Skocz do zawartości

Opera Grand Mezza 2012 - Kraftest


Kraft

Recommended Posts

KT01.png.3ee1499c8e4ad0106e60a0421a260da5.png.479f4b73bc1ea29a02a528f0f573393e.png

Jadą już do mnie kolejne kolumny. Po zapoznaniu się z ofertą rynkowych potentatów, a także zakosztowaniu wyrobu polskiej manufaktury, przyszedł czas na coś pośredniego. Kolega @S4Home od dawna "wciska" mi Opera Grand Mezza, więc postanowiłem w końcu przekonać się, czy słusznie je tak zachwala.

Sama firma ciekawa. Proszę wymienić trzech włoskich producentów kolumn? Sonus faber, CharioOpera. Jak firmę wymienia się jednym tchem z Sonus faberem, to już jest nieźle. Stylistyka zresztą zbliżona: skóra, drewno i - podobnie, jak u Sonusa - skandynawskie przetworniki. Do tego produkcja na miejscu we Włoszech. Na dzień dobry robi się już całkiem audiofilsko.

Strona internetowa bardzo elegancka. Już miałem poczuć się "prestiżowo", ale wrażenie popsuły dziwaczne błędy merytoryczne w opisach kolumn. Nie wiem, czy to wersja próbna strony, ale tak zdecydowanie nie powinno być. Un piccolo scandalo.

opera02.png.9f1ed284685205a8006d22fa74dfe7ac.png

Oferta firmy dość skromna. Prawdziwie na poziomie kolumnowej manufaktury. Zaledwie osiem modeli pogrupowanych w dwie serie: Classica i Callas. W sumie dobrze. Bardziej ekskluzywnie.

1254294886_Opera01.thumb.png.46be0acf48bfa79d8cd07002f7fc83bd.png

Stylistyka oferowanych kolumn jest bardzo spójna. Najdroższe i najtańsze modele zaprojektowano z podobnym pietyzmem. Najciekawsze jest jednak to, że mimo podobieństwa wizualnego, poszczególne kolumny są zbudowane według odmiennych pryncypiów. Środkowa Seconda ma obudowę zamkniętą. Pozostałe są bas-refleksami. W Grand Callas, Diva i Quinta mamy polipropylen na średnicy i aluminium na basie. W Seconda aluminium w konstrukcji 2,5-drożnej, a w Grand Mezza też polipropylen, ale dla odmiany na basie, a na średnicy papier. W Callas, Prima i Mezza odpowiednio w midwooferze: polipropylen, aluminium i papier. Spora różnorodność. Konstruktor nie jest z pewnością fanatykiem stosowania takiego, a nie innego materiału na membrany;)

A tak się prezentują zamówione Opery.

f600003c4c73a75a0be3e19088b7.jpg.85303ea457a2b6c861e412c54bc41b91.jpg

No to czekam na dostawę. 

CDN

 

 

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Callas Diva wygląda jak pylon sapphire 25 :D  może pylon robi im obudowy ? :P

Napisałbyś charakterystykę zamówionych kolumn z broszury producenta albo ją dorzucił bo tak trzeba samemu szukać

btw focal chorus 716 w czerni też był ze "skórą" a produkt raczej mało audiofilski :P

 

PS: producent pisze iż 10W wzmak je wysteruje ? ciekawe

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kraft Drobna uwaga, Seconda nie jest obudową zamkniętą. MK 1 miała obudowę zamkniętą, w obecnie produkowanej wersji SE jest tak jak w pozostałych kolumnach Opery, czyli jest obecny również basreflex. Jednak strojenie tej kolumny jest tak wykonane, że producent zaleca w razie problemów z basem zatkanie zatyczkami otworów basreflex, aby uzyskać właśnie OZ. BTW, co prawda Seconda jest kolumną większą od Mezza, jednak w związku jednak z lepszymi przetwornikami należy się spodziewać postępu w stosunku do Mezza. Nie miałem okazji słuchać w bezpośrednim porównaniu, natomiast sama Seconda zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenia - są to kolumny grające raczej po stronie ciepłej, z dużą kulturą, i jednocześnie wyrafinowanymi wysokimi tonami. Słuchałem ich w bezpośrednim porównaniu z Audiovector SR 3 Super i Secondy zrobiły na mnie znacznie lepsze wrażenie, zwłaszcza w zakresie kontroli i naturalności basu i co ciekawe było na nich więcej słychać w zakresie wysokich tonów.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro bierzesz kolumny od Piotrka to trzeba było wziąć pmc. Z tym, że nie wiem czy marantz by im podołał mocowo. To już S4home musi się wypowiedzieć.

