Skocz do zawartości

Wzmacniacz lampowy PP w wersji DIY ȃ la Audio Note L1


Recommended Posts

45 minut temu, MobyDick napisał:

to nie trzeba było ich tam lutować.

No teraz to wiem ale chciałem lepiej niż przewidział producent tych gniazd. Jedna śrubka wydawała mi się słabym zabezpieczeniem dobrego kontaktu. Gniazda może i dobre są ale nie do lutowania, a jak tak lubię tą czynność, że jestem na te gniazda obrażony 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Witam. Na forum diyaudio pojawiły się kolejne posty dotyczące modyfikacji opisywanego zmodyfikowanego wzmacniacza ANK. Ponieważ, żeby zobaczyć grafiki trzeba być tam zalogowanym, a nie wszyscy są to wklejam zdjęcie projektu własnej PCB jednego z użytkowników Jim - nickname "oemcar" (Thank you very much 👍). 

PCB nie uwzględnia zasilacza oraz dorzuca opcję montażu cewki i kondensatora na wejściu wzmacniacza. Może komuś się przyda ;) 

 

PCB refF.jpg

ANK EL84 rev f.png

Edytowano przez MariuszZ
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, yacool napisał:

Mariusz, to jedyne zmiany w stosunku do płytki z Chin? Tzn ta cewka i zasilacz?
Co daje cewka na wejsciu?

Nie analizowałem tak szczegółowo. Z opisu wynika, że montaż części elementów w pionie jest. Inny układ ścieżek ale widać, że przemyślany i nie powinno być problemów z przydźwiękiem. Jak znajdę chwilę obadam zgodność ze schematem. Jest to jakaś alternatywa do projektu PCB Voltampera ;) 

Autor napisał: "Added a parallel LC to the signal input to enhance the lo's and hi's- mod done to the orig Chifi design that my ears liked" cokolwiek to znaczy.

Edytowano przez MariuszZ
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś, kiedy rozmawiałem ze sprzedawcą w sklepie lampy elektronowe, człowiek ów stwierdził, że swoich klientów mógłby podzielić na dwie grupy: tych, którzy słuchają i tych, którzy mierzą. Zdecydowanie "przypisuję się" do grupy pierwszej. Jeśli chodzi o wersje 1 i 2 ANK to subiektywnie przyznaję: nie słyszę różnic. Zachęciło mnie w rozwiązaniu nr2 obniżone anodowe, które mogło skutkować trwałością lamp-stąd wykonałem tę wersję. Kontrowersyjnego tematu:prostować żarzenie czy nie, rozdzielać na człon wstępny i końcowy (nie wspomnę o stabilizacji) wolałbym nie poruszać. Wersja 1 i2 gra wg mnie b. ładnie (nie czekajcie na mickiewiczowskie opisy bo ich tu nie będzie). Pomiarów nie robiłem bo mi się zwyczajnie nie chciało ponieważ brzmieniowo było OK nie widziałem potrzeby dalszego wałkowania tematu. Wersji nr3 pcb nie będzie. Obecnie czekam na trafa od Piotra do projektu 20W Mullarda i równolegle może pociągnę F5 (pcb  mam gotowe, pozostaje kwestia chłodzenia tranzystorów ("zaleta" czystej klasy A) i obudowyEL34.thumb.jpg.b8efc333323e5d173a45565c6c36452a.jpg

20W.jpg

elementymullard.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@voltamper Dzięki za włożony wysiłek i publikację PCB. Na pewno się przyda pasjonatom lampowego brzmienia 👍

Jak poskładasz Passa napisz w kilku słowach jak się ma jego klasa A do AB AudioNota lub Mullarda. Będziesz jednym z niewielu na forum, którzy mają możliwość porównania brzmienia. Mogłaby być to wskazówka dla niezdecydowanych w jakim kierunku podążać.

