Skocz do zawartości

Monitor Audio - Konkretne granie


Recommended Posts

WYGRZEWANIE KOLUMN GŁOŚNIKOWYCH:

Wygrzewanie kolumn głośnikowych polega na doprowadzeniu ich do optymalnej sprawności i optymalnych parametrów mierzalnych i dźwiękowych.
W pewnym przybliżeniu można ją przyrównać do docierania samochodu.
W czasie wygrzewania elementy mechaniczne i głośników uzyskują bowiem swoje docelowe własności, a elementy elektryczne - swoje.
Dla przykładu - gumowe zawieszenie górne i materiałowe dolne uzyskują odpowiednią sprężystość, a druty doprowadzające sygnał do cewki odpowiednią giętkość. Poprawi się również centrowanie cewki w szczelinie magnetycznej. Elementy elektryczne wygrzewa się po to,
aby np. uformować kondensatory, ustalić strukturę krystaliczną przewodników itp.
Wszystko to potrzebne jest po to, aby kolumny pracowały w optymalnych warunkach.
Wygrzewanie kolumn można przeprowadzić w dwojaki sposób - albo za pomocą specjalnych płyt z generowanymi sztucznie sygnałami, przyspieszającymi proces wygrzewania lub zwyczajnie grając muzykę.
W obydwu przypadkach ważne jest, że dźwięk nie powinien być zbyt głośny, nie powinien przekraczać parametrów znamionowych głośnika.
Chodzi zarówno o zwykłą moc maksymalną, ale też o zniekształcenia, z jaką jest podawana.
Moc maksymalna głośników opisuje bowiem moc niezniekształconą.
Dla przykładu - jeśli kolumny charakteryzują się moc maksymalną 120 W, to wystarczy nawet kilka watów zniekształconego sygnału,
żeby spalić któryś z głośników (najczęściej wysokotonowy).
Dotyczy to także stosowania regulatorów barwy dźwięku.
Przy mocnym odkręceniu regulacji basów lub wysokich tonów wystarczy stosunkowo niegłośne granie,  żeby zniszczyć głośniki. Dlatego z regulatorów barwy dźwięku należy korzystać z umiarem !!!

Wygrzewanie kolumn zajmuje od 50 do nawet 700 godzin - w zależności od użytych przetworników i  elementów elektronicznych. Większość producentów informuje o czasie potrzebnym do wygrzania,  Jeśli jednak takiej informacji nie znajdziemy najbezpieczniej przyjąć, że to ok. 250 godzin.
Po tym czasie kolumna osiąga pełnię swoich możliwości i jej dźwięk zmienia się wraz z upływem czasu w bardzo nieznaczny sposób. W czasie wygrzewania zmiany dźwięku mogą być jednak bardzo duże - możemy dostać albo znacznie więcej, albo znacznie mniej basu itp.

Niezależnie od wszystkiego, aby cieszyć się przez długi czas nowo zakupionymi głośnikami należy uważać z pokrętłem głosu i regulacją barwy dźwięku !!!
Należy także zadbać o możliwie mało zniekształcony sygnał wejściowy !!!

Pozdrawiamy
Audio Center Poland

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich :) od dłuższego czasu jestem fanem marki 😉. W okresie około 4 lat miałem kilka konfiguracji. Zaczynałem od MA RS200 i już wtedy w tym budżecie wyraźnie spasowali mi to w jaki sposób grają kolumny. Później przesiadka na SILVER 2 + Music Hall a25.2 + sub RSW 12 , po kolejnych kilku miesiącach przesiadka na SILVER 200 6g + Music Hall a70.2 po kolejnych kilku ( żona już chciała rozwodu 😂) przesiadka na Gold 200 5g + sub Gold W15 ( cały czas pod MH a70.2) 

Obecnie i mam nadziej na dłuższa chwile wzmacniacz został zastąpiony Roksanem K3( inspirowałem się opiniami i uważam ze naprawdę są trafne w 100%). Walczyłem dosyć długo z okablowaniem i źródłem , zostałem przy Audioquest na IC i głośnikowych Tellurium Q black 2.

Co mogę napisać… każda z tych zmian była mniejszym bądź większym progresem. Myśle ze w tym budżecie zestaw gra pięknie / jeżeli ktoś z Was jest zainteresowany moja opinia na temat konkretnych zestawień czy różnic ( oczywiście subiektywna ocena 😉) chętnie się wypowiem. 

Dodam ze jakoś źródło użyłem usb bridge signature z zasilaniem shanti a DAC m2Tech Young z zasilaniem Tomanka. 

Z rzeczy które przynajmniej mi wcześniej /pewnie z racji małej wiedzy i doświadczenia w temacie nie wydawały się oczywiste. 

Wymiana wzmacniacza była wielkim skokiem do przodu, Goldy zaczęły grać jak kolumny tej klasy- ale to dosyć oczywiste. 

Okablowanie wnosi ogromnie dużo, na słabych kablach kolumny nigdy nie pokazały co potrafią. W niższych modelach nie było to tak odczuwalne. 

W przyszłości zastanawiam się nad jakimś urządzeniem All in one, nigdy nie konfrontowałem z moim zestawem, i tez chętnie bym posłuchał opinii w tym temacie. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Witold Bjs napisał:

Obecnie i mam nadziej na dłuższa chwile wzmacniacz został zastąpiony Roksanem K3( inspirowałem się opiniami i uważam ze naprawdę są trafne w 100%). Walczyłem dosyć długo z okablowaniem i źródłem , zostałem przy Audioquest na IC i głośnikowych Tellurium Q black 2.

