Skocz do zawartości

Zachwalanie sprzetu a obiektywizm


robotnik

Recommended Posts

18 minut temu, Kraft napisał:

To co mierzymy, to nie jest tylko dźwięk biegnący bezpośrednio od kolumn, ale i odbicia, które nawet dominują jako składowa.  

O to to ! Gdyby nie te cholerne odbicia to na pewno mam charakterystykę płaską jak stół ! :)

Po chwili refleksji. @MariuszZ chcesz mi powiedzieć , że najpierw mierzę kolumnę np. lewą , potem sprawdzam czy mikrofon jest w identycznej odległości od prawej , jak nie to go przesuwam i mierzę prawą ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się ale jeżeli chcesz ocenić pasmo dla wysokich częstotliwości, wyrównanie charakterystyki dla dwóch kanałów to trzeba wyrównać mikrofon bo wychodzą dodatkowe górki i dołki wynikające z czasowo fazowych implikacji. Jak na obrazku z ASR poniżej. Jeden przebieg dla wyrównanych odległości, drugi dla rozjechanych ok 30cm. Warunek "dojrzenia" problemu to pomiar z Acoustic reference i FDW dla lepszego zobrazowania. 

 

Screenshot_20220330_094242.jpg

14 minut temu, tomek4446 napisał:

chcesz mi powiedzieć

Jeżeli robisz pomiar do ustawień DSP to robisz ich kilkanaście w różnych miejscach ale dla jednego kanału i tu tych cm nie trzeba wyrównywać bo i tak uśredniasz pomiar. 

Drugą kwestią jest pomiar dwóch kanałów razem. To się robi celem oszacowania efektu końcowego charakterystyki amplitudowo częstotliwościowej lub przebiegu fazy. Żeby zobaczyć ładny przebieg to trzeba wyrównać. Poza tym nie ma co się przejmować 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, MariuszZ napisał:

Drugą kwestią jest pomiar dwóch kanałów razem. To się robi celem oszacowania efektu końcowego charakterystyki amplitudowo częstotliwościowej lub przebiegu fazy.

Warto nadmienić, że jak zmierzy się lewy i prawy kanał oddzielnie, a następnie uśredni oba pomiary do jednego, to najpewniej wyjdzie co innego niż kiedy faktycznie zmierzy się oba kanały jednocześnie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Dzik napisał:

Warto nadmienić, że jak zmierzy się lewy i prawy kanał oddzielnie, a następnie uśredni oba pomiary do jednego, to najpewniej wyjdzie co innego niż kiedy faktycznie zmierzy się oba kanały jednocześnie.

Co nie znaczy, że pomiar jednoczesny da poprawniejszy wynik.

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Zgadzam się ale jeżeli chcesz ocenić pasmo dla wysokich częstotliwości, wyrównanie charakterystyki dla dwóch kanałów to trzeba wyrównać mikrofon bo wychodzą dodatkowe górki i dołki wynikające z czasowo fazowych implikacji.

Ale jak mierzysz jeden kanał, to niewielkie przesunięcie mikrofonu daje podobny efekt. Trafiasz po prostu na inny ząbek filtra grzebieniowego.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Kraft napisał:

Ale jak mierzysz jeden kanał, to niewielkie przesunięcie mikrofonu daje podobny efekt

No niezupełnie. Ty patrzysz na odbicia, a ja na fazę kanałów i wpływ L na P i odwrotnie. Dipy i górki są dużo większe. Przy pomiarze jednego kanału faza samego kanału nie ma wpływu tylko odbicia i faza odbić. 

Dla rozjaśnienia patrz zdjęcia. Porównanie położenia mikrofonu dla wyśrodkowanego, 2cm i 10cm przesuniętego i jak zmienia się charakterystyka amplitudowa. 2 cm w lewo i nie ocenisz już właściwie pasma ;) Podświetlony przebieg jest dla wyrównanego mikrofonu dla tych konkretnych zdjęć.

Pozdrawiam.

