Skocz do zawartości

KEF R3 - test


Kraft

Recommended Posts

11 minut temu, MobyDick napisał:

Na powyższym wykresie widać że już tak niewielka zmiana odległości mikrofonu od głośników znacząco zmniejszyła wpływ pomieszczenia na przetwarzanie basu. Niskiego basu jest zdecydowanie więcej gdy kolumny stoją dalej. 

Niekoniecznie. Być może trafiłem akurat na korzystne miejsce w rozkładzie modów. Może kolejne przybliżenie miejsca odsłuchu spowodowałoby znowu dużą anomalię. Sprawdzę przy okazji.

I jeszcze jedno. Bliski odsłuchu oznacza w moim przypadku nie tylko przybliżenie się do kolumn, ale także obniżenie miejsca odsłuchu o jakieś 45 cm (siedzę na podłodze). To też może mieć wpływ na mody wzmacniające lub osłabiające bas.  

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, S4Home napisał:

To o tym mówiliśmy że w kręgach ważne jest zachowanie odpowiedniej wysokości.

Albo nawet poziomu ;)

8 godzin temu, Kraft napisał:

I jeszcze jedno. Bliski odsłuchu oznacza w moim przypadku nie tylko przybliżenie się do kolumn, ale także obniżenie miejsca odsłuchu o jakieś 45 cm (siedzę na podłodze). To też może mieć wpływ na mody wzmacniające lub osłabiające bas.  

Myślę, że w tej sytuacji spore znaczenie ma także zgranie fazowe głośników. Odsłuch w bliskim polu zapewne wzmacnia dodatkowo te zależności. Gdy słuchałem na monitorach, zauważyłem, że przyjemniejszy dźwięk jest gdy siedzę właśnie na podłodze z głową poniżej płaszczyzny głośników wysokotonowych. Zresztą nie było to tylko moje spostrzeżenie odnośnie monitorów Ushera. Przeczytałem o tym także w klubie miłośników marki na forum as. Tam też ktoś zauważył, że lepiej je stawiać na raczej wyższych standach. W podłogówkach jest nieco inaczej. Zapewne ze względu na głośniki w układzie d'Appolito.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

24 minuty temu, S4Home napisał:

Nie no to wtedy jesteś poniżej linii kolumn tak? To o tym mówiliśmy że w kręgach ważne jest zachowanie odpowiedniej wysokości. 

Bez przesady. KEF zaleca do R3 standy o wysokości z przedziału 45-60 cm. Zresztą na zdjęciu producenta z R3 postawionymi na firmowych standach widać, że koncentryki nie znajdują się dokładnie na tej samej wysokości we wszystkich kolumnach serii.

ajQoYmr5nzMK3NzAj7T66Y.thumb.jpg.191c678afe2d4bd97dce35065b710e13.jpg

9 minut temu, nowy78 napisał:

Myślę, że w tej sytuacji spore znaczenie ma także zgranie fazowe głośników. Odsłuch w bliskim polu zapewne wzmacnia dodatkowo te zależności. 

W przypadki R3 raczej ma to mniejsze znaczenie. W typowej kolumnie zgrać się muszą głośnik wysokotonowy ze średniotonowym (lub średnio-niskotonowym). W koncentryku są one zgrane z urzędu. Zmieniając wysokość odsłuchu zmieniamy tylko zgranie z niskotonowcem, ale tu fale są już tak długie, że nie ma o czym mówić.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Kraft napisał:

Zresztą na zdjęciu producenta z R3 postawionymi na firmowych standach widać, że koncentryki nie znajdują się dokładnie na tej samej wysokości we wszystkich kolumnach serii.

Z tego zdjęcia bym tego tak kategorycznie nie stwierdzał. Hgw co grafik robił z tymi zdjęciami (szparowanie i wklejenie to jednoa "doprawienie" proporcji pod wskazania "dyrektora artystycznego" ;)  to osobna sprawa :D )

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Fafniak napisał:

Z tego zdjęcia bym tego tak kategorycznie nie stwierdzał. Hgw co grafik robił z tymi zdjęciami (szparowanie i wklejenie to jednoa "doprawienie" proporcji pod wskazania "dyrektora artystycznego" ;)  to osobna sprawa :D )

Zdjęcie jest poprawne. Na rysunkach technicznych kolumn wysokości na której znajduje się koncentryk są takie same jak na nim.

r2018_manual_en_1.thumb.jpg.4f085d05fdb4638e892cf737204b6261.jpg

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Kraft napisał:

W koncentryku są one zgrane z urzędu. Zmieniając wysokość odsłuchu zmieniamy tylko zgranie z niskotonowcem, ale tu fale są już tak długie, że nie ma o czym mówić.