Ten Mullard topologicznie bardzo podobny do ANK pomijając zasilanie i inwerter. Niby niewiele różnic, a może się okazać że wszystko ich różni ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Parę dni temu padła mi trioda mocy w SET i powróciłem do słuchania ANK L1. Szybko podłączyłem zasilanie i coś mi w dźwięku przeszkadzało. Zacząłem drążyć temat i okazało się, że dziwne "bzyczenie" wydobywa się z tweeterów. Po krótkiej analizie postanowiłem sprawdzić czy zakłócenia będzie słychać jak podłączę odwrotnie wtyczkę przewodu zasilającego. Okazało się, że odwrotnie podłączone zasilanie wyleczyło wzmacniacz z zakłóceń. Realnie są one ledwo słyszalne, ale na tyle degradujące dźwięk, że moje ucho to wyłapało. 

Próbki audio nagrane telefonem w odlełości ok. 1cm od tweetera w załączniku. Oczywiście muzyka wyłączona. Powinna być cisza poza wszechobecnym za dnia szumem miejskim zza okna.

Dodatkowo obadałem te zakłócenia ogólnie dostępną aplikacją Spectroid na Androida. Na zrzutach ekranu widać na dolnym panelu aplikacji zakłócenia w postaci jaśniejszych pasków, które obrazują spektrum częstotliwości w funkcji czasu. Im kolor jaśniejszy tym moc sygnału większa. Na górnym panelu również widoczny hiss przy tweeterach. Myślałem, że mnie to nie spotka, znaczy odwracanie wtyczki żeby posłuchać ;) 

Może ktoś podejmie się wyjaśnienia? 

Pozdrawiam :) 

 

wzmaki (Medium) (Custom).jpg

br (Medium).jpg

tweeter2 (Medium).jpg

wtyczka odwrotnie zakłócenia słychać.mp3 wtyczka normalnie btrak zakłóceń.mp3

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Drodzy Koledzy!, donoszę iż złożyłem wreszcie rzeczony wzmacniacz.Byłem już w takiej rozpaczy, że nigdy go nie dokończę a jednak udało się. Sukces byłby całkowity, gdyby nie bzyczał lekko prawie niedosłyszalnie, ale jednak bzyczy.

Umieściłem go w identycznej obudowie jaką użył MariuszZ.

Na transformatorze pod obciążeniem mam 246V, na anodach 301V, a żarzenie 6,4V.

Może się wproszę do kolegi z oscyloskopem. Na razie tyle mogę o nim, że "na ucho" nic się żle nie dzieje nawet przy pełnej głośności.

Trochę mnie odstręcza jego "tranzystorowe" brzmienie.

Sprzężenie zwrotne jest z pierwszej wersji. Kolega, który też miał z tym klonem do czynienia mówi mi, że zastosowanie trybu ultralinearnego, czy też zgodnie z polszczyzną ultraliniowego raczej nie spowoduje poprawy walorów sonicznych niniejszego urządzenia.

Może powinienem zmienić transformator, czy zmodyfikować zasilacz, żeby mieć więcej napięcia na lampach?

Mariusza mnie zainspirował, ale zaraz przeczytam z uwagą tym razem wszystkie wpisy z pożytkiem mam nadzieję dla mojego wzmacniacza.

Teraz pozostaje mi oczekiwanie na ewentualne uwagi i oklaski.

 

,

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Fonomajster Brawo giphy.gif&ehk=67Up6CVsYuVAC6gxkcP6JzUVPU

Może jakieś zdjęcia i krótki opis napotkanych problemów, uwagi dotyczące składania, ciekawostki przekaż.

Wiem, że zainteresowanie jest. Sam poprzez skrzynkę wiadomości wielokrotnie odpisywałem użytkownikom na różne pytania dotyczące budowy tego wzmacniacza 😉

Na bzyczenie u mnie pomogło odwrócenie wtyczki przewodu zasilającego 😉

Edytowano przez MariuszZ
Lit
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem biegły w  importach / exportach zdjęć czy innych informacji z i, i do komputerka - telefonu, więc wybaczcie.

