Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

7 godzin temu, tomek4446 napisał:

Powyżej mogą występować zniekształcenia , to tak jak we wzmacniaczu na godz. 16-tej.

Hmm. Z tym, że wzmacniacz pracuje z niską impedancją na wyjściu (kolumny) co powoduje przepływ prądu o dużej wartości. To z kolei jest dość sporym obciążeniem dla końcówki mocy i przy dużej głośności faktycznie prowadzi do powstawania zniekształceń.

Ale źródło sygnału? Impedancja wejściowa przedwzmacniacza jest rzędu kilku/kilkunastu kOhm co jest znikomym obciążeniem dla standardowych źródeł sygnału. Poza tym, większość implementacji cyfrowej regulacji głośności w DAC'ach, streamerach czy odtwarzaczach CD ma wartość wzmocnienia równą jedności - czyli jest klasycznym tłumikiem. Przy maksymalnym poziomie głośności mamy na wyjściu 0dB, czyli tyle ile w podobnych urządzeniach bez takowej regulacji (najczęściej ok 2V RMS).
Taki odtwarzacz CD bez regulacji poziomu sygnału gra przysłowiowo "na maxa" i nie ma żadnych zniekształceń (przynajmniej tych o których mówimy w porównaniu do klasycznego wzmacniacza).

Czy DDRC-24 ma jakąś inną budowę, że należy się przejmować zniekształceniami innymi niż np. intermodulacyjnymi (tymi które przedstawiłem na wykresie)?

Co ciekawe budowa DDRC jest na tyle "słaba", że te zniekształcenia są dużo większe od "górki" którą widać na wykresie z mojego poprzedniego posta. Ta górka to swoista trudność w implementacji przetworników ESS Sabre, która występuje w wielu DACach i jest często komentowana na forach ASR. Ludzie obawiają się czy ten tzw. "ESS hump" jest słyszalny. Jak widać DDRC "przebija" go dość mocno, a prawdopodobnie nie słychać żadnej/znaczącej różnicy... :)

Oczywiście jeżeli jestem w błędzie co do interpretacji obniżania głośności w tego typu urządzeniach ze względu na zniekształcenia THD to mnie poprawcie...

Edytowano przez kukocz
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, kukocz napisał:

Hmm. Z tym, że wzmacniacz pracuje z niską impedancją na wyjściu (kolumny) co powoduje przepływ prądu o dużej wartości. To z kolei jest dość sporym obciążeniem dla końcówki mocy i przy dużej głośności faktycznie prowadzi do powstawania zniekształceń.

Ale źródło sygnału? Impedancja wejściowa przedwzmacniacza jest rzędu kilku/kilkunastu kOhm co jest znikomym obciążeniem dla standardowych źródeł sygnału. Poza tym, większość implementacji cyfrowej regulacji głośności w DAC'ach, streamerach czy odtwarzaczach CD ma wartość wzmocnienia równą jedności - czyli jest klasycznym tłumikiem. Przy maksymalnym poziomie głośności mamy na wyjściu 0dB, czyli tyle ile w podobnych urządzeniach bez takowej regulacji (najczęściej ok 2V RMS).
Taki odtwarzacz CD bez regulacji poziomu sygnału gra przysłowiowo "na maxa" i nie ma żadnych zniekształceń (przynajmniej tych o których mówimy w porównaniu do klasycznego wzmacniacza).

Zniekształcenia w przypadku przesterowanego wzmacniacza nie powstają z powodu niewystarczających możliwości prądowych (chociaż to także może być pośrednią przyczyną wtedy, gdy mamy zbyt słabe zasilanie stopnia mocy i występują zbyt duże spadki napięcia na jego impedancji wewnętrznej), a wtedy, gdy wartość napięcia sygnału użytecznego przestaje "mieścić się" w zakresie napięcia zasilania. Wtedy szczyty sygnału są po prostu "obcinane". Nie ma znaczenia czy sytuacja ta ma miejsce w stopniu mocy, czy stopniach sygnałowych. To kwestia dopasowania poziomów. Przykład: Jeżeli maksymalne napięcie na wyjściu CD ma wartość 2V, a wzmacniacz osiąga pełne wysterowanie już przy 1V na wejściu, to zbyt mocne odkręcenie głośności (zmniejszenie tłumienia sygnału wejściowego) spowoduje drastyczny wzrost zniekształceń. W takim wypadku, jeżeli odtwarzacz ma regulację sygnału wyjściowego, można go obniżyć o 3 dB i wtedy możemy już w pełni wykorzystać pokrętło regulacji głośności wzmacniacza.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, chciałem tylko organizacyjnie stwierdzić że mnie przez jakiś czas w wątku nie będzie bo muszę go odobserwować - za dużo tu piszecie i spamuje mi skrzynkę firmową ;) a ja chwilowo z DL nie działam bo nie mam czasu. Jakby coś mnie trzeba było to proszę o wiadomość prywatną.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, nowy78 napisał:

Zniekształcenia w przypadku przesterowanego wzmacniacza nie powstają z powodu niewystarczających możliwości prądowych (chociaż to także może być pośrednią przyczyną wtedy, gdy mamy zbyt słabe zasilanie stopnia mocy i występują zbyt duże spadki napięcia na jego impedancji wewnętrznej), a wtedy, gdy wartość napięcia sygnału użytecznego przestaje "mieścić się" w zakresie napięcia zasilania. Wtedy szczyty sygnału są po prostu "obcinane". Nie ma znaczenia czy sytuacja ta ma miejsce w stopniu mocy, czy stopniach sygnałowych. To kwestia dopasowania poziomów. Przykład: Jeżeli maksymalne napięcie na wyjściu CD ma wartość 2V, a wzmacniacz osiąga pełne wysterowanie już przy 1V na wejściu, to zbyt mocne odkręcenie głośności (zmniejszenie tłumienia sygnału wejściowego) spowoduje drastyczny wzrost zniekształceń. W takim wypadku, jeżeli odtwarzacz ma regulację sygnału wyjściowego, można go obniżyć o 3 dB i wtedy możemy już w pełni wykorzystać pokrętło regulacji głośności wzmacniacza.

Tak jak piszesz, problem może mieć kilka źródeł. I zgadzam się, że przy czułych wzmacniaczach przester wystąpi dużo szybciej. Ale wciąż jest to przester występujący na wzmacniaczu/końcówce mocy, a nie na wyjściu źródła sygnału w którym ustawimy 0db. Tam ciągle sygnał jest bez zniekształceń. 
No i tak jak piszesz - z jednej strony można dostosować poziom sygnału przed wzmacniaczem, żeby wykorzystać możliwie pełny zakres wzmocnienia. Z drugiej zaś strony, niektórzy wolą unikać regulacji cyfrowej (tu dużo zależy tez od samej implementacji), żeby uniknąć błędu kwantyzacji, który wprowadza zniekształcenia w sygnale wyjściowym i może skutkować obniżeniem dynamiki. Poza tym szumy własne urządzenia pozostają na tym samym poziomie, przez co SNR spada.

1 godzinę temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Panowie, chciałem tylko organizacyjnie stwierdzić że mnie przez jakiś czas w wątku nie będzie bo muszę go odobserwować - za dużo tu piszecie i spamuje mi skrzynkę firmową ;) a ja chwilowo z DL nie działam bo nie mam czasu. Jakby coś mnie trzeba było to proszę o wiadomość prywatną.

Ciekawy temat to i dyskusja żywa :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, kukocz napisał:

Czy DDRC-24 ma jakąś inną budowę, że należy się przejmować zniekształceniami innymi niż np. intermodulacyjnymi (tymi które przedstawiłem na wykresie)?

 

9 godzin temu, kukocz napisał:

Oczywiście jeżeli jestem w błędzie co do interpretacji obniżania głośności w tego typu urządzeniach ze względu na zniekształcenia THD to mnie poprawcie...

Wcześniej nie zauważyłem, ale piszesz także o dwóch różnych typach zniekształceń w odniesieniu do tego samego zagadnienia. Co prawda oba należą do grupy zniekształceń nieliniowych, jednak różne są ich przyczyny powstawania. Dodatkowe, niechciane harmoniczne w sygnale użytecznym mają swoje źródło gdzie indziej. Jeżeli tak jak w powyższym przypadku rozmawiamy o poziomach sygnału i zniekształceniach związanych z tzw przesterowywaniem, to w domyśle chodzi o zniekształcenia harmoniczne, których zawartość w sygnale określa współczynnik THD.