Na zgranie ma też wpływ zwrotnica, dlatego tak "z urzędu" to niekoniecznie musi być idealnie. Jednak w odniesieniu do spraw tu omawianych, tj położenia głowy względem kolumn, jak najbardziej celna uwaga. W takim razie może jednak większe znaczenie mają mody pionowe. Jakby nie patrzeć większość z nas mieszka zapewne w pomieszczeniach o podobnej wysokości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, S4Home napisał:

Czyli wszystkie podlogowki mają na tej samej wysokości. A wygląda na to że R3 od tej wysokości w górę. Hmmm

No niekoniecznie. Możesz ustawić R3 tak, że jej koncentryk będzie na tej samej wysokości co w pozostałych modelach. To jeden z wariantów przewidzianych w instrukcji. Twoja wola.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne odsłuchy R3. Anna Maria Jopek "Upojenie" i Joni Mitchell "Court and Spark". Odsłuch z normalnej pozycji, ale z korektą DL. Płyta Jopek zabrzmiała rewelacyjnie. Głos wokalistki był niezwykle namacalny. W utworze „Przypływ, odpływ, oddech czasu...” wokalne fale momentami tak się do mnie zbliżały, że chyba mogę rozpoznać jakiej pasty do zębów używa nasza gwiazda;) Słychać mnóstwo niuansów: oddechów, westchnień, kolejnych warstw chórków. Do tego świdrujące struny gitar i różne stereofoniczne efekty specjalne. Niestety bez DSP część tych smaczków umknęłaby mojej uwadze (oczywiście mówię o odsłuchu w moim pomieszczeniu).  

Na drugi ogień wielka Joni. Po "Upojeniu" płyta amerykanki wypadła na początku trochę blado. Nie jest tak ofensywnie zrealizowana. Też jednak zabrzmiała bardzo dobrze. 

R3 mają potencjał. Potrafią zagrać bardzo czystko i detalicznie. Góra nie jest przy tym kłopotliwa. Nawet z korekcją podnoszącą poziom wysokich tonów, nie podkreśla sybilantów, ani nie cyka.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas się żegnać z R3. Wypożyczone kolumny wracają jutro do S4Home. Nadszedł zatem moment na małe podsumowanie wrażeń z obcowania z nimi.

Na początek wygląd i "kultowość".

Projekt wzorniczy kolumn jest doskonały. Nie ma dwóch zdań. Widać, że ktoś nad nim ciężko popracował. Proporcje, materiały, kolorystyka, detale, liternictwo nadruków. Niczego nie pozostawiono przypadkowi (patrz niesymetryczne umiejscowienie portu BR). Nic nie jest też banalne - nawet maskownice są oryginalne i innowacyjne. Jest technicznie, nowocześnie, modnie, ale i ponadczasowo elegancko. Nie ma obaw, że wizja projektanta za parę lat się zestarzeje. Piękne połączenie funkcji i formy. Nie mam wątpliwości, że kształt poszczególnych detali (np. przetworników) jest owocem pracy zarówno akustyków jak i designerów. Dla wielu liczy się tylko dźwięk (a może tylko tak mówią;), ale dla mnie wygląd też ma znaczenie. W końcu w salonie częściej kolumny oglądamy niż ich słuchamy. Jeśli chodzi zatem o to, jak kolumny się prezentują, to 5/5 (szczególnie w okleinie orzechowej).

kef-r3-bgl_3_.thumb.jpg.3f9f01d448b5865a9b3854a18a6967f1.jpg

KEF-r3_1-800x600.jpg.96c8d0d2cc313996818a3c34597bf37c.jpgr3-7.thumb.jpg.b4549fb37b29bdcc24a774f1f3fae4f7.jpg

1524577725_image(3).thumb.jpg.f5eb04cea3a3f757dc789e06e3979daf.jpg

d210470-647b-4ffa-9237-e18aab889a33.thumb.jpg.07b20084c79c0dfa81859c8f3ac4fcd9.jpg

 

Wygląd się liczy, jednak satysfakcja z użytkowania jeszcze wzrasta, jeśli za produktem stoi jakaś ciekawa story. Kto zaprzeczy, że fajniej jest złożyć model Porsche 917, które wygrało Le Mans, niż Renault 9, którym urzędnik dojeżdżał do pracy;). KEF-a to nie tylko legenda branży audio, ale i firma od lat opracowująca i wdrażająca nowe technologie. Dla mnie oznacza to 5/5 punktów w kategorii "kultowości" (punkty zarówno za stare dzieje, jak i zorientowanie na postęp).

