Skocz do zawartości

Kultura Dźwięku Brooklyn - Kraftest


Kraft

Recommended Posts

Witam serdecznie. Pozwolę sobie na koniec tej dyskusji dołożyć zdanie od siebie jako osoba, która zbudowała te kolumny :). Zamysłem zestawu było stworzenie produktu, który miał kilka założeń. 

Pierwsze,  to takie by był to zestaw w którym użyjemy jak najwięcej polskich podzespołów by można z tyłu napisać Made in Poland :)

Drugie,  zestawy miały być nieco odmienne konstrukcyjnie - dlatego jest to nietypowa budowa 3 drożna z użyciem basu na dole z krótką linią w środku. 

Trzecie, chcieliśmy udowodnić, że nie używając drogich przetworników, można osiągnąć o wiele więcej aniżeli można się spodziewać. 

Czwarte, chcieliśmy zwrócić uwagę na fakt, że polska firma STX robi naprawdę bardzo dobre przetworniki, które nie rzadko są obiektem drwin osób używających innych producentów. 

Obserwując obecne trendy konstruktorów DIY audio odnoszę wrażenie, że bez drogich rzeczy, wykresów, wodotrysków itd. nie można zrobić nic co by  można nazwać hi end lub przynajmniej hi fi. Zajmuję się hobbystycznie sprzętem vintage audio od wielu lat. Serwisuję te sprzęty i od wielu lat zaglądam do ich wnętrza. Są to produkty z lat 70 i 80 ubiegłego wieku. Rozebraliśmy wiele zestawów głośnikowych z tamtych lat. I proszę mi uwierzyć, że często byliśmy w szoku że tak zbudowana kolumna potrafi tak nieziemsko zagrać. To wszystko pozwoliło nam spojrzeć na sprawę całkowicie w odmienny sposób. Nic w tych konstrukcjach nie było okryte technologią z rodu NASA jak w obecnych czasach zaczyna to wyglądać we współczesnych drogich zestawach głośnikowych. Odnoszę wrażenie, że kolejne usztywnienia pokazywane na przekrojach kolumn różnych producentów przypominające co najmniej skrzydło myśliwca mają coraz częściej znaczenie nie foniczne a marketingowe. Pewnie się trochę narażam no ale cóż, każdy ma swoje spostrzeżenia. 

Jeśli chodzi o użyte przetworniki za ok 300 zł to są to celowo nie flagowe modele producenta. Porównywaliśmy je z podstawowymi przetwornikami SB i SS i powiem szczerze, że nie było sensu używać wyżej wymienionych a użycie flagowych STX podniosło by znacząco cenę zestawu nie wnosząc aż tak dużo jak ktoś wyżej napisał. Pojawią się tu zaraz głosy że 4,5 k za parę przy nakładzie 600 zł za przetworniki to trochę żart. Niestety największy nakład finansowy to stolarka. Aby była ona na takim poziomie i przy użyciu takiej grubości MDF należy wydać za parę skrzynek ok 2k. Czyli 50 % wartości. Niestety taniej nie da się tego zrobić bo takie są realia. Polski Pylon, którego szanujemy bardzo, ma własną stolarnię i on może produkować tanio. Ale doskonale wiemy, że najtańsze ich konstrukcje nie zadziwiają jakością wykonania. 

Z Panem Jarkiem poznałem się przez przypadek. Nie wiedziałem nawet, że jest taka osoba. Wysłałem nasze zestawy na testy za namową jednego z forumowiczów. Byliśmy ciekawi jak opisze je człowiek, który jest całkowicie obcy w temacie naszej działalności i produktu a jednocześnie ma doświadczenie z innymi producentami. Do tej pory opieraliśmy się na opiniach naszych klientów, którym sprzedaliśmy już kilka zestawów. To oni dodali nam wiary, że skoro ktoś przychodzi słucha zestawu za nie małe pieniądze i do tego bez metki słynnego producenta i decyduje się bez większego namysłu na zakup to znaczy że wyżej wymienione cele są zrealizowane.  :)

Proszę nam uwierzyć, że z biciem serca czekaliśmy na wpisy Pana Jarka. Cieszymy się niezmiernie, że tak wysoko zostały one ocenione i że nasz pomysł sprawdził się. Nie oczekujemy po tym teście wiele ale jednocześnie dał on nam wiarę, że warto robić kolumny z pasji i na przekór przekonaniom. Nadal będziemy wytrwale robić kolumny na STX są już kolejne pomysły i projekt na ukończeniu. Mamy nadzieję, że będzie tak cieszył uszy jak Brooklyn. :) P.s. kolejne konstrukcje będą miały polskie nazwy. :) Pozdrawiam i zachęcam do "Kultury Dźwięku" jako idei, której w obecnych czasach zaczyna brakować jeśli coś nie jest drogie i naszpikowane najdroższą technologią :) 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, kaczadupa napisał:

Kraft, środek i góra dla Dali (Menuet) czy Kultury Dźwięku (Brooklyn)? 

