Skocz do zawartości

RME DAC ......... i nie tylko :)


tomek4446

Recommended Posts

Witam wszystkich obecnych posiadaczy sprzętu firmy RME jak i przyszłych szczęśliwców. Jestem po kilkudniowych testach RME Adi2 Pro FS R Black Edition / już sama nazwa robi wrażenie , nawet nie trzeba odpalać :) / Chciałbym by ten wątek był poświęcony szczerym opisom plusów i minusów sprzętu RME. Wiem , że z obiektywizmem mogą być kłopoty, ale apeluję o stanięcie na wysokości zadania.

Samo urządzenie wzbudza zaufanie metalową obudową , ciężarem , jakością wykonania pokręteł , niesamowicie czytelnym wyświetlaczem / a ma co wyświetlać , bo funkcji jest " milion " :) /. Ilość wejść i wyjść  naprawdę imponuje . wspomnę o wyjściach , szczególnie dla tych osób których nie interesują XLR -y , w moim modelu RME nie ma tradycyjnych RCA , mamy za to gniazda zbalansowane TRS. Czyli po ludzku musimy kupić lub zrobić kabel  1 na kanał/ ,gdzie na jednym końcu będzie wtyk Jack  6,3 TRS /stereo/ , a na przeciwnym wtyk RCA . 

A teraz o dźwięku i to na podstawowych niemal fabrycznych ustawieniach . Ograniczę się do jednego źródła , bo tyle zdążyłem przetestować , czyli Pioneera N-70A podłączonego po coaxialu do RME w trybie DAC . Trafiłem w punkt. Mam dokładnie taki dźwięk o jakim marzyłem , a nawet więcej. Najpierw o tym dźwięku z marzeń :) Mam lampy i kocham ich dźwięk jednak przy ciężkich bitach ciepło lampy i rozmycie krawędzi nieco przeszkadzało. Brakowało mi w niektórych utworach takiej delikatnej "szpilki " w detalach , jak już jakiś dźwięk autor postanowił wyeksponować , to niech kurde poczuje :)  Moje lampy grają muzykalnie i zawsze było zaokrąglenie. Śmiało mogę napisać było , bo już nie jest . Detaliczność jest niebywała , ale dzięki lampom krew nie płynie z uszu. Ten układ lampa + RME jest jak dla mnie idealny . @Fafniak  , @JohnDoe wiem już, o czym pisaliście :) A teraz o " tym więcej" . Bas. Bas jest niesamowity , nie poznaje Alteców / ustawienia bass . treble - "0" / , punktowy do bólu i o wiele bardziej eksponowany, niż przy poprzednich podłączonych DAC-ach. Druga sprawa to głębia przekazu , scena jest dobre pół metra bardziej z tyłu , niż przed podłączeniem RME. Powoduje to genialną stereofonię / osie kolumn u mnie krzyżują się za punktem odsłuchu/. Jeszcze raz napiszę , nic prawie nie przestawiałem z ustawień fabrycznych. Nie korzystam z EQ , bo jeszcze nie doczytałem o co chodzi :) Kolejna genialna sprawa to Loudness automatycznie dopasowujący się do głośności / z możliwością wyłączenia/. Słuchałem wczoraj do pierwszej w nocy , cichutko i było pięknie , wyraziście bez  "koca" , który nieraz towarzyszy cichym odsłuchom. Nie wiem czy mnie nie posądzicie o lobbowanie na rzecz RME , ale muszę wspomnieć jeszcze o jednym. Tryb "Dark"  , gdzie po paru sekundach gasną wszystkie światełka , włącznie z podświetleniem włącznika jest GENIALNY , urządzenie po prostu znika. Ta funkcja powinna być obligatoryjna dla wszystkich producentów sprzętu audio !!! Dla tych co lubią światełka , to mogą się one świecić , dla pozostałych można ' wygasić całe urządzenie.

Obecnie jestem w 14 pkt. instrukcji więc jeszcze sporo przede mną :) 

Będę wdzięczny za wszelką pomoc w rozgryzieniu tego ustrojstwa . Wiem Witek / @audiowit / , że pracowałeś na nim , liczę na wsparcie.

To na razie tyle :) 

 

Edytowano przez tomek4446
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największa wadą RME jest filozofia ustawień

Nie obsługi jako takiej/przełączania, tylko zmiany ustawień.

Programowanie EQ to jest jazda bez trzymanki

nie potrafię tego rozgryźć zresztą @JohnDoe ma chyba te same wrażenia 

gdyby "masta" miał ten sprzęt to by nie pisał głupot o zaklejaniu ekraników itp.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Fafniak napisał:

Największa wadą RME jest filozofia ustawień

To fakt. Ale można się nauczyć. 

