-
Zawartość
524 -
Dołączył
-
Ostatnio
Informacje osobiste
-
Lokalizacja
Polcka
Ostatnio na profilu byli
Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.
-
To tak jak ja A zdjęcia to chcesz: wykonanych już dyfuzorów? projektu z wymiarami? czy potrzebujesz krok po kroku jak zrobić z desek dyfuzor?
-
Moja droga do satysfakcjonującego brzmienia – podsumowanie wielu miesięcy testów i zmian Po wielu miesiącach testów, zmian sprzętowych, korekt akustyki oraz eksperymentów z okablowaniem mogę wreszcie z czystym sumieniem powiedzieć – jestem bardzo zadowolony z efektu końcowego. Przez długi czas coś mi w dźwięku nie pasowało – zbyt ostre soprany, brak naturalności, pewne niedostatki przestrzeni. Proces zmian rozpoczął się mniej więcej rok temu i obejmował praktycznie każdy element toru: wymieniłem subwoofer, kolumny frontowe, głośnik centralny, odtwarzacz, kable. Do tego dochodziły prace nad akustyką – pojawiły się dyfuzory, a absorbery zmieniały swoje miejsce wielokrotnie. Na załączonym projekcie możecie zobaczyć konfigurację, która dała u mnie najlepszy efekt. Kluczową zmianą okazała się wymiana kabli głośnikowych – ze standardowego przewodu 2x2,5 mm² na Chord Clearway X (koszt: 80 zł za metr). To był strzał w dziesiątkę – soprany złagodniały, dźwięk zyskał na kulturze i przyjemności odsłuchu. Wydałem na nie 400 zł i absolutnie nie żałuję. Dla ciekawości zrobiłem tzw. „ślepy test” z udziałem żony. Kable miałem zakończone bananami, więc mogłem je szybko przełączać. Żona nie wiedziała, które kable aktualnie grają. Jej komentarz był trafny: – „Pierwsze kable dają więcej szczegółów, ale dźwięk jest ostry – dobre do filmów akcji. Drugie są łagodniejsze, przyjemniejsze w odbiorze.” Nie potrafiła wskazać, które były lepsze, ale ja nie miałem wątpliwości – Chord Clearway X to był mój wybór, bo wcześniej dźwięk zbyt często mnie męczył. Testy w punktach pierwszych odbić – moje wnioski: Próbowałem klasycznych absorberów z wełny mineralnej (5 cm) i dyfuzorów. Efekt? Mniej przestrzeni, dźwięk łagodniejszy i bardziej naturalny, ale traciłem „oddech” sceny. Finalnie – zrezygnowałem z materiałów na pierwsze odbicia. U mnie (i według mojej żony) lepiej brzmi bez żadnej ingerencji w te punkty. Dla testów dokupiłem również 4 sztuki pianki akustycznej 50x50 cm o profilu kostki wypukłej (5 cm). Tanie, estetyczne, coś tam pomagały, ale efektywność zdecydowanie niższa niż przy wełnie. Ostatecznie trafiły za kolumny frontowe oraz za centralny – nie są idealne, ale w tych miejscach nie szkodzą, a mogą coś dawać. Obecnie nie mam lepszego pomysłu na ich zastosowanie. Budowa dyfuzorów – własnoręcznie i z recyklingu: Budowa własnych dyfuzorów zajęła mi kilka dni. Większość materiałów pochodziła ze starych palet drewnianych. Deski rozcinałem wyrzynarką na odcinki ok. 40 cm, a następnie każdą obrabiałem na grubościówce do wymiaru 18 mm. Kolejnym etapem było klejenie – używałem ścisków DeWalt DWHT83832-1 oraz kilku mniejszych. Klej: Rakoll GXL-3, zużycie: ok. 3 kg na 4 dyfuzory (koniecznie smarować pędzlem całą powierzchnię klejenia). Po mocnym ściśnięciu zostawiałem całość na 24h do pełnego związania. Na koniec zabezpieczyłem drewno olejem do drewna w kolorze – nie tylko dla estetyki, ale też trwałości. Jeśli ktoś z Was chciałby dokładniejszy opis budowy krok po kroku – piszcie śmiało, chętnie pomogę!
