Skocz do zawartości

PMC Twenty5.21 - Kraftest (mini)


Kraft

Recommended Posts

Miałem prywatnie xs3 a potem sn3. PMC 20.21 miałem prywatnie jak był Cyrus 8.2, nie słuchałem ich nigdy z Naimem.

I taka ciekawostka, wybierając dla siebie PMC 20.21 wolałem ich brzmienie jak ATC scm 7. Miałem wtedy przez tydzień czasu jednocześnie u siebie dema PMC i ATC i wybrałem PMC. Po około roku sprzedałem bo głoski syczące zwłaszcza w naszym rodzimym języku bardzo mi przeszkadzały. Dopiero wtedy kupiłem ATC7, które ciężko zmusić czymkolwiek do takiego "sss i ccc i tssss" jak to pokazują PMC. No ale przestrzeń zawsze dla PMC, niskie tony zdecydowanie dla PMC, wokale - jeżeli przymknąć oko na mocne sybilanty - dla PMC. 

Edytowano przez kaczadupa
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Rafał S napisał:

@Grzesiek202 A jak z repertuarem muzycznym - czy PMC faworyzują bądź traktują po macoszemu jakieś gatunki, typy realizacji itp? Da się posłuchać odchudzonych nagrań (np. remasterów) czy są dla nich bezwzględne? I druga kwestia - jak odbierasz ich barwność w porównaniu ze swoimi B&W? Które mają więcej soczystości na sopranach i średnicy, dłuższe wybrzmienia itp? Domyślam się, że z MA 1000 nic nie zabrzmi sucho, ale czy PMC Twoim zdaniem wyraźnie potrzebują tego lampowego podbarwienia i nasycenia czy też zagrają wdzięcznie również z neutralnym czystym tranzystorem?

Szukając drugiej pary kolumn zależy mi między innymi na tym, że by fajnie zagrały ostrzejszego rocka i z powodu małego basu i braku kopa perkusji one nie są dobrym wyborem. Jak wspomniałem, dla mnie to są rasowe monitory - potrafię sobie wyobrazić, że ktoś kupuje je specjalnie w celu odsłuchu pod kątem realizacji, więc nie licz że swoją barwą zakryją gorszą jakość. Wydaje mi się że B&W grają nieco bardziej soczyście. Ale wokal prawdziwszy z PMC. Nie słuchałem ich z innym wzmacniaczem, był tylko MA 1000, ale zakładam, że tak jak i w przypadku moich kolumn, hybryda jest dobrym wyborem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze wrażenie zupełnie inne niż kiedyś, gdy słuchałem ich w połączeniu z Heglem. Co tu dużo mówić - nie była to szczęśliwa para. Suchoza, piach na wysokich, precyzja absolutna.

Bałem się zestawienia z Regą, a tu miła niespodzianka. Jest naprawdę ciekawie. PMC są pieruńsko szybkie, zasuwają jak oszalałe. Wysokie owszem cykają, ale w inny sposób niż to zapamiętałem, dostały w końcu trochę soczystości i jest ok. Bas monitorowy, bez nadmuchania, bez przeciągania. Szybko się wygasza, gubi może przez to troszkę informacji, ale jest naprawdę solidny. Chciałbym troszkę więcej mięska i dociążenia na niskiej średnicy (dla równowagi), czasami jest trochę za chudo - zwłaszcza w rockowych kawałkach. Przy cichym graniu jest nieco płasko. Ale gdy już zrobimy głośniej, PMC dostają kopa. Tak czy inaczej, jak to mawiają w Białymstoku - podoba się dla jego :)

Dzięki Karate-Trinker @KrólKiczu ;)

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego ja zawsze powatrzałem. PMC to nie sa kolumny dla osób które pierwszy raz kupują kolumny. No nie. Bo trzeba poświęcić czas na dobór elektroniki. Trzeba wiedzieć jak je ustawić. Eksperymentować. No i trzeba świadomie je wybrac.

A to nie jest oczywiste przy pierwszym, drugim , trzecim? razie.

Ja bardzo lubie PMC jak zaczne grac w lotto i wygram to MB2SE są moje!

