścian będę mimo to w jakiś sposób zakłócać fale bezpośrednie. Korona uchroni nas jedynie przed falami bezpośrednio odbitymi.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, nowy78 napisał:

To widać na wykresach, natomiast dla słuchu zmiany są na tyle niewielkie, że włączając filtry pilotem, praktycznie nie słychać różnicy. Przypuszczam, że niewprawny słuchacz, który nie wiedziałby w co ma się wsłuchiwać, mógłby nie zauważyć.

Ach to audio.... raz słychać roznice ale nie mozna tego zobaczyc na wykresie, a innym razem widać na wykresie ale nie słychać. Piękne jest to nasze hobby ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, nowy78 napisał:

Motyla noga, miałem jeszcze to sprawdzić i w końcu zapomniałem, a sprzęt już rozłączony :| . W każdym razie...

Sprawdziłem bo nie dawało mi to spokoju. Próbowałem jakichś absorberów, poduszek między mikrofon, a ścianę, bliżej, dalej i nic nie pomagało. Dziura była tylko raz bliżej, a raz dalej. Pomogło jak zmieniłem sample rate z 48kHz na 96kHz w REW. Wyprostowało się w końcu ;) 

Nadmienię, że w ustawieniach systemowych win7 miałem właśnie 96kHz hehe.

pomiar (Medium).jpg

Porównanie (Medium).jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MariuszZ napisał:

Pomogło jak zmieniłem sample rate z 48kHz na 96kHz w REW. Wyprostowało się w końcu ;) 

Przyznam, że jeszcze przed zaśnięciem się nad tym zastanawiałem i też mi jednak nie za bardzo pasowało, że ten koc taki cudowny. No bo żeby tak ze sporego dołka nawet ślad nie pozostał... 🤔 Teraz to już tym bardziej muszę się temu dokładniej przyjrzeć. 

7 godzin temu, marcinmarcin napisał:

Takich problemów najlepiej nie rozwiązywać 👍🙂

🤣 Pełna zgoda :) 

Dlatego właśnie już od początku wspominałem o bardzo delikatnej korekcji, jedynie w celu wyrównania równowagi tonalnej w całym paśmie. 

2 godziny temu, Chyba Miro 84 napisał:

Ach to audio.... raz słychać roznice ale nie mozna tego zobaczyc na wykresie, a innym razem widać na wykresie ale nie słychać. Piękne jest to nasze hobby ;)

Tak to już jest ;) Niektóre wykresy są mniej znaczące dla słuchu inne bardziej. Zniekształcenia liniowe do których zaliczają się także zniekształcenia amplitudy należą do tych mniej. Inaczej trudno by nam było funkcjonować, biorąc pod uwagę wielką różnorodność przestrzeni w których przebywamy na co dzień.

 

 

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpiąłem umik-a , skalibrowałem ponownie kartę muzyczną w PC , i wyszły mi takie wstępne pomiary

Jakoś inaczej wygląda niż przy pomiarach poprzednio z użyciem mikrofonu od ampli KD , zastanawiam się z czego to wynika.

Subwoofer musiałem dać -15dB bo odcinało pomiar (mierzycie suby na ustawieniu L+R? )

Czyżby umik był bardziej czuły i w ogóle ? ;) wtedy pomiary innymi niekalibrowanymi mikrofonami nie miałyby zbytnio sensu

fronty + sub.jpg

Dziwnie pokazało fronty poniżej 30Hz , raczej nie możliwe aż tak wysokie wartości tam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie na onkyo mic-u dosyć dobrze udało się ustawić sub-a , bo jak widać na niebieskiej linii jest w miarę płasko przy pomiarze na umiku ;) 

Pomarańczowe to takie wstępne ustawienie stereo na ampli kd , tam kalibracja onkyo nie przeszkadza (o czym zapomniałem przy pomiarach)

Mierzyłem sobie fronty na ustawieniu dolby sur i dziwiłem się mocnym spadkiem na dole (a tu 80Hz crossover pod sub-a) , zapewne wielu zaliczyło podobne wtopy mając aktywowanego APO czy innego DSP :D
Zastanawiam się jak w apo equalizerze ustawić L/P kanał np pod amplituner by testowo się pobawić

fonty + sub stereo onkyo ustawienie.jpg

sub ustawiony pod KD dolby.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...