Skocz do zawartości

Wygrzewanie przetworników w zespołach głośnikowych. Fakty, mity i wrażenia.


Recommended Posts

Wielu producentów paruje kolumny. Są sparowane elementy zwrotnicy, waży się co do 100nych grama membrany, cewki itd. Później idą na pomiar i są parowane np co do 1db. To info dla tych co przeżywają, że jakieś kolumny kosztują. Bo liczą przetworniki + kondensator + paździeż= 15 zł, a w sklepie 30. Łolaboga, ale chcą nas orżnąć...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, audiowit napisał:

Wielu producentów paruje kolumny. Są sparowane elementy zwrotnicy, waży się co do 100nych grama membrany, cewki itd. Później idą na pomiar i są parowane np co do 1db. To info dla tych co przeżywają, że jakieś kolumny kosztują. Bo liczą przetworniki + kondensator + paździeż= 15 zł, a w sklepie 30. Łolaboga, ale chcą nas orżnąć...

Ok, powiedzmy że tak jest w drogich kolumnach. Waży się elementy co do setnych grama (?), dobiera membrany, cewki i inne komponenty, potem robi pomiary, dobiera kolumny w pary i w cenie premium mamy wszystko w miarę równo co do 1dB.

Ale wtedy wkracza jeszcze Janusz audiofil, który - dzięki posiadanej tajemnej wiedzy - może ten misternie wyprodukowany zestaw drogich kolumn jeszcze odrobinkę poprawić w rytuale "wygrzewania". Poprawić choćby o 0,1dB albo 0,01dB. Tyle co nic, ale zawsze. I podkreślam: Janusz wygrzewaniem kolumn ich dźwięk ZAWSZE poprawia lub ewentualnie "wyrównuje". Wygrzewanie dźwięku NIGDY nie psuje, tak więc żadne -0,1dB czy tam -0,01dB nie wchodzą w rachubę. Logiczne.

Po obrządku wygrzewania kolumny trzeba jeszcze ją odrobinkę przestawić (wystarczy tak 1-2 mm - niedużo, ale zawsze). Ludzie którzy wiedzą o co kaman w audio, nigdy nie zapomną o tym etapie, bo wówczas kolumny jakoś nie grają w pełni swoich możliwości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FRANCO SERBLIN ACCORDO ESSENCE - błąd parowania - 1,5 dB.

Sonus faber Olympica Nova V - 1,7 dB

KLIPSCH HERESY IV - 2,3 dB

Kudos Audio Cardea C20 - 1,4 dB

 

BOWERS 603 S2 - 1,3 dB.

Monitor Audio Bronze 100 - 0,9 dB

KEF LS50 Meta - 0,5 dB

 

Pieniądze... nie parują.

 

 

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Butler napisał:

Z tym wierzeniem brzmi to jak głupi żart.

Nie, to nie jest glupi żart,  to maksyma antykablarzy, pomiarowcuuuf i innych takich, co to wyrośli na filmikach RS z YT.

A kolejna złota myśl to właśnie powtarzany jak mantra tekst :

 

4 godziny temu, TomekN napisał:

Przecież producenci piszą o zmianach we własnym partykularnym interesie, aby zredukować liczbę zwrotów - to oczywiste.

 

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I Ty w to wierzysz Kraft, że Mety na taśmie produkcyjnej są parowane?

Ja nie.

W kudosa wierzę, bo rozmawiałem z niejakim Derekiem, który mi pisał, że już seas dostarczą im przemierzoną każdą sztukę.

TomekN nazywasz Januszem większość audiofili, jak zrozumiałem. Myślę, że większość z nich nimi nie jest. Myślę, że masz z tym kłopot bo nie wyszło Ci na początku z audio. Postawiłeś na gotowe produkty ( czytaj takie, które na papierze miały parametry) uruchomiłeś dsp i jesteś pewien, że tak jest ok. Nie każdy może być najlepszy w każdej dziedzinie. Masz tam kilka pucharów. Jesteś dobry w czymś innym. Maszyny nie zastąpią ucha. Przykro mi. Ciesz się, że jesteś niezły w czymś innym. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, TomekN napisał:

wtedy wkracza jeszcze Janusz audiofil, który - dzięki posiadanej tajemnej wiedzy - może ten misternie wyprodukowany zestaw drogich kolumn jeszcze odrobinkę poprawić w rytuale "wygrzewania". Poprawić choćby o 0,1dB albo 0,01dB

Sam jesteś janusz. Pisałem ile wynosiła różnica między nowym a starym głośnikiem i jak wyrównywały się w czasie, a Ty dalej swoje mondrości rodem z ASR 😁

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, DiBatonio napisał:

Nie, to jest glupi żart,  to maksyma antykablarzy, pomiarowcuuuf i innych takich, co to wyrośli na filmikach RS z YT.

