Skocz do zawartości

Recommended Posts

Jakiś czas temu zastanawiałem się nad wyborem przetwornika DAC, których jest obecnie na rynku więcej niż potrzeba. Jestem dość ciekawską osobą, co niestety nie zawsze dobrze się kończy.
Zdecydowałem się bowiem na zakup przetwornika Nostromo Wolf 2, o którym niewiele wiadomo. Sprzęt od (jednoosobowej?) firmy Nostromo rozchodzi się głównie pod wpływem marketingu szeptanego i próżno na jego temat szukać obiektywnych informacji albo subiektywnych, które można krzyżowo zobiektywizować.

Na początku byłem z przetwornika zadowolony, jednak po czasie stwierdziłem, że coś jest nie tak. Mianowicie, muzyka wydawała mi się albo za cicha, albo za głośna, przez co ciągle grzebałem przy głośności. Z początku wiązałem problem z „zafiksowaniem”, czyli doszukiwaniem się różnic czy problemów z nowym sprzętem, ale irytacja nie mijała i słuchanie muzyki zaczęło mnie fatygować.
W końcu pożyczyłem Toppinga D50s, żeby mieć jakiś punkt odniesienia, i uważnie porównałem oba DACki.

Okazało się, że moje uszy mnie nie oszukiwały, bo sytuację widać jak na dłoni:

VOO8iEe.gif

Nie bardzo rozumiem, jak mam to interpretować od strony technicznej, ale od strony samej analizy dźwięku widać wyraźne, że oba przetworniki mają na wyjściu różną dynamikę. Wygląda na to, że chociaż Wolf 2 jest ogólnie cichszy, to jednak podbija głośniejsze partie bardziej niż Topping.

No i? No i nie wiem sam co (mam z tym zrobić). Chyba nic, tylko zbierać kasę na inny przetwornik.
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Dzik napisał:

No i? No i nie wiem sam co (mam z tym zrobić). Chyba nic, tylko zbierać kasę na inny przetwornik

Hmmm walka z loudness war? 😉 A może to Topping uskutecznia mastering w stylu LW 😁

Pożycz E30 albo Sanskrit 10th Mk2, będziesz miał porównanie do Wolfa i D50s

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, marcinmarcin napisał:

Hmmm walka z loudness war? 😉 A może to Topping uskutecznia mastering w stylu LW 😁

Pożycz E30 albo Sanskrit 10th Mk2, będziesz miał porównanie do Wolfa i D50s

Sam zakładałem na tym forum temat o Loudness War, więc jestem wrażliwy na tym punkcie. Za duża dynamika też jest problemem, a cokolwiek ją w tym wypadku powoduje, to jest dla mnie fatygująca. Poza tym charakterystyka Wolfa nawet na oko wydaje mi się zbyt nierówna.

Mam w tej chwili wzmacniacz w serwisie, więc poczekam z ostatecznymi decyzjami, dopóki nie przetestuję przetwornika na innym sprzęcie.
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, Dzik napisał:

Sam zakładałem na tym forum temat o Loudness War, więc jestem wrażliwy na tym punkcie. Za duża dynamika też jest problemem, a cokolwiek ją w tym wypadku powoduje, to jest dla mnie fatygująca. Poza tym charakterystyka Wolfa nawet na oko wydaje mi się zbyt nierówna.

Mam w tej chwili wzmacniacz w serwisie, więc poczekam z ostatecznymi decyzjami, dopóki nie przetestuję przetwornika na innym sprzęcie.
 

Zmierz je oba potem np  Rew. Topping akurat jest idealnie płaski więc może być wzorcem (sam używa E30) Ja za jakiś czas wrzucę elaborat o wpływie zniekształceń (mierzalnych) na odbiór dźwięku 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To w końcu jednak różne DACi inaczej brzmią? ;)

Z tego co ja tu widzę, to Topping normalizuje i wypłaszcza/wyrównuje głośność. Nawiązanie do Loudness War jak najbardziej słuszne.

Z kolei Wolf ma lepszą rozdzielczość dynamiczną, różnica między najcichszym fragmentem, a najgłośniejszym.

Nie wiem, co tu poradzić? Po prostu, jak to jest mówione, trzeba testować i wybrać taki, który Ci odpowiada.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, DudasDudek napisał:

To w końcu jednak różne DACi inaczej brzmią? ;)

Z tego co ja tu widzę, to Topping normalizuje i wypłaszcza/wyrównuje głośność. Nawiązanie do Loudness War jak najbardziej słuszne.

Z kolei Wolf ma lepszą rozdzielczość dynamiczną, różnica między najcichszym fragmentem, a najgłośniejszym.

Nie wiem, co tu poradzić? Po prostu, jak to jest mówione, trzeba testować i wybrać taki, który Ci odpowiada.

Ja nigdy nie zajmowałem w tej kwestii stanowiska, a poza tym spór dotyczył DACków tzw. transparentnych. Jestem chyba pierwszą osobą na tym forum, która przedstawia coś na kształt dowodu w sprawie grania/nie grania przetworników.

Nawiązanie do Loudness War jest nie do końca słuszne, bo to Topping w tym wypadku jest bliższy materiału źródłowego, tak więc to raczej Wolf zawyża dynamikę, a nie Topping spłaszcza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, Dzik napisał:

bo to Topping w tym wypadku jest bliższy materiału źródłowego

na jakiej podstawie tak twierdzisz ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Fafniak napisał:

na jakiej podstawie tak twierdzisz ?