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Piotr Sonido

W zasadzie nie miałem zamiaru nic więcej pisać, ale skoro namawiasz :)

Co tu dużo mówić - Dali, PMC i Polki to zupełnie różne sposoby na granie. O Menuetach pisane już było sporo, o Polkach L100 wspominałem chociażby tutaj - https://forum.audio.com.pl/topic/84803-polk-audio-legend-l100-wrażenia-z-odsłuchu

W skrócie:

Bas:
Dali: lekko zmiękczony, barwny, kopiący, ale z ograniczonym zejściem
Polk: bardzo ładnie rozciągnięty, równy, nie czuć w nim braków
PMC: precyzja, szybkość, ograniczone zejście, mniej ilościowo niż rywale

Środek:
Dali: lekko podkolorowany, plastyczny, żywy
Polk: oszczędny w barwę, z fajnym dociążeniem w niższej średnicy i delikatnym wycofaniem w wyższym podzakresie
PMC: czysty, monitorowy, angażujący

Wysokie:
Dali: troszkę gładkie, troszkę osłodzone, soczyste, żywe, przyjemne
Polk: żadnych halucynacji, bezosobowe, bezbarwne, prawdziwe
PMC: podkręcone na najwyższej górze, z powietrzem, otwarte, sypkie

Przestrzeń:
Nr 1 ex aequo PMC i Dali, choć każde czaruje tutaj na swój własny sposób. Dali po prostu znikają, PMC kombinują z sopranami. I tu i tu fajnie i ciekawie.

Odnośnie elektroniki. Polki są dość równe, bez podbarwień, łykną wszystko. Do Dali - gęstych i ciepło grających wzmacniaczy absolutnie nie polecam. Z kolei PMC na pewno się z takimi polubią. Choć i fajnie zagrały z "pozwalającą sobie" na wysokich tonach Regą Elex-R, o czym wspominałem już wcześniej. I bardzo mnie to zaskoczyło.

Podsumowując: solidne monitory, których naprawdę warto posłuchać :)

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Posłuchałem trochę monitorów PMC i opiszę kilka słów jak grają

Mój tor
kolumny DIY Hurricane/ PMC twenty 21, wzmak Sony STR V5, interkonekt Duelund, DAC Lampucera DIY, głośnikowe domofonowe, listwa modyfikowana

akustyka poprawiana przez EQ APO, bez tego sama ocena monitorów była by mało sensowna.... biorąc pod uwagę jak moja akustyka zabierałaby wysokiego basu w zamian podgrzewając wyraźnie niższą średnicę i uwydatniać wyższe tony, (słuchałem chwile bez EQ ale PMC i tak grały mniej przyjemnie)

dźwięk>

plusy i minusy

+ monitory PMC są bardzo przejrzyste, napowietrzone i grają z fajną separacją na scenie

+ grają w miarę neutralnie

+ wysokie tony żywe, uwydatnione

+ bas może niewielki ale zarysowany, szybki, precyzyjny

+ monitory grają sporą sceną (góra, tył, boki)

+ bardzo łagodna, spokojna wysoka średnica

+ wysokie tony w obu kolumnach na SEAS, w monitorze bardzo szczegółowe

+ O dziwo... TOOL zabrzmiał ciekawie i sam nie wiem skąd się to bierze ale tam barwa gitary elektrycznej mi się podobała jak i werwa w samym graniu, szybkość, kontur

tu nie wiem czy to uznać za plus czy minus

> bardzo delikatne w graniu, lekkie, nośne ale też nie czuć w nich większej masy czy dociążenia

minusy

i tu przydało by się odnieść do moich podłogowych aby wysnuć jakieś wady z monitorów PMC

podłogowe hurricane od niskiego basu po wyższą średnicę były bardziej pełne, soczyste, wypełnione więc tu troche PMC traciły na samej barwie, generalnie te monitory widział bym w połączeniu z dobrze wypełnionym torem, jakiś wzmacniacz Naim czy coś podobnego mile widziane? mój tor jest z tych mniej obfitych, gęstych stąd dobrze się zgrywa z hurricane.

W samych wokalach czułem lekką pustkę, napewno nie było takiego dociążenia średnicy i głos męski czy damski miał taki delikatny kartonowy nalot.

Troszkę więcej problemów z uzyskaniem równowagi w głośności różnych dźwięków na scenie, tu hurricane grały równiej i np nie trzeba było się tak bardzo wsłuchać na wokal gdzie po chwili coś przywali głośniej.

scenicznie obie pary kolumn grały bardzo przyzwoicie, moje podłogowe bardziej otwarcie grały na słuchacza a PMC wcześniej urywały dźwięki, ale i tak nie czułem niesmaku słuchając na obu parach.

Brakowało mi większego efekty wow w muzyce filmowej z faktu że monitory grały bardzo delikatnie, łagodnie

PMC nie są tak równe jak hurricane, wiadomo że bas jest bardziej wycięty ale i dociążenie średnicy jak i słyszałem większą różnicę w przejściu z wysokich średnich a sopranie (wysoka średnica była lekko stonowana, złagodzona a sopran uwydatniony)

akurat fakt że sopran mają tak wyrazisty dobrze się zgrywa z moją akustyką i torem a nie wiem jak się odnieść do wysokiej średnicy, zależy od realizacji jak zabrzmi, nie mniej jednak w obu parach ten zakres pasma oceniam bardzo dobrze.

