Skocz do zawartości

nowy początek


Grzesiek202

Recommended Posts

1 godzinę temu, Grzesiek202 napisał:

Ktoś ich słuchał?

Ustaw je w miejscu gdzie wczesniej był poprzedni zestaw i podczas odsluchu określ co sie zmieniło.

Natomiast jesli chodzi o nowy pokój to jak pisali poprzednicy... wypełnij go wszystkimi akcesoriami jakie przewidujesz czyli dywany fotele regały itp. Przenieś sprzed na poddasze i znow określ w ktorym kierunku zmieniło sie brzmienie vs salon. Będziesz już wiedział jak akustyka nakłada sie na brzmienie zestawu.

Skosy sa bardzo blisko kolumn - pierwsze odbicie. To bedzie trudno przeskoczyć. Ja bym spróbował tam umieścić na początek taką "kratownice" pokryta filcem. Gdzieś tu na forum bylo coś takiego ostatnio wrzucone. Nie stosowane zazwyczaj w tym miejscu ale może sie sprawdzić

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, jak już się pochwaliłem że słuchałem tych kolumn, to może parę słów o tym. Liczę, że może ktoś inny również ich słuchał i podzieli się wrażeniami. Choć wygląda na to, że marka Linn jest naprawdę mało popularna w kraju nad Wisłą.

Majik 109 jest niewiele niższy (o ok.1cm), węższy (o ok. 1,5cm) i prawie 5 cm krótszy od B&W706. Miałem je akurat w kolorze "rosenut", wpadającym jednak bardziej w brąz, porównując do moich, które z nazwy mają taki sam (jakże niemęski - pozdrawiam Cię @Dedal75 🙂) kolor. Cóż, wygląd, wykonanie - tu jest wszystko OK. No może ja bym jednak zrezygnował z maskownicy na największym głośniku. Ten element jest jednak nieusuwalny. Ale w porządku, Pan William dobrze wykonał swoją pracę, więc nie musi się wstydzić podać swojego imienia na tabliczce. Miły szczegół.

Teoretycznie terminale głośnikowe akceptują tylko widełki, lub wtyki bananowe (są w zestawie, ale sprawiają raczej liche wrażenie). W praktyce kabel też można tam owinąć, choć biorąc pod uwagę ilość miejsca - trzeba wykazać się cierpliwością i palcami pianisty. Natomiast mnie intryguje jeszcze inna kwestia. Ja rozumiem że są po 3 wejścia, rozumiem że to zajmuje trochę miejsca, powiedzmy, że implikuje to zastosowanie małych zakrętek - dobrze. Ale czemu one są małe i do tego gładkie? Ciężko mi było odkręcić je paluchami. Ale zaraz! Co to? Nakrętki mają po 2 rowki, a w pudełku jest kluczyk. No tak, szkoda tylko, że ów cud szkockiej myśli inżynieryjnej jest praktycznie bezużyteczny, bo zbyt duży żeby wykonać obrót między nakrętkami... Nic, tak nie irytuje jak w sumie drobne, ale jednak kosmicznie głupie rzeczy. Dobra, poużywałem sobie.

Dźwięk tych kolumn bez wątpienia jest budowany na i wokół ogólnie pojętego średniego zakresu. To tutaj dzieje się najwięcej i to pierwsza rzecz, którą ja usłyszałem. Więc, jeśli dźwięk traktować jako ciepły wtedy, kiedy jest przesunięty na niższe rejestry i ma podbudowę basową, to model 109 nie gra zbyt ciepło (choć ciągle po tej stronie neutralności się znajduje) , gra za to w moim odczuciu ciemno. I bardzo spokojnie. Tak, mam świadomość, że porównuję je głównie do B&W.

Powiedziałbym, że scena jest na szerokość głośników, bo to głównie między nimi wszystko słychać. No tutaj moje kolumny na pewno wygrywają. Głębokość i lokalizacja instrumentów - bez zastrzeżeń, fajnie. Kiedy słuchałem muzyki ze śpiewem, to wokal jakoś zawsze zwracał moją uwagę. Nie mówię tu, że był jakiś bardzo naturalny, lub fajny w inny sposób, ale na pewno nie jest schowany - to mi się podobało. Sama jego barwa i wyrazistość już jednak pozostają bez plusów.