 

1 (Medium).jpg

2 (Medium).jpg

3 (Medium).jpg

porównanie (Medium).jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, MariuszZ napisał:

2cm i 10cm przesuniętego i jak zmienia się charakterystyka amplitudowa. 2 cm w lewo i nie ocenisz już właściwie pasma

Dlatego właśnie trzeba robić kilka pomiarów w różnych ustawieniach mikrofonu i uśredniać wyniki. Tylko taki pomiar da nam pojęcie o występującej u nas charakterystyce wysokich częstotliwości.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiedzy 2cm a wysrodkowanym różnica spora. Teraz wyobraźmy sobie że porównujemy akcesoria audio. Niech bedzie płyta cd i ta sama zgrana do mp3. Zwracamy uwagę na dźwięk ale nie zwracamy uwagi że usiedlismy nieco inaczej niz poprzednio. Na ile wrażenia z odbioru dźwięku możemy przypisać zmianom wrzuconej płytki w szufladzie a na ile położeniu słuchacza w przestrzeni? 🤔

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, MobyDick napisał:

Dlatego mamy uszy. One zbierają dźwięki z pewnej powierzchni i odbierany dźwięk ulega uśrednieniu w pewnym zakresie częstotliwości :) . 

Co do uśredniania (sumowania) zgodze sie. Jednak wciąż para uszu bardziej w lewo lub bardziej w prawo miejsca odsluchu wciąż może "uśredniać" różnicę pomiędzy położeniem

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nurtuje wciąż w zwiazku z powyższym...

1 godzinę temu, Chyba Miro 84 napisał:

Zwracamy uwagę na dźwięk ale nie zwracamy uwagi że usiedlismy nieco inaczej niz poprzednio. Na ile wrażenia z odbioru dźwięku możemy przypisać zmianom wrzuconej płytki w szufladzie a na ile położeniu słuchacza w przestrzeni? 

Myślę że osoba nieświadoma zdarzeń może błędnie przypisać zmiany np. cd vs mp3

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Chyba Miro 84 napisał:

Nurtuje wciąż w zwiazku z powyższym...

Żeby o filtrowaniu grzebieniowym mówić w kontekście zmian brzmienia warto wspomnieć, że to tylko zniekształcenia liniowe amplitudy są. 

Niewiele znaczą dla wielu 😉

Zmiany barwy dźwięku, jego nasycenia czyli to co jest solą naszego hobby powodowane są zniekształceniami nieliniowymi, THD, IM, Tim itd. Tu krecenie głową nic nie zmieni 😉

  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Dzik napisał:

Dźwięki muzyczne przeważnie nie schodzą poniżej 40 Hz i częstotliwości niższe są często wycinane w trakcie miksu. Są instrumenty, które schodzą niżej (organy),

Z ust mi to wyjąłeś. Podobnie jest z wysokimi tonami. Ludzie szaleją za kolumnami z zakresem 16-20 kHz i wyżej, a każdy kto choć raz badał sobie słuch wie jak piskliwy jest już dźwięk 10 kHz.

Nie dysponuję danymi, jak statystycznie są nagrywane wysokie tony (znaczy się w jakim zakresie) na płytach, ale nie zdziwię się, że praktycznie spotyka się płyt o wysokich powyżej 10-12 kHz.

  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Melo-man napisał:

nie zdziwię się, że praktycznie spotyka się płyt o wysokich powyżej 10-12 kHz.

niestety, musisz się bardzo zdziwić :( ponad 80% nagrań korzysta z  pasma powyżej 12kHz,  a przynajmniej połowa osiąga a nawet przekracza 20kHz . Podobnie jest z pasmem dolnym znacząca część nagrań zaczyna się od 26Hz i  też  schodzą do 18Hz.

Pozdr.

Edytowano przez Karol64208
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, tomek4446 napisał:

po co ?

ma to wpływ na budowę dźwięku, scenę i tego co tak lubisz:15_yum:  .

Możesz sobie wyobrazić dom a w nim mieszkanie które nie ma fundamentów i dachu :35_thinking:, to takie obrazowe porównanie tego czego może brakować w tym dźwięku 😛.

Pozdr.

P.S.

@tomek4446 sorki za emotinek,  ale takie pytanie zadałeś jak byłbyś nowicjuszem. :(

Edytowano przez Karol64208
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Redakcja AUDIO changed the title to Zachwalanie sprzetu a obiektywizm
  • RoRo locked this topic
Gość
Temat jest zablokowany i nie można w nim pisać.
×
×
  • Utwórz nowe...