Skocz do zawartości
MariuszZ

Wzmacniacz lampowy PP w wersji DIY ȃ la Audio Note L1

Recommended Posts

4 minuty temu, nowy78 napisał:

Być może do obudowy (radiatora) podłączona jest któraś z elektrod.

To jest to. Mam ich kilka i faktycznie radiator jest połączony z jedną z elektrod. Jutro się tym zajmę bo późnawo już. Mam nadzieję, że 10A to nie za mało będzie. Dzięki za sugestię Piotrze 😀

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ważne są możliwości oddawania mocy do otoczenia. Te 10A zostało zapewne uzyskane przez producenta w specyficznych warunkach (np temp. obudowy Tc = 25 ºC), trudnych do powtórzenia w rzeczywistym układzie. Wspominałeś, że spadek napięcia na diodach to 0,4 V. Przy 4 A mamy więc 1,6W mocy grzejącej element. To już dość sporo. Raczej nie obejdzie się bez radiatora.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, nowy78 napisał:

Przy 4 A mamy więc 1,6W mocy grzejącej element. To już dość sporo. Raczej nie obejdzie się bez radiatora.

Rozszyłem te radiatory i wszystko działa jak powinno. Spadek 0.4 V i na wejściu płytki PCB jest 6,3 VAC. Na nóżkach lamp trochę mniej (ok.6,2 VAC). Grzeją się te diody ale dramatu nie ma bo mogę palcem dotknąć ;) Jutro sprawdzę RMAA czy jakichś dzikich harmonicznych te diody nie wprowadzają do układu. Na ucho jest OK :) Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, MariuszZ napisał:

Nie znam sposobu przez żarówkę ale możliwe że jej żarnik jak się rozgrzeje to stanowi jakaś rezystancję na której odkłada się napięcie, którego ci brakuje na zasilaniu anodowym. Połącz obwod bez niej i sprawdź, a żeby mieć pewność to sprawdź napięcia bez lamp we wzmacniaczu. Pozdrawiam

to fakt, ciepła żarówka = rezystancja w górę, żarówka się sprawdza w pierwszej fazie ładowania kondów - jak rozbłyśnie i zgaśnie to jest ok. = prąd nie płynie, nie ma zwarć, nie pomyślałem o zmianie rezystancji i pomyślałem że coś mam w układzie skopane... bez żarówki wygląda że jest ok. - dzięki za sugestie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam. Dziś sprawdziłem czy diody Schotky`ego nie wpływają w jakiś niekorzystny sposób na pracę wzmacniacza. Nie słychać zmian w brzmieniu wzmacniacza. W pętli z kartą muzyczną wzmacniacz na obrazkach z RMAA nie ujawnił jakichś niepokojących informacji. Parametry są bardzo zbliżone do trybu bez diód. Dam mu popracować nieco dłużej żeby mieć pewność, że jest OK. Diody grzeją się dość mocno (ok.80C) ale z charakterystyk wynika, że w normalnej pracy rozgrzewają się do ponad 150C. Myślę, że nie stopi się lut trzymający je na przewodach ;) 

6,3 (Medium).jpg

6,3 2 (Medium).jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, MariuszZ napisał:

Diody grzeją się dość mocno (ok.80C) ale z charakterystyk wynika, że w normalnej pracy rozgrzewają się do ponad 150C.

150 ºC (niekiedy 175 ºC) to maksymalna temperatura dla złącza półprzewodnikowego Tj. Trzeba wziąć pod uwagę, że na skutek rezystancji termicznej pomiędzy złączem a obudową (Rthjc), obudowa może się rozgrzać w bezpieczny sposób do niższej temperatury. Praca na granicy możliwości też nie jest wskazana, dlatego te 80 ºC to już dość sporo. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, nowy78 napisał:

Praca na granicy możliwości też nie jest wskazana, dlatego te 80 ºC to już dość sporo. 

