Skocz do zawartości

Rega Planar 3, Denon DL-160, Recabling, VTA


Recommended Posts

Cześć,

nabyłem ostatnio w końcu jakiś ludzki gramofon - mianowicie Rega Planar 3. Interes zrobiłem całkiem niezły chyba, sprzedający nie mógł określić jaka wkłada jest zainstalowana. Po rozpakowaniu z ciekawości odkręciłem śrubki - okazało się, że na ramieniu RB300 jest zainstalowany Denon DL-160, a więc HOMC :) Chciałbym stopniowo wprowadzać modyfikacje (wymiana okablowania z wyprowadzeniem masy ramienia, wymiana subplattera na TangoSpinner, wymiana silnika na 24V i zewnętrzny zasilacz), na tyle, na ile budżet będzie pozwalał. Chciałbym zacząć od wymiany okablowania i dodania regulacji VTA (wydaje mi się, że już teraz ramię jest trochę "pod górkę"). Moje pytania:

1. Okablowanie gramofonu - znalazłem już jakieś tutoriale na necie, z lutownicą sobie radzę, ale mam pewne obawy czy kabelki ramienia gramofonu to nie za duże wyzwanie... Ciężko to lutować?

2. Okablowanie gramofonu - skąd wziąć okablowanie i wtyczki do wkładki? Póki co myślę o kabelkach Cardas 33AWG i wtykach tejże firmy. 

3. Okablowanie gramofonu - kabel masowy -  z tego co czytałem w trakcie recablingu ramienia RB300, często zrywa się starą masę ramienia i trzeba poprowadzić ją od nowa. Jaki przewód będzie odpowiedni do poprowadzenia masy?

4. Okablowanie gramofonu - okablowanie gramofonu chciałbym zlutować z kablem Melodiki Purple Rain, wtyki rca też od Melodiki (masa ramienia oczywiście osobnym kablem). Wystarczy czy lepiej jakiś inny kabelek tu wstawić?

5. Regulacja VTA - ramię mocowane na jedną śrubę pod plintą. Myślałem nad zamontowaniem regulatora Isokinetik Isovert. W opisie na stronach sprzedawców jest wzmianka, "możliwe, że będzie konieczne powiększenie otworu montażowego" - czy ta operacja musi być bardzo precyzyjna (czyt.: czy jest to trudne do samodzielnego wykonania)?  

Teraz kilka hipotetycznych pytań. Mój tor audio wygląda tak: Rega Planar 3 z Denon DL-160 + Lehmannaudio BlacCube Statement + NAD C326BEE + STX Electrino 250.

1. Jako że Denon DL-160 jest wkładką HOMC to moj pre ma być ustawiony jak dla wkładki MM?

2. Jakiego brzmienia spodziewać się po wkładce Denona? Do tej pory grał u mnie DJ'ski Stanton T.80 z wkładką Shure M44-7, no ale to chyba jednak trochę inna półka ;)

 

Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi i wskazówki.

 

Pozdrawiam,

Kamil

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Pboczek napisał:

To wkładka MC Hight Output i tak powinieneś ustawić pre.

https://www.vinylengine.com/library/denon/dl-160.shtml

Przed założeniem tematu trochę poczytałem i na vinylengine także. Pierwsze zdanie opisu:

"The Denon DL-160 is a high quality moving coil cartridge designed for use with standard moving magnet inputs on your amplifier." 

jest źródłem pytania o ustawienie pre ;)

Pozdrawiam, 

Kamil

Edytowano przez Kamil C
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pre ma mieć ustawienie wzmocnienie tak jak dla wkładek MM, bo jest wysokopoziomowa wkładka MC. Nie potrzebuje ona aż takiego wzmocnienia jak standardowa MC.

 

Dnia 18.02.2019 o 19:40, Kamil C napisał:

Okablowanie gramofonu - znalazłem już jakieś tutoriale na necie, z lutownicą sobie radzę, ale mam pewne obawy czy kabelki ramienia gramofonu to nie za duże wyzwanie... Ciężko to lutować?

