Skocz do zawartości

Recommended Posts

22 godziny temu, BySy napisał:

Powoli dochodzę do wniosku, że panele ukazują prawdziwą barwę KEF LS50, która mi się nie podoba chyba?

Rzuciłem okiem na pomiary i napiszę szczerze, że nie bardzo rozumiem zdania powyżej. Jeżeli w tym pakiecie pomiarowym są pomiary bez, z jednym i dwoma panelami to niewiele one wnoszą przynajmniej w tej pomiarowej domenie. Charakterystyki amplitudowe, zniekształcenia, pogłos i inne pochodne pomierzonych impulsów niewiele się zmieniają. Zatem istnieje prawdopodobieństwo, że po prostu Ci się te paczuszki "osłuchały" i potrzebujesz zmian w zestawie. To norma w naszym środowisku ;) 

Gdybyś potrzebował interpretacji wyników konkretnych pomiarów to śmiało pytaj. Ktoś na pewno pomoże. Pozdrawiam.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiary zostały zrobione bez paneli , z jednym i dwoma panelami. Pokój ma meble, gruby dywan i kanapę z pierzem grupą na 15cm stąd też może akustyka pomieszczenia nie jest nagorsza?

Obecnie gram z 1 panelem w miejscach pierwszych odbić z lewej i prawej strony. Słuchać poprawę, może mózg musiał się przyzwyczaić.  LS50 stały się przyjemnie bardziej rozdzielcze.

Teraz pytanie czy panele muszą być symetryczne z lewej i prawej strony? Z lewej mam 3 skrzydłowe drzwi balkonowe i mogę posgawić jeden panel wolnostojacy (myśle o 15cm grubym 120x60 na podstawie na kółkach) a z prawej powiesić np. dwa panele 120x60x10cm na ścianie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, BySy napisał:

Pomiary zostały zrobione bez paneli , z jednym i dwoma panelami. Pokój ma meble, gruby dywan i kanapę z pierzem grupą na 15cm stąd też może akustyka pomieszczenia nie jest nagorsza?

Pokoik masz naprawdę "spoko", a i KEFy fajnie się w nim odnajdują. Tak wróżę z pomiarów bez słuchania ;) Oczywiście słuch i oczekiwania najważniejsze są więc ocenić musisz sam.  

Co mi się podoba? Impuls i step response. IR czysty z dobrą "amortyzacją" SR. Zanik rezonansów (Decay) powyżej 80ms fajnie wyrównany w stosunku do reszty pasma. Można spodziewać się czystego, punktowego basiku oraz czytelnego przekazu muzycznego.

Patrząc na pomiary ja powalczyłbym jeszcze z pogłosem. Dodawanie paneli na ściany boczne niewiele poprawi. Kierunkowość promieniowania w funkcji częstotliwości pozwala sądzić, że więcej energii pochłoną panele dodane za plecy. Ja na twoim miejscu przy ograniczonej liczbie paneli poeksperymentowałbym umieszczając je za plecami. Poprawisz pochodne pogłosu RT60 w tym "klarowność" definition D50, która wynosi ok. 90%. Dobrym wynikiem byłoby podciągnąć ją powyżej 95%. 

Niestety te deep`y poniżej 200Hz to efekt rezonansów pomieszczenia i patrząc na "Group delay" stoją tam potężne "szpile" co wróży problemy z eliminacją tych anomalii nawet przez jakiś filtr DSP. 

Oczywiście kombinuj również z absorberami na bocznych ścianach i oceniaj na ucho. Może uda się wypracować lepszy wariant i będziesz zadowolony. Pozdrawiam.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, MariuszZ napisał:

Pokoik masz naprawdę "spoko", a i KEFy fajnie się w nim odnajdują. Tak wróżę z pomiarów bez słuchania ;) Oczywiście słuch i oczekiwania najważniejsze są więc ocenić musisz sam.  

Co mi się podoba? Impuls i step response. IR czysty z dobrą "amortyzacją" SR. Zanik rezonansów (Decay) powyżej 80ms fajnie wyrównany w stosunku do reszty pasma. Można spodziewać się czystego, punktowego basiku oraz czytelnego przekazu muzycznego.