Mam mieszane uczucia jesli chodzi o Opery. Nigdy mnie nie ujeły. Kolumny stworzone tylko do spokojnej muzyki, slabo rożnicujące nagrania. No nie wiem. Styl grania podobny do Vienn tylko moze mniej ciepły.

W stosunku do pylonow, moze byc poprawa w niskich rejestrach. Nie ma juz tego monobasu, jest lepsze fakturowanie, no i troszkę wyzej przesunieta jest rownowaga tonalna.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy pierwszy test, gdzie podsumowanie wyprzedziło rozpakowanie kolumn;)

32 minuty temu, audiowit napisał:

W stosunku do pylonow, moze byc poprawa w niskich rejestrach. Nie ma juz tego monobasu, jest lepsze fakturowanie, no i troszkę wyzej przesunieta jest rownowaga tonalna.

Nie wierzę, że testowałeś u siebie Pylony. A już na pewno, że testowałeś w jednym pomieszczeniu i Pylony i Opery.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że nie testowałem u siebie pylonów natomiast slyszalem je tyle razy z roznym sprzetem i w roznych warunkach, że wiem o nich duzo. Już pisalem kiedyś o nich co o nich myślę. Kolumny dla melomana, sluchającego spokojnej muzyki. Nie nadają się do elektro, rocka, bardziej zlozonych składow. Przez chwilę nawet myslałem, ze powodem mogą być za słabe wzmacniacze ze zbyt slabo rozwinietą sekcją zasilania. Ale nie.

Opery były kiedyś w sferze mojego zainteresowania...bo są ładne. Ale to kompletnie nie moja bajka. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opera, to jednak nie taka mała manufakturka (chociaż to wspólna lokalizacja Opery i Unison Research).

op03.png.f8d3855a52d0f13ce8b6b4ee67e4dcbd.png

Źródło: Google Maps

Na parkingu nie widać żadnych Ferrari, więc marże mają chyba niewygórowane;)

8 minut temu, audiowit napisał:

Przez chwilę nawet myślałem, ze powodem mogą być za słabe wzmacniacze ze zbyt slabo rozwinietą sekcją zasilania. Ale nie.

To na pewno nie, bo Diamondy - przynajmniej 25 - są łatwym obciążeniem.

10 minut temu, audiowit napisał:

Oczywiście, że nie testowałem u siebie pylonów natomiast slyszalem je tyle razy z roznym sprzetem i w roznych warunkach

Jeszcze pytanie, czy mówisz o Diamondach 25 i Operach Grand Mezza, czy tak ogólnie o wyrobach tych firm?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli chodzi o pylony to slyszalem wszystkie nie liczac podstawkowych serii Dimond. Oczywiście pisze tu o 25, ale 28 jest podobna.

Oczywiście piszę tu o grand mezza. Zaznaczam, ze Opery powinny bardziej spodobać Ci się wlasnie ze wzgledu na lepszą rownowagę w stosunku do Pylonow. Chodzi o bas i nie tylko fakturowanie ale także to, że nie bedzie Ci tak po prostu buczał. Doszukasz sie lepszej sceny, precyzyjniejszej i wiekszej roznorodnosci.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opera i Unison Research mają wspólną siedzibę, ale chyba także wspólnego designera i linię produkcyjną. Ich kolumny wzorniczo i wykonawczo wyglądają bardzo podobnie (skóra, drewniane boczki i identyczne forniry). Ciekawe, czy za projekt elektryczny i strojenie odpowiadają też ci sami ludzie?

5.thumb.jpg.a709b6c63b953b1e69ec940389ebfca3.jpg278047639_6(2).thumb.jpg.ce7c034fa41c88191dd2c960d88a0a73.jpgmaxmini07.thumb.jpg.55df46cf7e8144b9bf8c037fa9bb79db.jpgMAX1CILI_CONO.thumb.jpg.e047e0b8ad1682f0dd07bf002298a478.jpg

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opery jednak dzisiaj nie dojechały, ale cóż szkodzi popisać trochę "na sucho", np. o zastosowanej w nich technice głośnikowe, tym bardziej, że jest o czym.

