Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

52 minuty temu, Marcin K napisał:

Może komuś się przyda - mikrofony wyprodukowane przed Styczniem 2021 wyposażone były w gniazda mini USB wszystkie mikrofony UMIK-1 i UMIK-2 wyprodukowane po tej dacie wyposażone są już w gniazda USB-C.

właśnie sprawdziłem mój - ma usb-c a kupiłem go w końcu 2020. Kabel ma prawie idealnie 2m ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od soboty jestem posiadaczem mikrofonu Umik 1, w niedzielę trochę zapoznałem sie programem REW.

Dziś w poniedziałek będąc sam w domu, zabrałem się za testy, po paru próbach w celach zapoznania się jak to działa, zrobiłem pierwsze testy. Co mi wyszło zamieszczam poniżej. W ten temat dopiero wchodzę i z czasem spróbuje go ogarnąć, ale na początek jakby ktoś mógł się odnieść do poniższych wykresów. 

1L.jpg.262144738113e47dee2807e506940149.jpg

Lewa kolumna

1P.jpg.dc6d93e47837e578c9337153c90a03e7.jpg

Prawa kolumna

1All.jpg.5bb1ec18660efc1f34e1903c01e01858.jpg

 

Dwie kolumny

Edytowano przez Amarok
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 13.12.2021 o 12:47, Amarok napisał:

W ten temat dopiero wchodzę i z czasem spróbuje go ogarnąć, ale na początek jakby ktoś mógł się odnieść do poniższych wykresów. 

W zakładce "help" Rewa dość dokładnie opisano jak interpretować poszczególne wykresy z danymi. O ile charakterystyki amplitudowe dBSPL dość jasno pokazują jak nasze pomieszczenie "przekształca" dźwięk dodając bądź odejmując decybeli SPL w poszczególnych zakresach częstotliwości to analizowanie w domenie czasu wymaga już trochę zachodu. 

Metoda porównań wg mnie jest ciekawa. Ja jestem z tych mało "oczytanych" jeszcze ale porównałem twoje pomiary z moimi w zakresie deskryptorów opisujących nasze pomieszczenia tj. czasu pogłosu T60 i Clarity co załączam na screenach z "prostym" opisem na moich pomiarach. Zastrzegam, że nie jestem specjalistą i opisy są takie jak ja to rozumiem, zatem śmiało można o tym dyskutować i prostować ;) Pomiary robiłem w pomieszczeniu ok. 14m2 częściowo zaadoptowanym absorberami.

Czas pogłosu T60 jest zdefiniowany jako czas w sekundach wymagany do obniżenia poziomu dźwięku o 60 dB po wyłączeniu źródła dźwięku. Analizując czasy pogłosu można wnioskować czy nasze pomieszczenie jest "warm" czy "brilliance". Więcej czasu pogłosu na niskich f to dodatkowe "ciepło" w muzyce. To również wskazówki dla akustyków jak leczyć nasze pomieszczenia. 

C50 wyrażane jest w dB (D50 w procentach) i jest związane z atrybutem klarowności (czystości) mowy. Jest to obiektywna miara jasności lub zrozumiałości mowy. Odbicia powyżej 50ms (C50) są niekorzystne dla rozumienia mowy, ponieważ powodują zlewanie się dźwięków mowy, przez co mowa jest niewyraźna. Jeśli jednak opóźnienie nie przekroczy pewnego limitu czasowego, odbicia pozytywnie wpłyną na zrozumiałość.

C50 = 10 log [ energia (0 --> 50ms) / energia (50ms  --> end)]  [dB].

Podobnie jest z parametrem C80, który opisuje w decybelach klarowność muzyki. Więcej dB na skali C80 wskazuje w jakim zakresie częstotliwości muzyka będzie bardziej "czytelna".