27 minut temu, kukocz napisał:

Z drugiej zaś strony, niektórzy wolą unikać regulacji cyfrowej (tu dużo zależy tez od samej implementacji), żeby uniknąć błędu kwantyzacji, który wprowadza zniekształcenia w sygnale wyjściowym i może skutkować obniżeniem dynamiki. Poza tym szumy własne urządzenia pozostają na tym samym poziomie, przez co SNR spada.

Tak jest. Też mi się to nie bardzo podoba, tj cyfrowa regulacja poziomu sygnału z powodów które wymieniłeś. Ograniczamy w ten sposób rozdzielczość i dynamikę, wszak ten sam  sygnał "upychany" jest w mniejszej ilości poziomów napięcia, niż jest do dyspozycji ze względu na rozdzielczość bitową. Tak jak wspomniałeś pogarsza się też SNR. U mnie wszystkie urządzenia będące źródłem sygnału zawsze ustawiam tak, aby wyjścia były w pełni wysterowane.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, o ile stopień wejściowy przedwzmacniacza zniesie sygnał o maksymalnej amplitudzie, która może pojawić się na wyjściu DDRC, nie wprowadzając zniekształceń. Ja bym tak w każdym razie zrobił. Jeżeli wszystko będzie w porządku z poziomami, to THD na tym nie powinno ucierpieć (bo raczej tak bym to rozpatrywał - dodatkowy element w torze - zwiększenie THD), za to inne parametry takie jak rozdzielczość, dynamika, SNR nie będą pogarszane. Jeżeli jednak z jakichś przyczyn nie chcesz używać przedwzmacniacza, to można zastosować przedwzmacniacz pasywny w postaci potencjometru, np. takiego (wersja hifi z  ALPS27). Ja już nawet zamówiłem :)w celu maksymalnego uproszczenia toru sygnału. Podłączę CD do końcówki mocy jedynie przez ten potencjometr. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kraft napisał:

ale podpiąć go zamiast do końcówki mocy do przedwzmacniacza i nim regulować głośność? Czy tak będzie lepiej dla dynamiki i THD?

Dlatego pytałem z jakiego wejścia w DDRC korzystasz , jeżeli z optyka lub usb to ok. - 25 może być. Ja wczoraj robiłem trochę eksperymentów podłączając do DDRC kartę dźwiękową / ale o tym potem/ i wyszło mi , że u mnie max. to "- 30 " , bo zaczynają się meble poruszać :) , optymalna do słuchania " -35" . Do tej pory miałem podłączony do DDRC przedwzmacniacz po RCA / i zresztą tak jest też do dzisiaj, a do niego źródła/ i wówczas sytuacja z poziomem głośności się diametralnie zmienia. Aby osiągnąć  zbliżoną jak bez DDRC na przedwzmacniaczu ,czyli mój poziom SPL , gdy gałka jest na godz. 8 muszę ustawić głośność w DDRC na " -10 " , a przy gramofonie na ' -5'. 

Czy ktoś z panów wie dlaczego taj się dzieje , czy tą sytuację powoduje słaby sygnał wyjściowy DDRC ?

24 minuty temu, nowy78 napisał:

to można zastosować przedwzmacniacz pasywny w postaci potencjometru, np. takiego (wersja hifi z  ALPS27).

Kurde mam dokładnie taki potencjometr Alpsa , który leży chyba juz z sześć lat u mnie :) Znaczy taki tylko bez tej skrzyneczki za to z wlutowanymi kablami rca. Kiedyś zrobiłem takie ustrojstwo by wyrównać sygnał między Vincentem SP -331 a NAD-em 3100 / NAD miał wyższy/. Czyli jak to można wykorzystać ? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, nowy78 napisał:

Tak, o ile stopień wejściowy przedwzmacniacza zniesie sygnał o maksymalnej amplitudzie, która może pojawić się na wyjściu DDRC, nie wprowadzając zniekształceń. Ja bym tak w każdym razie zrobił. Jeżeli wszystko będzie w porządku z poziomami, to THD na tym nie powinno ucierpieć (bo raczej tak bym to rozpatrywał - dodatkowy element w torze - zwiększenie THD), za to inne parametry takie jak rozdzielczość, dynamika, SNR nie będą pogarszane. 

