Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

47 minut temu, marcinmarcin napisał:

Pogrzeb w wątku parę stron wstecz, znajdziesz moje pliki cofig, nie mam kompa pod ręką  żeby Ci podesłać teraz 

Po weekendzie jak będziesz mieć czas możesz podesłać z opisem o co chodzi. Przejrzałem parę stron i tam sporo różnych .txt było także nie wiem które ;) 

Ciekawe jest też ,że L/P kolumna osobno mierzona ma spore odchyłki , jak się zmierzy razem L+R to już równiejszy dźwięk hmm

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mariusz ( @MariuszZ ), no nie uwierzysz :) Ja bynajmniej byłem bardzo zaskoczony. Okazuje się, że kształt charakterystyki amplitudowej dla obu kanałów mierzonych jednocześnie był zależny u mnie od pofałdowania koca, który przykrywał fotel odsłuchowo-pomiarowy :) Sam zobacz jak to wygląda. Zmieniałem tylko pofałdowanie. Są tam też dwa pomiary kontrolne (nr 5 i 6), bez zmiany czegokolwiek. Idealnie się pokrywają.

Koc.jpg

Już byłem zrezygnowany, że nie uda mi się powtórzyć optymalnego pofałdowania sprzed dwóch dni ;) A jednak:

Ostateczny.jpg

Doszedłem przy tym do wniosku, że tu właściwie nie ma czego poprawiać :D 

No i może jeszcze fotka fotela z optymalnymi fałdami, gdyby ktoś miał w przyszłości podobne rozterki ;) 

 

IMG_20211204_214840.jpg

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Może gdybym użył czegoś na kształt statywu i całkowicie usunął fotel, nie byłoby podobnych problemów. Z drugiej strony, przy słuchaniu muzyki fotel jednak tam stoi ;) 

Tu jeszcze dodam, że nie tyle były zaskakujące same zmiany, czego można się było spodziewać, ale to, że występuje tak specyficzne przesunięcie fazowe przy pomiarze obu kanałów jednocześnie. Przy osobnych pomiarach nie było przecież żadnych dołków.

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, nowy78 napisał:

Mariusz ( @MariuszZ ), no nie uwierzysz :) Ja bynajmniej byłem bardzo zaskoczony

Wierzę. U mnie takich różnic w amplitudzie, w zależności co w okolicach mikrofonu jest nie ma ale faktycznie sporo się tam dzieje powyżej 10k.

Ciekawy eksperyment i jakieś wnioski można z tego wyciągać. 

Mam nadzieję, że nikt nie wpadnie na pomysł by audiofilskie koce produkować. Chcesz podbitą Górę to owijasz się pofałdowanym kocykiem i masz 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, nowy78 napisał:

Okazuje się, że kształt charakterystyki amplitudowej dla obu kanałów mierzonych jednocześnie był zależny u mnie od pofałdowania koca,

I za to Cię lubię :) 

32 minuty temu, nowy78 napisał:

Z drugiej strony, przy słuchaniu muzyki fotel jednak tam stoi

Mam zawsze podczas pomiarów ten dylemat z pufą która stoi przed miejscem odsłuchu. usunąć czy nie ?

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, nowy78 napisał:

No i może jeszcze fotka fotela z optymalnymi fałdami, gdyby ktoś miał w przyszłości podobne rozterki

A jeszcze prościej po prostu nie stosować koca, postaw sobie mikrofon w miejscu głowy i nie będziesz miał takich odchyłek 🤪 ale proste rozwiązania są passe

3 godziny temu, Kubakk napisał:

Ciekawe jest też ,że L/P kolumna osobno mierzona ma spore odchyłki , jak się zmierzy razem L+R to już równiejszy dźwięk hmm

Wrzuć plik z pomiaru... Jak chcesz 😉

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 4.12.2021 o 17:59, Kubakk napisał:

Zastanawiam się jak w apo equalizerze ustawić L/P kanał np pod amplituner by testowo się pobawić

Channel: L
Include: Platinum_L_74dB.txt
Channel: R
Include: Platinum_R_74dB.txt

To wklejasz w config (masz też załączony, ale wyłączone pola) i zobacz jak to będzie wygladało, nie mam teraz Apo więcej nie pomogę. Pliki L i R też wklejasz w config i linkujesz. Jak wrzucisz te co masz, to zobaczysz jak się okno skonfiguruje i bedziesz mógł sobie swoje podpiąć.

