Skocz do zawartości

Wzmacniacz lampowy PP w wersji DIY ȃ la Audio Note L1


Recommended Posts

Z tego co pamiętam to A1 ---> RED, A2 ---->BLK. "-0" i "+8" do gniazd głośnika. Od gniazd głośnika do 8R i COM na PCB. To ostatnie jest strzałem 50/50. U mnie nie wzbudzał się wzmak, gdy z "minusa" gniazd podałem sygnał USZ na 8R, a z "plusa" na COM. Odwrotnie dostawałem dodatnie sprzężenie i ryk z głośników ;) Sygnał USZ lepiej ciągnąć z zacisków głośnika niż z trafa. Pozdrawiam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Meter napisał:

Czy A1 i A2 można stosować zamiennie Blk, Red?

Możesz spróbować. Ja ale chyba też @Maniek02 patrząc na jego fotki PCB założyliśmy, że pentoda A1 jest z "lewej" względem A2. Odwrotnie nie próbowałem. Możliwe, że gniazda głośników oraz USZ wtedy odwrotnie trzeba by podłączyć. Czyli u mnie byłoby "normalnie" ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj, Mariusz chciałbym zapytać czy masz jakiś pomysł jak zabezpieczyć kolumny przez ewentualnym uszkodzeniem( np. bezpiecznikiem). W przypadku uszkodzenia lampy. Dopóki nie znajdę przyczyny tego stukania pomyślałem o takim zabezpieczeniu, mam obawy ze kiedyś może to spowodować uszkodzenie lampy a w konsekwencji kolumny. Zaproponowałbyś coś? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam niestety doświadczenia w zabezpieczaniu kolumn bezpiecznikiem.

We wzmacniaczu lampowym głośnik jest odseparowany od napięcia stałego transformatorem głośnikowym. Musiałoby dojść do przebicia na izolacji uzwojenia wtórnego co jest mało prawdopodobne przy normalnej eksploatacji wzmacniacza. 

Jeżeli poskładałeś wg schematu to masa układowa jest na obudowie połączona z uziemieniem PE co już stanowi zabezpieczenie. Jeżeli masz różnicówkę w skrzynce z bezpiecznikami to powinno zadziałać w przypadku awarii. 

Ewentualnie jakiś bezpiecznik w kolumnie ale musiałbyś wyguglać bo ja niestety "zielony" w tej materii jestem. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow ale porządeczek w kabelkach. Bardzo estetycznie ten montaż wykonałeś. Gratki. 

Przewód do USZ może być cieniutki. Nie płyną tam poważne ampery. 

Jak już odpalisz i posłuchasz to skrobnij kilka słów jak to wg Ciebie gra, szczególnie w porównaniu do muzykalnego SE RSa. 

Pozdrawiam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, MariuszZ napisał:

Zastosowałem podobne rozwiązanie. Po 3 podkładki gumowe na śrubę mocującą trafo celem wibroizolacji. 

Ponieważ trafo zasilające ma flux band to połączyłem opaskę z obudową przewodem. 

Głośnikowe "wiszą" w powietrzu. Nie uziemiałem ich. 

Screenshot_20220122_204025_edit_585319172474227.jpg

Nie bardzo rozumiem co to flux band☺️. U mnie trafo zasilające jest podłączone jak onizej, 0 do masy, żółte przewody. Tak będzie ok? 

20220122_183155.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie działać. Ja bym dał środkowy odczep "0" żarzenia (jeżeli dobrze zrozumiałem) bezpośrednio na PCB. 

Masę sygnałową z PCB połączył bym z obudową poprzez rezystor 10R większej mocy lub inny ground lifter żeby potencjalne prądy pętli masy zredukować. 

Flux band to opaska miedziana na trafie. Redukuje pole EM strumienia rozproszonego poprzez indukowanie się w taśmie prądów wirowych. Energia strumienia pola zamieniana jest na prąd i dalej na ciepło. Trafo mniej sieje polem EM na zewnątrz. 

 

Screenshot_20220122_211430_com.google.android.apps.docs.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 21.01.2022 o 10:29, Maniek02 napisał:

Witaj, Mariusz chciałbym zapytać czy masz jakiś pomysł jak zabezpieczyć kolumny przez ewentualnym uszkodzeniem( np. bezpiecznikiem). W przypadku uszkodzenia lampy. Dopóki nie znajdę przyczyny tego stukania pomyślałem o takim zabezpieczeniu, mam obawy ze kiedyś może to spowodować uszkodzenie lampy a w konsekwencji kolumny. Zaproponowałbyś coś? 

Bezpiecznik na torze głośnika to zły pomysł. Jak Ci się przepali przy normalnej pracy to spalisz trafo głośnikowe bo ono NIE MOŻE pracować bez obciążenia.