A czy z poniższych danych coś można wywnioskować na ten temat?

Marantz PM8005

Input sensitivity/Input impedance

CD, TUNER, NETWORK, AUX, RECORDER - 200 mV / 20 kΩ/kohms

POWER AMP DIRECT IN - 1.6 V / 15 kΩ/kohms

Output voltage/Output impedance

PRE OUT - 1.6 V / 600 Ω/ohms

 

DDRC-24

Input / Output Max Levels

IN - 2Vrms / 4Vrms (jumper-selectable)
OUT - 2Vrms

Input Impendance - 10 kΩ 

Output Impedance - 560 Ω

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, nowy78 napisał:

 Jeżeli jednak z jakichś przyczyn nie chcesz używać przedwzmacniacza, to można zastosować przedwzmacniacz pasywny w postaci potencjometru, np. takiego (wersja hifi z  ALPS27). Ja już nawet zamówiłem :)w celu maksymalnego uproszczenia toru sygnału. Podłączę CD do końcówki mocy jedynie przez ten potencjometr. 

Sam już prawie zamówiłem go z Ali ale potem zacząłem szukac/czytać i ponoć dużo podróbek ALPSa Chińczycy robią, poza tym trochę brakowałoby mi regulacji głośności pilotem.
Podziel się wrażeniami jak już przetestujesz :)

Passywne pre jest teoretycznie najlepszym rozwiązaniem, ale tu trzeba na prawdę dobrego potencjometru. TUTAJ możecie zobaczyć jak to wygląda na pomiarach w przypadku Schiit Sys Passive Pre-amp.
O ile w przypadku tańszych potencjometrów (jak w wielu NADach, np. C356 - czarny alps) narażamy się na "channel imbalance" szczególnie na początku ścieżki (np. zaczyna grać najpierw lewy kanał).
W zamieszczonym teście widać też, że przy głośności na godz. 9:00 mamy 1.3dB różnicy pomiędzy kanałami. Przy tym poziomie głośności zniekształcenia THD sięgają 1%. Niełatwy temat, pewnie dlatego te lepsze potencjometry na drabince rezydencyjnej potrafią kosztować kilkaset złotych i więcej (nawet na Ali :)).

26 minut temu, tomek4446 napisał:

Dlatego pytałem z jakiego wejścia w DDRC korzystasz , jeżeli z optyka lub usb to ok. - 25 może być. Ja wczoraj robiłem trochę eksperymentów podłączając do DDRC kartę dźwiękową / ale o tym potem/ i wyszło mi , że u mnie max. to "- 30 " , bo zaczynają się meble poruszać :) , optymalna do słuchania " -35" .

Jeżeli wykorzystujesz wejścia cyfrowe w DDRC i jest on jednocześnie tuż przed końcówką mocy to faktycznie ciężko nie regulować na nim głośności :) 

U mnie funkcję preampu pełni DAC i wszystko co potrzebne mam podłączone do niego. Gdybym faktycznie zdecydował się na DDRC to wykorzystywałbym tylko wejścia analogowe i mógłbym ustawić głośność na maxa. Lub też zrobić odwrotnie i ustawić DACa na fixed, a regulować głośność DDRC. 

26 minut temu, tomek4446 napisał:

Do tej pory miałem podłączony do DDRC przedwzmacniacz po RCA / i zresztą tak jest też do dzisiaj, a do niego źródła/ i wówczas sytuacja z poziomem głośności się diametralnie zmienia. Aby osiągnąć  zbliżoną jak bez DDRC na przedwzmacniaczu ,czyli mój poziom SPL , gdy gałka jest na godz. 8 muszę ustawić głośność w DDRC na " -10 " , a przy gramofonie na ' -5'. 

Czy ktoś z panów wie dlaczego taj się dzieje , czy tą sytuację powoduje słaby sygnał wyjściowy DDRC ?