Bardzo chciałbym wiedzieć ile w tym dźwięku jest spełnionych założeń projektanta, a ile po prostu wyszło (lub właśnie nie wyszło) z wykonania. Bo naprawdę mnie te kolumny się w ogóle nie podobają. Nie grają ani analitycznie, ani romantycznie, ani muzykalnie, a jeśli mają być właśnie takie "wyważone" i po prostu uniwersalne to na koniec 2 rzeczy. I dwa powody, dla których nie kupuję tego dźwięku.

Zupełnie nie rozumiem po co one mają aż 2 mniejsze głośniki (i serio - będę wdzięczny jeśli mi to ktoś wyjaśni). Wysokie tony, którym z założenia miało służyć dołożenie dodatkowego głośniczka są - i w zasadzie tyle mogę o nich powiedzieć. W przeciwieństwie do basu. Serio, absolutnie najsłabszy punkt tej konstrukcji. Kiedy, ja - powiedzmy fan niewielkich kolumn i zaciekły wróg bezsensownego basowego mruczenia 😁, mówi że basu jak na lekarstwo - to wiedz, że coś się dzieje.😅 No chyba, że ktoś nie słyszy różnicy w soczystym acz krótkim uderzeniu w bęben perkusji od uderzenia kuriera w tekturową paczkę (nie daj Boże z nowym wzmacniaczem). Serio, perkusja z tych kolumn to jakiś pastisz. Dźwięk jest niedociążony i ma to konsekwencje w słuchaniu w zasadzie wszystkiego. Jestem dość mocno rozczarowany i naprawdę ciekaw opinii innych osób.

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Edytowano przez Grzesiek202
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Niebawem mam zamiar urządzić wspomniany tutaj pokój. Wzdłuż ścianek kolankowych będą półki z książkami lub jakimiś papierami. Będzie oczywiście dywan, fotele lub kanapa z miękkim obiciem, etc. Okno na przeciwnej ścianie będzie przysłonięte bambusową matą. Mogę również kupić jakieś ustroje akustyczne. Pytanie które chcę tu zadać, to co sprawdzić i zrobić w pierwszej kolejności? Widzę większość z Was ma jakieś absorbery za kolumnami. A za plecami jakieś elementy rozpraszające - czy dobrze myślę? Na drzwi też mogę dać gąbkę akustyczną. W zasadzie cienką jej warstwę mogę też przykleić w niektórych miejscach na skosach.

Kolumny stoją w rozstawie jak na dole: 2m. Ja do tej pory siedziałem jakieś 2,6 od nich i jak na razie tak jest chyba najlepiej. W tym momencie doskwierają mi 2 rzeczy:

1) Bas, którego czuć po prostu że ubyło kiedy kolumny stoją jakieś 60-70 cm od ściany z drzwiami. Wbrew oczekiwaniom (?), sytuacja poprawia się kiedy kolumny stoją tak jak to było w dotychczasowym pomieszczeniu - jakieś 35 cm od ściany (tylko że tam jest dość chropowata ściana ze starej cegły). Ok, ten bas czasami się trochę przeciąga, ale ogólnie jest po prostu lepiej. Dźwięk ma większy ciężar.

2) Ogólnie w tym momencie budowanie sceny się rozleciało. Ale tu przynajmniej wiem, że chodzi o te wszystkie odbicia, to po prostu słychać. Szczególnie w wyższym zakresie, panuje po prostu chaos. Pytanie jak to poprawić dostępnymi na rynku "pomocami"? Czy w tym wypadku dać coś za głośnikami? Czy tego basu (teoretyzuję) nie ubędzie tak jak w punkcie 1?

Profesjonalne pomiary nie wchodzą w grę z powodu ich kosztu. Będę wdzięczny za każdą sensowną i wnoszącą coś do tematu radę.

 

20220910_145619.jpg

Edytowano przez Grzesiek202
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Grzesiek202 napisał:

1) Bas, którego czuć po prostu że ubyło kiedy kolumny stoją jakieś 60-70 cm od ściany z drzwiami. Wbrew oczekiwaniom (?), sytuacja poprawia się kiedy kolumny stoją tak jak to było w dotychczasowym pomieszczeniu - jakieś 35 cm od ściany (tylko że tam jest dość chropowata ściana ze starej cegły). Ok, ten bas czasami się trochę przeciąga, ale ogólnie jest po prostu lepiej. Dźwięk ma większy ciężar.

