Skocz do zawartości
Kraft

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?

Recommended Posts

Dotarł do mnie moduł wi-fi / WI-DG/ do DDRC-24 i chciałbym napisać parę słów o tym ustrojstwie. Po pierwsze tak jak w przypadku instalacji DDRC-24 należy przeczytać instrukcję a następnie ją olać, i robić wszystkie ustawienia intuicyjnie :) zaoszczędzi się w ten sposób sporo czasu i nerwów. Sam moduł prezentuje się dobrze i działa świetnie , połączyłem go w trybie punktu dostępu / tryby są trzy/ i wszystko śmiga . Jednak kluczowym słowem jest " WSZYSTKO ". mam możliwość sterowania bezprzewodowo DDRC za pomocą aplikacji w  laptopie oraz aplikacji w telefonie ,ale funkcje jakie oferuje aplikacja są w moim przypadku 1:1 tymi samymi co w pilocie. Przypomnę , że pilot kosztuje 50 zł , a WI-DG 500 zł. Za te 450 zł różnicy możemy zamiast np. ruszyć " cztery litery" z kanapy by podpiąć kabelek , przesłać bezprzewodowo filtry z REW do DDRC / filtrów Dirac Live już nie/ , oraz sterować / czyli zmieniać głośność / kolumnami aktywnymi ,czy subem i na tym koniec. Tak jak w przypadku DDRC-24 konstruktorzy wykazali się geniuszem i wejścia oraz wyjścia w module są umieszczone przelotowo po dwóch stronach urządzenia i po wpięciu kabli wygląd jest daleki od ideału estetyki. 

A teraz jeszcze o o samym Dirac Live , coraz bardziej się przekonuję , że robi dobrą robotę choć @Bartek z Mega-Acoustic pewnie zaraz powie , ze daleka od profesjonalizmu :) I pewnie tak jest , tylko wiele osób po prostu /tak jak ma to też miejsce w przypadku zakupu sprzętu z wyżyn HI END / nie stać i trzeba się ratować bardziej ekonomicznymi metodami. Chcąc sprawdzić jak / i czy ?/ działają filtry przesyłane przez Dirac zrobiłem trzy pomiary , fotel , cała kanapa i ... najgorsze miejsce w pokoju, czyli u mnie narożnik na przeciwległej do sprzętu ścianie gdzie bas dudni, aż miło. Odsłuch wykazał , że różnice po włączeniu Dirac Live między zestawami filtrów są znaczne ,a więc nie kantują :) Skupię się na tym najbardziej ekstremalnym pomiarze w narożniku , w moim przekonaniu Dirac już tutaj sobie średnio poradził , fakt rezonanse są o wiele mniej słyszalne, ale są i w odróżnieniu od dwóch poprzednich pozycji odsłuchowych bas jest wyraźnie mocniejszy. Ale kto słucha muzyki siedząc w rogu pomieszczenia ? / jak kogoś uraziłem , przepraszam :)  /Potwierdza to tezę , że aby dążyć do ideału najpierw dopracowanie na maksimum możliwości akustyki, a dopiero potem szlif Dirac.    

 

IMG_0213.JPG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że odświeżasz wątek, ja wczoraj też wróciłem do tego bo kalibrowałem miniDSP u siebie w salonie zamiast w laboratorium. Efekt już nie jest taki piorunujący, słuchałem tylko krótko, zaraz wracam do tego "na powaznie" bo mam jeszcze dwa odtwarzacze CD do porównania, ale mam za to inny wniosek... mam bardzo poważne wątpliwości, czy ktoś kto wybierał "strategię pomiarową" do kalibrowania, czyli następstwo punktów po kolei, był zdrowy na umyśle i miał jakiekolwiek doświadczenie pomiarowe. Tego po prostu nie da się zrobić porządnie i idealnie. Normalny pomiarowiec, np. gdybym ja mierzył te punkty, ustawiłbym sobie mikrofon na jednej wysokości, zmierzył wszystkie punkty na niej a dopiero potem zmienił wysokość mikrofonu i mierzył na niej wszystkie pozostałe punkty, tymczasem w dirac live trzeba co chwila machać góra dół przód tył i nie da się mierzyć w innej kolejności niż wymyślił producent... no kpina.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

@tomek4446 mam pytanie odnośnie sterowania pilotem. Czy urządzenie w jakiś sposób sygnalizuje, którą krzywą korekcyjną włączamy? Mamy 4 do wyboru. Jak je przełączamy i jak się mamy zorientować, która jest akurat załączona?