 A bez DDRC poziom SPL był identyczny zarówno dla gramofonu jak i innych źródeł?
Nie do końca rozumiem o jakie sytuacje porównujesz. Czy w ogólności chodzi Ci o to że, np. zachowując ten sam poziom głośności na przedwzmacniaczu (np. na godz. 8:00) - głośność w kolumnach jest różna w zależności czy DDRC jest podłączony do przedwzmacniacza lub za przedwzmacniaczem? 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, nowy78 napisał:

Też mi się to nie bardzo podoba, tj cyfrowa regulacja poziomu sygnału z powodów które wymieniłeś. Ograniczamy w ten sposób rozdzielczość i dynamikę, wszak ten sam  sygnał "upychany" jest w mniejszej ilości poziomów napięcia, niż jest do dyspozycji ze względu na rozdzielczość bitową. Tak jak wspomniałeś pogarsza się też SNR. 

Jak to rozumieć? Moje przykładowe - 25dB głośności ustawione w DDRC pogarsza mi rozdzielczość i dynamikę względem jakiej wartości? Maksymalnej dynamiki DAC-a, czyli powiedzmy 120 dB? Czy należy to rozmieć jako 120 - 25 dB, czyli pozostała mi do dyspozycji dynamika to 95 dB? 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, kukocz napisał:

Nie do końca rozumiem o jakie sytuacje porównujesz.

Przepraszam za zamieszanie tego nie da się zmierzyć , właśnie próbowałem. Sprawa jest prosta, gdy nie ma podłączonego DDRC , po podłączeniu poziom SPL zależny jest już od ustawienia poziomu głośności na DDRC i pomiar nie jest porównywalny.

 

5 godzin temu, kukocz napisał:

czy DDRC jest podłączony do przedwzmacniacza lub za przedwzmacniaczem? 

 

DDRC mam między przedwzmacniaczem a końcówką mocy.

Przedstawiam obiecane wykresy odpowiedzi impulsowej:

- zdjęcie pierwsze kanał lewy , górny wykres przed korekcją , dolny po.

- zdjęcie drugie prawy kanał i jw.

impuls lewy.png

impuls prawy.png

Edytowano przez tomek4446
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, tomek4446 napisał:

Kurde mam dokładnie taki potencjometr Alpsa , który leży chyba juz z sześć lat u mnie :) Znaczy taki tylko bez tej skrzyneczki za to z wlutowanymi kablami rca. Kiedyś zrobiłem takie ustrojstwo by wyrównać sygnał między Vincentem SP -331 a NAD-em 3100 / NAD miał wyższy/. Czyli jak to można wykorzystać ? 

Zamiast preampu wstawiasz tylko potencjometr. U mnie to nie problem, bo do wzmacniacza mam podłączony jedynie CD. Pomijając preamp i podając sygnał bezpośrednio na końcówkę pomija się sporo rzeczy i naprawdę niewiele zostaje. Teoretycznie powinno być na plus.

układ.jpg

9 godzin temu, Kraft napisał:

A czy z poniższych danych coś można wywnioskować na ten temat?

Marantz PM8005

Input sensitivity/Input impedance

CD, TUNER, NETWORK, AUX, RECORDER - 200 mV / 20 kΩ/kohms

POWER AMP DIRECT IN - 1.6 V / 15 kΩ/kohms

Output voltage/Output impedance

PRE OUT - 1.6 V / 600 Ω/ohms

 

DDRC-24

Input / Output Max Levels

IN - 2Vrms / 4Vrms (jumper-selectable)
OUT - 2Vrms

Input Impendance - 10 kΩ 

Output Impedance - 560 Ω

Hmm... W tej sytuacji trudno powiedzieć jak to połączyć optymalnie. Wejścia w pre masz 200mV, a wyjście DDRC 2V - trochę dużo. Rzeczywiście bardziej pasuje do sterowania bezpośrednio końcówką mocy (1,6V), tym bardziej, że używasz wejść cyfrowych, poprzez które łatwo w pełni wysterować urządzenie i te 2V na wyjściu DDRC może się pojawić. Gdyby podłączyć DDRC do pre, i tak musiałbyś obniżyć sygnał na wyjściu dziesięciokrotnie (20 dB). W tej chwili obniżasz 25 dB (czyli 17,8 raza) - zbliżone wartości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, kukocz napisał:

Sam już prawie zamówiłem go z Ali ale potem zacząłem szukac/czytać i ponoć dużo podróbek ALPSa Chińczycy robią, poza tym trochę brakowałoby mi regulacji głośności pilotem.
Podziel się wrażeniami jak już przetestujesz :)

