Skocz do zawartości

RME Adi-2 Pro FS B vs Topping D90


nowy78

Recommended Posts

Jak to na forach audio bywa, powinna się tu pojawić recenzja z moimi odczuciami po przetestowaniu obu wymienionych w temacie urządzeń. Z uwagi na polemikę toczącą się w ostatnim czasie w wielu zakamarkach niniejszego forum, jak również naciski ze strony niektórych użytkowników 😉 , ale i moją ciekawość, zacznę jednak od sprawdzenia, czy odróżnię w ślepym teście te dwa  DACi, mające porównywalne, trzeba dodać bardzo wyśrubowane parametry. Teoretycznie generują zniekształcenia poza zasięgiem ludzkiego słuchu. Cóż słowo się rzekło, sprawdźmy zatem, czy Topping D90 pokaże na tyle duże różnice względem RME Adi-2 Pro FS B, że będę je mógł bez problemu (albo chociaż z problemami 😉 ) wychwycić i poprawnie wskazać urządzenie będące w torze podczas próby w teście ABX. Przyznam, że nigdy nie przeprowadzałem takich testów z uwagi na trudności natury technicznej. Po prostu żona jest zbyt dużą ignorantką jeżeli chodzi o moje hobby, a synek jeszcze zbyt mały 😊 W tym jednak wypadku, dość łatwe wydaje się takie zorganizowanie przedsięwzięcia, aby zadanie żony sprowadzało się jedynie do przełączania urządzeń za pomocą pilota. Żeby nie było niedomówień przedstawię najpierw jak połączyłem stanowisko do badań. Jako transportu użyłem CD Cambridge Audio Azur 840C (z upsamplingiem do 24/192), dalej toslink do RME. Ponieważ wspomniany przetwornik jest bardzo funkcjonalnym urządzeniem, ma nie tylko wejście, ale i wyjście optyczne, sygnał do Toppinga doprowadziłem optykiem właśnie z tego wyjścia. Wyjścia analogowe z przetworników zostały dołączone do wejść wzmacniacza Cambridge Audio Azur 840Av2. Okazalsze sztuki z mojej mini kolekcji nie mają niestety  pilota 😊 Nie szkodzi, ten wzmacniacz także uważam za całkiem przyzwoity. Ustawienia daców oczywiście takie same. Dodam, że i tak nigdy nie byłem w stanie rozróżnić dostępnych w ich opcjach filtrów rekonstrukcyjnych 😉 . Zadbałem także o możliwie jak najlepsze wyrównanie głośności. Na zaciskach kolumn różnica poziomów napięcia była poniżej 0,1dB dla sinusoidalnego sygnału testowego 100Hz, 0dBFS. Gdy już wszystko było sprawdzone i ustawione, rozpocząłem rozgrzewkę. Slayer powędrował do odtwarzacza, ja zaś zasiadłem wygodnie w fotelu. Play, chwila na Toppingu, później RME, znowu Topping… Cóż, już po krótkim wstępie stwierdziłem, że jednak nie ma potrzeby robić ślepego testu w takiej konfiguracji. Nawet gdy wiedziałem co gra, nie byłem w stanie rozróżnić urządzeń. W tej sytuacji pomyślałem, że może chociaż odróżnię te dwa cuda współczesnej techniki od DACa wbudowanego w, jakby nie patrzeć kilkunasto już letni odtwarzacz (siedzą w nim kostki Analog Devices AD1955 – osobna dla każdego kanału). Nadal żadnych różnic! Przy okazji odkryłem za to, dlaczego wcześniej słyszałem upsampling 😊 . Jego wyłączenie (we wspomnianym CD, można to robić tylko dla wyjść cyfrowych, a więc tylko przy użyciu zwenętrznych DACów) powodowało niewielkie zwiększenie głośności, przez co z upsamplingiem dźwięk wydawał się spokojniejszy. Po wyrównaniu..., niestety, znowu poległem.

Dlaczego zatem słyszałem wcześniej tak wyraźną różnicę pomiędzy tymi trzema DACami?  Zbyt wyraźną, aby zadowolić się powyższym wynikiem porównania i zwalić wszystko na autosugestię. O tym jednak  za jakiś czas… 

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nowy78 Dzięki Piotrek , mam nadzieje , że teraz nie każesz mi oddać za RME :) Czekałem na ten test . Wiesz że ufam Ci bardziej niż całemu ASR razem wziętemu z jego guru na czele :)   Ja porównywałem całą elektronikę , a więc CDX-1060 / DAC wbudowany/ ; Pioneer N-70 A , Malina z Allo Boss DAC wpięte jednocześnie do pre , mogłem więc szybko przełączać. Różnice są słyszalne , nie chodzi o to jak jest lepiej , po prostu zawsze wychodziło mi , że  przy moich lampach RME oferuje mi dźwięk jaki zawsze chciałem uzyskać , co do pozostałych urządzeń zawsze miałem jakieś "ale".