To co jest w załączonym config jest wyłączone na zero - trzeba aktywować, lub przekleić to co wyżej dałem

config.txt Platinum_L_74dB.txt Platinum_R_74dB.txt

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwilę się jednak jeszcze pobawiłem REW'em i RME. Oto co udało mi się uzyskać:

Dir_EQ_BT.jpg

Kreska niebieska to stan wyjściowy, bez korekcji. Następnie dodałem korekcję realizowaną za pomocą EQ (w RME), ale dopiero od 100Hz wzwyż (linia różowa). Uznałem, że bas jest na tyle mało pofalowany, że ewentualną korekcję dla tego zakresu dodam w postaci osobnej regulacji B/T (bass/treble) dostępnej w RME niezależnie od EQ. I rzeczywiście, ustawienie dla filtra B częstotliwości granicznej równej 60 Hz i maksymalnej możliwej dobroci 1,5, dało bardzo dobry rezultat przy obniżeniu poziomu o 3dB (linia żółta).

Filtry wygenerowałem na podstawie wykresu L+P i zastosowałem te same dla obu kanałów. Sprawdzałem jednak też, co się dzieje z poszczególnymi kanałami mierzonymi osobno. Powyżej 100Hz jest bardzo dobrze, natomiast niskie częstotliwości pozostały bez zmian względem wykresów prezentowanych wcześniej - kanały L i P całkiem ładnie się uzupełniają. Nie chcąc zaciemniać wykresu, pominąłem krzywe dla kanałów L i P mierzonych osobno. 

Kilka słów o dźwięku. Na początek, mega plus dla RME za funkcjonalność, dzięki której mamy duże możliwości wpływania na brzmienie, bez potrzeby używania dodatkowych urządzeń w torze. Pozbywamy się w ten sposób bólu głowy związanego z wątpliwościami, czy aby te dodatkowe urządzenia czegoś nam nie psują. Przynajmniej ja tak mam ;) . W każdym razie nie zauważyłem, aby korekcja amplitudy w RME wpływała w jakikolwiek negatywny sposób na inne aspekty dźwięku. Co do samych zmian po korekcji, jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Wydają się niewielkie pod względem wzmocnienia, jednak rozległość filtrów na skali częstotliwości powoduje, że całkiem dobrze słyszalne, szczególnie przy cięższych nutach, obfitujących w wysokie harmoniczne. Jest lżej, a przede wszystkim bardziej gładko. Powrót do dźwięku bezpośredniego daje wyraźne poczucie wzmocnienia pewnych częstotliwości, a przez to pogorszenia realizmu. Jeżeli chodzi natomiast o najniższe rejestry, przy wieczornym słuchaniu nie słyszę dużej różnicy po ich obniżeniu. W zależności od utworu, raz jest lepiej z korekcją, raz bez. Muszę sprawdzić, gdy będę mógł posłuchać głośniej. 

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, nowy78 napisał:

Pozbywamy się w ten sposób bólu głowy związanego z wątpliwościami, czy aby te dodatkowe urządzenia czegoś nam nie psują. Przynajmniej ja tak mam ;) . W każdym razie nie zauważyłem, aby korekcja amplitudy w RME wpływała w jakikolwiek negatywny sposób na inne aspekty dźwięku. Co do samych zmian po korekcji, jestem bardzo pozytywnie zaskoczony.

No właśnie dlatego mam Adi, no i w sumie dlatego też że bez korekty dźwięk mi się trochę bardziej spodobał od D90 😉

Różnica taka że ja koryguje wyłącznie do 100Hz. B/T działa super i ma fajnie dobrane łagodne parametry. U siebie bawiłem się też filtrem Shelf o łagodnym Q 0.7 do podbicia góry (podobnie jak T, tylko od niższej częstotliwości), ale po czasie stwierdzam jednak ze odpowiada mi charakterystyka kolumn bez korekty powyżej 100Hz

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, MariuszZ napisał:

Coś z pogłosem planujesz robić czy nie przeszkadza Ci w słuchaniu? 