Za to największą zaletą RME dla mnie jest, że Audiowit go nie lubi 😆

8 godzin temu, tomek4446 napisał:

Wiem Witek / @audiowit / , że pracowałeś na nim , liczę na wsparcie.

Audiowit, (z tego co sam pisał)  nie pracował na nim w ogóle ale jedynie widział gdzieś u znajomego. (podobno) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Fafniak napisał:

Największa wadą RME jest filozofia ustawień

Fakt , ustawienia w moim urządzeniu intuicyjne nie są , choć dostrzegam pewną logikę. Mam RME pro , więc nie spodziewałem się , że będzie łatwo , po prostu potrzebna jest wiedza. Do tego dochodzi mi jeszcze funkcja konwersji AD/DA , nagrywanie i obróbka dźwięku , podwójne słuchawki z możliwością oddzielnych ustawień dla każdej z par , jest tego trochę. Ale ... jak wziąłem instrukcję i na spokojnie czytając , kręciłem gałeczkami , to spokojnie można wszystko opanować. Dla mnie fajne jest to , że dzięki temu RME zmuszony jestem poszerzyć swoja wiedzę , aby pewne ustawy robić świadomie. Nauki nigdy nie jest za wiele :)

Sama obsługa już po dokonaniu ustawień jest dziecinnie prosta i na wskroś czytelna. A'propos czytelności , Niemcy udowodnili , ze można zrobić mały ale czytelny wyświetlacz i chwała im za to :)

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze taka dygresja , proszę mnie poprawić jeżeli się mylę . Odkąd mam RME pro , słyszę jak gra , jaką ma możliwość ustawień, to czy nie lepiej jest, jak ktoś traktuje hobby audio na poważnie pójść w tego typu DAC .  Zdając się na urządzenia zamknięte  jesteśmy zdani na łaskę konstruktora i jego wizji dźwięku ? Wiem , że mamy możliwość odsłuchu i dobrania sobie odpowiedniego DAC-a do naszych preferencji , czy sygnatury brzmienia systemu. Ok. Tylko jak czytam , sporo osób zmienia te urządzenia na inne , a więc coś musiało ulec zmianie w ich postrzeganiu dźwięku i to co było dobre , już nie jest. I kolejny DAC , kolejny DAC znowu ze stałym brzmieniem , / możemy sobie co najwyżej filtry pozmieniać /. Czy takie RME nie ma przypadkiem większego potencjału , i nie rokuje , iż zostanie z nami na dłużej ?

Edytowano przez tomek4446
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, tomek4446 napisał:

Kolejna genialna sprawa to Loudness automatycznie dopasowujący się do głośności / z możliwością wyłączenia/. Słuchałem wczoraj do pierwszej w nocy , cichutko i było pięknie , wyraziście bez  "koca" , który nieraz towarzyszy cichym odsłuchom.

Tomek, czy doczytałeś już w instrukcji na temat Loudness i możliwości jego ustawień?

Loudness w RME - nie tylko, że można wyłączyć ale także ustawić sobie pod swoje preferencje. A więc nie jest on "sztywny" (że tak to nazwę) jak w przypadku Loudness stosowanego czasem w tradycyjnych wzmacniaczach. 

Pozwolę sobie wytłumaczyć na czym to polega, być może komuś kiedyś się przyda ponieważ instrukcja niestety jest dostępna jedynie w języku angielskim i niemieckim.

Pierwszym parametrem jaki możemy (powinniśmy) ustawić jest  /w menu loudness/ - /low vol ref/  - mamy do wyboru pomiędzy -90dB do -20dB

Drugim parametrem jest bass gain/treble gain - czyli jak bardzo chcemy wzmocnić bass/treble - tu mamy do wyboru od 1dB do 10dB

 

Przykładowo:  jeśli ustawimy /low vol ref/ na -35dB to potem w tym punkcie głośności słuchania (VOL) i poniżej niego - loudness będzie maksymalny - taki jak wybraliśmy bass gain/treble gain. Natomiast w miarę podgłaśniania gałką VOL powyżej -35dB - wzmocnienie bass/treble będzie łagodnie obniżane poprzez kolejne 20dB aż w momencie uzyskania głośności VOL -15dB kiedy to wzmocnienie (loudness) bass/treble będzie równe 0dB.

908210306_Screenshot(175).png.51443a228ac37092c3e10fc9fdde8631.png

2084814345_Screenshot(176).png.c88b995b72e92774cc43b1eb02886063.png

 

Co ważne! producent zaleca korzystanie z funkcji auto ref level (nie mylić z low vol ref) zawsze w przypadku korzystania z DSP oraz Loudness. 