Edytowano przez Kraft

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

, czy ktoś kto wybierał "strategię pomiarową" do kalibrowania, czyli następstwo punktów po kolei, był zdrowy na umyśle i miał jakiekolwiek doświadczenie pomiarowe.

Bartek mnie to mówisz , ja zużywam już drugą rolkę taśmy izolacyjnej :) / zdjęcie/ , do punktów pomiarowych podchodzę poważnie , czyli miarka i poziomica laserowa.

W instrukcji jest nap[isane by punkty były oddalone od siebie co najmniej 30 cm , górnej granicy nie podają/ ?/ , ogólnie aby powierzchnia pomiarowa dla fotela wynosiła ok. 1 m. średnicy .Na razie tego się trzymam ale jestem otwarty na Twoje propozycje.

4 godziny temu, Kraft napisał:

 mam pytanie odnośnie sterowania pilotem. Czy urządzenie w jakiś sposób sygnalizuje, którą krzywą korekcyjną włączamy? Mamy 4 do wyboru. Jak je przełączamy i jak się mamy zorientować, która jest akurat załączona?

 pilot jest prostszy niż budowa cepa , ale działa dobrze , jedynie precyzyjnie głośności to tym nie ustawisz,  bo ma dziwne przeskoki. Urządzenie nie sygnalizuje niczego , tj. od góry / source/ jest przełącznik wejść , ja mam na DDRC i stereo i KD więc po prostu włączam sprzęt i naciskam, aż coś będzie słychać :) opcje są trzy / USB, analog i optyk/ więc można przeżyć. Następnie masz w kółku cztery konfiguracje z filtrami , każde naciśnięcie 1;2;3;4; powoduje przełączenie na inny zestaw ,a więc wprowadzone przez Dirac Live dane pomiarowe po korekcji. Filtr do każdej z czterech konfiguracji włączasz i wyłączasz tym " dzwonkiem" w środku. Po wyłączeniu Dirac Live dana konfiguracja będzie w trybie pure direct lub dźwięk będzie filtrowany przez filtry, które załadujesz z REW, lub możesz zrobić sam manualnie konfigurację za pomocą EQ wbudowanego w DDRC . urządzenie nie sygnalizuje, nic ale ja przynajmniej na ucho jestem w stanie określić / bo jest to naprawdę słyszalne/, która opcja jest aktualnie włączona. W każdej konfiguracji są tylko dwie opcje więc nie jest źle .Ogólnie zestawów filtrów możesz załadować cztery z Dirac Live i cztery własne.

IMG_0208.JPG

IMG_0214.JPG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Czyli nie tak źle. Da się zapamiętać, np. 1 - fotel, 2 - kanapa itd. Dobrze zrozumiałem?

Edytowano przez Kraft

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, Kraft napisał:

Czyli nie tak źle. Da się zapamiętać, np. 1 - fotel, 2 - kanapa itd. Dobrze zrozumiałem?

Wręcz idealnie :) 

A tak w gwoli ścisłości to :

1- fotel z filtrmi Dirac , po naciśnięciu dzwonka ten sam " jeden' z filtrami własnymi.

2.- kanapa        -"-

3 .    itd.

można zapamiętać lub zapisać , a jak już będziesz chciał sprawdzić którą opcję masz włączoną to podpinasz laptopa i wiesz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

bo mam jeszcze dwa odtwarzacze CD do porównania,

Teraz wiem co robi akustyka , dzięki filtracji Dirac źródła stały się niesamowicie rozróżnialne , ma to w moim przypadku plusy i minusy. Dotychczas nie zauważałem takiego przeskoku jakości między tunerem a CD , obecnie tuner już nie brzmi tak dobrze jak dotąd mi się wydawało :) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, tomek4446 napisał:

 Dotychczas nie zauważałem takiego przeskoku jakości między tunerem a CD , obecnie tuner już nie brzmi tak dobrze jak dotąd mi się wydawało :) 

Czyli lepiej nic nie dotykać, bo jeszcze mój ulubiony gramofon przestanie mi ,,dobrze" grać 😁😁