Żeby to było takie proste. Już sam fakt, że porównujemy Dali Menuet z Brooklynami dobrze świadczy o tych drugich. Menuety to techniczny pokaz możliwości firmy z ogromnym dorobkiem. Specjalny model w ofercie. Wizytówka. A dla mnie osobiście świetne kolumny. Jak na ich tle wypadają Brooklyny? Przejrzystość, wrażenie szczegółowości, realizm wokali na plus dla Polskiej konstrukcji. Mikrodynamika i muzykalność dla Dali. Obie kolumny grają inaczej, ale w podobnym stylu. Łączy je przede wszystkim lekkość brzmienia, bardzo dobra stereofonia, detaliczność i to, że obie nie szarżują na basie. 

Wokale z Brooklynów wydają się bardziej realistyczne, a te z Menuetów bardziej naturalne;) Mniej więcej o takich różnicach mówimy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kultura Dźwięku Gratuluję udanego projektu i życzę sukcesów z kolejnymi, również na płaszczyźnie marketingowo - biznesowej.

Sam jakiś czas temu poskładałem kolumny DIY na bazie projektu STX M140 z ich przetwornikami i powiem szczerze, że bardzo mi ich granie pasuje więc aż tak bardzo nie dziwi tak wysoka ocena kolegów, tym bardziej, że sama konstrukcja kolumn jest bardziej złożona i przemyślana. 

Fajnie by było zobaczyć przebieg impedancji na wykresie i jakieś pomiary gdyby były dostępne. Myślę jak te kolumny zagrałyby z lampą i stąd ciekawość na parametry 😉

Pozdrawiam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Kubakk napisał:

Co do metaliki itp. pomijając mastering to wiele droższych kolumn (zestawów) miewa problemy z taką muzyką ;) 

Dlatego też fajnie by było gdyby Jarek pomiędzy to audiofilskie plumkanie, wrzucił czasem coś ostrzejszego. Niestety ja poza Dianą Krall lubię też czasem wrzucić coś z przytupem. Ale fakt, pierwsze albumy Metaliki nagrane są fatalnie. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, seba3002 napisał:

Dlatego też fajnie by było gdyby Jarek pomiędzy to audiofilskie plumkanie, wrzucił czasem coś ostrzejszego. Niestety ja poza Dianą Krall lubię też czasem wrzucić coś z przytupem. Ale fakt, pierwsze albumy Metaliki nagrane są fatalnie. 

eee tam

kill'em all - faktycznie ale reszta jest już ok

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Stream napisał:

Nie. To jest właśnie high-end🙂

Cenowy może tak. Za około 100 000 zł, jeśli byśmy się uparli i chcieli mieć monitory zamiast podłogówek, i skorzystali z usług jakiejś firmy typu YB Audio czy innej, to podejrzewam, że te Gryphony nawet by nie pierdnęły. Bez porównania droższe, lepsze parametrowo przetworniki, też większe, i w tej cenie raczej na pewno zasilane aktywnie, a przynajmniej bas, i Gryphony zniszczone.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Kraft napisał:

Żeby to było takie proste. Już sam fakt, że porównujemy Dali Menuet z Brooklynami dobrze świadczy o tych drugich.

No ale to równie dobrze, mogłeś porównywać z kolumnami ATC SCM20 ale to wcale nie oznacza, że dobrze to świadczy o Brooklynach.

5 godzin temu, Adi777 napisał:

Cenowy może tak. Za około 100 000 zł, jeśli byśmy się uparli i chcieli mieć monitory zamiast podłogówek, i skorzystali z usług jakiejś firmy typu YB Audio czy innej, to podejrzewam, że te Gryphony nawet by nie pierdnęły. Bez porównania droższe, lepsze parametrowo przetworniki, też większe, i w tej cenie raczej na pewno zasilane aktywnie, a przynajmniej bas, i Gryphony zniszczone.

Oczywiście, ze tak jest. Te Mojo S to przykład tego o czym pisałem. Próbie zarobienia na nazwie firmy i pięknym opakowaniu w tym przypadku. Zauważcie, że w ,, testach'' recenzenci jakoś słówkiem się wspominają jakie to są głośniki. Nie podają ich symbolu. Dlaczego? Wstydzą się?

