Skocz do zawartości

Recommended Posts

Niestety pojęcie plastyki obrazu przez znakomitą większość ludzi jest pojmowane jako poziom rozmycia szkła/separację obiektu od nieostrosci i wygląd nieostrych fragmentów.

Zaraz za tym idzie" jak chcesz mieć plastykę to weź pełną klatkę i jasne szkło" - niestety jest to dramatyczne uproszczenie sprawy.

Czym jest plastyka?

No to musimy wyjść od tego jak my obserwujemy świat. Widzimy go przez dwa obiektywy które mają fantastyczne właściwości - nieustannie sie poruszają. Widzimy świat w 3D i te 3D musimy sprowadzić do 2D

Co nam pozostaje aby ten trójwymiarowy świat przełożyć na płaskie 2 wymiarowe uniwersum ?

Separacja obiektów od tła , nieostrość, kontrasty światła/światłocień, budowanie światłem poszczególnych planów, użycie kolorów we współpracy ze światłem - te wszystkie elementy WSPÓŁGRAJĄ! Muszą bryłę twarzy, ciała, rzeźby światłem zarysować, stworzyć plany itd.

Zdjęcie "bez plastyki " :

idealnym przykładem będzie zdjęcie paszportowa lub do dowodu 🤣każdy coś takiego ma

Światło praktycznie na wprost , zero światłocienia, separacja od tła nieistnieje

No dobra to tu trochę lepiej :

KRY_2152.thumb.jpg.c5b34fa8d509ddb664eea9f74dc99f27.jpg

To autoportret (no wiecie przesoliłem zupę) - mityczna pełna klatka. Naprawdę uważacie że tu jest plastyka ?

A moze to :

KRY_2153.thumb.jpg.861c37a3ae7b68f3e12e3f68fb770847.jpg

Nagle okazuje się że twarz jest trójwymiarowa a buduje ją światło.

To tylko przykład ale według mnie fajnie obrazujący jak ważne jest oświetlenie. Dziesiątki tysięcy zdjęć "ładnych niuń" z rozmytym tłem jest "plastyką" ;)

No to jak mamy już temat "ładnych niuń" to lećmy z lepszym połączeniem rozmycia i lepszym swiatłem :

portret1v2.thumb.jpg.3ebd2156d71ca1ac177a379a0e232eda.jpg

Teraz rozprawmy sie trochę z tym plastyka="pełna klatka"

Nie. Po pierwsze ta "pełna klatka" to jest mały obrazek i dopiero od 6x4,5 zaczyna sie fajna jazda ;)

Nie wiem jak wiele osób zdaje sobie sprawę że klatka filmowa (w uproszczeniu) jest wielkości formatu APS-C. Czyli co filmowcy nie mogą uzyskać plastyki obrazu? No raczej g.... prawda

POLECAM na fejsie taki link

https://www.facebook.com/cinematogr/

obejrzyjcie co filmowcy robią ze sprzętem który ma mniejszą klatkę od "pełnej klatki" foto

Gonienie za separacją moze przynieść także złe efekty - tutaj fota która jest na granicy :

KRY_6307.thumb.jpg.34a7b60242ce4d47f8ffe76eff884887.jpg

 

Ale tworząc obraz mamy do dyspozycji także operowanie perspektywą i planami :

MAR_1194.thumb.jpg.d64fa1d9aada5a7b79c7cc4e8dff3b0a.jpg

MAR_1200.thumb.jpg.96710f9f346e1a9d5e9025630ab83128.jpg

 

A gdy kontrolujemy warunki :

1631839106_IMG_1061-EditHP5.thumb.jpg.84fc8ab52833c6f19ea8df95f6634197.jpgIMG_0658.thumb.jpg.3e32c23beb855bb6622f23cd76f7529e.jpg

Lub używamy i separacji od tła i barwy

MAR_9605.thumb.jpg.cd06b0132d3ce5203afffd90c8ef5fbc.jpg

albo także ekspozycji/kontrastu i plam światłą oraz perspektywy

MAR_9744.thumb.jpg.2e3948351745e70025acf10f80f82212.jpg

 

Choć nawet na płaskim obrazku możemy stworzyć namiastkę :

IMG_0633.thumb.jpg.bb5377ebee1fac85047de25b02174147.jpg

Zdjęcia wybierałem na szybko więc wybaczcie że chyba nie są dobrane w 100% trafnie

A jak nie wierzycie że na "APS-C" można zrobić plastykę - to pooglądajcie filmy. Znakomita większość z nich robiona jest na "tej małej klatce" - mało tego na kamerach z sensorem 2/3 cala da radę - kwestia umiejętności , czasu i oświetlenia.

A kanał na fejsie polecam- jest kilka wpisów dotyczących światła i używania palety barw

Zapomniałem dopisać

Przy formacie 6x7 lub 6x6 najbardziej "przestrzennymi" obiektywami są 90/100mm do 45mm

przy formacie "pełna klatka" - 60 do 30 mm wszelkie szkła dłuższe już zaczynąją obraz spłaszczać

przy aps-c warto wejść w 20-45mm

"przestrzenne" - rozumiem przez to szkła gdzie najłatwiej/najszybciej na względnie niskich przesłonach separujemy obiekt który nas interesuje nie tracąc "trójwymiarowości"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Dla mnie immanentnym elementem  plastyki obrazu jest barwa/paleta barw

To oczywiście nie jest zadanie "3D osadzić w 2D" ale barwa tworzy klimat który musi współgrać z całością opowiadania/przekazu :

103239938_3078510102194520_7828666680585

106251043_3078510208861176_5789114295632

105407220_3065826420129555_2511108701588

104934118_3065826470129550_2650456423638

104657220_3065826536796210_6578516890237

 

Kolejną sprawą o której nie wspomniałem zbyt szczegółowo to kwestia samych szkieł i bokehu.

Ale tego jest taka masa w sieci zę nei trudno to znaleźć.

Natomiast bardzo ciekawym wyborem są szkła anamorficzne dzięki którym uzyskamy ciekawe efekty odwzorowania świateł/blików

Przy kreacji "plastycznych" obrazów przydaje się patent który wymyślił/wprowadził Claude Lelouch

https://pl.wikipedia.org/wiki/Claude_Lelouch

Chodzi o elementy które są blisko obiektywu w nieostrości - strefa ostrości położona jest znacznie dalej. Elementy tuż przed szkłem tworzą fajne "przeszkadzajki" które tworzą "migiełkę" o barwie danego przedmiotu albo przy użyciu nawet foli lub ciętego szkła dostajemy ciekawe formy światła/blików w nieostrości . To wszysto dzieje sie przed fotografowanym przedmiotem/osobą ale tworzy pewne uprzestrzennienie obrazu

 

jakby ktoś miał pytania - postaram sie odpowiedzieć

Nie jest wykładowcą więc chaos w wypowiedzi jest ...

Edytowano przez Fafniak

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...