Patrząc na pomiary ja powalczyłbym jeszcze z pogłosem. Dodawanie paneli na ściany boczne niewiele poprawi. Kierunkowość promieniowania w funkcji częstotliwości pozwala sądzić, że więcej energii pochłoną panele dodane za plecy. Ja na twoim miejscu przy ograniczonej liczbie paneli poeksperymentowałbym umieszczając je za plecami. Poprawisz pochodne pogłosu RT60 w tym "klarowność" definition D50, która wynosi ok. 90%. Dobrym wynikiem byłoby podciągnąć ją powyżej 95%. 

Niestety te deep`y poniżej 200Hz to efekt rezonansów pomieszczenia i patrząc na "Group delay" stoją tam potężne "szpile" co wróży problemy z eliminacją tych anomalii nawet przez jakiś filtr DSP. 

Oczywiście kombinuj również z absorberami na bocznych ścianach i oceniaj na ucho. Może uda się wypracować lepszy wariant i będziesz zadowolony. Pozdrawiam.

 

Dzięki za odpowiedź. Nie wszystko jest dla mnie jasne z tego co piszesz ale na pewno zgłębię temat.

Za sofą stoi bezpośrednio stół, za stołem jest wyspa w kuchni no i kuchnia. Dawanie paneli za głową w miejscu odsłuchu może być problematyczne :) 

Warto rozważać absorbery i dyfuzory na suficie między kolumnami a miejscem odsłuchowym? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, BySy napisał:

Pomiary zostały zrobione bez paneli , z jednym i dwoma panelami. Pokój ma meble, gruby dywan i kanapę z pierzem grupą na 15cm stąd też może akustyka pomieszczenia nie jest nagorsza?

Obecnie gram z 1 panelem w miejscach pierwszych odbić z lewej i prawej strony. Słuchać poprawę, może mózg musiał się przyzwyczaić.  LS50 stały się przyjemnie bardziej rozdzielcze.

Teraz pytanie czy panele muszą być symetryczne z lewej i prawej strony? Z lewej mam 3 skrzydłowe drzwi balkonowe i mogę posgawić jeden panel wolnostojacy (myśle o 15cm grubym 120x60 na

Jeśli dobrze Cie zrozumiałem, niekoniecznie muszą być symetrycznie, to musiałbyś sprawdzić sobie metodą lusterka gdzie powinny się znaleźć lub policzyć sobie tutaj  https://www.mega-acoustic.pl/poradnik-akustyczny/kalkulator-akustyczny/  .

 

Co do paneli za miejscem odsłuchowym można zastosować panele na jakiejś mobilnej konstrukcji, ale to też dokładnie wyjdzie Ci wszystko na tym kalkulatorze. 

Edytowano przez Michał Gałązka
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, BySy napisał:

Za sofą stoi bezpośrednio stół, za stołem jest wyspa w kuchni no i kuchnia. Dawanie paneli za głową w miejscu odsłuchu może być problematyczne :)

To zmienia postać rzeczy ;) Poczekaj może na Bartka to fachowo doradzi. W międzyczasie może opisz pomieszczenie dokładniej. Łapię się na tym co ja bym zrobił u siebie w kwadracie, a przecież każdy ma inny. Nie zmienia to faktu, że masz dobry potencjał do kombinowania.

Jeżeli chodzi o adaptację sufitu to nie kombinowałem i nie mam w tej materii żadnych doświadczeń. W salach konferencyjnych standardowo sufit adoptują więc jak najbardziej może to być krok we właściwym kierunku. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Chyba Miro 84 napisał:

Ważne że nie masz ściany zaraz za głową. Jesli jest jakaś przestrzeń to już nie jest tak źle. Pozdr.

Wręcz przeciwnie, co z powodzeniem praktykują Anglicy.

„Z psychoakustyki wiadomo, że mózg nie jest w stanie rozróżnić pomiędzy dźwiękiem bezpośrednim a odbiciami, o ile odbicia są opóźnione mniej niż ok. 30ms.”

https://www.hifi.pl/porady/ustawienie-audio-physic.php

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, dorsz napisał:

Wręcz przeciwnie, co z powodzeniem praktykują Anglicy.