Wykombinuję jakiś radiator zatem 👍

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, MariuszZ napisał:

Wykombinuję jakiś radiator zatem 👍

daj takie coś , powinno być wydajne , przy okazji wytworzy "audiofilski" ekologiczny prąd do napędu wzmaka :D 

fototapeta-na-sciane-bialy-wiatrak-w-gos

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, Kubakk napisał:

daj takie coś , powinno być wydajne , przy okazji wytworzy "audiofilski" ekologiczny prąd do napędu wzmaka :D 

Myślałem raczej o czymś mniejszym hehe ale przemyślę to jeszcze ;) 

22 (Medium).jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

cześć... poskładałem według schematu v1 - przed siatkami dałem 6,8k zamiast 10k - zamieniłem USZ bo też miałem pierdziawę... napięcia się zgadzają,  jak mam zwarte wejście jest ok, jak mam rozwarte coś się wzbudza? czy to może być wina masy? chociaż nie bardzo jest co poprawić na pcb ;) Jak u Ciebie to wygląda na rozwartym wejściu? na obciążeniu 2x8r/50w

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, Adam Szczepanowski napisał:

Jak u Ciebie to wygląda na rozwartym wejściu?

U mnie nic się nie wzbudza. Te rezystory przez niektórych nazywane antyparazytowymi mają między innymi zapobiegać wzbudzaniu się wzmacniacza. Może za dużo zjechałeś z wartością 😉 Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)
8 minut temu, Adam Szczepanowski napisał:

dam 10k zobaczymy - w v2 jest np. 2.2k -

No trzeba pokombinować. Dobrze byłoby ustalić, w którym stopniu się wzbudza i przy tym stopniu diagnozować dalej. Wspominałem wcześniej o wzbudzaniu się tego wzmaka u kolegi Grzegorza. Dołożył 2 pF między anodę i siatkę pentody wejściowej (2 i 6 nóżka) i pomogło 😉

Edytowano przez MariuszZ

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam. Zaniepokojony grzaniem się diod Schotky`ego MBR1060 postanowiłem trochę prześwietlić problem. Z prawa Ohma wynika, że rozprasza się na nich moc ok. 1,5 W (I=3,9 i U=0,4V). Ze znalezionych w necie opracowań wynika, że w najgorszych warunkach (tem. otoczenia ok. 50C), dla Rthja = 60C temperatura złącza Tj=143C, co jest "normalną temperaturą" dla tego typu półprzewodników. Czy zastosować dodatkowy radiator ? Znalazłem prezentację o półprzewodnikach, w której autor zaproponował prosty sposób określenia potrzeby dołożenia radiatora (patrz zdjęcie z opisem). Co prawda dotyczy to tranzystorów w takiej samej obudowie (TO220) ale myślę, że dla diod będzie adekwatnie. Zrobiłem ten prosty test i wychodzi, że każda kolejna kropla wody odparowuje z powierzchni wkładki ok. 5 minut co oznacza, że temperatura powierzchni jest sporo niższa niż 100C. Mimo to, zastosuję małe radiatory dla spokoju mojego sumienia ;) 

3 (Medium).png

1 (Medium).jpg

2 (Medium).jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja liczę radiator tak 150C temperatura zlacza, 50C otoczenie, moc do rozgonienia 1,5w, Rezystancja termiczna radiatora (150-50)/1.5=66K/W - a obudowa mbr1060 ma rezys.ter. 60K/W. Więc na granicy... Jakiś mały radiator możesz dać, nie zaszkodzi...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
54 minuty temu, Adam Szczepanowski napisał:

Jakiś mały radiator możesz dać, nie zaszkodzi...

Dzięki. Dam. Tylko ciągle się zastanawiam czy gra warta świeczki jest. Znaczy zbijanie zasilania żarników z 6,6-6,7VAC do 6,2VAC. Moja nadwyżka mieści się w tolerancji +/-5% . Na wielu forach są głosy, że nie ma co się takim problemem zajmować. Gorzej jak jest powyżej 7V lub poniżej 6V. W takich przypadkach destrukcja lampy może być szybsza. W moim przypadku lampy mocy 6P14PEW liczone na ok. 10000 godzin nawet jak padną po 5 tysiącach (50%) to daje 7 lat słuchania codziennie po 2 godziny ;) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

