Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

2 minuty temu, tomek4446 napisał:

Z tego co zrozumiałem z filmu to raz , że trzeba mieć dwa urządzenia , a dwa że w zależności od niewyjaśnionych do bliżej warunków ,albo to będzie działać  ,albo nie .

A można po prostu wklepać do Adiego np. - 10dB, Q8, Hz 53 i nie ma problemu z nadmiarem basu raz na zawsze... BTW z tego filmiku wynika że do 50Hz trzeba ponad 1m grubości pianki/wełny... 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, muzofan napisał:

Słuchałem muzyki po ingerencji DSP i to nie jest to samo. Taniej ale jednak gorzej ;) 

Zależy co robisz w tym DSP. Moim zdaniem to się nie wyklucza a wręcz uzupełnia. DSP do korekty basu, a akustyka na ogarnięcie średnich i wysokich (szczególnie pogłosu i odbić) 

Sama akustyką bez DSP nie ogarniesz nadmiaru basu - tutaj tylko DSP pomoże... A dobrze zrobione jest niesłyszalne (bez utraty jakości). 

Jak słyszysz DSP znaczy że ktoś spitolił, a nie ze DSP złe 😉

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, muzofan napisał:

Mnie @Bartek Chojnacki robiąc akustykę osobiście to polecał. Podobno 1 sztuka działa jak 6 pułapek pasywnych. Jeśli nie pokręciłem liczb. Tylko z tego co pamiętam to nie 2k Euro tylko coś około 11k PLN za sztukę.

Niedawno oglądałem takie standardowe pułapki basowe, i te lepsze/najlepsze zaczyna swoją pracę w okolicach 30 - 40 Hz - jeśli dobrze pamiętam, także te 15 Hz robi wrażenie. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Zależy co robisz w tym DSP. Moim zdaniem to się nie wyklucza a wręcz uzupełnia. DSP do korekty basu, a akustyka na ogarnięcie średnich i wysokich (szczególnie pogłosu i odbić) 

Sama akustyką bez DSP nie ogarniesz nadmiaru basu - tutaj tylko DSP pomoże... A dobrze zrobione jest niesłyszalne (bez utraty jakości). 

Jak słyszysz DSP znaczy że ktoś spitolił, a nie ze DSP złe 😉

Każdy bazuje na tym co słyszał i doświadczył. Zauważyłem jedynie, na bazie własnych doświadczeń, że wolę zainwestować w pasywną poprawę niż ingerować poprzez DSP. Nie od wczoraj słucham muzyki na lepszym stereo ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma czym się chwalić ;) 

11 minut temu, Adi777 napisał:

Niedawno oglądałem takie standardowe pułapki basowe, i te lepsze/najlepsze zaczyna swoją pracę w okolicach 30 - 40 Hz - jeśli dobrze pamiętam, także te 15 Hz robi wrażenie. 

Ja swoje mam strojone na 60hz. Weszło tylko 8sztuk w 3 rogi pomieszczenia. Aktywne pułapki są na pewno lepsze jeśli już brakuje fizycznie miejsca na pasywne. Choć przyznam szczerze że jakoś nie przekonałem się do tego PSI AVAA C20 na tyle mocno aby chcieć je przetestować w domu :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, muzofan napisał:

Choć przyznam szczerze że jakoś nie przekonałem się do tego PSI AVAA C20 na tyle mocno aby chcieć je przetestować w domu :) 

Napisałem przed chwilą do jednego użytkownika z pewnego forum, bo widzę, że ma to ustrojstwo, jak się u niego sprawuje. Ciekawe, co odpisze.

20 minut temu, muzofan napisał:

Nie ma czym się chwalić ;) 

Dobra, dobra. Jak dla mnie najciekawszy - na papierze, z wszystkich na forum.

Edytowano przez Adi777
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

ja testowałem pułapki PSI AUDIO AVAA C20, teraz po raz pierwszy zamówiłem je do dwóch projektów. Producent twierdzi, że jedna taka zastąpi 10 pułapek pasywnych. Nie wierzyłem temu, więc sam sprawdziłem, i stwierdziłem że 10 to może nie, ale 5-6 już tak tak jak powiedziałem dalej @muzofan. Niestety jest to też impreza droga, ceną z Thomanna nie należy się sugerować bo oni tego nie mają teraz i jak ktoś próbuje kupić to się okazuje że jednak nie 11 k. Realna cena zakupu w PL to 14000 zł brutto + 1500 zł transportu ze Szwajcarii, więc droga impreza, w większości projektów budżet na pułapki nie przekracza 10 tys zł więc +15 to już dużo... ja to akurat wrzuciłem w dwa projekty, gdzie zwyczajnie nie ma żadnej innej możliwości na zrobienie czegokolwiek z basem, po prostu takie małe pułapki aktywne to jedyna opcja. Będę je miał przez chwilę na testach w krk i pewnie gdzie powożę po ludziach, wrzucę w różne systemy bo chyba już komuś obiecywałem i zobaczymy

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim.