„Z psychoakustyki wiadomo, że mózg nie jest w stanie rozróżnić pomiędzy dźwiękiem bezpośrednim a odbiciami, o ile odbicia są opóźnione mniej niż ok. 30ms.”

https://www.hifi.pl/porady/ustawienie-audio-physic.php

Ta, Ci sami naukowcy wynaleźli też mp3 bo przecież mózg ludzki nie jest w stanie rozróżnić braków w paśmie częstotliwości ;)

 

A tak serio,  to akurat skrajna bzdura. 30-50 ms to próg który różne źródła wskazują jako graniczny dla rozróżnienia dwóch dźwięków po sobie,  tak żeby mózg wiedział że to dwa dźwięki a nie jeden przedłużony. Co nie znaczy,  że poniżej 30 ms ich nie zauważa... zauważa i to bardzo. 30-50 ms to umowna granica pomiędzy echem a pogłosem,  resztę dopowiedzcie sobie sami

 

To tłumaczenie artykułu o ustawieniu audio physic jest dość niepoprawne. Mam gdzieś oryginał, może w wolnej chwili zrobię dobre tłumaczenie

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, dorsz napisał:

Czyli im dalej od tylnej ściany tym gorzej. 

Zakładając prędkość dźwięku 345 m/s i siedząc 30 cm od ściany, schodzimy poniżej 2 ms.

Też nie,  bo idąc tym tropem trzeba by słuchać przy ścianach i kolumny też zawsze przy ścianach.  Jak wszystko, ma swoje ograniczenia.  Teoretycznie te odbicia poniżej 2-3 ms już nie wpływają bardzo mocno na to co się słyszy,  ale dotyczy to w zasadzie tzw pierwszych odbić itd. Siedząc przy ścianie masz dziwną percepcję pogłosu,  a przede wszystkim - problem z przestrzennością dźwięku.  

 

Jakby nie kombinować to i tak wyjdzie że najlepiej jest zastosować znaczne oddalenie od ścian,  a powstałe odbicia rozpraszać lub pochłaniać. Ewentualnie przekierować

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Bartek Chojnacki napisał:

Też nie,  bo idąc tym tropem trzeba by słuchać przy ścianach i kolumny też zawsze przy ścianach.  Jak wszystko, ma swoje ograniczenia.  Teoretycznie te odbicia poniżej 2-3 ms już nie wpływają bardzo mocno na to co się słyszy,  ale dotyczy to w zasadzie tzw pierwszych odbić itd. Siedząc przy ścianie masz dziwną percepcję pogłosu,  a przede wszystkim - problem z przestrzennością dźwięku.  

 

Jakby nie kombinować to i tak wyjdzie że najlepiej jest zastosować znaczne oddalenie od ścian,  a powstałe odbicia rozpraszać lub pochłaniać. Ewentualnie przekierować

No tak, ale kolumny generalnie grają do przodu, a nie do tyłu. A co oddalenia kolumn od ściany, to Tannoy akurat zaleca tak jak w przedstawionym powyżej ustawieniu angielskim - tu, na zielono. 

 

 

ustawap3.gif

tannoy.gif

No i dlaczego miałbym mieć problemy z przestrzennością dźwięku? Bo np. Amused to Death nie potwierdza 😇

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, dorsz napisał:

No tak, ale kolumny generalnie grają do przodu, a nie do tyłu. A co oddalenia kolumn od ściany, to Tannoy akurat zaleca tak jak w przedstawionym powyżej ustawieniu angielskim - tu, na zielono. 

 

 

ustawap3.gif

tannoy.gif

Generalnie to poza pewnymi specyficznymi przypadkami to do ok. 800 Hz kolumny grają w każdym kierunku,  800-4000 Hz w przód i na boki,  w powyżej 4000 głównie w przód. To ogromne uproszczenie,  ale i tak lepsze niż to że "głównie w przód". Gdyby grały głównie w przód to nie musielibyśmy się zajmować akustyką wnętrz

 

Generalnie mnie w sumie często bawi to jak jakiś producent kolumn coś zaleca w kwestii ustawienia i to bez większego uzasadnienia takiego punktu widzenia... bo to nie ma sensu.  To raczej pomieszczenie definiuje jak coś powinno się poustawiać. Dlatego np lubię tą metodę audio physic - to się ukazało jako artykuł naukowy w porządnym czasopiśmie i było odpowiednio zawężone ze to metoda do optymalizacji jakości sceny.  Były podane założenia,  ograniczenia,  wszystko jasne. I to lubię,  a nie - ma być tak i tak bo tak uważamy. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

Generalnie to poza pewnymi specyficznymi przypadkami to do ok. 800 Hz kolumny grają w każdym kierunku,  800-4000 Hz w przód i na boki,  w powyżej 4000 głównie w przód. To ogromne uproszczenie,  ale i tak lepsze niż to że "głównie w przód". Gdyby grały głównie w przód to nie musielibyśmy się zajmować akustyką wnętrz.