przy grzaniu zmiennym nie ma to znaczenia - przy stałym jest większy problem, zmiana polaryzacji co jakiś czas. powiedz mi tulejki pod PCB masz stalowe czy tworzywo? mam śrubkę która łączy się na pcb z masą GND i tulejką stalową z podstawą stalową a ta z PE zasilania... z płytki wychodzi jeszcze złącze GND i CHASIS? jak to połącze z w punkcie to zrobię 2 pętle masowe... jak to pospinałeś? widziałem post 267 że masz z wyjścia chasis pociągnięte do punktu na płycie... i stąd moje pytanie czy masz jeszcze połączenie pomiędzy śrubką a chasis czy masz to odcięte tworzywową tulejką?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Adam Szczepanowski napisał:

tulejki pod PCB masz stalowe czy tworzywo?

Stalowe. PCB ma styk z płytą montażową przez te dystanse i dodatkowo w jednym punkcie płyty mam przykręcone razem przewody od "masy" PCB i przewód neutralny z gniazdka. Żadna pętla się nie tworzy. Ogólnie jest to totalnie cichy wzmacniacz jeżeli chodzi o brumy, szumy i inne zakłócenia. Trafa też są bezgłośne. Nic z tych rzeczy nie słychać ... tylko muzyka :)  

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)
21 godzin temu, Adam Szczepanowski napisał:

zamieniłem USZ bo też miałem pierdziawę

a czasem nie powinno się zamienić napięć anodowych? w przypadku gdy poleci + na USZ... - tak żeby mieć zgodność polaryzacji na wyjściu trafka 0/8r, czy to nie ma znaczenia?

Edytowano przez Adam Szczepanowski

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
36 minut temu, Adam Szczepanowski napisał:

tak żeby mieć zgodność polaryzacji na wyjściu trafka 0/8r, czy to nie ma znaczenia?

Nie ma znaczenia. Zostaw napięcie anodowe w spokoju. Zmień opis na trafo zamieniając "0" z "8Ω" i podłącz normalnie ;) znaczy "0" z "minusem" kolumny i COM na płytce oraz "8Ω" z "plusem" kolumny i z "8R" na PCB. Nie będziesz musiał rozkminiać za każdy razem co z czym połączyć. UZS pobieramy z jednego z odczepów uzwojenia wtórnego i nigdy nie wiesz z którego dopóki nie sprawdzisz. Szanse, że podłączysz dobrze za pierwszym razem są 50/50.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, MariuszZ napisał:

 Szanse, że podłączysz dobrze za pierwszym razem są 50/50.

A szanse, że się coś spitoli? 🤔🤔

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, 1Ender napisał:

A szanse, że się coś spitoli? 🤔🤔

Loteria jest ale ile przy tym frajdy. Uda się czy nie? Zabrzmi tak jak sobie wymyśliłem czy nie? Jak zabrzmi z innymi lampami? itd. ;) Ostatnio zahaczyłem o ciekawy wątek nt. podróbek lamp. Czytam różne wypowiedzi o lampach zawsze z zaciekawieniem ale nie zdawałem sobie sprawy ile podróbek lamp krąży na aukcjach (TU można poczytać). Szanse, że się za kupę kasy kupi "fake"a też są duże ;) mimo to ludzie kochają lampowe wzmacniacze i brną w tym kierunku :) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dotarły radiatory na diody. Rozpraszają ciepło rewelacyjnie. Można palcami trzymać je i nie parzy ale całość wygląda kiepsko jeżeli chodzi o estetykę. Przemyślę jak zrobić to lepiej ale możliwe, ze wrócę do koncepcji obniżenia napięcia rezystorami. Pozdrawiam.905749988_1(Medium)(Medium).thumb.jpg.da5f2865fd9150518bd06b779c879a8f.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@MariuszZ

10 godzin temu, MariuszZ napisał:

(...) całość wygląda kiepsko jeżeli chodzi o estetykę. 

Dlaczego nie przykręcisz do tej perforowanej blachy? To jedna rzecz, a druga, kto będzie do środka zaglądał? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...