Skocz do zawartości

Wzmacniacz lampowy PP w wersji DIY ȃ la Audio Note L1


Recommended Posts

1 minutę temu, MobyDick napisał:

Obawiam się że BNM-y nie za bardzo nadadzą się do Audiolaba.

To się już wkrótce wyjaśni ;) Ciekawość mnie zżera. W sumie fajnie by było mieć i jedne i drugie kolumny tylko miejsca w mieszkaniu coraz mniej, została sypialnia w sumie do zagospodarowania.

2 minuty temu, audiowit napisał:

Trochę mnie zaniepokoilo info o 14m2. Mialem wrazenie, ze kiedys mowiłeś o 20 czy 18...

Pokój dzienny (salon) ma ok. 20 m2. W nim też będą próby. Ostatecznie gdzie co postawię będę wiedział jak już będzie wszystko w domu.

4 minuty temu, Karol64208 napisał:

Mariusz, masz może coś z muzyki organowej, np.Bacha.

Płyt mam niewiele i korzystam głównie ze streamingu Tidala poprzez Roona. Tam wszystko chyba jest ;) 

5 minut temu, Kraft napisał:

Przy takim metrażu opisy brzmienia Twoich kolumn będą dla mniej trochę mniej przydatne, ale i tak będę na nie z niecierpliwością czekał. I koniecznie jakiś teścik z tranzystorem.

Zrobi się :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam na winylach np. TOCCATA and FUGUE, lub jakiś koncert Bacha , na tej podstawie wstępnie określisz różnice kolumn.Jeżeli dobry strem. to tez zauważysz róznice, albo jakiś inny organowy utwór. 

 

Fafniak, dobra kolekcja, jak się słucha?

 

Edytowano przez Karol64208
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametrycznie wyglądają ciekawie , 22cm nisko-średniotonowiec powinien robić robotę :D

Szczerze mówiąc w odległej przyszłości także planuje rozejrzeć się za jakimiś monitorami pod lampę i BMN czy YB biorę pod uwagę , ewentualnie dogadać się z konstruktorami z ustawieniem zwrotnicy czy ogólnie pod lampę.

bmn s2.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kubakk napisał:

Parametrycznie wyglądają ciekawie , 22cm nisko-średniotonowiec powinien robić robotę :D

Parametry nie grają 😉 Wooferek faktycznie spory. Będzie ciekawie. Myślałem wcześniej o Wharfedale Linton, który też ma spory niskotonowy głośnik. Niektórzy zestawiają Audiolaba z tego typu paczkami. Przetrę szlak z BMN to jakieś wnioski będą.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, MariuszZ napisał:

Parametry nie grają 😉 Wooferek faktycznie spory. Będzie ciekawie. Myślałem wcześniej o Wharfedale Linton, który też ma spory niskotonowy głośnik. Niektórzy zestawiają Audiolaba z tego typu paczkami. Przetrę szlak z BMN to jakieś wnioski będą.

Te Wharfedale mają minimum 3,5ohma więc kiepsko , zapytaj w BMN ile realnie mają ichniejsze monitory , albo o jakiś wykres przebiegu by podali. Wg mnie min 6om jest spoko. Czekam na recenzję jak u Ciebie zagrają z lampą , szczególnie na basie. Szkoda ,że nie ma tam 93-94dB , i ciekawe czy jest opcja zrobienia takich monitorów , chociaż może wymagane byłoby dorzucenie typowego średniotonowca i zrobienia 3 drożności.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, DiBatonio napisał:

Z wysokoskutecznymi kolumnami chyba O.K., ale z tego co były właściciel mi mówił to była wychodzi na normalnych kolumnach.

Ale nie u każdego tak musi być przecie, prawda?

😊

Oj .. dla wielu może to być "buła" - choć uważam ze to dość pejoratywne określenie

Mi nie pasuje granie roksana czy atoll-a bo odtwarzają wszystko "tak samo" (w uproszczeniu- zbyt wiele dodają od siebie), ale rozumiem że może to się podobać - mnie męczy

mam normalne kolumny RLS oberon II i przez jakiś czas ten dźwiek będzie mnie zadowalał - potem coś zmienie. I prawdopodbnie będzie to kolejny skok w bok :D

 

I dla takich płyt chciałem mieć lampę:

 

 

 

 

 

 

i wiele innych :D:)

 

A słuchanie klasyki na poziomi który niestety zdarzyłem poznać, wymaga wydania ok 70 tys złotych

A metallice lubię tak bardzo ze na lampie też strawię ;)