CDN   

 

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ilość basu, jego rozciągnięcie, czy też "autorytet" brzmienia, to KEF-y R3 mają je na porównywalnym poziomie, jak małe podłogówki, np. Diamond 25. Potwierdza to także pomiar w moim pomieszczeniu, w którym obie konstrukcje swobodnie zeszły do 30 Hz. Ameryki nie odkrywam, ale jak dla mnie SPL-em monitorów grających w 25 m2 nie trzeba się martwić. Do tego bas z R3 jest nawet lepszy niż z Pylonów, bo lepiej kontrolowany, szybszy, a nic nie tracący z objętości. Trzeba jednak pamiętać, że R3 są dość specyficznymi monitorami. Mają sporą objętość obudowy, a do tego są trójdrożne, dysponując wyspecjalizowanym przetwornikiem basowym. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia ceny jest ciekawa. R3 kosztują 7000 zł (plus niestety standy). Diamondy 25 6000 zł. Moim zdaniem R3 są całościowo lepsze od Pylonów. Gdybym dokonywał wyboru jeszcze raz kupiłbym KEF-y. To jednak nie może dziwić. Porównując podobne modele serii, czyli R3 (7000 zł) z Diamond Monitor (3600 zł), a Diamond 25 (6000 zł) z R5 (11000 zł) widać wyraźnie, że to inna klasa cenowa. Fajne jest jednak to, że do średniej wielkości pomieszczeń nie potrzebujemy wcale podłogówek. Za podobne pieniądze możemy kupić monitory, ale z wyższej półki. To własnie przypadek R3 i Diamndów 25.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia jest wielowątkowa. Znaczenie może mieć też sytuacja rodzinna. Ja brałem pod uwagę, że salon użytkowy, biegające dzieci itp. Kolumna podłogowa wydaje się stabilniejszym rozwiązaniem niż ciężki monitor, który potrącony może spaść na milusińskiego. Teraz dzieci podrosły i perspektywa mi się zmieniła (choć nie do końca, bo na horyzoncie już majaczy wizja raczkującego wnuczka;).  

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W R3 wprawdzie pracuje głośnik niskotonowy przewidziany do pracy w układach 3-drożnych, jednak bywają głośniki niskośredniotonowe które również są w stanie pracować z dużym liniowym wychyleniem membrany. A panuje przekonanie że nie ma jak duży głośnik niskotonowy w dużej kolumnie. Choć i taki może często więcej. Tylko nie zawsze tego potrzeba. W pomieszczeniu o powierzchni kilkunastu metrów nie zawsze lepiej sprawdzą się 2 duże niskotonowce niż jeden mniejszy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wymianie Diamondów chcę jeszcze posłuchać innych podstawkowców, więc będzie okazja sprawdzić, czy w 25 m2 sprawdzi się również monitor oparty na midwooferze.

Podbijam pytanie Piotra z S4Home. Jaki monitor w podobnych pieniądzach może zagrać jeszcze lepiej niż R3?* Jedno zastrzeżenie: chcę by miał dość wyrównaną charakterystykę. Na mojej liście jest na razie B&W 706 S2. Myślałem też o Dynaudio Evoke 20, ale jego cena jest już dużo wyższa (8500 zł). Może w jego "zastępstwie" sprawdzi się starszy (i tańszy) Dynaudio Excite X18?

@Bogusław Kożyczkowski ma chyba doświadczenie z 706. Może zechce coś skrobnąć o swoich wrażeniach z ich odsłuchu?

* tylko poważne propozycje. Żadne pierdoły w stylu: "każdy produkowany poza Chinami".

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Kraft napisał:

Jaki monitor w podobnych pieniądzach może zagrać jeszcze lepiej niż R3?

Właśnie sobie uświadomiłem, że pytanie jest chyba źle sformułowane. Chyba nikt poza S4Home nie miał okazji słuchać R3, więc jak tu polecać coś lepszego. To może inaczej. Jakie są inne świetne monitory do 7000 zł. Detaliczne, dynamiczne i harmonijnie zestrojone. No i jeszcze takie, których jest szansa posłuchać w domu na wypożyczeniu (egzotyka odpada).

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...