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś tu na forum czytałem kiedyś  takie powiedzonko - "...założę się, że nigdy nie słuchałeś DAC za 20K zł..."  - co myślę, że w czasach obecnie dostępnej technologii nie jest zbyt aktualne. Dawno mówiłem, że bardzo dobry DAC nie musi być wcale kosmicznie drogi. Chociaż przyznam, że cena 20K czy więcej może działać na wyobraźnię ;)

@nowy78  dzięki za porównanie 👍

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, JohnDoe napisał:

Gdzieś tu na forum czytałem kiedyś  takie powiedzonko - "...założę się, że nigdy nie słuchałeś DAC za 20K zł..."  - co myślę, że w czasach obecnie dostępnej technologii nie jest zbyt aktualne. Dawno mówiłem, że bardzo dobry DAC nie musi być wcale kosmicznie drogi. Chociaż przyznam, że cena 20K czy więcej może działać na wyobraźnię ;)

O ile pamiętam, audiowitBogusław Kożyczkowski, a częściowo też tomek4443 stosowali tego typu argumentację dyskredytując moją opinię, że transparentne DACi nie grają.
Z perspektywy czasu, a zwłaszcza z perspektywy przedstawionego przez Nowego78 ślepego testu, warto sobie przypomnieć cały ten wątek 🙂
Jednocześnie chciałbym napisać, że nie żywię do nikogo urazy 🙌

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie mają różne podejście do czerpania frajdy z tego hobby. Część lubi ten taki "mistycyzm, czar i legendę" inni nie wierzą i wolą sprawdzać różnymi sposobami. Stąd sporo nieporozumień i niepotrzebnych spin. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Tomasz S. napisał:

Biorę popcorn 🍿

No bo kolega @nowy78 / po tym wpisie zapewne już były kolega :) / ma z całą pewnością nie transparentny system , jakieś lewe kable głośnikowe , akustyka szwankuje i nie widziałem aktualnych badań słuchu potwierdzonych przez niezależną, najlepiej składającą się z amerykańskich naukowców placówkę.  ;) 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

12 minut temu, seba3002 napisał:

Mnie teraz nurtuje pytanie czy jest w świetle tych "badań" sens dokupowania zewnętrznego DACa do mojego blusounda

W Node jest bardzo słaby DAC. Słaby na papierze, SINAD jeszcze gorzej niż w Chromecast Audio. 

bluesound-node-2i-sinad-measurements-png

Ale to co na papierze nie zawsze musi pokrywać się z tym co nam się podoba.  Powinieneś wypożyczyć jakiś DAC i porównać z tym w Node zanim kupisz. Być może faktycznie nie ma sensu kupować zewnętrznego DAC jeśli okaże się, że dźwięk z Node Ci wystarczy. 

Edytowano przez Gość
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, nowy78 napisał:

Dlaczego zatem słyszałem wcześniej tak wyraźną różnicę pomiędzy tymi trzema DACami?  Zbyt wyraźną, aby zadowolić się powyższym wynikiem porównania i zwalić wszystko na autosugestię. O tym jednak  za jakiś czas… 

Ciekawe jakie będzie rozwiązanie zagadki. Nie mogę się doczekać. 

Twój wpis jest w jakiś sposób przełomowy dla naszego forum. Tak go - może na wyrost, może nie - odbieram. I pojawił się w momencie, w którym forum jest w kryzysie. Myślę, że mógłby stanowić punkt wyjścia do dyskusji, co dalej. Jak poukładać różne sprawy, by jak najwięcej osób chciało na nasz portal wchodzić by pisać o audio, lub chociaż tylko o nim czytać. Pytanie, czy stać nas na taką dyskusję? Czy stać nas na wypracowanie konstruktywnych wniosków? Czy stać nas na ich wdrożenie i konsekwentne przestrzeganie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, seba3002 napisał:

Ja mam pytanie z innej beczki. Czy któryś z kolegów porównywał kiedyś dobry rip blu ray przekonwertowany do rozdzielczości 720p z oryginałem 🙂?

Zależy z jakiej odległości od ekranu;)

No i z jaką przepływnością, bo ona jest tu kluczowa.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry rip 720p ma bitrate zdaje miedzy 5000 a 8000 kb/s. Sam robiłem takie porównania i na pierwszy rzut oka jesli takie ripy robi dobra grupa scenowa, trudno wychwycić różnice. Najczęściej są to detale, jak gradacje szarości itp.

Być może podobnie jest w audio. Trzeba zjeść na tym zęby, żeby potrafic wychwytywać te drobne różnice.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, seba3002 napisał:

Być może podobnie jest w audio. Trzeba zjeść na tym zęby, żeby potrafic wychwytywać te drobne różnice.

Jeśli mówisz o mp3 256/320 kbps vs jakość CD to jest w tym trochę racji ("trochę", bo jest to nawet trudniejsze), ale różnicy między standardem CD a wyższym nikt z tego forum nie usłyszy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Dzik napisał:

Jeśli mówisz o mp3 256/320 kbps vs jakość CD to jest w tym trochę racji 

Chodziło mi raczej o wszelkie porównania. Czasem po prostu trzeba wiedzieć na co patrzeć, żeby dostrzec różnice. Nie zmienia to jednak faktu, że czasem tych różnic najzwyczajniej w świecie nie ma 🙂.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Fafniak napisał:

Warto przeczytać wątek na sąsiednim forum o tym jak facet razem z drugim gościem prównali RME do DAC za chyba 30 czy 40 tysiecy

No byli pewnie że RME polegnie ;)

Ja twierdzę, że warto samemu we własnych czterech kątach przetestować sobie Dac-a za te 30-40 tyś i porównać do czegoś w bardziej ludzkich pieniądzach. 

Opinię innych można wtedy o kant dupy rozbić.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, paul klacska napisał:

Ja twierdzę, że warto samemu we własnych czterech kątach przetestować sobie Dac-a za te 30-40 tyś i porównać do czegoś w bardziej ludzkich pieniądzach. 

Opinię innych można wtedy o kant dupy rozbić.

jasne, tyle że panowie zafundowali sobie praktycznie ślepy test.

Co do kupowania klocków za 30-40 tyś - wolałbym kamerę sobie kupić 😎

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...