Żartuje oczywiście, ale tak to Tomku zabrzmiało 😊

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, Kamill00 napisał:

Żartuje oczywiście, ale tak to Tomku zabrzmiało 😊

Kamil , to wcale nie jest zabawne :) , do gramofonu jeszcze nie doszedłem , bo muszę najpierw go skalibrować w związku z wielokrotnym przestawianiem ostatnio wszystkich klocków, by zmieścić nowe nabytki ,ale sam się boję :) Porównałem za to DAC-i  w CX-1000 vs DDRC-24 , podłączając Malinę i Cd / po optyku i po RCA/ i wygrał staruszek Yamahy , więc obecnie źródła / po za Kd/ podpięte mam pod przedwzmacniacz i dopiero sygnał przez interkonekt do DDRC, a stamtąd do końcówki. 

A wracając do rozróżniania różnych elementów ,to jak dzięki Dirac Live zacznę / a mam zamiar taki test przeprowadzić/ słyszeć kable i bezpieczniki to ich pozwę a sam zapiszę się na terapię :) 

Do prezentacji wysokich nadal nie mogę przywyknąć , ale jest super :) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

powiem Wam że odnośnie tego DACa w DDRC-24 też mam wątpliwości, dlatego u mnie na razie gra jak gra, ale z racji tego że sam cały czas tworzę system zastanawiam się nad miejscem dla DSP... i najmądrzejsze co wymyśliłem to DDRC-22D, czyli czysto cyfrowy, używać CD jako transportu, cyfrowego wyjścia z jakiegoś innego źródła, potem to wszystko dopiero do DACa jakiegoś... ale strasznie mi to komplikuję wizję systemu. DAC w ddrc to jedno, ale... co z ADC, czyli w drugą stronę. Tutaj też pewnie jest średnio. Stanąłem wręcz przed pewnym dylematem moralnym w tym zakresie. Poza tym, DDRC-22D to koszt 700$

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Otóż to. Też wybrałbym zapewne taką opcję, tj 22D. W przypadku cyfrowego zapisu muzyki bardzo znaczące dla jakości jest właśnie przetwarzanie DA - oczywiście mam na myśli całość, nie tylko sam układ przetwornika DA.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Jako ,że tutaj wiele mądrych głów zagląda mam zapytanie z uwagi na nabycie rejestratora audio : czemu i czy to normalne iż w sofcie do edycji jak leci mi nasłuch mam inne brzmienie niż potem jak puszczam to w jakimś playerze ? I nie chodzi tylko o brzmienie ,ale nawet o stereo , ktoś miał z tym do czynienia ?

Edytowano przez Kubakk

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dla odmiany - niedawno miałem okazję kalibrować system Sonarworks, różnice są znaczne w porównaniu do Dirac Live raczej na korzyść Sonarworksa, bo w nim ktoś ewidentnie lepiej ogarniał sztukę. Po pierwsze, jedna wysokość mikrofonu, po drugie - jakieś 37 punktów pomiarowych. Macha się mikrofonem na prawo i lewo, ale system sam go pozycjonuje i pokazuje na żywo na planszy czy zbliżamy się do odpowiedniego miejsca - za pomocą sygnału impulsowego emitowanego na zmianę z obu monitorów ustala, gdzie mikrofon jest i każe przestawić, jak będzie w dobrym miejscu to robi pomiar :D niestety sonarworks jest tylko w wersji software, jest to jedyny minus w stosunku do miniDSP które ma zewnętrzną skrzynkę do wpięcia np. między CD a preamp albo pre a końcówkę, ale jak dla mnie chwilowo dyskwalifikujące... mimo tego, że jest sporo innych dodatków np. sonarworks pozwolił mi uzyć swojego mikrofonu, dobrego, a nie jakiegoś umika za 5 zł z Chin.