Hmmm, poćwiczyć sobie na jakichś "luźnych" kablach. Ich lutowanie nie jest ani łatwe, ani też arcy trudne. Jak wszystko wymaga to pewnej wprawy.

Pewne trudności możesz też mieć z przyciągnięciem kabli przez ramię. Rób to ostrożnie i delikatnie, tak żeby nie zerwać kabli. Najlepiej jest przymocować nowe kable do starych i przeciągnąć je razem.  Pomyśl też czy nie chcesz zastosować Cardasa zamiast Melodiki. Miałbyś wtedy kabel w jednym odcinku, bez zbędnych połączeń. Potrzebny by był tylko jakiś ekran i zewnetrzny oplot do zewnętrznej części kabla (tej, która wychodzi z ramienia i idzie do preampu). 

Jak już się bawić, to się bawić na całego :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli o chodzi o ustawienie pre to przejrzałem instrukcję BlackCube'a - mam tam ustawienie dla wkładki HOMC z obciążeniem 47KOhm, więc jak już zamontuje regulator VTA to sprawdzę, na których ustawieniach gra lepiej i zdam raport;) No ale to dopiero w marcu, bo na dniach urlop...

@Audio Autonomy - no takie rozwiązanie brzmi fajnie i chyba się pokuszę. Wysłałem PM z dodatkowymi pytaniami:P

Jeszcze jedna sprawa - jaka powinna być grubość linki do wyprowadzenia masy ramienia? Bo szukam i wybór jest duży: 1x0,14mm^2, 1x0,25mm^2, 1x0,75mm^2... I grubsze, ale to już chyba zbyt duża waga dla rb300, no i zbyt mała elastyczność?

Pozdrawiam,
Kamil

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kamil C

Z własnego doświadczenia :

- Zarezerwuj sobie dużo wolnego czasu żebyś nie spieszył się.

- Jeżeli kabelki dostaniesz luzem- nie skrecone dookoła siebie ("warkocz") to warto to zrobic we własnym zakresie a jako "trzymaków" użyć cienkiej termoskórczki (ale w tej kwestii @Audio Autonomy będzie wyrocznią ;)

- Delikatnie - jeżeli coś " nie idzie" to raczej postaraj sie zobaczyć dlaczego niż ciągnać jak kota za ogon ;)

Lutowanie tych cholernych kabelków nie jest proste - dobrze by mieć lutownice z cienkim grotem i stabilizowaną temperaturą

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlaśnie. Lutowanie tych kabelków już przerabiałem. Skończylo sie wysylką ramienia do Audio Autonomy. Najlepiej, jeśli zajmą się tym fachowcy. Wtedy masz pewnośc, że jest tak jak powinno być. Przewody są tak cienkie jak pół wlosa i prawidlowe zlutowanie ich sprawia pewne problemy. Jeśli jednak zdecydujesz sie na samodzielne lutowanie to po calej operacji zwróć uwagę na bardzo delikatny montaż ramienia w plincie po calej operacji. U mnie już dwa razy przestawał grać jeden z kanalów. To kolanko (w moim modelu ramienia) to jakiś niewypał. Tam najczęściej dochodzi do przerwania tych ,,włosów,, Nie wiem jak jest w Twoim ramieniu. Myślę poważnie o przeróbce polegającej na zamontowaniu gniazda, aby nawet nie dotykać kabla sygnalowego.

PS. Jak mówi mój nick, też mam Regę Planar 3.

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Rega jestem przed demontażem ramienia, za całą operację wezmę się po powrocie z urlopu. W każdym razie planuję ciągnąć kabelki od wtyków wkładki po wtyki RCA (jak podpowiedział Auto Autonomy), w związku z tym myślę, że wszystko po drodze wyleci - żadnych zbędnych połączeń. Co do montażu ramienia w plincie, to tu też mam pewne obawy - chcę od razu zamontować Isokinetik Isovert (regulacja VTA), a tu prawdopodobnie będę musiał powiększyć otwór w plincie.