A kolejna złota myśl to właśnie powtarzany jak mantra tekst :

 

DiBatonio, Tomek ma subwoofer w innym pomieszczeniu niż słucha muzyki i jednego kefa wciśniętego w kąt. Tak żebyś miał wyobrażenie z kim dyskutujesz.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nad wszystkim na szczęście sprawuje kontrolę dsp, które jak wiemy potrafi nieco dyplomatycznie to nazwę " kontrolować pomysły tworcow". Choć widzę tu pewne nawiązanie do najnowocześniejszych technik wojskowych i myśliwców, które beż kontroli komputera nie są w stanie latać pilotowane tylko przez pilota. 

Na szczęście niedługo będą autonomiczne samochody, bo nie każdy powinien mieć prawo jazdy.

Ja to tak widzę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem. Nawet w swoim systemie dzięki uprzejmości mojego kolegi.

Nie mam nic do dsp. A może i mam ale moja wiedza nie jest kompletna w tej materii więc nie będę krytykował dla samego krytykowania. Wiem, że bez zrobionej akustyki pewnego poziomu się nie przeskoczy. Zrobionej akustyki lub przyjaznego akustycznie pomieszczenia.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, audiowit napisał:

Tomek ma subwoofer w innym pomieszczeniu niż słucha muzyki i jednego kefa wciśniętego w kąt.

Może ja wyjaśnię. Tak może być , bo " dobra kolumna zagra w każdych warunkach , a jak nie zagra to znaczy , że można reklamować" i drugie " KEF 20 cm. przy ścianie gra tak samo jak wysunięty o metr " Takie złote myśli forumowych specy mi się przypomniały.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, audiowit napisał:

DiBatonio, Tomek ma subwoofer w innym pomieszczeniu niż słucha muzyki i jednego kefa wciśniętego w kąt. Tak żebyś miał wyobrażenie z kim dyskutujesz.

Oba moja subwoofery stoją w tym samym pomieszczeniu - w salonie. A że w salonie jest postawiona krótka, częściowa ścianka GK na której wisi telewizor LCD, to Ci się wydało ze zdjęć że to są dwa osobne pomieszczenia. Pomyliło Ci się tak samo, jak kiedyś z tym, że słucham muzyki bez głośników LR (a czekałem jeszcze tylko na R2c).

Z tym wciśniętym prawym R3 w kąt trochę prawda - mam tu po prostu taką wąską przestrzeń i tego nie przeskoczę. Jestem przekonany, że drwienie z ograniczeń lokalowych / przestrzennych użytkowników forum, nie jest w dobrym tonie. Ale aż tak bardzo "wciśnięty" nie jest, bo stoi 35 cm od ściany tylnej i przynajmniej z 10 cm od ściany bocznej. Audyssey XT skorygował go tak, że nie stanowi on problemu.

Oba tematy zresztą za chwilę staną się nieaktualne, bo po wakacjach przeprowadzam się do nowego lokum, gdzie w salonie będę miał więcej miejsca na wszystko. Przy okazji robię też spory upgrade głośników.

Tak więc ja będę już "wolny" od swoich ograniczeń lokalowych, a tymczasem Ty dalej będziesz bezmyślnie wygrzewał głośniki według instrukcji producenta. Piszę tak, żeby ludzie wiedzieli z kim dyskutują ;)

 

Edytowano przez TomekN
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Basowe mody pomieszczenia można niwelować dobierając kolumny o odpowiedniej charakterystyce. To kompromisowe rozwiązanie ale dużo tańsze od adaptacji pomieszczenia w zakresie basu. 

Moje doświadczenia z DSP są niewielkie ale nawet niewielkie korekty powodują słyszalny spadek SQ. Nie znam mechanizmu ale jak lekko korygowałem górki na basie to mimochodem kopa dostawała średnica i wysokie. Wrażenia takie, że coś z muzyki ubywało. Nie smakowała już tak jak bez DSP 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku, wszystkie kolumny mam wygrzane.

Gratuluję nowego lokum.

Mariusz, a ja zauważyłem ucinanie wybrzmień. Prawdopodobnie dsp traktuje to jak odbicie od ściany.

To o czym piszesz to normalne. Podstawą basowa czy tam średnie czy wysokie wpływają na inne pasma. Tzn w Twoim mózgu wpływają: ). 

To właśnie esencja audiofilii, zrozumienia na czym to wszystko polega. Nie na równości, pomiarach itd tylko na iluzji. W tym trzeba być dobrym. 

"Wyobraźnia ważniejsza od wiedzy"

Albert Einstein

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, audiowit napisał:

Tomku, wszystkie kolumny mam wygrzane.

Tzn: wydaje Ci się (lub: wierzysz w to), że Twoje kolumny zmieniły swoją słyszalną charakterystykę w trakcie pierwszych tygodni / miesięcy ich użytkowania, choć obiektywnie jest to niemożliwe 🙂  W sumie o tym właśnie jest ten wątek.

Edytowano przez TomekN
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, MariuszZ napisał:

Basowe mody pomieszczenia można niwelować dobierając kolumny o odpowiedniej charakterystyce. To kompromisowe rozwiązanie ale dużo tańsze od adaptacji pomieszczenia w zakresie basu. 