Na moim FB jest krótkie video z pomiaru, możecie zobaczyć jak system pozycjonuje mikrofon:

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Yyyyy moze Bartek kiedyś się umowimy u mnie. Nie masz daleko.Poprobujesz sobie w innym systemie. W innych warunkach akustycznych ( adaptacja amatorska bez pomiarow i z problemami z rezonansami przy 40 i 80hz).A ja usłyszę, czy cos takiego chcę i czy dsp jest " audiofilskie" ;)

Jest wiele mozliwosci konfiguracyjnych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, audiowit napisał:

Yyyyy moze Bartek kiedyś się umowimy u mnie. Nie masz daleko.Poprobujesz sobie w innym systemie. W innych warunkach akustycznych ( adaptacja amatorska bez pomiarow i z problemami z rezonansami przy 40 i 80hz).A ja usłyszę, czy cos takiego chcę i czy dsp jest " audiofilskie" ;)

Jest wiele mozliwosci konfiguracyjnych.

Wiem jaka będzie odpowiedz

"Da sie! tylko to nie są tanie rzeczy (pomiary)"                hehe

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przed chwilą, Bogusław Kożyczkowski napisał:

Wiem jaka będzie odpowiedz

"Da sie! tylko to nie są tanie rzeczy (pomiary)"                hehe

no to swoją drogą ale serio czasem bywa że przyjeżdżam bezkosztowo jak mam po drodze, żebym wybrał się specjalnie to raczej nie bo sporo czasu się traci ale jak gdzieś jade, wieczorkiem... to nie jest tak że branża ma tylko dwie złotówki w uszach

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

no to swoją drogą ale serio czasem bywa że przyjeżdżam bezkosztowo jak mam po drodze, żebym wybrał się specjalnie to raczej nie bo sporo czasu się traci ale jak gdzieś jade, wieczorkiem... to nie jest tak że branża ma tylko dwie złotówki w uszach

i tak 3mać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardziej chciałbym koleżensko. Bez zadnych pomiarow. I zebym źle nie został zrozumiany. Ja robię i tak wszystko sam. Gdybym chcial profesjonalnie, to od tego bym zaczoł. Chodzi o samo dsp i to, ze juz je znasz. W tym momencie to musialbym je kupić zeby sprawdzić jak to działa. W kazdym razie nie naciagam Cię na darmowe pomiary. W Krk audiofile spotykają sie po prostu i wymieniają uwagami.Mogę po Ciebie przyjechać i odwieźć. I nie dziś czy jutro tylko bez napinki. Wtedy kiedy bedzie na to czas.

Kiedyś ze 2,3 lata temu rozmawialismy na AVS show i wiem, ze nie wszystko robisz za pieniadze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 12.08.2019 o 09:23, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Dla odmiany - niedawno miałem okazję kalibrować system Sonarworks, różnice są znaczne w porównaniu do Dirac Live raczej na korzyść Sonarworksa, bo w nim ktoś ewidentnie lepiej ogarniał sztukę. Po pierwsze, jedna wysokość mikrofonu, po drugie - jakieś 37 punktów pomiarowych. Macha się mikrofonem na prawo i lewo, ale system sam go pozycjonuje i pokazuje na żywo na planszy czy zbliżamy się do odpowiedniego miejsca - za pomocą sygnału impulsowego emitowanego na zmianę z obu monitorów ustala, gdzie mikrofon jest i każe przestawić, jak będzie w dobrym miejscu to robi pomiar :D niestety sonarworks jest tylko w wersji software, jest to jedyny minus w stosunku do miniDSP które ma zewnętrzną skrzynkę do wpięcia np. między CD a preamp albo pre a końcówkę, ale jak dla mnie chwilowo dyskwalifikujące... mimo tego, że jest sporo innych dodatków np. sonarworks pozwolił mi uzyć swojego mikrofonu, dobrego, a nie jakiegoś umika za 5 zł z Chin.

@Bartek z Mega-Acoustic byłbym wdzięczny jakbyś mógł napisać konkretnie - wątpliwe kwestie:

1. Czy znaczna różnica do Dirac Live dotyczy procesu kalibracji czy efektu końcowego ? (efekt końcowy przy porównaniu prawidłowo rozmieszczanego mikrofonu w przypadku Dirac Live)

2. Jaka była różnica w pomiarze po kalibracji z użyciem SW a DL ? (wykres+komentarz)

3. Jaką przewagę daje 37 (SW) punktów pomiarowych w stosunku do 17 (DL) na tak małej powierzchni ? (kanapie 3 os a nie sala kinowa)