@MariuszZ - bardzo przepraszam za zaśmiecanie wątku  🤪

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontynuując moje poszukiwania dobrego dla mnie brzmienia sięgnąłem po dwudrożne kolumny podstawkowe BMN S2 II wyposażone w 22cm Seas (CA22RNX) i 28mm jedwabny Scan-Speak (D2905). Posiadając świetne monitory KEF R300 można zadać mi pytanie po co dalsze poszukiwania lepszego brzmienia? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i prosta. Po trosze wynika z chęci zaspokojenia mojej ciekawości, po części z niezbyt dopasowanych do kolumn KEF pozostałych elementów toru audio. Jako wzmacniacz wykorzystuję Audiolaba 6000A, który wbrew powszechnym opiniom nie jest zbyt jasny. Pan Wojtek Pacuła w krótkiej Recenzji pomijając, że wysoko go ocenił wyróżniając nagrodą RED Fingerprint (cokolwiek to znaczy ;)), napisał o nim jako o wzmacniaczu z mocnym i naprawdę niskim basem oraz z górą ocieploną i raczej wycofaną. W połączeniu z KEF R300 te cechy się uwydatniają tworząc układ brzmiący ciepło z uwypuklonym basem i cofniętym pasmem górnych częstotliwości. Nie znaczy to, że zaoferowany dźwięk jest złej jakości. Wręcz przeciwnie, to bardzo fajnie brzmiący duet o dobrej rozdzielczości, zróżnicowanym dźwięku ale nieco zaokrąglonym i dość gęstym z jedwabistym nalotem. Nie każdy akceptuje takie granie i nie do każdego gatunku muzyki taki zestaw się nadaje.

Podobnie jest z moim drugim wzmacniaczem, lampowym DIY pracującym w układzie PP na lampkach EL84. Z charakterystyki pasma przenoszenia wynika, że wzmacniacz podbija bas o około 1 dB w zakresie od 30 do 200 Hz i dodatkowo charakterystyka częstotliwościowa zaczyna opadać od ok. 1 kHz co sprawia, że w połączeniu z KEF otrzymałem dźwięk ze wzmocnionym basem i wycofaną górą. Dodatkowym problemem jest impedancja kolumn z minimum poniżej 3,5 Ohma co w połączeniu z faktem, że mam odczep na transformatorze głośnikowym tylko na 8R powoduje dodatkowe utrudnienie z prawidłowym wysterowaniem tychże kolumn. W efekcie zburzony jest balans tonalny i bas wychodzi niejako do przodu przed średnie i wysokie tony. Uzyskanie w miarę dobrego brzmienia wiąże się z podkręcaniem głośności co przy moim cichym słuchaniu stanowi dość poważny problem.

Jak grają nowe kolumny z moimi klocuszkami? BMNy w połączeniu z push-pullem dają bardzo przyjemny w odbiorze dźwięk. Bas jest wyraźnie zaznaczony ale w przeciwieństwie do tego z KEF R300 potrafi zejść niżej, jest bardziej zróżnicowany, „wielobarwny” z wyraźnie zaznaczonym konturem. Daje to wrażenie lepszej dynamiki i kontroli. Wokale brzmią nadzwyczaj wyraźnie, są pełne szczegółów i detali, podobnie jak w erkach ale trochę lepiej. Barwa głosu wydaje się być nieco ocieplona, podobnie jak w KEF określiłbym ją jako aksamitną, bez żadnych szorstkości i sybiliantów. Górne częstotliwości są w porównaniu do "erek" lepiej słyszalne, nie są wycofane i czuć znakomity balans tonalny całego pasma. Wszystkie zakresy częstotliwości są wyraźnie zaznaczone ale żadne z nich nie wychyla się przed szereg i nie powoduje zaciemniania obrazu jaki rysuje muzyka. W „górze” czuć więcej powietrza, dźwięki są lepiej odseparowane, a to z kolei przekłada się na to, ze kolumny budują scenę z wyraźniej zaznaczonymi źródłami. W porównaniu do KEF scena jest głębsza i rzekłbym bardziej panoramiczna ale może to być wrażenie spowodowane wyraźniej zaznaczoną separacją i umiejscowieniem poszczególnych instrumentów. Podsumowując ten mój „taniec o architekturze”, to o tym lampowo – BMNowym duecie mogę z czystym sumieniem napisać, że to udana i zgrana para. Słuchanie muzyki w tym połączeniu sprawia, że odkrywam od nowa radość z tego płynącą. Jest progres w porównaniu do tego co zaoferowały "erki" w tym połączeniu z lampą.

Kilka słów na temat pary Audiolab 6000A z BMN oraz odpowiedź na nurtujące nas pytania jak wypada wg mnie porównanie tego grania z tym "kefowskim" graniem, w tym samym układzie odniesienia (źródło Tidal przez Sabaj D5, pomieszczenie 14m2, ta sama baza kolumn, kanapa, przewody itd.)

Z Audiolabem BMNy wypadły wg mojej opinii lepiej niż KEF ale nie we wszystkich obszarach. Podobnie jak w przypadku wzmacniacza lampowego BMN z Audiolabem ma bardziej zróżnicowany dół pasma i ma lepszy kontur. KEF oddaje więcej masy basowej ale jest on jednorodny. KEF ma potężny bas jak na kolumny podstawkowe, jest go tyle, że w utworach z dobrze zaznaczoną linią basową niskie tony przytłaczają słuchacza. W KEF bas  jest gorzej kontrolowany. W utworze Billy Eilish „Bad Guy” w końcówce utworu te kolumny nie wyrabiają i pojawiają się zniekształcenia (bas „furkocze”). Nie ma tego zjawiska z kolumnami BMN. W utworze Sama Sparro „Black & gold” basowy początek w wykonaniu KEF jest mniej barwny. Jest nisko ale bez życia, rzekłbym matowo, szaro. BMNy dodają kolorytu i różnicują te dźwięki, dając poczucie świeżości, a schodzą równie nisko z częstotliwościami. Oceniając bez zastanawiania się można odnieść wrażenie, że basu w BMN jest mniej ale to złudzenie budowane jego różnorodnością, konturem i lepszą kontrolą.

