Skocz do zawartości

Recommended Posts

2 minuty temu, Rega napisał:

 @KraftNo, tu można mieć różne zdania. 

No nie wiem. Dany absorber pochłania, co pochłania i można to zmierzyć (lub obliczyć). Nasze osobiste przekonania tego nie zmienią;). Ale płaszczyzny sporu tu żadnej nie widzę. Absorber szerokopasmowy powinien być obity tkaniną przepuszczającą powietrze i tyle. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Rega napisał:

U mnie na Całej powierzchni sufitu, pod warstwą zewnętrzną, jest wełna akustyczna.

U mnie też już jest tylko co z tego jak warstwą zewnętrzną jest płyta gipsowa. Nic ta wełna mi teraz nie daje.

Dlatego zastąpię ją płytami akustycznymi.

A u Ciebie co tworzy tę warstwę zewnętrzną?

Edytowano przez HQ150
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, Rega napisał:

@Kraft - z całym szacunkiem - ja opieram się na próbach i wynikach tych prób , a Ty na teorii? Każde pomieszcenie jest inne i nie można uogólniać.

Napisałem tylko, że obicie absorbera szerokopasmowego musi przepuszczać powietrze. W ogóle nie odnosiłem się do Twojego przypadku. Przepraszam i już się nie odzywam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 @HQ150No, niekoniecznie nic nie daje. Spróbuj ją wyjac to zauważysz różnice. U mnie warstwe zewnętrzną stanowi płyta OSB. Pomalowana farbą pochłaniającą. Tak przynajmniej wyczytałem na opakowaniu. Zewnętrznie powłoka z tej tej farby przypomina trochę korek. Poza tym sa różne rodzaje wełny. Nawet takie służace wyłącznie do ociepleń, i mające niewielkie własności absorbujące częstotliwości akustyczne. Może masz własnie taką.

@Kraft - nie miałem najmniejszego zamiaruCię obrażać i jeśli tak to odebraleś to przepraszam.

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Rega napisał:

@Kraft - nie miałem najmniejszego zamiaru Cię obrażać i jeśli tak to odebraleś to przpraszam.

No coś Ty. Nie obraziłem się, tylko taktycznie wycofałem. A absorbery za kolumnami masz śliczne (ten na bocznej ścianie też ładny).

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kraft- e tam. Normalne. Słodzisz Kolego. A absorbery dostałem od znajomego z Danii. Były bez ram, i do powieszenia mialy jedynie rzepy. Drewniane ramy i wieszaki  sam dorobiłem. Nie sa może zbyt urodziwe ale za to dobrze spełniają swoją rolę.

@HQ150 Płyty są umieszczone na typowym, metalowym stelażu do montażu płyt KD. Małym problemem jest to że po jakimś czasie tworzą sie pęknięcia farby w miejscach łączeń. No, ale nie jest to jakimś wielkim problemem. To sufit. Ściany boczne to bloczki gazobetonowe gr 5 cm z 8cm wełny akustycznej za nimi, a dalej już normalna ściana z bloczków betonowych (jak w piwnicy sprzed 30 lat) Oczywiście zewnętrznie wszystko wykończone gładzią i pomalowane tą samą frabą pochłaniającą.

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Rega napisał:

U mnie warstwe zewnętrzną stanowi płyta OSB.

Wpływ tej wełny zakrytej płytą OSB jest niestety minimalny na dźwięk. Też teraz tak mam ( nawet lepiej bo tej wełny mam tam 20 cm) i to zrywam.

Popatrzcie na ten wykres. Tu macie wykres jaki daje wełna o grubości 10 cm na poszczególne częstotliwości.

Poniżej 250Hz spadek współczynnika jest bardzo mocny. Poniżej 125Hz wynosi już poniżej 0.6 i spada gwałtownie. Dla niskiego basu taki absorber prawie nic nie daje.

Dlatego jak mówimy o materiale na obszycie takiego absorbera raczej bym się skupił na transparentności na średnich częstotliwościach i wyższych. Tam gdzie on działa najlepiej.

image.png.718fc36675f33639db130cc4a4bf9ced.png

Edytowano przez HQ150
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No własnie jest bardzo duży. Ta wełna jest tam ze wzgledu na niewielkie wymiary pomieszczenia w celu wytłumiania niskich częstotliwości, a te jak wiadomo, przenikają nawet przez beton, nie mówiąc o OSB. Odbicia natomiast w dużym stopniu niweluje farba pochłaniająca. Na nadmiar wysokich częstotliwości nie narzekam i nie ma potrzeby ich wytłumiania. Początkowo była przykręcona jedynie płyta OSB na stelażu, a dopiero po stwierdzeniu ze jest nienajlepiej z niskimi zostały wymienione długości wieszaków od stelażu i zastosowana wełna akustyczna. Nieststy zmniejszyło to też wysokość pomieszczenia. W celu wytłumiania niskich częstotliwości żadne otwory przed wełną nie są potrzebne. Takie otwory mają zastosowanie w wytłumianiu (a raczej rozpraszaniu) części średnich oraz wysokich częstotliwości. Zobacz dyfuzory binarne.