Nie nazwałbym tego kompromisem. Czasem to wiedza, czasem doświadczenie, czasem łut szczęścia. Szczęściu można pomóc rozumiejąc mechanizmy modów ( nie tylko w pionie ale i w poziomie), a przede wszystkim nie wmawiając sobie głupot tylko będąc obiektywnym. Kolumny to nie tylko popularne obecnie słupki z przetwornikami dynamicznymi na gumowych zawieszeniach ale też magnetostaty, elektrostaty, ob itd. Naprawdę bas nie jest jakimś wielkim problemem tylko nie należy ulegać modzie. Najlepszy bas jaki u siebie słyszałem jest z przetworników Visatona sprzed 40 lat.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, TomekN napisał:

Tzn: wydaje Ci się (lub: wierzysz w to), że Twoje kolumny zmieniły swoją słyszalną charakterystykę w trakcie pierwszych tygodni / miesięcy ich użytkowania, choć obiektywnie jest to niemożliwe 🙂  W sumie o tym właśnie jest ten wątek.

Nie odnosisz się do tego co napisałem bo jest niewygodne 😁

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, TomekN napisał:

Tzn: wydaje Ci się, że Twoje kolumny zmieniły swoją słyszalną charakterystykę w trakcie pierwszych tygodni / miesięcy ich użytkowania, choć obiektywnie jest to niemożliwe 🙂  W sumie o tym właśnie jest ten wątek.

Hmmm... obecne moje kolumny w pomieszczeniu odsłuchowym były już wygrzane kiedy je kupowałem.

Obiektywnie jest to możliwe i jest to czysta fizyka. Nie ma tu ani krzty magii. Tomku wybacz ale jednak będę się trzymał opinii producentów przetworników czy kolumn. Twoja sugestia do mnie nie trafią z różnych powodów. Główny jest taki, że zawsze strata czasu jest wizyta u takich ludzi jak Ty opowiadających niestworzone rzeczy i referencyjnym brzmieniu. Zawsze się kończy tak samo. Głupim tłumaczeniem, że gdyby nie było tej ścianki karton/gips, gdyby warunki lokalowe, niedługo będzie lepiej, nie znasz się itd. Zawsze są to niezręczne sytuacje. Bardzo proszę Cię o trochę pokory. Gadaniem nic nie zmienisz.

Słuchaj sobie muzyki i niech Ci sprawia to radość. Choć jeden dzien, tym bardziej, ze to dzień Twojego kombeku :) niech będzie przyjemny. Znów się obrazisz i znów będziesz za rok wracał.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, audiowit napisał:

Mariusz, a ja zauważyłem ucinanie wybrzmień. Prawdopodobnie dsp traktuje to jak odbicie od ściany.

Jakiś gotowy system? Bardzo możliwe 👍 nie cierpię korygować wysokich i średnich tonów - tracą blask, czy cokolwiek innego, co powoduje ciarki na plecach... na szczęście po wielokrotnych próbach wyszłoi że:

1) Włączenie DSP (bez korekcji lub z minimalna) na Rme Adi jest dla mnie  niesłyszalne (brak utraty jakości przy wpięciu samej korekcji DSP do toru) 

2) korekty robię umiarkowane, z niskim parametrem Q - max 8, na 3 częstotliwościach (najwyższa to 80 Hz) i tu słyszę wyłącznie same plusy - bas punktowy, szybki, rośnie dynamika, separacja dźwięków. 

Gdybym usłyszał jeden element który uległ pogorszeniu, DSP wysłałbym do lamusa...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, audiowit napisał:

Najlepszy bas jaki u siebie słyszałem jest z przetworników Visatona sprzed 40 lat.

Najlepszy w jakim sensie. Współgrały z pomieszczeniem czy po prostu wiernie odtwarzały muzykę? Może ich lepszość to zasługa całej konstrukcji. OZ? Te chyba lepiej odnajdują się w pomieszczeniu z basowymi problemami. 

Oczywiście zgadzam się, że prócz ścian gra jeszcze podłoga i sufit. U mnie może za jakiś czas sprawie się przyjrzę głębiej ale szczerze to nie dążę do doskonałego brzmienia, a szukam rozwiązań pod moje upodobania i oczekiwania. Faktem jest, że warto je od początku zdefiniować. Później jest łatwiej 😉

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, nie podejmę tematu, gdyż jak wspomniałem, za mało wiem w tej materii. Nie przećwiczyłem dsp.

Tak, gotowy system.

Ale ta gotowość jeszcze uległa ewolucji... znacznej :)

Teraz jest to system gotowy. Oczywiście dla mnie :).

Mariusz oczywiscie, ze oz. Gdyby obecnie byly produkowane kolumny oz z zejsciem do 30hz to takie bym miał. Nie znam takich. Podpowiedzcie. Moze ruszę cos w tym temacie.

Visaton zagrał tak jak powinien. Tak jak wiekszość audiofili zapomniala jak powinien grać. Bo karmią nas modą na pomruki :). Szkoda, że pozostałe pasma ustępują kudosom.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...