Czy mi przeszkadza, nie bardzo jestem w stanie odpowiedzieć, bo nie mam porównania stanu obecnego, do bardziej wytłumionego. Wprawdzie robiłem kiedyś pewne doświadczenia z wyciszeniem pokoju, ale pod innym kątem, no i dość dawno. Polegało to na rozwieszeniu wszystkiego co wpadło mi w ręce i było podejrzane o jakiekolwiek własności tłumiące. W ruch poszły kołdry, koce, poduszki, a nawet ciuchy (luzem, plus te wiszące na suszarce) 🤣 Oprócz tego, cała podłoga w klamotach pożyczonych od dziecka. Oczywiście byłem sam w domu ;) (mam zdjęcia, ale nie pokażę  :P ) Działało to całkiem nieźle. Pokój zrobił się bardzo przytłaczający pod względem dźwięku. Niestety szelest, którego chciałem się pozbyć (wymyśliłem, że powodują go właśnie odbicia od gołego betonu), nadal wydobywał się z głośników :( Na szczęście już się go pozbyłem, gmerając w sprzęcie ;)  

Swoją drogą chyba powtórzę w najbliższym czasie zabieg z tłumieniem :) 

Dnia 4.12.2021 o 23:12, marcinmarcin napisał:

A jeszcze prościej po prostu nie stosować koca, postaw sobie mikrofon w miejscu głowy i nie będziesz miał takich odchyłek 🤪 ale proste rozwiązania są passe

Właśnie w takim ustawieniu, jak na zdjęciu, koniec mikrofonu był dokładnie w miejscu, w którym przy słuchaniu jest środek mojej głowy :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Kubakk napisał:

Zrobiłem sobie eq konfigi w REW , wrzucam do APO , 0 reakcji ;)  to co mi podesłał Marcin też PC nie reaguje , jedynie na seryjny config także nie wiem o co chodzi

te pliki które linkujesz i sam plik config muszą być w folderze config

Porób printscreeny jak to wygląda

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

config musi mieć nazwę config, wyedytuj oryginalny config

5 minut temu, Kubakk napisał:

Także coś nie działa APO

Ma specyficzną filozofię obsługi, jak się przyzwyczaisz to jest doskonała ;) 

Ja już tego od kilku miesięcy nie ruszam i gram z maliny przez Adiego

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pinku • 14 days ago

Another fix i found, APO EQ will only work when you open and use the original config.txt file from (C:\Program Files\EqualizerAPO\config) you can then import your .csv file. so to start press file in the top of the window then open and navigate to (C:\Program Files\EqualizerAPO\config) and choose config.txt at the top.

Zabawne , mój plik musiałem zmienić na config.txt , nawet jak program nie włączony to od razu zadziałał , wtf ...

Lewa 113Hz

Prawa 140Hz

te dołki to jakiś mod pomieszczenia ?

Wrażenia ? Tymek Brodka - Ostatni , jak wyłączam lewą kolumnę (siedzę obok) to robi się "pogłos" ,że Brodkę ciężko zrozumieć ;) 
Banks - the Devil , wyrównuje zgranie głosu z syntezatorem

Pewnie kreski są do dopracowania , ale tak testowo wrzucając , można coś tam ugrać , zapewne trzeba dopasować kreski do wiadomych linii (niskie w górę , wysokie w dół)

Lewa std i filtr.jpg

Prawa std i filtr.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kubakk napisał:

Lewa 113Hz

Prawa 140Hz

Prawdopodobnie odbicie od ściany za kolumnami wchodzi w przeciwfaze z sygnałem od kolumny i daje taki efekt - dołki tak nie przeszkadzają jak górki.

Co do korekty modów - ja mam podobnie i generalnie koryguje tylko niski bas, ale nie robię aż tak dużych korekt, jak wrzucisz pomiary, to mogę Ci spróbować wygenerować jakieś korekty na wzór tego co mi się sprawdza

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry wszystkim.
Zakupiłem miniDSP DDRC-22D oraz UMIK-1. W tygodniu powinna dotrzeć do mnie paczka. Doczytałem ,że w pudełku z mikrofonem dostarczany jest kabel o dł 1,5m a w wątku natknąłem się na informację ,że dodają 3m? Jak jest naprawdę? Chciał bym być jak najlepiej przygotowany do pomiarów więc jeśli w zestawie jest kabel o dł 1,5m to musiał bym dokupić dłuższy i tu rodzi się pytanie jaki kupić? USB- mini USB czy USB-micro USB? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. W karcie nie znalazłem odpowiedzi. Wolał bym jednak kupić w całości odpowiedni kabel ale jeśli nie znajdę to kupię przedłużkę. Jeśli chodzi o pomiary to na pewno będę chciał sprawdzić wszystkie możliwości korekcji    i wybiorę tą która najbardziej mi odpowiada. Jestem strasznie ciekaw wyników korekcji. Mój pokój ma ok 23mk i jest w kształcie kwadratu. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...