No i chyba właśnie o to chodzi aby kupić, ustawić w domu wg zaleceń producenta i żeby ładnie grało 🙂 

Ja w Dual Concentric mam podział na 1100 Hz i wysokie w tubce - czyli brak bocznych pierwszych odbić powyżej 1100 Hz.

32 minuty temu, Bartek Chojnacki napisał:

Generalnie mnie w sumie często bawi to jak jakiś producent kolumn coś zaleca w kwestii ustawienia i to bez większego uzasadnienia takiego punktu widzenia... bo to nie ma sensu.  To raczej pomieszczenie definiuje jak coś powinno się poustawiać. Dlatego np lubię tą metodę audio physic - to się ukazało jako artykuł naukowy w porządnym czasopiśmie i było odpowiednio zawężone ze to metoda do optymalizacji jakości sceny.  Były podane założenia,  ograniczenia,  wszystko jasne. I to lubię,  a nie - ma być tak i tak bo tak uważamy. 

Tylko to nie oznacza automatycznie, wyższości inżynierów Audio Physic nad inżynierami Tannoya. 

Uważam wręcz, że cały dowcip polega na tym aby przewidzieć standardowy pokój w którym te kolumny będą grały.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dorsz Pisałem kiedyś tu na forum że podczas małego remontu ustawiłem kolumny bardzo daleko od ścian w tym b.duza przestrzeń za kolumnami i jeszcze wieksza za fotelem (też Tannoy na DC) takiej sceny nie miałem juz nigdy w żadnym innym ustawieniu. Wtedy widziałem na co naprawde stać ten system. Szkoda tylko że to mocno nie praktyczne ustawienie (chyba ze specjalnie dedykowane pomieszczenie) no i osłabienie basu. Tak że tego...

Może znajdź troche czasu (pół dnia) i pobaw się ustawieniem, ale takim niestandartowym. Tylko tak na próbę. Zawsze możesz wszystko ustawić spowrotem na obecne miejsce. Raz ustaw wrecz "przyklejone" do ściany, pozniej standartowo, a jeszcze pozniej totalnie w srodku pomieszczenia. Experymentuj i wyciagaj wnioski.

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, dorsz napisał:

Ja w Dual Concentric mam podział na 1100 Hz i wysokie w tubce

A propo tej "tubki". Konstrukcja DC to taki horn dla wysokotonowki. Czyli część nieruchoma ta wewnetrzna i "przedluzenie" tej tubki czyli membrana (czesc ruchoma). 

Podczas bardzo glosnych odsłuchów ta membrana ma spore "ruchy" przod-tył. Czyli mozna powiedzieć że "falowód tuby wysokotonowki wibruje". Zastanawia mnie jaki to ma wpływ na dzwiek wzgledem takiej nieruchomej? Czy raczej nie zagłębiać sie w temat bo np. Jest to kwestia pomijalna. Jak sadzicie?🤔

Czy tez może jestem w błędzie sądząc że membrana w DC to przedłużenie tego "horna" wysokotonowki?

🤔

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Chyba Miro 84 napisał:

Podczas bardzo glosnych odsłuchów ta membrana ma spore "ruchy" przod-tył. Czyli mozna powiedzieć że "falowód tuby wysokotonowki wibruje". Zastanawia mnie jaki to ma wpływ na dzwiek wzgledem takiej nieruchomej? Czy raczej nie zagłębiać sie w temat bo np. Jest to kwestia pomijalna. Jak sadzicie?🤔

Czy tez może jestem w błędzie sądząc że membrana w DC to przedłużenie tego "horna" wysokotonowki?

Jedna kwestia to efekt dopplera gdzie można by teoretycznie szukać problemów z dodawaniem lub odejmowaniem do/od sygnału audio bliżej nieokreślonych walorów. 