Możesz rozwinąć "Wbrew oczekiwaniom" no bo przecież wiadomo, im bliżej ściany tego basu będzie więcej, kosztem przestrzeni, stereofonii, oddechu?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może rzeczywiście wyraziłem się nieprecyzyjnie. Napisałem "wbrew oczekiwaniom", bo często słyszy się jak problematyczne jest ustawienie kolumn z wylotem bass-reflexu z tyłu właśnie z powodu bliskości ścian. U mnie dosunięcie bliżej ściany daje efekty raczej tylko pozytywny, bo bas jest mocniejszy, natomiast nie słyszę poprawy, ani pogorszenia względem problemów z punktu numer 2. To znaczy; czy bliżej, czy dalej - ciągle chaos i w miarę wzrostu poziomu głośności również jazgot. I teraz zastanawiam się czy kupić jakieś absorbery za te kolumny, czy zacząć od na przykład wyłożenia drzwi pianką. Oczywiście najprościej byłoby kupić i się przekonać, tak resztą jak z innymi ustrojami. Ale może ktoś coś podpowie zanim zacznę wydawać pieniądze.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 @Grzesiek202

Tymczasowo rozsuń najszerzej jak tylko można zestaw (nawet krawędzią kolumny do skosu), nastepnie zmierz szerokość bazy pomiędzy kolumnami, i tym wymiarem stwórz trójkąt rownoramienny z miejscem odsłuchu (kolumny musza być skierowane w miejsce odsluchu zgodnie z kątem trójkąta). 

;)

 

Sprawdź o ile poprawił sie chaos.

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Chyba Miro 84 napisał:

 @Grzesiek202

Tymczasowo rozsuń najszerzej jak tylko można zestaw (nawet krawędzią kolumny do skosu), nastepnie zmierz szerokość bazy pomiędzy kolumnami, i tym wymiarem stwórz trójkąt rownoramienny z miejscem odsłuchu (kolumny musza być skierowane w miejsce odsluchu zgodnie z kątem trójkąta). 

;)

 

Sprawdź o ile poprawił sie chaos.

Dobra rada 👍

Czasem ten wierzchołek trójkąta, który jest punktem odsłuchowym warto odsunąć od linii kolumn, albo czasem zbliżyć.  Kolumienki też pod lekkim kątem skręcić  w stronę słuchacza.

To już Grzesiek musi sam ocenić. 

 

52 minuty temu, Dedal75 napisał:

Grzesiu , takie są objawy dużej ilości powierzchni płaskich .

Na początek zagracić  😊  Shaggy na podłogę , później  dyfuzory  , na absorbery może przyjdzie czas później  . Pzdr 👍

Zagracić zgoda jakies pufy miekkie, fotele, może sofa, Shaggy niekoniecznie, bo lepiej gruby zbity wełniany dywan, ale spoko-shaggy tańszy 😉

Absorbery w pierwszej właśnie kolejności zwłaszcza w tak gołych ścianach.

Raz, że bas może się poprawić, a dwa ogarną troszkę górę, która się może uspokoić, ale będzie czytelniejszy obraz muzyczny.

Dyfuzory poprawią dużo(scena, stereofonia etc),  ale zacząłbym od paneli PT80. 

 

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, DiBatonio napisał:

Czasem ten wierzchołek trójkąta, który jest punktem odsłuchowym warto odsunąć od linii kolumn, albo czasem zbliżyć.  Kolumienki też pod lekkim kątem skręcić  w stronę słuchacza.

Celem wpisu mego było głównie pominięcie najbardziej jak to możliwe wpływu pierwszych odbić z skosów. Jesli chaos zmniejszy się, bedzie wiadomym kto "go" produkuje

🙉🙈🙊

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

Celem wpisu mego było głównie pominięcie najbardziej jak to możliwe wpływu pierwszych odbić z skosów. Jesli chaos zmniejszy się, bedzie wiadomym kto "go" produkuje

🙉🙈🙊

Tak, dlatego też warto skręcić kolumienki do osi w stronę słuchacza, bo na zdjęciu widać jak by stały na wprost.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...