Bo:

1. Zajmuję się amatorsko masteringiem i wiem co i jak powinno wyglądać. Naoglądałem się sporo wave'ów na osi czasu - dobrych nagrań i bootlegów.

2. Dobrze znam materiał źródłowy. Jest to utwór z kiepską dynamiką.

3. Potwierdziłem powyższe różnymi nagraniami (które dobrze znam) i trend jest ten sam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

ok

edytka:

rozumiem ze to co powyżej pokazujesz to jest "złapane" na zaciskach RCA dACów

A możesz pokazać zestawione z przebiegiem źródła ? @Dzik

Edytowano przez Fafniak

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Dzik

Ooo i zobacz. Czyli jeśli ludzie narzekają na normalizację i "wypłaszczanie" nagrań, to czy Wolf jest dobry, czy zły, jeśli próbuje to niwelować?

Czy to nie jest właśnie dowód, że Wolf stara się coś zrobić, by ten plik źródłowy brzmiał lepiej? (Jak mu to wychodzi, to nie wchodźmy w to. Chodzi o sam fakt, próby zrobienia czegoś z nagraniem.)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Porównując te dwa daki to chyba najpierw należałoby zadbać o jednakowy poziom sygnału na wyjściu. Ze specyfikacji obu urządzeń jest on różny. Wolf wg producenta ma 2,1Vrms, a Topping wg ASR ok. 1,9Vrms. 

@Dzikuwzględniłeś to przy porównaniu i wyrównałeś poziomy? 😉

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, DudasDudek napisał:

Czy to nie jest właśnie dowód, że Wolf stara się coś zrobić, by ten plik źródłowy brzmiał lepiej?

Jest to jedynie dowód na to, że te dwa DACki inaczej przetwarzają źródło. Z jakiego powodu? Nie mam pojęcia. 

Czy to dobrze, jeśli Wolf stara się „odpłaszczyć” nagranie? Nie, to bardzo źle, bo kompresja dynamiki wiąże się z bezpowrotną utratą danych. Próba „naprawy” nagrania na poziomie sprzętowym to fatalny pomysł.

9 godzin temu, Fafniak napisał:

rozumiem ze to co powyżej pokazujesz to jest "złapane" na zaciskach RCA dACów

Nie, jest to złapane mikrofonem. Nie mam sprzętu do takich cudów, zresztą wymagałoby to konwersji z analogu z powrotem na cyfrę.

28 minut temu, MariuszZ napisał:

uwzględniłeś to przy porównaniu i wyrównałeś poziomy?

Nie, po prostu wyrównałem szczytową głośność z dokładnością do 0.1dB i nałożyłem oba nagrania idealnie na siebie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)
35 minut temu, Dzik napisał:

Nie, po prostu wyrównałem szczytową głośność z dokładnością do 0.1dB i nałożyłem oba nagrania idealnie na siebie.

Ale sygnał wejściowy był różny 1,9 vs 2,1 więc i dynamika na wyjściu jak wyrównałeś się zmieniła. Żeby zachować dynamikę, a jeżeli dobrze zrozumiałem o jej porównanie Ci chodzi musiałbyś dla jednego daka odpowiednio podkręcić głośność o tą różnicę ale uwzględniając wzmocnienie wzmaka tylko nie o 0,2Vrms ale odpowiednio więcej ;) 

Lub potencjometrem daka, jeżeli mają, odpowiednio zmniejszyć poziom na jego wyjściu.

Edytowano przez MariuszZ
lub

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Dzik

Przecież każdy wzmacniacz czy kolumny, próbują wyciągać z nagrania jak najwięcej. To jest "poprawianie" nagrania na poziomie sprzętowym (cokolwiek to znaczy). Wszelkie filtry/procesory to też źle?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To nie jest poprawianie , tylko zła metoda pomiaru. MariuszZ opisał. To  samo napięcie na wyjściu z dac powinno być, a nie na wyjściu z wzmaka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, DudasDudek napisał:

Przecież każdy wzmacniacz czy kolumny, próbują wyciągać z nagrania jak najwięcej.

Wyciągnąć to jedno, a naciągnąć to drugie. DAC nie powinien koloryzować, o ile nie zostanie o to poproszony (za pomocą dodatkowych ustawień). Nie mam pewności, czy ten konkretny przetwornik to robi, ale mam takie podejrzenie.

18 godzin temu, mkk napisał:

To nie jest poprawianie , tylko zła metoda pomiaru.

Metoda pomiaru jest na pewno niedoskonała, ale nie zacząłem przyglądać się z lupą sygnałowi na wyjściu ot tak sobie, z ciekawości. Zacząłem się przyglądać, bo coś mnie gryzło i okazało się, że moje podejrzenia znajdują potwierdzenie w tych nagraniach.


Dynamika nie ulega zmianie w zależności od napięcia na wyjściu, a przynajmniej nie w zwyczajnym zakresie (powiedzmy 30-60%). Takie różnice nie powinny mieć miejca:

2NVUADc.png


Najgłośniejsze partie są w przypadku Wolfa podbite, natomiast wszystko, co poniżej nieco obniżone. Niestety to słychać, bo balans jest zakłócony niezależnie od głośności.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...