Póki co muszę pozamawiać niezbędne elementy i po 02.03 biorę się za operację ramienia :)

Pozdrawiam,
Kamil

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja poddalem się po trzech godzinach prób. Myślalem, że to takie proste jak lutowanie zwyczjnych polączeń. No, niestety okazalo się to trochę trudniejsze niż wyglądalo na pierwszy rzut oka. Ale Audio Autonomy poradzil sobie z tym doskonale. Możliwe, że jestem już za stary (59) i takie drobne rzeczy mnie już przerastają. W każdym razie w tej chwili jestem na etapie projektowania jednak dodatkowego gniazda z wtykami. Pomimo, że tak jak wspominaleś - jak najmniej zbędnych polączeń, to jednak gniazdo przylączeniowe na kabel sygnalowy będzie w tym wypadku dużo wygodniejszym rozwiazaniem, ponieważ każde mocniejsze pociagnięcie za kabel sygnalowy powoduje rozłączenie w miejscu połączenia kabelkow z ramienia z kablem sygnałowym. A u mnie to własnie w tym nieszczęsnym kolanku pod plintą. Dokręcenie tej śruby mocującej ramię od spodu powoduje (tak myślę) ukręcenie się tych kabelkow grubości polowy wlosa.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Cześć, 

tak sobie pomyślałem, że zdam raport z całej operacji (która nadal trwa, ale o tym dalej). 

Zacznę może od kilku uwag, gdyby ktoś planował wymianę okablowania w ramieniu RB300, a w szczególności w gramofonie Rega Planar 3:

1. Lutownica z małym grotem i stabilizacją temperatury jest mocno wskazana. Tak jak pisali poprzednicy kabelki są bardzo cieniutkie. Moim zdaniem jak ktoś lutował jakąś elektronikę pokroju PlayStation to da radę. 

2. Zdjęcie izolacji z kabli Cardasa (i pewnie innych 33 AWG) - można użyć nóżyka technicznego, nóż do izolacji jest zbyt duży. Pewnie roztopiona cyna izolację też rozpuści. 

3. Sama wymiana może być problematyczna - w podstawie ramienia są 2 młe gumowe pierścienie z małym otworem. Mi 4 kabelków na raz nie udało się przeciągnąć, ale pojedynczo może się udać. W moim przypadku musiałem te pierścienie wydłubać - tu też trzeba być ostrożnym, bo bardzo łatwo zerwać uziemienie ramienia (jak ja).

Ok.  Z w/w. rad można zauważyć, że nie obyło się bez przygód - ale w końcu udało mi się przeciągnąć kable wkładki przez ramię i plastikową zaślepkę (zamontowana od strony headshella). Niestety zerwałem kabelek uziemienia ramienia. Nie miałem tak cieńkiego przewodu, więc wykorzystałem grubszy. I wiecie co? Te Cardasowe kabelki są bardzo delikatne - przy przeciąganiu przewodu uziemienia gdzieś coś zahaczyłem i przerwałem jeden z przewodów (biały). Masakra. Metrowy odcinek kompletu 4 kabli cardasa trochę kosztuje. Plan był by nie było lutów pośrednich. No i miałem dylemat. Na szczęście znalazłem sklep, który sprzedaje te kable na sztuki. Haczyk? Znajduje się w Kanadzie. No ale mi się nie spieszy, więc zamawiam. Ponieważ kable, które kupiłem są skręcone parami to wziąłem też niebieski. No i jakiś krótki odcinek czarnego, żeby wprowadzić masę. Cena z przesyłką akceptowana. Po dwóch tygodniach - czyli dziś - przyszła paczka. Kable mam już przeprowadzone, biorę się za lutowanie wtyków wkładki (Cardas PCC EG). No i jest. No ale postanowiłem sprawdzić multimetrem czy wszystko działa. Czerwony - ok, zielony - ok, niebieski - ok, biały - nie ok. Masakra dwa. Miałem jeden komplet wtyków, rozlutować się tego nie da tak by zastosować ponownie bez kombinowania, ale to problem na później ... Odcinam końcówkę i sprawdzam przewód. I wiecie co - brak sygnału. Masakra trzy. Obecnie czekam na odpowiedź ze sklepu, byłoby miło gdyby wysłali mi nowy kabelek i wtyk wkładki. 