-
Może komuś się przyda. Tłumaczenie : Historia aktualizacji Aktualna wersja: R142‑1018‑1283‑0033 1 lipca 2025 (07/01/2025) Poprawka problemu, gdzie krzyżowanie (crossover) DLBC/DLBM (Dirac Live Base Control/Management) było stosowane niepoprawnie. Po aktualizacji należy ponownie wyeksportować/przenieść filtr (target EQ) do każdego slotu. Drobne poprawki błędów i zwiększenie stabilności. 12 marca 2025 (03/12/2025) Usunięto problem braku dźwięku podczas odtwarzania przez Bluetooth z iPhone’a. Naprawiono niewłaściwe stosowanie filtrów Dirac w niektórych konfiguracjach głośnikowych. Drobne poprawki błędów i stabilności systemu. 28 października 2024 (10/28/2024) Dodano/ulepszono: Dirac Live Bass Control (wymagane rejestracja i licencja) Amazon Music HD Dolby Atmos Music (Amazon Music HD i Tidal Native) Source Based Tone Mapping dla HDMI 2.1a Ulepszono sekwencję zasilania wzmacniacza Google Cast 2.0 (zmieniono sposób podłączenia do sieci) Tidal MAX Ulepszono pomiar Dirac Live w aplikacji Onkyo Drobne poprawki błędów i stabilności Wcześniejsze aktualizacje (2024–2022) 23 kwietnia 2024: drobne poprawki stabilności 5 września 2023: usunięto błędy OSD z projektorami Optoma, problemy z Bluetooth i HLG 30 marca 2023: aktualizacja obsługi Klipsch Optimized Mode (głośniki sufitowe/ścienne), dodano ALLM i VRR do OSD 9 września 2022: rozszerzenie Klipsch Optimized Mode, zwiększona maksymalna opóźnienie Dirac z 20 ms do 50 ms, usprawnione odzyskiwanie po błędach sieciowych w Dirac 18 maja 2022: dodano głośniki Klipsch Reference Premiere II do trybu Optimized, poprawiono charakterystykę mikrofonu Dirac Live 12 stycznia 2022: aktualizacja Chromecast built‑in 1.52GM2, poprawki TuneIn, Deezer; poprawa dostępu do Web Setup i inne 14 października 2021: aktualizacja Chromecast 1.52 i poprawka eARC z telewizorów Sony 20 lipca 2021: dodano „Klipsch Optimized Mode”, Virtual Remote, Limit Mode, diagnostykę HDMI w Web Setup, poprawiono Tidal, Dolby Vision, VRR, TrueHD i HDMI Source Test Instrukcja aktualizacji 1. Przez sieć (Network) Podłącz TX‑RZ50 do internetu. Menu pilota → Settings → 7. Miscellaneous → Firmware Update → Update via NET. Wybierz Update Now, naciśnij ENTER. Urządzenie przejdzie w stan standby i rozpocznie aktualizację (~20 minut). Po zakończeniu pojawi się komunikat „Completed!”, wyłącz, a następnie włącz urządzenie. WAŻNE: podczas aktualizacji nie rozłączać kabli, urządzeń ani nie wyłączać urządzenia. Wyłącz Bluetooth, Zone 2, HDMI‑CEC, i zatrzymaj odtwarzanie . 2. Przez USB Przygotuj pendrive o pojemności co najmniej 128 MB. Pobierz plik firmware ze strony Onkyo. Skopiuj go do katalogu głównego pendrive’a. Włóż pendrive do portu USB odbiornika. Menu pilota → Settings → 7. Miscellaneous → Firmware Update → Update via USB, naciśnij ENTER. Uruchom aktualizację zgodnie z instrukcjami na ekranie (~20 minut). Po zakończeniu urządzenie zrestartuje się automatycznie . Podobnie jak przy aktualizacji sieciowej – nie wyłączać ani nie odłączać urządzenia/pendrive’a podczas procesu. Po aktualizacji Jeżeli korzystasz z Dirac Live Base Control / Bass Management – wykonaj ponowną kalibrację i eksport filtrów do slotów. Ciesz się usprawnionym działaniem, poprawkami stabilności i nowymi funkcjami.