Powoli buduję swój zestaw i póki co jestem na etapie tego, że muszę to dobrze przemyśleć, choć nie mam dużego doświadczenia.

Mianowicie testuję kilka wzmacniaczy, jednak jak u każdego, akustyka trochę dokucza. Zwłaszcza na basie. Testowałem różne ustawienia, w tym przestawiania mebli i reorganizacja całego pomieszczenia i zawsze jednak górki, dołki i tak dalej.
Pomyślałem właśnie o DPS jako jakimś krokiem ku lepszemu opanowaniu problemu.

Pokój niestety w kształcie litery L, ale na pewnej odnodze nie ma tragedii.

Stąd parę pytań i moich wątpliwości skierowanych do bardziej doświadczonych kolegów.

Chcę stworzyć system głównie oparty o streaming. Stąd pomysł, by źródłem był jakiś streamer, ale żeby on tylko słał dalej cyfrowe dane. Więc rozumiem, że kolejność wygląda tak: Streamer -> miniDSP -> wzmacniacz.

I teraz tu pytania/e:

1. Czy jeżeli streamer ma swój własny DAC, miniDSP również i wzmacniacz również, to kiedy podłączenie nastąpi przez np. złącze optyczne przez każde urządzenie, czyli wyjście ze streamera do dsp optycznym i z dsp optycznym do wzmacniacza, to rozumiem, że wtedy robotę robi DAC we wzmacniaczu. Natomiast kiedy na poziomie DSP wepnę się już po analogu do wzmaka to DAC od miniDSP.
Które więc połączenie generalnie jest lepsze? Oczywiście wiadomo, że zależy to pewnie od tego, jaki DAC siedzi we wzmacniaczu, ale czy między DACiem we wzmaku w okolicach tych 4-6 k, a miniDSP będą jakieś większe różnice, czy to mniej więcej ten sam poziom? Jak to Panowie (i Panie) widzicie?

2. W związku z tym zastanawiam się czy lepiej zakupić miniDSP OpenDRC-DI i lecieć po optyce aż do wzmaka czy lepiej miniDSP DDRC-24 i wyjść analogowo na wejście wzmaka. Jeżeli coś pokręciłem i źle rozumiem, to proszę o sprostowanie. :)

3. Z tego co rozumiem i widzę, to polega to na "obcinaniu" pasma, gdzie są podbicia i ewentualne lekkie dodanie częstotliwości, gdzie są dołki w charce, choć te z racji akustyki pomieszczenia raczej ciężko w ten sposób, zwłaszcza na basie, to uzupełnić. Doczytałem, że w związku z tym traci się na głośności. I tu chciałbym też zapytać w jakim stopniu i czy zakładając taki tor jak wyżej od razu celować we wzmacniacz o większym zapasie mocy? Czy takie 50 - 60 W wystarczy już po zadziałaniu takiego DSP czy lepiej celować w 100 i więcej?

4. Dodatkowo jak wtedy wygląda sprawa z subwooferem, bo obecnie posiadam monitory Monitor Audio BR2 (w przyszłości do zmiany, więc nie traktuje tego jako tworzenie zestawu stricte pod nie) i subwoofer SVS Sb-2000 Pro.

Chcę zbudować system, może nawet nie od razu ze wszystkim, ale mieć to w miarę przemyślane już na początku, żeby nie popełnić gdzieś błędu. :) Trochę poczytałem, ale jako, że dopiero "wsiąkam" w temat, a pewne mody pomieszczenia momentami irytują, to zacząłem zastanawiać się nad tym. :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, zolt napisał:

Cześć wszystkim.

Cześć, sugerowałbym możliwe uproszczenie wszystkiego - może np streamer miniDSP, albo wręcz cały kombajn. Ewentualnie elementy oddzielone - u mnie np. gra streamer usbdridge sig który podaje sygał cyfrowy po USB do daca Rme Adi 2 który jednocześnie ma wbudowane DSP i tym po złączu analogowym RCA wchodzę do wzmacniacza.

Złącze optyczne raczej bym unikał (ograniczenia pasma, plus wiele osób twierdzi że gra to jednak gorzej)- polecam najbardziej uniwersalne USB.

A na początek warto kupić mikrofon UMIK1, który jest też używany w zestawach miniDSP, porobić pomiary w darmowym programie REW na jakimś lapku - i od razu można wprowadzić te korekty do programu APO Equalizer na Windowsie. W ten sposób streamując z tego lapka - np. z Tidala, będziesz od razu widział jak się DSP sprawdza u Ciebie i co wnosi.

Ja po półtora roku zabawy z DSP (zacząłem własnie od Umik i lapka) już bym z niego nie potrafił zrezygnować - koryguje wyłącznie nadmiar basu i poprawa jakość jest u mnie kolosalna.