9 godzin temu, MariuszZ napisał:

Fajnie by było zobaczyć przebieg impedancji na wykresie i jakieś pomiary gdyby były dostępne. Myślę jak te kolumny zagrałyby z lampą i stąd ciekawość na parametry 😉

Też z chęcią bym zobaczył przebieg krzywej SPL.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Kultura Dźwięku napisał:

Pierwsze,  to takie by był to zestaw w którym użyjemy jak najwięcej polskich podzespołów by można z tyłu napisać Made in Poland

I to się chwali. Brawo.

 

11 godzin temu, Kultura Dźwięku napisał:

Obserwując obecne trendy konstruktorów DIY audio odnoszę wrażenie, że bez drogich rzeczy, wykresów, wodotrysków itd. nie można zrobić nic co by  można nazwać hi end lub przynajmniej hi fi.

Wykresy to nie są ,, drogie rzeczy''. To dane techniczne.

 

11 godzin temu, Kultura Dźwięku napisał:

Jeśli chodzi o użyte przetworniki za ok 300 zł to są to celowo nie flagowe modele producenta. Porównywaliśmy je z podstawowymi przetwornikami SB i SS i powiem szczerze, że nie było sensu używać wyżej wymienionych a użycie flagowych STX podniosło by znacząco cenę zestawu nie wnosząc aż tak dużo jak ktoś wyżej napisał. Pojawią się tu zaraz głosy że 4,5 k za parę przy nakładzie 600 zł za przetworniki to trochę żart. Niestety największy nakład finansowy to stolarka.

Czyli jednak wybór przetworników to także i oszczędności.

11 godzin temu, Kultura Dźwięku napisał:

Pojawią się tu zaraz głosy że 4,5 k za parę przy nakładzie 600 zł za przetworniki to trochę żart.

534zł

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zespołu wspomnianego wyżej, to jakoś Kurier często do mnie nie trafia. Jakoś mija się z moimi potrzebami. Aczkolwiek czasem potrafi zaskoczyć. 

 

Co do Mettalicy to, cóż przy Harvester of Sorrow to cóż, jest to kawałek który ujawnia każdorazowo biedę Stadionu Narodowego w kwestii akustyki. 

Też jestem ciekawy jakby zabrzmiał Nightwish na tych głośnikach, oprócz Toola oczywiście. Do tego Rage Against The Machine. Generalnie aktualnie obok Kefów r3 głośniki trafiają na listę do przetestowania do nowego salonu. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, rgok napisał:

byłem posiadaczem między innymi 

B&W 705

A mógłbyś napisać, jak wypada porównanie tych Bowersów z Brooklynami? Słuchałem 706-tek i mam pewne przemyślenia. Jestem ciekaw Twoich. 

12 godzin temu, MariuszZ napisał:

Myślę jak te kolumny zagrałyby z lampą i stąd ciekawość na parametry

Na pewno Brooklyny nie są kolumnami wysokoskutecznymi. Podczas odsłuchu miałem gałkę wzmacniacza ustawioną mniej więcej na tej pozycji, co przy słuchaniu Menuetów i LS50. Czyli mają gdzieś 83-84 dB efektywności.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, seba3002 napisał:

No dobra, a jak te paczki radzą sobie z ostrzejszą muzyką? Z wokalami radzą sobie dobrze też kefy r300, JMR Lucia, Dynaudio też świetnie je oddają, nie sypiąc przy tym jakoś szczególnie sybiliantami. Ale czy te paczki są na tyle uniwersalne, żeby zagrać na przyklad Tool'a czy Metallikę i nie dostać przy tym zadyszki ? A jak wyglada w nich bas ? Jest twardy, punktowy czy wlecze się jak smuga spalin za starym maluchem ? Czy jest zróżnicowany? Czy każdy basowy instrument gra na jedno kopyto ? 

Z metaliką nie próbowałem natomiast z ACDC czy Led zeppelin dają sobie świetnie radą choć nie można liczyć na to że bas wywali cię z butów.