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

konkretnych materiałów raczej nie mogę podać ;) Mega Acoustic używa dwóch rodzajów, jeden taki bardziej pluszowy, ozdobny, jak robią panele FiberSTANDARD, na nim też można robić druk, a drugi to rodzaj płótna -jest gładki i jak ktoś chce przede wszystkim 100% wydruk bez dodatkowych "wstawek" dawanych przez materiał to jest odpowiedniejszy. Oba transparentne akustycznie, sprawdzone w laboratorium, w praktyce, w teorii i o czym tam jeszcze pomyślicie to też sprawdzone ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

Oba transparentne akustycznie, sprawdzone w laboratorium,

Masz jakiś wykres?

 

20 minut temu, Rega napisał:

No własnie jest bardzo duży.

Ja tak mam, jestem po profesjonalnych pomiarach pomieszczenia przez inżyniera akustyka i wiem, że to kiepskie rozwiązanie, dlatego zrywam ten sufit i robię to lepiej. Ale rozumiem, ze Tobie może odpowiadać. Nie mam zamiaru tego negować.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam takie pytanie, może dziwne, a może jednak nie. Czy na etapie budowy domu, lub/i wykończenia można coś działać z akustyką, żeby była jak najkorzystniejsza dla audio, ale jeszcze przed posiadaniem sprzętu? Czy dopiero wtedy takie działania mają sens, gdy już mamy kolumny, wzmacniacz i resztę gratów?

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że na etapie budowy. Jaki tam potem wstawisz sprzęt nie ma znaczenia.

23 minuty temu, Rega napisał:

W celu wytłumiania niskich częstotliwości żadne otwory przed wełną nie są potrzebne. Takie otwory mają zastosowanie w wytłumianiu (a raczej rozpraszaniu) części średnich oraz wysokich częstotliwości. Zobacz dyfuzory binarne.

Ja to wiem, ale budując i Ty i ja taką komorę z zamkniętą szczelną płytą wełną zbudowaliśmy rezonator panelowy ( mimowolnie). Tylko że bez wiedzy jaka jest częstotliwość rezonansu każdej z płyt. To słabe rozwiązanie. Więcej z tego kłopotu niż zysku. Ja w każdym bądź razie to wywalam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam żadnych pomiarów, ale kieruję się brzmieniem jakie mi najbardziej odpowiada. Umieszczenie ustrojów konsultowałem przed ponad rokiem z Bartkiem. W oznaczaniu miejsc ich umieszczenia pomagała mi żona. Na jakość dżwięku nie narzekam. No, ale też nie twierdzę, że nie może być lepiej. Uważam tylko , że czasem poniesione nakłady pracy oraz finansowe nie są adekwatne do uzyskanych efektow. No, ale to już prywatna sprawa właścicieli sprzetu i pomieszczeń. Pozdrawiam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Adi777 napisał:

Czyli sprzęt nie będzie miał żadnego znaczenia? 

Sam sprzęt (w tym przypadku kolumny) nie będzie miał większego znaczenia, ale jego ustawienie już tak. Pułapki basowe można w ciemno instalować w rogach, ale  ustrojów działających na pierwsze odbicia, gdy nie wiadomo dokładnie, gdzie kolumny staną, już nie. No i bez pomiaru nie wiadomo dokładnie, na ile adaptacja akustyczna musi być zaawansowana, gdzie są problemy. 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@HQ150 wykres, porównanie wełny mineralnej (pomarańczowe) i wełny zakrytej tkaniną (to niebieskie), pomiar w komorze pogłosowej

847015285_2021-09-1218_47_26-resultsSheet_0-Excel.png.3079faa3feb3b0b0ea33ed8a712971c5.png

 

2 godziny temu, dorsz napisał:


 

 


Decydującym jest do jakiej częstotliwości płyta OSB przepuszcza, a od jakiej odbija.

 

to nie o to chodzi, wełna ma ogromny wpływ, to czy płyta przepuszcza czy nie - już bardziej marginalny, ale wełna i płyta np. OSB to absorber panelowy, rezonator niskoczęstotliwościowy którym można pochłaniać częstotliwości z zakresu 20-80 Hz. Bardzo ważny twór i raczej należy stosować to świadomie

 

Jeśli chodzi o projektowanie - to bardzo warto zaczynać jak najwcześniej, jak da się wybrać pomieszczenie, wstępne okładziny ścian itd. To bardzo redukuje koszty, ale nie można też powiedzieć że sprzęt nie ma znaczenia bo ma. Właściwe działanie to - robić etap budowlany, jak będzie stan zamknięty to robić pierwsze pomiary (bez sprzętu, balonowo) i zaplanować etap wykończeniowy brudny, jak będzie brudna robota skończona tj podłoga, drzwi, ściany itd. to już wstępnie będzie tam sporo akustyki. Wtedy wstawia się sprzęt, robi pomiary na nim i wykańcza resztę. Tak powstają najlepsze pomieszczenia. W 90% przypadków akustyka jest uniwersalna i niezależna od sprzętu, ale sprzęt też potrafi być specyficzny i teraz to decyzja właściciela czy akustyka ma być jednak uniwersalna, czy podkreślać pewne cechy sprzętu

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...