Skocz do zawartości
Tenfilip

Zaproszenie do testu fantomowego centralnego

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

To jedna z najlepszych firm w Polsce zajmująca się zakładaniem kin w domach także kto ma się znać lepiej jak nie oni :)

W atmosie jak i całej reszcie podstawą są kąty a nie na pałę wstawienie głośników w sufit.

Ogólnie zachęcam zapoznać się ze stroną bo jest tam kopalnia wiedzy.

Edytowano przez Jasiek88

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Problem z pięcioma głośnikami przednimi w układzie trzy centralne, lewy i prawy, nie mówiąc nawet o głośnikach szerokich, jest taki, że do ich poprawnego działania potrzeba procesora AV od Emotivy, Trinnova czy JBL Synthesis, bo żaden normalny amplituner, nawet 16-kanałowy high-end, nie obsługuje 24-kanałowego kina (22.2).

Jaśku, Dolby Atmos jest skalowalny. Chodziło także o to, żeby dało się niższym kosztem odzwierciedlić w domu pełnowymiarowe kino, z czym zawsze były problemy. Nawet "na pałę wstawienie głośników w sufit" jest wystarczająco dobrym rozwiązaniem w normalnych warunkach domowych.

Chciałbym zauważyć, że od dwóch lat producenci zasadniczo nie wspierają kanału front wide. Badania i ankiety wykazały, że dawał on najmniej i to tylko w nielicznych przypadkach, zresztą podobnie jest z kanałami tylnymi. Zupełnie niepotrzebnie zrobiono siedmiokanałowe systemy, bo wystarczy jeden kanał tylny, byle był rozdzielony na dwa głośniki w niedużym rozstawieniu (jeden głośnik może być fantomowo słyszany z przodu).

Może powiem zupełną herezję, ale chciałbym 9-kanałowy amplituner, w którym kanały dałoby się rozłożyć 6.1.3.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ostatecznie mozesz sobie dwa tylnie w jeden zlozyc, nie powinno byc z tym problemu (przy uzyciu preampa i dodatkowego wzmacniacza).

Co do atmosa - serio trzeba jakos te glosniki obracac? Bo ja zrozumialem,ze maja byc pionowo w dol i tyle: https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup-guides/5.1.2-overhead-speaker-setup-guide.html

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie da się. Amplituner musiałby odpowiednio wysłać dźwięk do odpowiednich głośników. O ile szósty kanał (tył) jest obsługiwany przez każdy amplituner 7.1, o tyle Atmos musi być x.x.2, x.x.4 lub x.x.6. Kinowe procesory pozwalają na dowolne konfiguracje, ale zastanów się, czy chcesz wydać 150-200 tysięcy złotych na sam procesor dźwięku, nie mówiąc o wzmacniaczach, głośnikach, itd. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

A ja sie upre i Ci mowie, ze by sie dalo, oraz bije sie w piers, ze moze kiepsko opisalem.

Robisz taki uklad:

AVR preamp (czyli 2 RCA na prawy i lewy) -> cos czym miksujesz do mono (chyba wystarczy nawet pasywna przelotka, moze cos sprytniejszego, moze proste dsp) -> końcówka mocy mono -> głośnik.

AVR myśli, że wysyła sygnał do dwóch o takiej samej odległości, ale fizycznie gra jeden. Dałoby się to pewnie zrobic na wyjscia wyskonapieciowych, ale to trzeba by wiecej kombinacji.

Oczywiscie, przy tym poziomie skomplikowania, troche to traci chyba jakikolwiek sens - no ale da sie:) 

Edytowano przez RoRo
Odpowiadając na post bezpośrednio po nim nie ma sensu cytować go w całości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

OK, ale jest to możliwe w 9-kanałowym amplitunerze, który procesuje co najmniej 11 kanałów i ma możliwość niezależnego wypuszczenia co najmniej dwóch kanałów na pre-out i zamiast nich może wypuścić inny kanał na wyjście wysokonapięciowe, bo wypuszcza je parami.