Innym zjawiskiem wartym analizy jest koncentryczność przetworników i kompromisy na jakie poszli konstruktorzy próbując zgrać je w czasie. Mam na myśli wyrównanie odległości na jakiej są umieszczone ich centra w kontekście generowania fal akustycznych o tej samej długości. 

Jako totalny amator zastanawiam się nad tym jaki urok tkwi w kolumnach z tweeterami w tubach. Marzy mi się Klipsch Heresy kiedyś do mojego Sinusa ale jak zaczynam myśleć jak zgrane są przetworniki to pomysł odrzucam. Pięknie i barwnie grają takie kolumny ale czy poprawnie technicznie? 

@tomek4446 wrzucił jakiś czas temu pomiary Alteków w temacie "Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?" i patrząc na IR i SR widać, że technicznie nie jest to w czasie zgrane. Jeżeli nie jest zgrane to charakterystyka amplitudowa jest "pofalowana" a dodając filtry pomieszczenia będzie prawdopodobnie "kolorowo". Może tak ma być bo nie liczy się poprawność techniczna tylko efekt soniczny.

Ja słuchałem u Tomka tych Alteków i szczerze zazdroszczę. Barwa, rozmach dźwięku i wszystko co mi się podoba tam było. Fakt, że napędzane wysokiej jakości lampowym wzmacniaczem ale możliwe, że z jakimś innym też byłoby super. 

Wracam do tego zgrania czasowego przetworników i stawiam tezę, że w ostatecznym rozrachunku jest to tylko jakiś techniczny szczegół, który może ale nie musi mieć wpływ na to co nam się w brzmieniu podoba. Gdzie i kiedy te eufoniczne dodatki generowane przez "niepoprawne" technicznie urządzenia będące czasami zniekształceniami dają nam satysfakcję słuchania muzyki jest kwestią świadomego wyboru czego Tomkowi gratuluję :) 

Dla "szukaczy" zrzut IR i SR Tomka Alteków mierzonych mikrofonem z kanapy i pytanie do kolegów obeznanych z tematem "po co walczyć z preringingiem stosując filtry FIR skoro natywnie kolumny pięknie grające trochę "dzwonią" przed impulsem?" 

Czy te detale o które walczą twórcy filtrów, zwrotnic podążając za poprawnością techniczną nie powodują, że zbytnio "odlecieli" zapominając o fakcie, że słuch i nasza wrażliwość muzyczna są najważniejsze? ;) 

Pozdrawiam.

 

alteki.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Chyba Miro 84 napisał:

Podczas bardzo glosnych odsłuchów ta membrana ma spore "ruchy" przod-tył. 

Bo masz 6" miękko zawieszone na gumie. A co innego gdy jest to 10" czy 15" twardo zawieszone na tkaninie, plus Alnico, gdzie membrana się prawie nie rusza.

4 godziny temu, Chyba Miro 84 napisał:

Czy tez może jestem w błędzie sądząc że membrana w DC to przedłużenie tego "horna" wysokotonowki?

Na rysunkach wygląda jak przedłużenie, ale w realu to ten lejek wysokotonowego wygląda jednak na trochę węższy.

5 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

@dorszMoże znajdź troche czasu (pół dnia) i pobaw się ustawieniem, ale takim niestandartowym. Tylko tak na próbę. Zawsze możesz wszystko ustawić spowrotem na obecne miejsce. Raz ustaw wrecz "przyklejone" do ściany, pozniej standartowo, a jeszcze pozniej totalnie w srodku pomieszczenia. Experymentuj i wyciagaj wnioski.

Ja już nie eksperymentuję, zwłaszcza z kolumnami 😇

IMG_20220718_204646682.thumb.jpg.906a98178bfb5d66c6e79e5f011737f9.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, MariuszZ napisał:

Marzy mi się Klipsch Heresy kiedyś do mojego Sinusa ale jak zaczynam myśleć jak zgrane są przetworniki to pomysł odrzucam. Pięknie i barwnie grają takie kolumny ale czy poprawnie technicznie? 

Posłuchaj Tannoya. 

Z tym, że ja bym raczej polecał tranzystor na MOSFET.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, MariuszZ napisał:

Fakt, że napędzane wysokiej jakości lampowym wzmacniaczem ale możliwe, że z jakimś innym też byłoby super. 