Auto Ref Level - inaczej "gain staging" który w RME jest podzielony na 4 poziomy wzmocnienia na wyjściu analogowym i ma nierozłączny związek z SNR. 

Nie wiem do końca i ciągle się uczę czy "gain staging" ma związek z ewentualnym przesterowaniem wzmocnienia na wyjściu oraz tzw "clipping" czyli przycinania zbytnio wzmocnionych próbek w domenie cyfrowej? 

Jeśli ktoś z Was, @Fafniak czy Ty @tomek4446 chciałby wyłączyć Auto Ref Level - warto znać szczegóły tego mechanizmu i konsekwencje jego wyłączenia. 

Co to jest "gain staging" -  znalazłem taki film na YT, który pozwolił mi lepiej zrozumieć na czym to polega >>>

 

Ps, Tomek, ten DAC RME wymusza na mnie naukę różnych rzeczy tak jak napisałeś wcześniej. Jeśli mam dokonywać zmian w ustawieniach RME to chcę wiedzieć co konkretnie robię. 

 

Jeśli coś tutaj napisałem źle i nie zgodnie ze sztuką - proszę fachowców o skorygowanie mnie i naprowadzenie na właściwą ścieżkę wiedzy 🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@JohnDoe i właśnie dlatego powstał ten wątek , razem jakoś to ogarniemy . W końcu ludzie latają w kosmos  to My nie opanujemy takiego małego pudełka :) Dzięki za tłumaczenie , dzisiaj już późno ale , jutro zobaczę w praktyce jak to działa. Chodzi mi głównie o zdjęciu trochę basu przy głośnych odsłuchach. Mogę to zrobić oczywiście za pomocą pilota w każdej chwili , ale chcę się przekonać czy dam radę tak ustawić loudness / basy/ by była zachowana równowaga tonalna tak przy cichym jak i głośnym odsłuchu. Ja trochę z braku czasu nadal jestem na etapie nauki menu i w którą stronę kręcić gałką by dana opcja się pokazała. Pochwalę się , że idzie mi coraz lepiej :) 

A zwróciliście Panowie uwagę jak macie ustawiony taki parametr / do znalezienia w Settings/ jak "Width" , bardzo fajnie jest słychać na słuchawkach jak przechodzimy ze stereo w mono , a następnie zamieniają się kanały.

Wg. instrukcji:

"Określa szerokość stereo. 1,00 to pełne stereo, 0,00 mono, -1,00 zamienione kanały. "

Warto więc spojrzeć czy nie słuchamy przypadkiem w mono :) 