Bas jest zróżnicowany i dynamiczny choć dla mnie mógł by być lepiej kontrolowany w najniższych częstotliwościach 

19 godzin temu, Heathen napisał:

Przeczytałem cały temat i doszedłem do jednego wniosku....konstrukcja która jest zaprezentowana to rozbudowane STX MX-140 (chociaż MX ma lepszy przetwornik nisko średniotonowy) za 2x większe pieniądze w bardzo dobrej stolarce (i porządnymi elementami na zwrotnicy) co moim zdaniem jest sporym przerostem formy nad treścią i nie ratuje tu sytuacji dodatkowy przetwornik w przypadku Brooklyn)

STX jest idealnym rozwiązaniem do rozpoczęcia przygody z DIY (sam pierwszą konstrukcję na STX spłodziłem) bo projektów pełno na DIY audio, i to wtedy ma sens bo mamy bardzo dobry stosunek cena/jakość. W ten sam sposób dobrze wycenione są gotowe konstrukcje STX (no może poza fotonami...) 

https://stx.pl/projekt-stx-mx-140-diy.html

Sam mam o STX bardzo dobre zdanie (mój znajomy nadal ma DIY na nich) i kilku innym znajomym tą markę polecałem na start....ale nie za te pieniądze:)

 

Zdecydowanie jednak polecił bym koledze najpierw posłuchać tych kolumn i potem podzielić się opinią. 

Może porównanie z opisanymi STX MX -140 w jakimś ogarniętym pomieszczeniu odsłuchowym na przyzwoitym zestawie.

Bardzo był bym ciekaw takiego testu i taka opinia była by również dla mnie wiarygodna.

48 minut temu, Kraft napisał:

A mógłbyś napisać, jak wypada porównanie tych Bowersów z Brooklynami? Słuchałem 706-tek i mam pewne przemyślenia. Jestem ciekaw Twoich. 

Na pewno Brooklyny nie są kolumnami wysokoskutecznymi. Podczas odsłuchu miałem gałkę wzmacniacza ustawioną mniej więcej na tej pozycji, co przy słuchaniu Menuetów i LS50. Czyli mają gdzieś 83-84 dB efektywności.

U mnie Yaqin MS-90B w trybie TR (28 W na kanał) radzi sobie z nimi doskonale ale nie wiem jak by było na przykład klasyczną konstrukcją na 300 B

Zgodnie z tym co pisze Kraft na pewno nie są to jakieś bardzo efektywne kolumny 

Co do 705-tek to moim zdaniem świetne kolumny 

szczegółowe dynamiczne z fajną ilością basu tyle że dla mojego ucha wysokie były zbyt ostre i wręcz w niektórych realizacjach strasznie męczące 

Edytowano przez rgok
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, HQ150 napisał:

Moim zdaniem jak robi się kolumny na bardzo tanich przetwornikach to kieruję się ofertę do klienta który szuka też tanich kolumn.

Jak robi się paczki w cenach już ambitniejszych to warto zastosować droższe, bardziej zaawansowane technologicznie przetworniki.

Klient szukający tanich kolumn nie będzie się doszukiwał co w nich siedzi. Ten kto wydaje już tysiące złotych przeważnie się tym zainteresuje. Jak zobaczy, że wkład materiałowy jest tak tani to może to nie być dobrze odebrane przez rynek. Tylko tyle. Ale to producent wie co robi i na czym zarobi.

No w audio chyba nie do końca...

Moim zdaniem większość ludzi nie ma zielonego pojęcia jakie przetworniki znajdują się w ich zestawach.

Kupują kolumny ponieważ spełniają ich oczekiwania estetyczne oraz te praktyczne czyli podoba im się dźwięk wydobywający się z danych konstrukcji no i mają odpowiednią kubaturą do miejsca w którym stoją czy danego pomieszczenia .

Następnym czynnikiem wpływającym na zakup może być marka producenta kolumn i prestiż z tym związany ale na pewno nie producenta przetworników.

Gdyby postawiona przez ciebie teza była prawidłowa to cały HI END był by już dawno tylko wspomnieniem.

Edytowano przez rgok
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, rgok napisał:

Moim zdaniem większość ludzi nie ma zielonego pojęcia jakie przetworniki znajdują się w ich zestawach.

To prawda. Mało jest osób mających chęć jak my tutaj na forum bawić się tą audio-przygodę. Większość po prostu kupuje i używa.

I producenci to wykorzystują. Nie tylko producenci audio zresztą.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, HQ150 napisał:

I producenci to wykorzystują. 

To nie przypadek Kultury Dźwięku. Gdyby Brooklyny kosztowały 10 000 zł można by się zastanawiać, dlaczego tak drogo (przy tych przetwornikach). Ale kosztują 4500 zł (ze standami). Przy takich gabarytach i stolarce to nie jest drogo. Do tego grają ciekawiej niż wiele droższych kolumn, więc w ich przypadku w ogóle nie ma tematu przeszacowania ceny.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...