Dlatego na początek wybrałem najtańszą opcję. W razie gdyby potencjometr był słabej jakości, można ewentualnie podmienić na lepszy (czy też oryginalny). Na początek chcę sprawdzić, czy to ma sens. Jeżeli dźwięk będzie lepszy w ten sposób, rozważę zakup potencjometru przekaźnikowo-rezystorowego, być może nawet z pilotem, bo i takie mają. Trochę już mnie zmęczyło to ciągłe latanie do gałki :)

9 godzin temu, Kraft napisał:

Moje przykładowe - 25dB głośności ustawione w DDRC pogarsza mi rozdzielczość i dynamikę względem jakiej wartości? Maksymalnej dynamiki DAC-a, czyli powiedzmy 120 dB? Czy należy to rozmieć jako 120 - 25 dB, czyli pozostała mi do dyspozycji dynamika to 95 dB? 

Jeżeli w DDRC jest DAC 24b, to teoretycznie dysponuje dynamiką 144,5 dB. Zmniejszy  się w taki sposób jak napisałeś. Z dostępnych 16777216 poziomów napięć przy 24b pozostanie "tylko" ok 1 mln ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja już prawie poszedłem, ale wróciłem :) Dynamika dźwięku to nie stosunek S/N. To odległość pomiędzy najcichszym a najgłośniejszym dźwiękiem. Dlatego zależy od rozdzielczości bitowej. 16 b odpowiada dynamice ok 96dB (teoretyczne możliwości CD, ale jak wiadomo wykorzystuje się znacznie mniej ;) ), 24b - 144,5 dB. Obniżając poziom sygnału w sposób cyfrowy, sprawiasz, że ten sam przebieg analogowy odwzorowany jest przez mniejszą ilość poziomów napięcia w zapisie cyfrowym. Zmniejsza się jego rozdzielczość. Ale myślę, że w Twoim wypadku (-25dB) nadal można spać spokojnie ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, nowy78 napisał:

Zamiast preampu wstawiasz tylko potencjometr. U mnie to nie problem, bo do wzmacniacza mam podłączony jedynie CD. Pomijając preamp i podając sygnał bezpośrednio na końcówkę pomija się sporo rzeczy i naprawdę niewiele zostaje. Teoretycznie powinno być na plus.

układ.jpg

Hmm... W tej sytuacji trudno powiedzieć jak to połączyć optymalnie. Wejścia w pre masz 200mV, a wyjście DDRC 2V - trochę dużo. Rzeczywiście bardziej pasuje do sterowania bezpośrednio końcówką mocy (1,6V), tym bardziej, że używasz wejść cyfrowych, poprzez które łatwo w pełni wysterować urządzenie i te 2V na wyjściu DDRC może się pojawić. Gdyby podłączyć DDRC do pre, i tak musiałbyś obniżyć sygnał na wyjściu dziesięciokrotnie (20 dB). W tej chwili obniżasz 25 dB (czyli 17,8 raza) - zbliżone wartości.

To 1.6V to jest czułość czy maksymalny poziom na wyjściu? Mówisz, że trochę dużo, ale większość odtwarzaczy/DACów ma na wyjściu ok 2V RMS, a XLR ok 4V. Muszę się dokładnie przyjrzeć jak to wygląda w moim wzmacniaczu bo nie pamiętam.

11 godzin temu, nowy78 napisał:

Dlatego na początek wybrałem najtańszą opcję. W razie gdyby potencjometr był słabej jakości, można ewentualnie podmienić na lepszy (czy też oryginalny). Na początek chcę sprawdzić, czy to ma sens. Jeżeli dźwięk będzie lepszy w ten sposób, rozważę zakup potencjometru przekaźnikowo-rezystorowego, być może nawet z pilotem, bo i takie mają. Trochę już mnie zmęczyło to ciągłe latanie do gałki :)

Jeżeli w DDRC jest DAC 24b, to teoretycznie dysponuje dynamiką 144,5 dB. Zmniejszy  się w taki sposób jak napisałeś. Z dostępnych 16777216 poziomów napięć przy 24b pozostanie "tylko" ok 1 mln ;)

Rozdzielczość DACa, a wynik końcowy to dwie różne rzeczy. Wszyscy piszą tu na forum, że nie kość się liczy a implementacja. I nie chodzi tu tylko o sygnaturę dźwięku, ale o możliwości techniczne również. Opisywana przeze mnie górka 'ESS DAC hump" na wykresie zniekształceń intermodulacyjnych to swoisty "bug" kilku serii przetwórników Sabre, która w różnych implementacjach jest bardziej lub mniej widowczna. Topping poradził sobie z tym całkowicie w DACu D50s i z tego co czytałem to zrobili to bez pomocy producenta, więc zapewne trochę czasu spędzili na szukaniu przyczyn.