A jak już wspomniałem o słuchawkach , to nawet nie zdawałem sobie sprawy z tego jaki skarb mam w domu :) Nigdy jeszcze nie słyszałem by moje Sennheisery HD 650 tak grały , zacząłem rozumieć fanatyków słuchawek. 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj można powiedzieć , że rozpocząłem rozgryzanie EQ . Podobnie mam w amp. KD , gdzie też mogę zmienić dla każdego kanału wzmocnienie dla danej częstotliwości i zakres działania . Ustawiłem wczoraj np. parę krzywych z DL , fajna zabawa i trzeba przyznać , że dźwięk się zmienia błyskawiczne. Nie wiem tylko jak zapisać ustawienia. Czy ktoś to już z Panów rozgryzł ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Fafniak @JohnDoe a macie włączone SRC ? Czyli cytuję z tłumacza google " asynchroniczny stereofoniczny konwerter częstotliwości próbkowania (SRC). Kod SRC umożliwia plik konwersja częstotliwości próbkowania w czasie rzeczywistym. Konwerter zastosowany w ADI-2 Pro działa praktycznie bez utraty jakości sygnału, więc nie są dodawane żadne słyszalne artefakty ani szumy. W rzeczywistości SRC działa tak dobrze, że zalecamy pozostawienie go włączonego przez cały czas, eliminując w ten sposób cały zegar problemy od samego początku. Tak jest w przypadku wejścia SPDIF w trybie automatycznym. SRC oferuje maksymalny współczynnik konwersji odpowiednio 1: 7 lub 7: 1. Tak więc może być 192 kHz konwertowane do dowolnej częstotliwości próbkowania aż do 44,1 kHz, a 32 kHz można przekonwertować na dowolną częstotliwość do 192 kHz. Wyższe częstotliwości próbkowania niż 192 kHz nie są obsługiwane. SRC nie tylko konwertuje częstotliwości próbkowania, ale służy również jako separator zegara. Z aktywnym SRC, nawet urządzenia niezsynchronizowane (odtwarzacze CD, maszyny DAT itp.) mogą być używane w konfiguracji urządzeń cyfrowych, tak jakby były synchronizowane zewnętrznie. Kod SRC oddziela wejście i wyjście zegar i ustawia zegar wyjściowy na wspólne odniesienie, umożliwiając w ten sposób kombinację różnych źródeł zegara. Na przykład synchronizacja ADI-2 Pro z sygnałem AES, CD odtwarzacz podłączony do wejścia SPDIF może być używany tylko wtedy, gdy SRC jest ustawiony na SPDIF. Następnie oddziela zegar niezsynchronizowanego odtwarzacza CD, zapobiegając problemom z zegarem i przerwom. Ponieważ przychodząca faza zegara nie jest już ustalona, gdy SRC jest aktywowany, stan synchronizacji SPDIF na ekranie Przegląd stanu zawsze pokaże kłódkę. Podczas korzystania z zegara wewnętrznego każdy SRC działa również jako zabójca jittera. Jednak ADI-2 Pro jest wyposażony w SteadyClock FS, dzięki czemu działa jako doskonały zabójca jittera z dowolnym źródłem zegara. Jednak ponownie, niestabilny sygnał wejściowy może obniżyć jakość konwersji częstotliwości próbkowania. Plik Dlatego ADI-2 Pro ma drugi SteadyClock wyłącznie dla bieżącego sygnału wejściowego SRC sprawić, by proces konwersji częstotliwości próbkowania był jak najbardziej niezawodny i przejrzysty. Kod SRC może również służyć do próbkowania dźwięku. Źródło 44,1 kHz można przekonwertować na format 192 kHz w czasie rzeczywistym i dzięki temu odtwarzany z przetwornikiem cyfrowo-analogowym ustawionym na 192 kHz. Przydatność tego procesu jest wątpliwy. Nie dodano żadnych treści, więc odtwarzany jest dokładnie ten sam dźwięk. Jedyny zmiana polega na tym, że filtry nadpróbkowania w przetworniku cyfrowo-analogowym są przesunięte daleko poza słyszalny zakres. Ale nawet o godz 44,1 kHz filtry ADI-2 Pro są niesłyszalnie wysokie, a proces konwersji częstotliwości próbkowania używa również tych niższych filtrów w pierwszym kroku konwersji. "

Jak nie to włączcie to " bydle " , choć tak na próbę , bo mi właśnie szczęka opadła :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek, nie wiem nawet co to jest  SRC.  Obawiam się, że w wersji "DAC"  tego nie ma a jedynie w "Pro".  Szkoda bo też bym chciał szczękę zbierać z podłogi ;)      Jak będziesz tak podpuszczać to może kiedyś wymienię wersję DAC na Pro!   Kiedy ja kupowałem swój ADI-2 DAC wtedy wersja Pro była taka jasna, brzydka i nie było dostępnej czarnej. Dopiero po jakimś czasie wypuścili wersję "Pro-black" dla  użytkowników HiFi. 

Pamiętam, w międzyczasie RME wypuściło limitowaną (niedostępną już) wersję Pro-Anniversary - z przezroczystym panelem górnym i to mi się bardzo podobało ale wtedy już miałem kupiony ADI-2 DAC >>>

11199181.jpg

Cholera, nie łatwe to wszystko. Będziemy się doktoryzować z konwersji D/A   A/D? 😂

 

6 godzin temu, tomek4446 napisał:

Nie wiem tylko jak zapisać ustawienia.

Trudno podpowiedzieć tutaj na forum jak to się robi. Musisz sam to ogarnąć. Może ten film Ci pomoże. 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam wprowadzone do pamięci jedynie EQ dla filtrów Slow NOS które to filtry zrzucają nieco wysokie częstotliwości.

Można to skorygować takimi nastawami:

Slow B5 G +4.0 F 16.5k Q 2.1 Shelf
NOS B5 G +3.0 F 14.3k Q 0.6 Shelf

- tak mam wprowadzone do pamięci EQ dla tych dwóch filtrów.  Tutaj do poczytania >>> https://www.forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=26952

Oraz pisałem o tym kiedyś w innym wątku (post #53) >>> 

 

Potem już mi się nie chciało i nie miałem takiej potrzeby aby zapisywać w pamięci kolejne ustawienia EQ.   Nie miałem też żadnego dopingu ani zachęty w formie rozmowy z innym użytkownikiem RME aby bawić się dalej EQ :)

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Fafniak napisał:
11 godzin temu, tomek4446 napisał:

Nie wiem tylko jak zapisać ustawienia. Czy ktoś to już z Panów rozgryzł ?