207718067b1275718cdc6d60d6ffc145.thumb.jpg.8fa829e53c7f1b98d309bce4b1a8b0b1.jpg

Przetworniki zaaplikowane w Grand Mezza, nie są wprawdzie ostatnim krzykiem techniki, nie są też drogie, ot średnia półka, ale i tak są interesujące. Jako średnio tonowy oraz woofery zastosowano sprawdzone głośniki norweskiego SEAS-a. Niby nic szczególnego, ale zdaje się, że identyczne stosował także ProAc, więc jakaś rekomendacja jest. Średniotonowiec ma membranę z powlekanego papieru, a woofery z polipropylenu. Najczęściej układy 3-drożne z tej samej wielkości przetwornikami "odbębnia się" identycznymi przetwornikami, a tu widać specjalizację. Znacznie ciekawszy od wooferów jest jednak tweeter. To słynny HDS tweeter Peerlessa, produkowany obecnie przez Scan-Speaka jako D2608/913000. Głośnik powstał kilkanaście lat temu przy współudziale obu firm i Vify, będąc najlepszym wysokononowcem w ofercie Peerlessa. Niektórzy go uwielbiają, inni mniej. Zwolennicy uważają, że gra prawie jak obecne „Revelatory” czy „Illuminatory”. Ma bardzo lekką membranę, napęd zapewniający niską kompresję i chłodzenie ferrofluidem. Wszystko razem zapewnia małe zniekształcenia i możliwość cięcia przy dość niskiej częstotliwości.

35675-max_opera_seconda_fot8.thumb.jpg.3501a86e3cc95107052478e77ba1b724.jpg

Gdy kilka lat temu czytałem recenzję Opera Seconda w miesięczniku Audio, zdjęcie tego tweetera mocno zapadło mi w pamięć. Wydał mi się jakiś taki niezwykle solidny i budzący zaufanie.

Warto dodać, że Opera stosuje D2608 także w swoich droższych modelach Seconda i Quinta, a nawet we flagowych podłogówkach z serii Callas (choć tam nietypowo, jako dipole). Inne firmy też nie "wstydzą się" instalować go w konstrukcjach znacznie droższych od Grand Mezza. Znajdziemy go np. w kolumnach Living Voice, czy flagowych Pylonach Jasper 25 (obie ok. 20 000 zł). Przykład Jaspera jest jeszcze o tyle ciekawy, że to kolumna zupełnie nowa, a mimo dostępności wielu nowszych przetworników producent zdecydował się właśnie na starego HDS-a. Czy to o czymś świadczy? Wkrótce się przekonam.

I jeszcze jedno. D2608 stosuje także testowany przeze mnie ostatnio Impuls Audio (modele Cumulus i Lightstorm). Pylon, Impuls, Opera... Jaki ten świat mały.

 

 

 

 

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie PMC pod Marantza to nie granie. Takie jest moje zdanie. Później był by niski opis finalny.

Tutaj kolumny były polecane ze względu na charakterystykę jaką lubi Kraft którą poznałem po testach i jego wrażeniach. Oczywiście to moje subiektywne zdanie. Ale naturalność i stereofonia to jest to co powinno się tutaj spodobać.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, grzegorz. napisał:

Pomyliłeś się o tyle, że napisałeś iż na wysokich jest tam ten sam twitter, co w Mezza, a jest mimo wszystko D2905/970000.

Napisałem "Opera stosuje D2608 [...] nawet we flagowych podłogówkach z serii Callas" i tak właśnie jest, co widać na załączonym zdjęciu. D2905 jest zainstalowany z przodu, a dwa D2608 z tyłu, na co zwróciłem uwagę pisząc "choć tam nietypowo, jako dipole". 

30 minut temu, grzegorz. napisał:

Co do tych z tyłu, to w żadnej specyfikacji nie jest podane dokładnie jakie przetworniki tam umieścili, ale na moje oko takie same, jak te z przodu.

W specyfikacji faktycznie się tym nie chwalą, ale na zdjęciach widać wyraźnie, że przetwornik przedni i tylne są różne. Na tylnych przetwornikach brak jest odróżniającej się tubki wokół kopułki.

dc55f765a8ffabfb1179a76cbc7ca3e1.jpg.363e81d1575d019db4a09caf0362ac3c.jpggrandcallas_collection.png.8a2916d28e65579d12a88c7e150adeb3.png

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A już chciałem pisać do dystrybutora, żeby wykręcili przetworniki i spisali oznaczenia;)

Na poniższych zdjęciach różnica jest jeszcze lepiej widoczna. Swoją drogę ten D2905/970000 też ciekawy. Nazywają go "małym Revelatorem". Konstrukcyjnie, poza innym frontem, jest identyczny z pierwszym Revelatorem z lat 90-tych. Wizualnie D2608 podoba mi się jednak bardziej. Ma więcej klasy.

1570089787_dz00MDAmaD02Mjk_src_44640-opera_quinta_se_audiocompl_fot2.jpg.e67941efc82eb3909873894fa6828839.jpg35675-max_opera_seconda_fot8.thumb.jpg.639bac21f9536dd06a21502092d4bd56.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...