Co do DDRC-24 to odsyłam jeszcze raz do pomiarów na forum ASR. W pomiarach implementacja DACa wychodzi dużo gorzej niż w urządzeniach za 200-300zł. Liniowość wyszła na poziomi 14-15 bitów.

minidsp-2x4hd-analog-and-digital-lineari

TUTAJ możecie poczytać co mówią i jak są wykonywane pomiary na ASR. Liniowość to pomiar zdolności reprezentowania sygnału na wyjściu w zależności od poziomu sygnału na wejściu. I tak zmniejszając sukcesywnie poziom sygnału na wejściu, patrzymy na kształt sygnału na wyjściu. Dla DDRC-24 sinusoida na wyjściu przy -90dB wygląda tak:

minidsp-2x4hd-90-db-sine-wave-linearity-

9 godzin temu, nowy78 napisał:

A ja już prawie poszedłem, ale wróciłem :) Dynamika dźwięku to nie stosunek S/N. To odległość pomiędzy najcichszym a najgłośniejszym dźwiękiem. Dlatego zależy od rozdzielczości bitowej. 16 b odpowiada dynamice ok 96dB (teoretyczne możliwości CD, ale jak wiadomo wykorzystuje się znacznie mniej ;) ), 24b - 144,5 dB. Obniżając poziom sygnału w sposób cyfrowy, sprawiasz, że ten sam przebieg analogowy odwzorowany jest przez mniejszą ilość poziomów napięcia w zapisie cyfrowym. Zmniejsza się jego rozdzielczość. Ale myślę, że w Twoim wypadku (-25dB) nadal można spać spokojnie ;)

W przypadku tego urządzenia jest się czym przejmować bo tutaj mamy do czynienia z dynamiką sięgającą maksymalnie 84-90 dB. Zmniejszając poziom sygnału o 25 dB pozostaje nam do dyspozycji 50dB bez zniekształceń. Prawie jak płyty winylowe :) 

9 godzin temu, Kraft napisał:

Znam różnicę między dynamiką a S/N, ale dzięki za wyjaśnienie. Do tego -25dB jeszcze wrócimy, bo w ustawieniach DDRC i DL tych minusów jest więcej. Jestem ciekawy czy one wszystkie się sumują i pomniejszają teoretyczną dynamikę DAC-a.

Tutaj dywagujemy cały czas o aprametrach bez załączonej korekcji DL. Na ASR testowano ten sprzęt w wersji bez DL. Ale ciekawe wnioski można wysnuć patrząc na test DDRC-22D. 

Przed pomiarem:
SINAD: 140dB
SNR: 148dB

Po włączeniu DL:
SINAD/SNR: 115dB

Czyli korekcja zabiera nam ok 25dB - całkiem sporo, ale w przypadku DDRC-22D wciąż mamy spory zapas. No i nie wiemy czy tyle samo znika w przypadku DDRC-24

Edytowano przez kukocz
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jeszcze raz. @kukocz, czy na podstawie poniższych parametrów potrafisz powiedzieć, czy DDRC będzie prawidłowo współpracowało z wejściem przedwzmacniacza  Marantza jesli w DDRC damy sygnał na 0dB?

Marantz PM8005

Input sensitivity/Input impedance

CD, TUNER, NETWORK, AUX, RECORDER - 200 mV / 20 kΩ/kohms

POWER AMP DIRECT IN - 1.6 V / 15 kΩ/kohms

Output voltage/Output impedance

PRE OUT - 1.6 V / 600 Ω/ohms

 

DDRC-24

Input / Output Max Levels

IN - 2Vrms / 4Vrms (jumper-selectable)
OUT - 2Vrms

Input Impendance - 10 kΩ 

Output Impedance - 560 Ω

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...