15 minut temu, zolt napisał:

Doczytałem, że w związku z tym traci się na głośności. I tu chciałbym też zapytać w jakim stopniu i czy zakładając taki tor jak wyżej od razu celować we wzmacniacz o większym zapasie mocy? Czy takie 50 - 60 W wystarczy już po zadziałaniu takiego DSP czy lepiej celować w 100 i więcej?

Tracisz na głośności, w sensie że korzystasz z innego pasma głośników (najgorzej jak robisz korekty dodatnie, wtedy łatwo o przester) ale obniżając bas, przy tej samej mocy wzmacniacza będziesz miał więcej na górę, ale też na pewno nie potrzebujesz mocniejszego wzmacniacza :) 

18 minut temu, zolt napisał:

Dodatkowo jak wtedy wygląda sprawa z subwooferem

Dużo łatwiej ustawić go mając pomiary i mając dostępnę DSP

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, zolt napisał:

4. Dodatkowo jak wtedy wygląda sprawa z subwooferem, bo obecnie posiadam monitory Monitor Audio BR2 (w przyszłości do zmiany, więc nie traktuje tego jako tworzenie zestawu stricte pod nie) i subwoofer SVS Sb-2000 Pro.

Można też pomyśleć nad zmianą kolumn. U mnie większość kolumn też dość mocno dudni. Ale są wyjątki. Do niektórych nawet mi się miniDSP nie chce podłączać (choć mam). Może u Ciebie byłoby podobnie.

All-in-one z korekcją do Twoich aktualnych kolumn to byłby jednak przerost formy.

Jakie duże masz pomieszczenie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Kraft napisał:

U mnie większość kolumn też dość mocno dudni. Ale są wyjątki. Do niektórych nawet mi się miniDSP nie chce podłączać (choć mam).

Jarek racja , ale to dłuższa droga o której tak mało się mówi. 

@zolt miałem DDRC-24 i to świetne urządzenie z mnóstwem możliwości , DAC który ma wbudowany nie jest zły , są lepsze ale i gorsze. Wszystko zależy od tego do jakiego poziomu będziesz chciał rozbudowywać system. 

Obecnie mam DDRC-22D , zdecydowałem się na zewnętrznego DAC-a , możesz i tak , ale to już nieco droższa opcja. 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybkie odpowiedzi. :)

Pomieszczenie obecnie około 20-21 metrów w kształcie litery L. Być może w przyszłości udałoby się przy remoncie zburzyć ściankę i z kształtu litery L zrobiłby się "normalny" pokój coś w okolicy
2,50 x 4,70 x 5,25.

Faktycznie już rozmyślałem nad tym ( w zasadzie to dziś), by może nawet zainwestować w taki kombajn z DSP, ale niewiele informacji uzyskałem jak w ogóle brzmi i gra ten sprzęt. :) A dokładniej chodzi mi o miniDSP SHD Power. Cena spora, ale jak w perspektywie czasu podliczyć wszelkie urządzenia, to wcale taniej nie wyjdzie tokiem myślenia, jaki przytoczyłem wyżej. Więc być może to nie byłby głupi pomysł.

Czyli złącze optyczne unikamy, jeżeli już to lecimy po USB, albo właśnie all in one.

Też nie napisałem o tym, ale myśl przeszła, by pierw przeprowadzić pomiary i w ogóle może pokazać tutaj jak to wygląda. Problem w tym, że początkowo nie zakładałem DSP i obecnie mam 4 wzmaki, gdzie albo któryś zostanie, albo wszystko zwracam (14 dniowa możliwość zwrotu). Potem nie mam na czym testować do końca. ;) Ale jakieś wyjście z tego znajdę. Może zostawię tańszy ze streamerem, a w przyszłości odsprzedam z myślą już o docelowym z DSP kiedy coś już pomierzę i wyjdzie co i jak.

Dopiero po testach zacząłem rozmyślać o tym, że charakterystyka basu mogła by być lepsza. Trochę "kłuje" w uszu, kiedy są zmiany tonów i jest nagły, gwałtowny wzrostu basu w stosunku do poprzednich tonów, nienaturalnie gwałtowny przy niektórych utworach. Są też takie, gdzie brzmi to nieźle, ale to każdy tego doświadczał, kiedy odpuszczał utwory, które lubi, bo brzmią źle przez mody i tak dalej.
Puszczałem też ciąg częstotliwościowy od 20 HZ w gorę w różnych konfiguracjach meblowych i subwooferowych i są ustawienia, gdzie jest to bardziej "w normie", a czasami w ustawieniu, gdzie jest naprawdę dobra stereofonia i scena, to totalna dziura między 40, a 60 Hz, po czym gwałtowny wzrost od 60. Generalnie i tak czeka mnie przemeblowanie, bo punkt odsłuchowy, w który celowałem, nie da rady nawet przy DSP, bo zapewne będzie trzeba tak poobniżać inne wartości wokół, że basu to nie będzie w ogóle, bo dziura na tym 40-60 jest naprawdę duża w tym miejscu. :)



 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...