4. Jak SW pozwala prawidłowo ustawić zmianę wysokości mikrofonu ? (zmiana opóźnienia jest wtedy bardzo mała)

5. Czy nie sądzisz, że tak mała odległość od "gołej" ściany wpływa negatywnie na pomiary ?

6. Z czego wynika to, że mikrofon masz podczas kalibracji pod kątem 30-45*. (a nie skierowany w sufit lub bezpośrednio w stronę kolumn)

7. Czy Focusrite za parę stówek jest właściwym "partnerem" dla profesjonalnego mikrofonu ?

9. Jaka jest różnica w dB pomiędzy Twoim profesjonalnym mikrofonem, a UMIKiem ? (wykres+komentarz; UMIK z prawidłowym plikiem kalibracyjnym 0 lub 90*)

10. Jakiego mikrofonu używasz ?

 

PS. Pełny potencjał miniDSP możesz odkryć dopiero używając: https://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/fir-filter-tools.

DL to mimo iż bardzo dobry automatyczny system kalibracji nie oznacza, że nie można uzyskać więcej samemu projektując filtry.

Edytowano przez Tom.O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć na więszość tych pytań, bo nie porównywałem jakościowo SW z dirackiem. Kalibrowałem SW grzecznościowo dla jakiegoś gościa z Krakowa który poprosił mnie o pomoc, bo zgubił mikrofon :D nie zabrałem miniDSP ze sobą. Mówię o procesie kalibracji i ogólnie działaniu systemu - SW wydaje się znacznie bardziej zaawansowany.

7. Tak, tutaj ma największe znaczenie przedwzmacniacz mikrofonowy wbudowany w mikrofon, a focusrite w zasadzie go tylko zasila i zapewnia przetwarzanie AD.  Przetworniki w nim są bardzo dobre, a przetwarzanie AD stosunkowo łatwiejsze niż DA, więc jak najbardziej daje radę.

9. (nie ma 8 xD) Ciężko powiedzieć, bo Umik jest strasznie zamkniętą platformą dostosowaną tak naprawdę do REWa i paru rozwiązań, profesjonalnych pomiarów trochę nie da się nim robić i tym bardziej - na nim robić, choćby z tego powodu że ma tylko gniazdo USB i działa jako interfejs... a porównanie mikrofonów to musiały by być bardzo hermetyczne warunki. Jedno jest pewne, umik do końca profesjonalny nie jest i świadczą o tym właśnie te poprawki kalibracyjne, które w moim wypadku są naprawde duże... mikrofon profesjonalny w zasadzie nie wymaga kalibracji krzywej fazowej/amplitudowej, tylko wzmocnienia przed każdym pomiarem bo to zależy jak się ustawi przedwzmacniacz - po to jest kalibrator akustyczny

10 NTI2230

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Jedno jest pewne, umik do końca profesjonalny nie jest i świadczą o tym właśnie te poprawki kalibracyjne, które w moim wypadku są naprawde duże...

A co to ma do rzeczy, że charakterystyka jest poprawiona w ten sposób? Producent sprzedaje ten sprzęt jako pomiarowy o pewnej dokładności i to wystarczy. Jeżeli przewidujemy potrzebę użycia dokładniejszego, to taki powinniśmy nabyć i już - jak w przypadku każdego innego urządzenia pomiarowego. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, nowy78 napisał:

Producent sprzedaje ten sprzęt jako pomiarowy o pewnej dokładności i to wystarczy. Jeżeli przewidujemy potrzebę użycia dokładniejszego,

Chciałem tak trochę na szybko / brak czasu na dokładne pomiary , ale może w przyszłym tygodniu postaram się je przedstawić/ pokazać różnicę pomiędzy zastosowaniem Dirac Live a normalnym podłączeniem bez filtracji. Pomiary nie są profesjonalne, ale założenie moje na razie było takie, czy to co widzę po optymalizacji na wykresie w programie Dirac Live pokrywa się z pomiarami robionymi REW. Reasumując, czy MiniDSP nie robi mnie w konia :) . Nie miałem czasu na dokładną analizę, ale chyba nie jest źle.

1. kanał lewy

- czerwony normal

- niebieski Dirac

2. kanał prawy

- bordo normal

- pomarańczowy Dirac

Zestawienie normal i dirac - kanał lewy.jpg

Zestawienie normal i dirac - kanał prawy.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...