Trochę jestem poirytowany - od 3 tygodni gramofon leży rozebrany. Obok leży rurka teflonową, ekran, oplot i wtyki RCA. No mam nadzieję, że efekt będzie wart tych wszystkich wrażeń :D

Kolejny raport zdam jak już wszystko będzie zrobione. 

Pozdrawiam! 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Obiecałem update, więc już mówię jak jest - w oczekiwaniu na paczkę z Kanady zlutowalem zerwany kabelek i tymczasowo nałożyłem termokurcz. Kabelki spakowałem teflon, to w ekran, a całość w oplot poliestrowy. Założyłem wtyki rca Neutrik NF2C. Całość złożyłem, poniżej zdjęcia. 

Co mogę powiedzieć:

1. Lut na widełkach paskudny, ale bez zrobienia punktu lutowania z cyny za diabła nie chciało chwycić. 

2. Oplot poliestrowy mam chyba za duży. 

A co jeśli chodzi o odsłuchy? Póki co trzy utwory testowe przesluchalem i powiem tak - jest dobrze. Mam więcej basu, a tego mi brakowało no i chyba trochę więcej powietrza i przestrzeni jest w graniu. Dalsze odsłuchy muszą poczekać - jak wiadomo w planarze 3 nie VTA. Kupiłem modyfikację Isokinetik, która temu zaradzi... Tylko wymaga rozwiercenia otworu mocowania w plincie. Na razie nie chce takiej drastyczne operacji przeprowadzać i czekam na podkładki 2mm od ringmat. 

Oczywiście zauważyłem pewien mankament - brumienie. Wydaje mi się, że jest problem z masą ramienia (ramię jest aluminiowe i nie jestem pewien lutowania. No i trochę brak pomysłu co z tym zrobić... @Audio Autonomy, jakis rady? 

 

IMG_20190501_182302.jpg

IMG_20190501_182251.jpg

IMG_20190501_182310.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Update:

Hmmmm, chyba jednak wszystko wyszło pięknie, bo po ponownym przepieciu kabli do pre brumienie zniknęło😁 nie wiem czy będę wymieniał zlutowany przewód, bo osobiście różnicy między kanałami nie słyszę. 

Zamówiłem też Protractor AVID Hifi dedykowany dla Regi. Do tej pory korzystałem z wydrukowane go protraktora (z krzywą). Myślicie, że coś się zmieni po regulacji AVIDem? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kamil C, gratuluję udanego zabiegu! Wygląda na to, że wyszło to bardzo dobrze.

Jeżeli chodzi o protraktor o którym wspominasz, to na pewno będzie on dokładniejszy od wydruku. Łatwiej tu będzie ustawić wkładkę. Nie wiem jakie punkty zerowe miałeś w dotychczasowym, wydrukowanym  szablonie, a jakie ma AVID Hifi - to też ma wpływ na brzmienie. 

Do tego zdecydowanym plusem nowego szablonu będzie jego dopasowanie do długości ramienia w Twoim gramofonie.

Zresztą - sam posłuchasz, to będziesz mógł ocenić jaka jest różnica Twoim zdaniem :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny mały update - przyszła kolejna paczka z analogseduction. Założyłem podkładkę pod podstawę ramienia, nie mam bloczka z miarką mm, ale na oko widać że jest lepiej. 

W paczce był też Protractor AVID Hifi dla Regi. I coś mogę powiedzieć - kalibracja lustrzanym protraktorem + szkło powiększające + latarka to fajna zabawa. Ustawienie wkładki trochę się zmieniło względu tego co ustawiłem z papierowym szablonem. Sprawdzenie i korekta wagi i antiskatingu. I odsłuchy. 

Pierwsze wrażenia:przede wszystkim słychać różnice 😜 i to na plus, bas w końcu ładnie wybrzmiewa (choć nie wotum czy to nie bardziej zasługa korekty VTA niż kalibracji). No i przy cichym słuchaniu stereofonia się poprawiła. Porównując wersję winylowe utworów i te że spotify (yamaha wxad-10) to winyl brzmi bardziej energicznie i żywiołowo😁 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...