Dnia 20.01.2022 o 23:19, Maniek02 napisał:

Brązowy przewód to plus. Tak jak napisałeś 12 do plusa terminala i com na płytce. Tak jest u mnie 

IMG_20220120_222428.jpg

Taka mała uwaga, ale myślę że dobrze jest stosować przewody o odpowiedniej kolorystyce, a już na pewno nie powinno się stosować przewodu żółto-zielonego do podłączania innych potencjałów niż przewód ochronny. Szczególnie takich które "kopią" jak ten anodowy na trafo na potencjale kilkuset V. Takie trochę moje skrzywienie zawodowe, ale jak widzę przewód ż-ź, to zakładam, że tego miejsca można dotknąć ręką. A jak widzę czarny, czerwony lub szary, to mam się na baczności. Ja wiem, że tylko ty będziesz grzebał w swoim wzmacniaczy, niemniej powinno się taką zasadę stosować. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie zastosowania bezpiecznika w tym miejscu. Jeśli chodzi o kolory przewodów i bezpieczeństwo, to pomimo że wzmacniacz gra dużo lepiej niż większość które miałem, niestety z przyczyny którą opisałem wyżej stoi nieuzywany. Tak że jest bezpiecznie🙂

Nie będzie nietaktem z mojej strony pytanie do Pana? Panie Piotrze podpowiedział by mi Pan gdzie szukać przyczyny stuku w kolumnach przy wyłączaniu wzmacniacza? 

Edytowano przez Maniek02
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Maniek02 napisał:

Nie będzie nietaktem z mojej strony pytanie do Pana? Panie Piotrze podpowiedział by mi Pan gdzie szukać przyczyny stuku w kolumnach przy wyłączaniu wzmacniacza? 

Ja bym podszedł do tego tak:

1.  Wyjmij lampę ECF80 i sprawdź czy dalej "stuka" - jeśli "nie" to jest to problem przedwzmacniacza. Reduktor Szumu w swojej konstrukcji preampu gramofonowego stosuje stabilizację z płynnym narastaniem U zasilającego lampy uzasadniając to właśnie możliwością pojawiania się stuków przy włączaniu. Jeśli problem jest właśnie w preampie ECF80, to spróbuj dolutować dodatkowy kondensator 100-220nF/400V równolegle do EC4 filtrującego napięcie anodowe dla tej lampy. Użyj dobrego kondensatora foliowego i przylutuj go  od spodu pod kondensatorem 100uF/400V albo gdzieś na wierzchu, ale ważne jest, żeby nóżka wchodząca na rezystory R1 (150k) była krótka i wchodziła jak najbliżej tych rezystorów.

2. Jeśli po wyjęciu ECF80 stuki będą dalej, to tymczasowo spróbuj przenieść kable między gniazdami wejściowymi i potencjometrem, tak żeby nie przechodziły obok lampy wyjściowej. Może to tu się coś indukuje. Generalnie spróbuj otworzyć przebieg kablowania jak u Mariusza. 

3. Widzę że masz jeszcze źle rozwiązany "ground filter" w postaci rezystora między obudową a punktem opisanym jako CHASSIS - tam muszą być diody, bo one zapewnią nieprzekroczenie różnicy napięcia między obudową a GND poziomu ok 0.7V. Sam rezystor tego nie zabezpieczy. Wykorzystaj rozwiązanie z mostkiem jak u Mariusza. Schemat podłączenia możesz sobie skopiować z mojego projektu ze zdjęcia. Kondensator powinien koniecznie być typu X2 na napięcie jak na schemacie dla AC.

PS. "Na Pana to trzeba mieć wygląd i pieniądze" jak mawiał mój kolega, a ja nie mam ani jednego ani drugiego :)

EL84 PP - plytka 1 MK1.jpg

Integra_blokowy.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć @Piotr Cichomski

Widzę na schemacie, że masz uziemiony ekran w trafo zasilającym. Interesuje mnie twoje doświadczenie z zasilaniem wzmacniacza z listwy z filtrem RFI i bez filtra. Próbowałeś może? 

Podobno stosowanie ekranu jest niekorzystne dla zasilania poprzez filtr RFI ponieważ śmieci wcz są wtedy dostarczane poprzez kondensatory Cy filtra na ekran, a tym samym bliżej uzwojeń wtórnych trafa zasilającego zakłócając AC na wyjściu trafa. 

Masz może jakieś spostrzeżenia w tej kwestii? 

Pozdrawiam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedzi na pewno skorzystam i sprawdzę. Może coś faktycznie w tym być ponieważ napiecia na tych lampach się różnią. Wzmacniacz jest  prowizorycznie w obudowie dlatego ponieważ kupiłem gotowa płytkę z transformatrami. Wszystko było zmontowane na desce i w takiej formie go kupiłem. Po telefonie do sprzedającego zasugerował że nie ma włącznika sieciowego i dlatego strzela więc dlatego prowizoryczna obudowa ponieważ od samego początku wiedziałem że coś jest uszkodzone. Wymieniłem transformatory głośnikowe, właśnie lampy ecf80, kondensatory na Mundorf, posprawdzałem kondensatory w zasilaczu i jeszcze parę rezystorow i nic dalej strzela. W obudowie czy bez zachwywal się tak samo. Wymienię jeszcze lampy el84 i transformator sieciowy gdy nie pomoże będę szukał nowej płytki. Nie mam doświadczenia w budowaniu wzmacniaczy. Jeszcze raz dziękuję za wskazówki. Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, MariuszZ napisał:

@Maniek02 Napisz jeszcze jaką wartość ma pierwszy elektrolit za mostkiem bo ze zdjęć nie widać. Pozdrawiam. 

Ok sprawdzę. Jest jeszcze  coś nie wiem czy to normalne ale; z transformatora na zasilanie anodowe idzie około 260v czyli więcej niż powinno być a w punkcie pomiarowym jest 320v 

Mariusz muszę Ci powiedzie ze podziwiam twoją znajomosc tego wzmacniacza. Faktycznie jest zamiast 22uf wstawiony 220. Nie wiem czy to jest przyczyną ale wszytko na to wskazuje. Wielkie dzięki 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...