-
Gdy mówiłem coś głośniej, słyszę delikatne odbicie dźwięku od tylnej ściany. Podczas odsłuchu muzyki i filmów brakowało mi nieco naturalności – soprany były momentami zbyt mocne i przez to dokuczliwe. W filmach Dolby Atmos czasami miałem wrażenie, że brakuje precyzji w lokalizacji dźwięków, szczególnie w bardziej złożonych scenach. Dodam, że te problemy były naprawdę subtelne, ale spędziłem setki godzin na oglądaniu tych samych scen filmowych i krótkich demonstracji Dolby Atmos. Dzięki temu mogłem wychwycić te niuanse i lepiej ocenić efekty zmian. Zdecydowałem się na montaż dyfuzorów na tylnej ścianie i już teraz słyszę, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Dźwięk wydaje się bardziej spójny, a przestrzeń naturalniejsza. To dopiero początek, ale jestem bardzo zadowolony z efektów.
-
Z niskimi częstotliwościami nie mam żadnych problemów, więc skupiam się na eliminacji lekkiego pogłosu, głównie w tylnej części pomieszczenia. Mam duże prostokątne absorbery z wełny, które wcześniej były ustawione z tyłu. Jednak czasami odnosiłem wrażenie, że akustyka stawała się zbyt przytłaczająca i brakowało naturalnej przestrzeni w dźwięku. Dlatego muszę je usunąć. Dyfuzory drewniane dużo pomogły. A pianki piramidki są delikatniejsze
-
Planuję zakup piramidek akustycznych jak na zdjęciu, o wymiarach 50x50x5 cm. Rozważam zakup 18 sztuk (na projekcie oznaczone kolorem żółtym). Kilka szczegółów o moim pomieszczeniu: Wysokość: 207 cm Długość: 720 cm Szerokość: około 350 cm Na podłodze pianomat i wykładzina grubości 10mm. Ułożona od ekranu do połowy sali kinowej. W tylnej części słyszę delikatny pogłos. Pułapki basowe: W rogach zamontowane pułapki z wełny ISOVER PT 80 o grubości 10 cm. (kolor niebieski) Ekran: Zakrzywiony, wisi na kantówkach, oddalony od ściany o kilkanaście centymetrów. (kolor biały) Subwofer (kolor zielony) Kanapa: Zostaje na swoim miejscu, ponieważ to idealna lokalizacja do oglądania ekranu o przekątnej około 125 cali. Głosniki surround i kolumny wraz z centralnym (kolor brązowy) Głosniki sufitowe dolny atmos (kolor czarny) Macie może jakieś sugestie co do rozmieszczenia piramidek, ilości, czy ewentualnych zmian w obecnej konfiguracji? Zależy mi na poprawie akustyki, ale również na zachowaniu komfortu w pomieszczeniu. Dzięki!