Moje kolumny bardziej wybredne co do akustyki jak i toru, na lepszym DACu oraz źródle uzyskałem bardzo łagodną ułożoną średnicę, PMC grają od tak... na cyfrowo grającym PCcie i lekko szorstkim DACu

Uogólniając monitory zrobiły na mnie pozytywne wrażenie, nie wiele im brakuje do podłogówek, gdy bym je podpinał do innego toru jak wyżej wspominałem coś co mocno wypełnia bas i średnice było by bardzo ciekawie, nie wiem jakiś Naim, NAD może MF czy Atoll hmmm

Na moim torze przyjemne granie, bardzo delikatne na basie (chociaż sam basik fajnie wyrzeźbiony) z lekką średnicą i wyraźną górą, z pewnością znajdą się takie albumy muzyczne co super grają właśnie w takiej lekkiej barwie, ja byłem zbyt wybredny i przy elektronice, rocku lekko brakowało mi równowagi, wypełnienia pasma.

IMG_20230627_033252106.jpg.e6c1040affb2c23bc6bfdaf0720f38e3.jpg.aec6bc767ca3a361378c7e5268800f4c.jpg

 

 

 

 

 

 

Edytowano przez Arko55
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super opisane miło sie czyta 👍, taka myśl mnie naszła, ponizszy cytat odbieram z wpisu jako wadę... 

12 minut temu, Arko55 napisał:

Troszkę więcej problemów z uzyskaniem równowagi w głośności różnych dźwięków na scenie, tu hurricane grały równiej i np nie trzeba było się tak bardzo wsłuchać na wokal gdzie po chwili coś przywali głośniej.

Może jednak to zaleta (Różnicowanie plus dynamika)🤔 może warto by sprawdzić na jakiś słuchawkach referencyjnych?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Chyba Miro 84 mnie takie coś denerwuje, bo to właśnie degradacja dynamiki jak jakiś dźwięk Ci przywali głośno a po chwili ledwo słyszysz inne, miałem też taki problem na NHT i często kręciłem gałką głośności by wogole dostosować poziom do utworów, tu nie jest aż tak źle ale troszkę gorzej niż w hurricane, generalnie wychodzę z tego że odpalasz muzykę i wogole nie przeszkadza aby bawić się z głośnością.

@lpomis Z tego co się dowiadywałem te pomiary to głównie odpowiedź pomieszczenia nie samych membran więc nie liczę na to aby EQ psuło dźwięk z monitorów, pamiętasz pewnie jaki dziwny wykres spl wywaliło Adrianowi w menuet mimo wiekszego pokoju, odpowiedz pomieszczenia 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Arko55 napisał:

mnie takie coś denerwuje, bo to właśnie degradacja dynamiki jak jakiś dźwięk Ci przywali głośno a po chwili ledwo słyszysz inne,

Skoro tak lubisz ok. Jednak z dalsza czescia zdania sie nie zgodzę. Istnieja takie funkcje w sprzetach typu tv, konsola itp. Gdzie za pomoca przycisku "normalizacji dynamiki" wszystko brzmi tak , że wszystkie dzwieki są na tym samym poziomie. 

 

Degradacja dynamiki to korzystanie z tego przycisku.

Ps: nie dał bym rady słuchać orkiestry symfonicznej na sprzecie gdyby ta grała całość na tym samym poziomie ( temat - "loudness war").

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Arko55 Przyłączam się do podziękowań. :)

Z tą dynamiką, to świetnie rozumiem oba punkty widzenia. Takie skoki poziomu głośności potrafią ekscytować, albo męczyć, zależnie od typu muzyki, okoliczności i nastroju. Niemniej, zgadzam się z Marcinem, że obiektywnie jest to zaleta kolumn. :)

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem, czym ma być wspominany wyżej "szeroki zakres dynamiki kolumn". Bo raczej nie chodzi tu o to, że kolumny potrafią zagrać bardzo głośno. O mikrodynamikę też raczej nie, bo to zdolność do odwzorowywania szybkich i drobnych zmian. 

Opis pasuje do dynamiki nagrania. Tylko, że to nie cecha kolumn. Jak kolumny mają spłaszczać taką dynamikę? Musiałby podgłaśniać ciche dźwęki i ściszać głośne. Ale jak?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Kraft napisał:

Jak kolumny mają spłaszczać taką dynamikę? Musiałby podgłaśniać ciche dźwęki i ściszać głośne. Ale jak?

Niewiem ale u @Arko55 tak sie dzieje...

Dlatego czytając tamten wpis zaproponowałem, by dany utwor sprawdzic na słuchawkach referencyjnych :)

I wszystko bedzie wiadome.

😜

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...