Wg mnie T60 i Clarity u Ciebie są trochę do poprawienia ale nie odbiegają od prezentowanych przez innych użytkowników, którzy mieli odwagę zaprezentować swoje pomiary. Oczywiście sporo zależy od kubatury pomieszczenia i wyposażenia jakie w nim jest ale mając pomiary i słysząc jak muzyka gra można ukierunkować nasze działania na poprawę, czy to poprzez ustroje akustyczne czy korekcję DSP. Warto próbować i słuchać bo akustyka pomieszczenia to podstawowy klucz do SQ ;) 

Warto mieć świadomość, że miary obiektywne nie zawsze idą w parze z naszymi subiektywnymi odczuciami. Ogólnie niski czas pogłosu sprzyja odbiorowi muzyki wokalnej czy "filharmonicznej" ale przy innej muzyce np. instrumentalnej "unplugged" może się okazać, że dłuższe czasy są korzystniejsze i muzyka brzmi lepiej. Pozdrawiam.

klarowność (Large).jpg

2 (Large).jpg

1 (Large).jpg

3 (Large).jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ waham się jeszcze czy samemu nie sprzedać DDRC-24 , leży nie używane trochę tym się zainteresowałem. Po pierwsze musisz otrzymać kod licencji , po drugie najłatwiej jest po prostu uzyskać login i hasło dotychczasowego użytkownika , sprawdzić czy możesz się zalogować / ściągnąć aplikacje / i zmienić hasło na swoje. Samej licencji o ile się nie mylę / jak jest inaczej chętnie się dowiem/ nie da się przepisać.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kraft licencja nie jest przypisana do kompa. Mogę uruchomić tak aplikację DDRC jak i DL tak z laptopa jak i z komputera stacjonarnego bez odinstalowywania. Licencja za to jest przypisana do Twojego konta na MiniDSP . Nr. licencji jest jednorazowy. Jak pożyczałem forumowiczom DDRC-24 to po prostu podawałem login i hasło i mogli bez problemu korzystać z tego urządzenia. Dlatego wg. mnie przy sprzedaży najprościej jest podać swoje dane do logowania , nowy użytkownik zmienia hasło i tyle.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, tomek4446 napisał:

Dlatego wg. mnie przy sprzedaży najprościej jest podać swoje dane do logowania , nowy użytkownik zmienia hasło i tyle.

Tomek ale jak zapomni hasła to reset jest poprzez maila, którego podałeś na początku rejestracji. Pytanie jest zatem czy po zalogowaniu można maila zmienić poza hasłem 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, MariuszZ napisał:

Tomek ale jak zapomni hasła to reset jest poprzez maila, którego podałeś na początku rejestracji.

Mariusz , dlaczego komplikujesz .... :) 

A to takie proste 

https://support.minidsp.com/support/solutions/articles/47000681565-i-purchased-a-used-ddrc-24-ddrc-22-shd-nanoavr-dl-ddrc-88a-how-do-i-get-the-software-transfer-the-

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ciekawe, czy nieuczciwy sprzedawca będzie mógł w przyszłości zmienić hasło i puścić dalej licencję na DL?

4 minuty temu, tomek4446 napisał:

Ok. Wszystko jasne. Dzięki.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Przemysław Żydyk napisał:

To jest ciekawe, czy nieuczciwy sprzedawca będzie mógł w przyszłości zmienić hasło i puścić dalej licencję na DL?

Tak naprawdę to nie da rady sprzedać licencji bez urządzenia. To nie ma sensu. Mam DDRC -24 oraz 22 D. Przy zakupie 22D musiałem założyć nowe konto , z poprzedniego przypisanego do DDRC-24 nie mogłem nic pobrać dla 22D.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @MariuszZ za zainteresowanie, poświęcony czas i pokazanie na wykresach na co jeszcze zwrócić uwagę. Teraz kwestia jak to ujarzmić.  Wczoraj cały wieczór i pół nocy poświeciłem na lekturę na ten temat, tu na forum w tym wątku, w "help" czy na stronie REW. Dziś również wykonałem parę testów zmieniając ustawienie kolumn, zmieniałem również kolumny na inne jak i wzmacniacze, nawet kanapy przesuwałem. Wszystkie pomiary były bardzo podobne do tych poprzednich. Z tego wynika, że trzeba raczej zająć się akustyką pomieszczenia, a więc czy pójść bardziej w ustroje akustyczne czy w DSP. Co do materiałów akustycznych...to w jakie, gdzie je rozmieścić i co najważniejsze by w komponować w wygląd pokoju. Pomieszczenie to pokój dzienny o powierzchni 25m2, wysokość 3,6m. Na ścianach regipsy, dwa okna z jednej strony, częściowo otwarty na kuchnie, dywan na podłodze. Najprościej pójść w DSP, jak wiemy, raczej chyba nie rozwiąże wszystkich bolączek, ale może warto bynajmniej na początek od tego zacząć. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...