Z cennych informacji, to taka, o której już wiecie zapewne za sprawą MariuszaZ, a mianowicie zamienione miejscami przewody sprzężenia zwrotnego na transformatorach głośnikowych na schemacie. Zastosowanie się do błędnego schematu skutkuje okrutnym sprzężeniem - wyciem w głośnikach.

Nie mam regulacji głośności we wzmacniaczu, ponieważ kupiłem za grubą płytę czołową do standardowych potencjometrów, co nie zmartwiło mnie.

Porównując do Fishera 100-X, też na 6P14P-EW Push Pull, to ten mój wytwór nie ma tej magii lampowej; może dlatego, że The Fisher 100-X jednak jest ultralinear i na anodach lamp jest 380V.

Koledzy, a może Koleżanki nawet, podpowiedzcie coś, bo ja co dzień nie robię wzmacniaczy lampowych, ani żadnych innych i ani na co dzień, ani co miesiąc, ani co rok.

Wzmacniacz gra wspaniale, nic nie szumi, ani buczy, ale jednak bzyczy, czego niby nie słychać, ale nie czaruje  jak Fischerek (rocznik 1961), nawet męczy wręcz po wielogodzinnym słuchaniu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parę dni temu padła mi trioda mocy w SET i powróciłem do słuchania ANK L1. Szybko podłączyłem zasilanie i coś mi w dźwięku przeszkadzało. Zacząłem drążyć temat i okazało się, że dziwne "bzyczenie" wydobywa się z tweeterów. Po krótkiej analizie postanowiłem sprawdzić czy zakłócenia będzie słychać jak podłączę odwrotnie wtyczkę przewodu zasilającego. Okazało się, że odwrotnie podłączone zasilanie wyleczyło wzmacniacz z zakłóceń. Realnie są one ledwo słyszalne, ale na tyle degradujące dźwięk, że moje ucho to wyłapało. 
Próbki audio nagrane telefonem w odlełości ok. 1cm od tweetera w załączniku. Oczywiście muzyka wyłączona. Powinna być cisza poza wszechobecnym za dnia szumem miejskim zza okna.
Dodatkowo obadałem te zakłócenia ogólnie dostępną aplikacją Spectroid na Androida. Na zrzutach ekranu widać na dolnym panelu aplikacji zakłócenia w postaci jaśniejszych pasków, które obrazują spektrum częstotliwości w funkcji czasu. Im kolor jaśniejszy tym moc sygnału większa. Na górnym panelu również widoczny hiss przy tweeterach. Myślałem, że mnie to nie spotka, znaczy odwracanie wtyczki żeby posłuchać  
Może ktoś podejmie się wyjaśnienia? 
Pozdrawiam  
 
2114336859_wzmaki(Medium)(Custom).jpg.5f4c77b889cc7820461ad714d0347edb.jpg
344412415_br(Medium).thumb.jpg.b682134478787417c4b5f71255c23fcd.jpg
533545958_tweeter2(Medium).thumb.jpg.a18086ec7ec2661bc5b0e9e422578096.jpg
wtyczka odwrotnie zakłócenia słychać.mp3 wtyczka normalnie btrak zakłóceń.mp3

Jak sie rozkoduje to spektrum, mozna odczytac wiadomosc od wzmacniacza, ze to miała byc nauczka za zdradę na rzecz SETa'a
A serio - ciekawe spostrzezenie. Chetnie dowiedzialbym sie jakie mogą byc przyczyny.
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, yacool napisał:

A serio - ciekawe spostrzezenie. Chetnie dowiedzialbym sie jakie mogą byc przyczyny.

Gdzieś na forum ktoś mi tłumaczył ale nie do końca kumam ;) Ja tak to rozumiem. Chodzi o to, że w trafie zasilającym pierwotne uzwojenie jest nawinięte tak, że bliżej rdzenia początkowe zwoje tworzą mniejszą pojemność przez którą "wysokie częstotliwości" czyli zakłócające sygnały elektryczne dostarczane z napięciem zasilającym, z sieci trudniej przenikają na wtórną stronę niż te dalej od rdzenia. 