Mariusz , jak będziesz u mnie koniecznie musisz posłuchać Alteców z tranzystorem / RME + tranzystorowa końcówka / powinno Ci się baaardzo spodobać :) To zupełnie inny dźwięk niż słyszałeś , nie mój , ale Tobie powinien przypaść do gustu. A swoją drogą to piękne , że każdy dąży do innej prezentacji , inny dźwięk sprawia przyjemność. Alteci były strojone na słuch ,a nie wg. pomiarów w komorze bezechowej. Przeczytałem mnóstwo literatury na temat tych kolumn , było wiele prób zmiany charakterystyki , dodania super tweeterów JBL-a , zewnętrznej zwrotnicy / https://musiccenter.pl/sklep/naglosnienie/systemy-antysprzezeniowe/dbx-driverack-pa2/ / , zwrotnicy od modelu 19 , podniesienie horna itd. Jednak wszyscy którzy siedzą w Altecach i przerobili te zmiany twierdzą to samo , NIE RUSZAĆ , jak chcesz innego dźwięku, to kup sobie inne kolumny :) 

Edytowano przez tomek4446
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.08.2022 o 19:54, dorsz napisał:

No i chyba właśnie o to chodzi aby kupić, ustawić w domu wg zaleceń producenta i żeby ładnie grało 🙂 

Ja w Dual Concentric mam podział na 1100 Hz i wysokie w tubce - czyli brak bocznych pierwszych odbić powyżej 1100 Hz.

Tylko to nie oznacza automatycznie, wyższości inżynierów Audio Physic nad inżynierami Tannoya. 

Uważam wręcz, że cały dowcip polega na tym aby przewidzieć standardowy pokój w którym te kolumny będą grały.

no właśnie nie do końca, zmierzam do tego, że moim zdaniem podawanie przez producenta takich sztywnych zaleceń dotyczących ustawiania kolumn bez żadnej informacji jakich warunków to dotyczy, to wręcz dowód ignorancji na takie zagadnienia jak choćby akustyka pomieszczenia... bo nie da się przewidzieć standardowego pokoju. Można dać parę wytycznych typu jak dany typ kolumny powinien być ustawiany ze względu na konkretne rozwiązania konstrukcyjne, ale powinno to być uzasadnione i odpowiednio ograniczone, a nie takie "prawdy objawione"

btw. sam fakt istnienia tuby nie sprawia, że masz "brak pierwszych odbić powyżej 1100 Hz". Masz je na pewno słabsze niż typowe kolumny, bo jednak tuba jest mocno kierunkowa, ale nie jest to spadek -20 dB żeby móc tak bezwzględnie o tym mówić, zwłaszcza przy tych częstotliwościach

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

sam fakt istnienia tuby nie sprawia, że masz "brak pierwszych odbić powyżej 1100 Hz". Masz je na pewno słabsze niż typowe kolumny, bo jednak tuba jest mocno kierunkowa, ale nie jest to spadek -20 dB żeby móc tak bezwzględnie o tym mówić, zwłaszcza przy tych częstotliwościach

Napisałem: bocznych.

13 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

no właśnie nie do końca, zmierzam do tego, że moim zdaniem podawanie przez producenta takich sztywnych zaleceń dotyczących ustawiania kolumn bez żadnej informacji jakich warunków to dotyczy, to wręcz dowód ignorancji na takie zagadnienia jak choćby akustyka pomieszczenia... bo nie da się przewidzieć standardowego pokoju. 

Byłeś w Anglii?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boczne o których mówisz zaliczają się do pierwszych. 

Nie można trzymać się sztywno zaleceń producentów. Każde nasze  pomieszczenie jest inne, tak jak i sprzęt towarzyszący. Jak miało się choć trochę doświadczenia z mikrofonem i ustawianiem kolumn, nie można tego nie rozumieć. 

 

 

28 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

podawanie przez producenta takich sztywnych zaleceń dotyczących ustawiania kolumn bez żadnej informacji jakich warunków to dotyczy, to wręcz dowód ignorancji na takie zagadnienia jak choćby akustyka pomieszczenia...

Lub dowód na wciskanie kitu klientom. Czasem te zalecenia są wręcz śmiechu warte. 

Edytowano przez J4Z
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...