Wokale żeńskie i męskie brzmią podobnie w obu przypadkach. Jest świetnie. Aksamitnie, szczegółowo, żadnych syczących szorstkości i zniekształceń. Słuchałem wybranych pode mnie utworów więc w innych gatunkach muzycznych może być różnie. Moja muzyka do oceny wokali to Una Sand „Seventeen – Acoustic”, Ane Brun – „Big in Japan”, Sophie Zelmani – „Why”, Mike Scott – „She is so Beautiful”, Krzysztof Kiljański – “ Precious Memories”’ Annete Askvik – “Liberty”, Dominique Fils-Aime – “Birds”, Aga Zaryan – “Don`t Let Me Be Misunderstood” i inne w tym klimacie.

“Góra” w BMN jest moim zdaniem lepsza. Jest w górnych rejestrach więcej szczegółów i detali i to za sprawą wcześniej wspominanego balansu tonalnego, który ratuje wysokie tony przed przykryciem mocniejszym dołem. Charakter wybrzmień i barwa dźwięków są podobne ale BMNy serwują te dźwięki na tacy wprost do słuchacza, a KEFy robią to jakby kelner serwujący nam dźwięki miał je na tacy za plecami. Słychać je ale jakby z większej odległości. Przez to brzmią mniej precyzyjnie, a w detale, różne przeszkadzajki i "smaczki" trzeba się mocniej wsłuchiwać. Niemniej jednak ten zakres w obu przypadkach bardzo mi przypadł do gustu. Jest jedwabiście i nie ma cyfrowego jazgotu. Przestrzeń, scena, separacja instrumentów jest na podobnym poziomie z lekkim wskazaniem na BMN.

Najciekawszą historią w tym starciu kolumn jest to, że odkryłem na nowo mój wzmacniacz DIY. Mój klon AN na EL84 z kolumnami BMN ograł Audiolaba. Lampowiec brzmi dla mnie po prostu lepiej. Barwniej. Bardziej soczyście ale i szczegółowo. Jest lepszy drive i ogólnie bardziej mi pasuje takie granie. Nie oglądam się z tęsknotą za Audiolabem już po podłączeniu kolumn BMN do lampiaka. Nastąpił całkowity zwrot akcji. Audiolaba z KEF R300 polubiłem ale nawet z BMN nie jest to zestaw, który wywarł na mnie takie wrażenie jakie zrobił lampowy Push-Pull z BMNami. Chyba się zakochałem ;) 

Na zdjęciach BMN S2 II z KEF R300 i klonem STX M-140 dla porównania gabarytów. Pozdrawiam.

c (Medium).JPG

e (Medium).JPG

f (Medium).JPG

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BMN jest wyceniony sporo niżej względem KEF-a , w sumie nic dziwnego , PL manufaktura - tak to wygląda w wycenianiu.

Fajnie te monitory wyglądają , co to za "język" wystaje z portu BR ? :D 

Trzeba będzie się zainteresować bardziej PL produkcjami , jak możesz Mariusz zmierz minimalną oporność na wtykach tychże monitorów , bez podpinania kabli powinno pokazać :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Kubakk napisał:

BMN jest wyceniony sporo niżej względem KEF-a , w sumie nic dziwnego , PL manufaktura - tak to wygląda w wycenianiu.

Rozmawiałem z Kolegą od którego kupiłem te kolumny, jak już je miałem w domu i przyznał się, że kupuje wyższy model tychże BMN. Wcześniej miał paczki za 12 tysi. z jakiejś kanadyjskiej manufaktury i te droższe poległy z kretesem wg jego opinii. Gra na lampie SE na jakichś audiofilskich 845 (nie zapamiętałem nazwy wzmacniacza) ale mimo, że nie miał już interesu to bardzo chwalił te kolumny rodzimej produkcji. Ja będę polecał bo to dobre granie jest :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nawet slowa nie powiem ;).....

 

 

Ale nie bylbym sobą. Te najnowsze Chinskie technologie, setki częsci. Praca inzynierów i designerów. I proszę, jedne z najtanszych polskich monitorów. A teraz wyobraźcie sobie 3 klasy lepsze przetworniki, zwrotnice pierwszego rzedu na super komponentach. I bez tych wszystkich zapewnień producenta o pracach badawczych. Milionach dolarow i pomiarach....

I kto ma rację? Ja o tym wiem tylko na tym forum strasznie ciezko kogos do czegos przekonać....

Mariusz, gratulacje. Cieszę sie, ze posluchaleś.

Na 845 to pewnie Linemagnetic. Pelno tego ostatnio...

Edytowano przez audiowit
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...