W normalnym 9-kanałowym amplitunerze masz wyjścia sparowane w taki sposób:
A. Wyjście L
B. Wyjście R
C. Wyjście C
D. Wyjście SL
E. Wyjście SR
I jedna z dwóch możliwości, albo:
F.1. Wyjście TfL (top front lewy)
G.1. Wyjście TfR (top front prawy)
H.1. Wyjście TrL (top rear lewy)
I.1. Wyjście TrR (top rear prawy)
Albo:
F.2. Wyjście TmL (top middle lewy)
G.2. Wyjście TmR (top middle prawy)
H.2. Wyjście SrL (surround rear lewy)
I.2. Wyjście SrR (surround rear prawy)

Wyjścia H.2+I.2 można ustawić jako szósty kanał, wtedy jedno (SrL lub SrR) jest skonfigurowane jako Sr (surround rear), najczęściej gra tylko jedno, rzadko na obu wyjściach jest ta sama ścieżka.

Żeby 9-kanałowy amplituner zadziałał w konfiguracji 6.1.3, musiałby dawać taki sygnał:
A. Wyjście L
B. Wyjście R
C. Wyjście C
D. Wyjście SL
E. Wyjście SR
F. Wyjście TfL (top front lewy)
G. Wyjście TfR (top front prawy)
H. Wyjście Tr (top rear wspólne)
I. Wyjście Sr (surround rear wspólne)

Chociaż teoretycznie mogłoby to być możliwe, nie ma amplitunera, który pozwala na takie kombinowanie.

Oczywiście jeśli amplituner procesuje 11 kanałów, to jest możliwe zrobienie konfiguracji jak pierwsza powyżej (C, D, E, F.1, G.1, H.1 i I.1), puszczenie SrL na wyjście A i SrR na wyjście B, a kanały główne L i R na wyjścia pre-out.

Natomiast mi chodziło o kwestię ceny. 5-kanałowe i 7-kanałowe amplitunery są stosunkowo niedrogie. 9-kanałowe trafiają już na półkę wyżej, a 11-kanałowe (i 13-kanałowe) są już dużo, dużo droższe. Układ 6.1.3 teoretycznie byłby do zrobienia na 9-kanałowym amplitunerze (a więc znacznie tańszym, niż 11-kanałowy), a dawałby 80% tego, co układ 7.1.4, jednocześnie będąc lepszy zarówno od 5.1.4, jak i 7.1.2.

Oczywiście jeśli posiada się amplituner z dowolnie konfigurowanymi wyjściami, w tym niezależnymi pre-out, to byłoby to możliwe. Podkreślam to niezależnymi, bo obawiam się, że jeśli wyjść pre-out jest tyle samo, co wyjść wysokonapięciowych, to każde wyjście pre-out jest przypisane do konkretnego kanału na zaciskach głośnikowych (tyle, że odpowiedni wzmacniacz jest wyłączony).
Co zresztą ma sens o tyle, że w innym wypadku tani 7-kanałowy amplituner procesujący 15 kanałów, mógłby dawać dźwięk 9.2.4 albo 7.2.6 w połączeniu z aktywnymi głośnikami (lub zewnętrznymi końcówkami mocy), co by się zupełnie nie kalkulowało producentom.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, yahoo111 napisał:

Oczywiście jeśli posiada się amplituner z dowolnie konfigurowanymi wyjściami, w tym niezależnymi pre-out, to byłoby to możliwe. Podkreślam to niezależnymi, bo obawiam się, że jeśli wyjść pre-out jest tyle samo, co wyjść wysokonapięciowych, to każde wyjście pre-out jest przypisane do konkretnego kanału na zaciskach głośnikowych (tyle, że odpowiedni wzmacniacz jest wyłączony).
 

Wiesz co, dopiero najnowsze Denony z serii 700 (chyba od 2700 lub 3700 w gore) maja taka opcje jak wylaczenie nieuzywanych wzmacniaczy. Wczesniej niestety wzmacniacz pozostwal wlaczony (poza chyba drogim x8500) i przez to sygnal pre-out moglbyc bez sensu przyciety jesli chodzi o moc. Bylo to opisywane na YT 

 

Cos mi wcielo - fajnie to opisales, rozumiem co miales na mysli i ma to sens!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

O widzisz, to ciekawe, że nie pomyśleli o odłączeniu wzmacniacza. Niemniej pozostaje faktem, że na wyjściach głośnikowych jest to samo, co na przypisanych do nich wyjściach pre out. Gdyby dało się je od siebie uniezależnić, to kupując taki X3700H miałbyś realnie to samo, co kupując X8500H albo X6700H, ale za ułamek ceny.

To też widać po wyjściach pre out, których jest po prostu więcej, niż wyjść wysokonapięciowych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...