-
Tak wiem. Miałem coś na myśli ale jednak nie znalazłem tego w Dirac Live. Udało mi się w końcu zbudować cztery drewniane dyfuzory! 😊 Tym razem są zupełnie inne od mojego pierwszego projektu, który pokazałem wcześniej. W realizacji pomógł mi program QRDude, który zazwyczaj projektuje dyfuzory kwadratowe typu Skyline. Ja jednak zdecydowałem się na wersję fraktalną. Nie wiem, czy to dobre podejście, ale działa! Przeprowadziłem wstępne testy, aby sprawdzić, na ile takie rozwiązanie rzeczywiście wpływa na akustykę. Ustawiłem dyfuzory na tylnej ścianie i odpaliłem kilka filmów oraz utworów muzycznych. Pierwsze wrażenia? Bardzo pozytywne! Poprawiła się klarowność dźwięku. Pozycjonowanie jest bardziej precyzyjne. Dźwięk brzmi naturalniej, np. soprany, takie jak dźwięk tłukącego się szkła, są wyraźniejsze i bardziej realistyczne. Co ciekawe, podczas odsłuchów w stereo zauważyłem coś nowego. Zazwyczaj, gdy przełączałem Dirac Live między ON a OFF, dźwięk bez korekcji wydawał się bardziej naturalny. Tym razem jednak muzyka w trybie ON była dla mnie przyjemniejsza. To oczywiście dopiero początek. Planuję kupić kilka tanich absorberów piankowych z Allegro, rozmieścić je strategicznie, a potem zrobić pomiary mikrofonem i zoptymalizować wszystko w Dirac Live. Na razie jednak jestem naprawdę zadowolony z efektów i mam nadzieję, że to dopiero początek przygody z poprawą akustyki Na zdjęciu widać duże, bardzo gęste absorbery z wełny mineralnej, które kupiłem kiedyś. Jednak prawdopodobnie zostaną one usunięte.
-
Możliwe. To są milisekundy. Więc może to być tylko wrażenie :)
-
Nie wiem na czym odtwarzasz filmy. Ja wymieniłem również odtwarzacz i poprawił mi się lekko dzwięk. Głównie atmos. Obraz też się poprawił i to dość mocno. Ogladam na 120calach z projektora. Na tv może tak byś nie odczuł. Jeśli planujesz nowy amplituner to również przyniesie dodatkowe korzyści w kinie. U mnie wymiana była z Yamaha 683 na Onkyo rz50
-
Byłem niedawno w podobnej sytuacji jak Ty. Miałem okazję testować Klipsch 504 II, ale ostatecznie zdecydowałem się je zwrócić. Owszem, mają sporo dynamiki, jednak po 1-2 godzinach odsłuchu ich brzmienie zaczynało mnie męczyć. W moim przypadku akustyka sali kinowej jest taka, że podbija soprany, więc potrzebowałem kolumn o łagodniejszym charakterze. Aktualnie pracuję nad budową dyfuzorów akustycznych – jestem ciekaw, jak wpłyną one na odbiór dźwięku. Wymieniłem swoje Mission M34 na Dali Opticon 6 MK2, a centralny na Dali Opticon Vokal. Centralny Klipsch faktycznie oferował większą dynamikę, ale mimo to różnica w jakości dźwięku pomiędzy moimi poprzednimi a nowymi kolumnami również nie była aż pięciokrotna. Niemniej, zmiana była warta swojej ceny – w kinie domowym różnica jest wyraźna, szczególnie w spójności i szczegółowości dźwięku. W stereo różnica to przede wszystkim kwestia charakteru brzmienia. Warto zapytać o ceny w akustyka.pl
-
Raczej nie. Tylko w jednym filmie poczułem to tak wyraźnie – Deadpool and Wolverine 2024. W szczególności polecam scenę akcji z 3–5 minuty. Jest to bardzo dynamiczny i intensywny fragment, idealny do testowania sprzętu audio. Dzieje się tam tak wiele, że świetnie sprawdza się do oceny możliwości zestawu!
-
Odczułem od razu. Być może dlatego ,że ciągle testuje i włączam te same filmy. Oprócz tego lepsza synchronizacja dźwięku z obrazem
-
Po resecie amplitunera miałem długo soft bez aktualizacji. Niedawno mojego Onkyo rz50 aktualizowałem. Dzięki temu dźwięk Atmos z sufitowych znacznie się poprawił. Też to odczuliście?
-
Czesc. Pomiary będę robił dirac live. Podobno w dirac live gdzieś to można znaleźć. Spróbuje kombinacje na rozne sposoby. Np mieszane na srodku absorber ,a po bokach dyfuzory. Pomiary wrzucę jak złoże stary komputer stacjonarny i zainstaluje w nim windowsa 11. Niestety nowy komputer juz zabrałem z sali kinowej. A dirac live dziala tylko na nowym windowsie. Za jakis czas odświeże temat