Tam jest gdzies opcja załadowania całkowitych profili (tzn. dla całego urządzenia jak zrozumiałem, ale na razi ejeszcze nie dałem rady -

 

Coś Wam Panowie pokażę, mam nadzieje, że to sporo ułatwi poruszanie się w menu.  (nie wiem jak bardzo różni się to w wersji DAC od Pro)

Na początku zwróćcie uwagę, że ze wszystkich czterech przycisków menu 

- VOL

- I/O

- EQ

- SETUP

jedynie przycisk "EQ" ma więcej niż jeden ekran po ponownym jego wciśnięciu. Wciśnięcie pierwsze - ekran EQ gdzie ustawiamy sobie "krzywą EQ" / wciśnięcie drugie - ekran gdzie zapisujemy w pamięci uprzednio ustawioną "krzywą EQ" lub ładujemy do użytku jedną z pamięci których dla EQ jest dostepnych 20. 

696647347_Screenshot(196).thumb.png.31b9944b3287c52b0e634df44432e39a.png

 

 

Fafniak słusznie wspomniał o możliwości załadowania do pamięci "całkowitych profili" czy po angielsku "the whole state of the unit".   To jest ustawienie/pamięć  całkiem osobne od pamięci EQ (jest dostępne przyciskiem menu "SETUP"/ekran setups) i pozwala na zapisanie w pamięci stanu urządzenia w całości. Tych pamięci jest dostępnych 9. >>>

2092912265_Screenshot(197).thumb.png.5f87dde6a87989d968c401b424a51e14.png

 

Ważne!!!   Przy zabawie z pamięcią "load/store all settings" należy uważać na głośność ponieważ poziom VOL też zostaje zapamiętany. Nie zdemolujcie sobie głośników. 

 

Tutaj jeszcze "rozkład jazdy" przycisków i enkoderów >>> 

1065446948_Screenshot(198).png.190c31f5c47c59926043d6d521872436.png

1200059560_Screenshot(194).thumb.png.1ba15c1a1b5d5c2826fc7dc15c9aab58.png

 

Ufff... przyznam, że ciężko jest wytłumaczyć tak aby ktoś inny tutaj łatwo i szybko zrozumiał to wszystko.  Treningu i praktyki trzeba Panowie.  Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem. Jeśli coś przeoczyłem/pomyliłem to wybaczcie.  Jeśli odkryliście coś nowego to również chętnie się dowiem. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Dedal75 napisał:

o RME pisze się m.in. że jest to ciemny  i wolny

Bo ludzie czasem nie wiedzą co opisują, brzmienie DAC, wzmacniacza czy wreszcie kolumn...   (a może jeszcze coś)

Gdyby jeszcze ktoś napisał, że RME w porównaniu do DAC "X" jest "ciemny i wolny" - to chociaż wiedziałbym, że mowa jest o czymś konkretnym a tak.... to nie wiadomo o co chodzi. To jest taki audiofilski bełkot "ciemny i wolny". 

RME jest dla mnie przezroczysty i mega dokładny.   Taki powinien być DAC bo tylko do tego ma służyć (konwersjii D/A)  i robić to dobrze. 

RME radzi sobie z tym lepiej niż dobrze + jako bonus oferuje tony ustawień korekcji dźwięku - jak więc może być "ciemny"?

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt się przecież nie awanturuje. Pytaj o co chcesz 🙂 

Tylko czasem trudno się odnieść do cudzych opinii.  Zresztą, sam chyba wiesz, że na forach różności ludzie wypisują.

Co dla jednego czarne ktoś inny usłyszy jako szare bure i nie wiadomo wreszcie jakie. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Dedal75 mam RME od niedawna , urzekł mnie jego dźwięk i sposób przekazu. Fakt nie syczy wysokimi , słucham na " linii" , ale jak będę chciał wrócić do lat młodości i Altusów to mogę tak ustawić EQ / co do jednego Hz w całym paśmie i to oddzielnie dla lewego i prawego kanału/ , że będzie syczeć jak cholera :)

To co słyszę , choćby porównując do dobrego DAC-a Pioneera N-70A , gdzie mamy jednak ciepło i nieco nienaturalnej energii , RME to zrównoważony , naturalny , detaliczny / choć bez fajerwerków/ dźwięk do słuchania w nieskończoność , bez absolutnie żadnego zmęczenia. RME nie stoi po żadnej ze stron , ani jasnej, ani ciemnej , nie ma podbarwień. Całe życie dźwięk liniowy kojarzył mi się z nudą , RME udowodnił mi , ile jeszcze nie wiem o audio :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...