Mam Gold 200, ale w poprzedniej wersji (4G) i właśnie z Roksanem K3 i TelluriumQ Black II świetnie się to wszystko zgrało. Wychodzi na to, że Monitor Audio jednak bardzo lubi się z Roksanem :-).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Witold Bjs Również witamy nowego klubowicza! Widzę, że już trochę kolumn tej marki przerobiłeś i pniesz się w górę.

Mnie interesuje połączenie z Silverami 2 tzn. czego brakowało w brzmieniu lub co przeszkadzało?

Druga sprawa, czy wszystkie w/w systemy grały w jednym i tym samym pomieszczeniu, mam tu na myśli powierzchnię?

Edytowano przez lysyrafal
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy się już wpisywałem. Jak nie, to zgłaszam się jako posiadacz MR 1, były właściciel BX6 i "odsłuchiwacz" Silver 8. Porządna i nie przesadzająca z cenami firma. Dobra technika i dobre wykonanie (nie licząc badziewnych obudów serii MR, ale tu usprawiedliwieniem jest cena - absurdalnie niska w stosunku do jakości brzmienia).  

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, lysyrafal napisał:

@Witold Bjs Również witamy nowego klubowicza! Widzę, że już trochę kolumn tej marki przerobiłeś i pniesz się w górę.

Mnie interesuje połączenie z Silverami 2 tzn. czego brakowało w brzmieniu lub co przeszkadzało?

Druga sprawa, czy wszystkie w/w systemy grały w jednym i tym samym pomieszczeniu, mam tu na myśli powierzchnię?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, lysyrafal napisał:

@Witold Bjs Również witamy nowego klubowicza! Widzę, że już trochę kolumn tej marki przerobiłeś i pniesz się w górę.

Mnie interesuje połączenie z Silverami 2 tzn. czego brakowało w brzmieniu lub co przeszkadzało?

Druga sprawa, czy wszystkie w/w systemy grały w jednym i tym samym pomieszczeniu, mam tu na myśli powierzchnię?

Silvery 2 grały b.dobrze, z perspektywy patrząc może nieco mniej żywo, ale za to równo. W dwusetkach góra była bardziej z przodu/ wyeksponowana. Bas w 200 przynajmniej u mnie był wręcz bardziej suchy niż w SILVER 2. 
Wymieniłem ponieważ milem okazje kupić 200 nowe w dobre cenie. 
Co do pomieszczenia, wszystkie zestawy grały w tym samym,jednak nie chciałbym ich porównywać ponieważ mam świadomość ze obecnie warunki akustyczne są kiepskie , docelowo kolumny będą grały w innym salonie nowego domu. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, misiek x napisał:

Napiszę tak w skrócie. Szybkie,detaliczne granie,bas w 20m bardzo dobry i dobrze kontrolowany. Na dłuższą metę jednak czułem pewne zmęczenie , przy zbyt długim słuchaniu zaczynała mnie męczyć góra a może i całokształt (jak dla mnie) nie nadawał się do wielogodzinnych odsłuchów.

Za jasne, czy za bardzo bezpośrednie i do przodu?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą słuchał ktoś w tym samym pomieszczeniu Silver 10 i 500 6G lub analogicznych par mniejszych? Ciekaw jestem co się zmieniło w brzmieniu.

7G jeszcze chyba zbyt krótko na rynku aby porównywać. 

Gdy jednak spojrzeć na 5G, 6, i 7 to wydaje mi się, że to wciąż właściwie te same kolumny. Szczególnie seria 6 i 7. Spodziewałbym się jedynie bardzo subtelnych różnic... jeżeli w ogóle jakiś.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 28.12.2021 o 11:37, Kraft napisał:

były właściciel BX6 i "odsłuchiwacz" Silver 8. Porządna i nie przesadzająca z cenami firma.

Nie chce mi się już tego szukać, napisałeś na forum 8k postów no i tak się składa, że zapamiętałem tylko jeden a właściwie to jedno zdanie, może niepotrzebnie ale utkwiło mi w pamięci i siedzi jak drzazga w dupie :). W swoim starym wątku, gdzie kupowałeś Diamondy porównałeś BX6 do Diamondów i napisałeś, że przy D25 te BX6 zagrały niemalże płasko jak deska, że D25 czarowały, miały coś w sobie, miały barwę itd. Oczywiście nie cytuję dosłownie, jednak ta "deska" była. Dalej oczywiście były dylematy bo MA to jednak detaliczne granie, z wyraźną górą, której Pylonom cholernie brakowało. Szczerze, nie słuchałem nigdy D25 ale do dzisiaj intryguje mnie to porównanie, jako posiadacz co prawda nie BXów tylko Bronze 6. Pewien firmowy charakter chyba jednak wciąż u MA jest. A że jestem fanem lampy, ciepła, barwy, powietrza otaczającego instrumenty wciąż się zastanawiam co by było gdyby... 

Kusi mnie zmiana, ale to raczej z audio-nerwicy niż niezadowolenia, bo naprawdę niewiele mogę się przyczepić do grania jakie oferuje mi mój system. To raczej czytanie forum sprawia, że swędzi tyłek i człowiek szuka miodu tam gdzie go nie ma.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Ars_Poland napisał:

Panowie z wielkim bólem wystawiłem swoje silvery na sprzedaż😔 

Obawiam się, że wylatujesz z klubu. Sam sobie usuniesz tatuaż, czy my mamy to zrobić? ;)

(A serio to oczywiście współczuję. Moje Silvery też pójdą pod młotek, ale z innych powodów. Na 50% zastąpią je Goldy - w przyszłym tygodniu trafią do mnie na odsłuch).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...