Zasadniczą sprawą jest sprzężenie EM miedzy uzwojeniami. Zwoje pierwotnego dalej od rdzenia będą bliżej uzwojenia wtórnego ;) 

Zatem początek uzwojenia pierwotnego i jego koniec powinny być odpowiednio przyłączone do przewodu zasilającego. Gdzie jest początek, a gdzie koniec można dojść przyglądając się konstrukcji trafa lub zmierzyć domowym sposobem przy wykorzystaniu multimetru. 

Podłączamy trafo do sieci. Raz podając fazę na zacisk A, drugi raz podając fazę na zacisk B. Mierzymy na zakresie DC co mamy miedzy przewodem fazowym, a zaciskami uzwojenia wtórnego. Zapisujemy wyniki, żeby nie pomylić się w analizach. W jednym położeniu będzie to kilkaset miliwoltów, w drugim sporo mniej, rząd wielkości. Większa wartość pomiaru "mówi" nam, że "faza" jest dalej rdzenia więc jest to koniec uzwojenia pierwotnego ;) 

faza (Medium).jpg

Edytowano przez MariuszZ
sprostowanie
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, MariuszZ napisał:

Z którego głośnika to bzyczenie jest? Niskotonowego czy tweetera Piotrze? 

Bzyczenie dobywa się z głośnika wysoko i średnio tonowego.

Jest ono niewielkie, ale jednak na tyle duże, że może dzisiaj coś pokombinuje.

Skąd macie lampy?

Proszę, zwróćcie uwagę, że coraz trudniej o 6p14p. 

Może warto zrobić jakiś zapas?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Fonomajster napisał:

Bzyczenie dobywa się z głośnika wysoko i średnio tonowego.

Jeżeli przy listwie nie masz gniazd schuko żeby obrócić wtyczkę sieciówki o 180 stopni to może zmień przewody (L z N) przy uzwojeniu pierwotnym trafa. Ja bym je jeszcze poskręcał żeby mniej "siały". Trafa toroidalne są bardziej wrażliwe na sposób połączenia do sieci. Jest duże prawdopodobieństwo, że zamiana odniesie skutek. Oby korzystny ;) 

Ja zaopatruje się w lampy na portalach aukcyjnych zwracając uwagę na komentarze w profilach sprzedających. Dużo pozytywnych to większa szansa na udane zakupy.

Edytowano przez MariuszZ
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Fonomajster napisał:

Pomimo tego, że mam 1. fazę w domu, będę próbował z innego gniazdka zasilać.

Jeżeli chcesz wyeliminować wpływ pętli PE - masa układowa to zastosuj prosty ground lifter na mostku prostowniczym przekręcony "plecami" do obudowy. 

Połącz krótkim przewodem dwie odpowiednie  "nóżki" mostka. Pozostałe nóżki podłącz odpowiednio do przewodu PE i masy układowej. Między nóżki z PE i masą można dolutować 1nF ceramika i rezystor 10-15R (opcja). 

 

Resizer_16044815563820.jpg

Resizer_16044815563821.jpg

Źródło: hifisonix.com

Edytowano przez MariuszZ
Źródło
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Fonomajster napisał:

Idei jeszcze nie pojąłem

Idea jest chyba taka, że diody przewodzą od pewnego napięcia progowego 😉 Z reguły różnica potencjałów między PE i masą będzie mała więc diody będą stanowiły spory opór. Nie będą przewodziły. Jak pojawi się po awarii napięcie to zaczną normalnie przewodzić. Ich amperaż zaś ma dać czas na zadziałanie bezpieczników. Można sam rezystor dać między PE i masę na obudowie ale nie da Ci on gwarancji, że wytrzyma udar i nie spłonie  zanim zadziałają bezpieczniki przy awarii sprzętu. 

Kondensator 1n to na RFI rynienka ściekowa. Nawet małe sygnały, które przez diody się nie przebiją tym kondziołkiem odpłyną 😉, a przynajmniej tak mi się wydaje 🤔

 

Edytowano przez MariuszZ
Lit
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...