Skocz do zawartości

Bernikar

Uczestnik
  • Zawartość

    36
  • Dołączył

  • Ostatnio

Informacje osobiste

  • Lokalizacja
    Polska

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. Moim skromnym zdaniem "zamawiasz" i pakujesz ustroje trochę na chybił trafił. Ja bym zaczął od pomiarów. Piszę to z własnego doświadczenia. Twoje pomieszczenie wydaje mi się "niełatwe". Spora przestrzeń w stronę okna, punkt odsłuchowy bardzo blisko tylnej ściany i pewnie pomieszczenie pełni też inna funkcję niz tylko audio więc z adaptacją akustyczną trzeba iść na kompromisy. Jak uda Ci się trochę skrócić pogłos, to napewno Vicoustic Multifuser DC3 na suficie wniesie jeszcze poprawę. U mnie tak się stało, chociaż żaluję, że nie posłuchałem @Bartek Chojnacki żeby wybrać ( trochę droższe) Myron E. Dałem je na pierwsze odbicia na bokach i efekt jest bardzo dobry, a wykonanie chyba lepsze niż Vicoustic. Powodzenia
  2. Wąska ta baza między kolumnami w stosunku do odległości od punktu odsłuchowego się wydaje , ale może to zniekształcenie obiektywu szerokokątnego?
  3. Podłączę się pod temat. Jeśli u mnie pokój audio ma 49m2 i do tego skosy na 3 ścianach od wysokości ok 1,4m , co zmniejsza trochę kubaturę to pogłos jak na pomiarze poniżej jest w porządku? Odsluchowo mnie osobiście odpowiada.
  4. Wokale naturalne, słyszalne detale jak nabieranie powietrza, jak ze sceny. Przestrzeń i wyczuwalny klimat pomieszczenia gdzie rejestrowano dźwięk, pogłos pomieszczenia w którym jest artysta , a nie własnego. Wybrzmienia instrumentów strunowych, fortepianu , czuć jego masę i to że jest właśnie instrumentem strunowym de facto. Wspaniale poukładana scena z wyraźnie obecnymi , dobrze zlokalizowanymi instrumentami i gradacja planów wgłąb. Dokładnie słychać co gra w tyle sceny ,co bliżej odbiorcy i gdzie jest w tym wokal. Niestety to dotyczy bardzo dobrych realizacji , a tych jest niewiele , słabe też brzmią lepiej , ale słychać, że nie są dobrze zrobione , płasko. To wszystko subiektywne doznania i każdy pewnie odbiera je inaczej.
  5. U mnie jako ostatni element układanki wylądowały po 2 Myrony na pierwsze odbicia na bocznych ścianach, jeden nad drugim. Są zawieszone ok 25cm od podłogi i środek odbicia w lusterku wypada mniej więcej na środek tej podwójnej powierzchni. Efekt spektakularny. Trochę żałuję że nie posłuchałem @Bartek Chojnacki i dałem Vicoustic Multifuser na tył i sufit ale wychodziło taniej. ( ta mała jasna kolumna przy ścianie to dodatkowy zestaw tylko do kina domowego, z którego prawie nie korzystam więc stoi wbrew wszelkimi zasadom byle przeszkadzać jak najmniej)
  6. Piszą, że jest super przy gołych ścianach, bo nigdy nie słyszeli dobrego sprzętu w dobrych warunkach akustycznych. Żeby nie było, mnie kilka lat temu też się tak wydawało. Poza tym jak się czasem ogląda zdjęcia reklamowe z kolumnami za dziesiątki tysięcy stojące w pustych, ale "ładnych " pomieszczeniach to jest to fałszywy obraz dobrego brzmienia w większości.
  7. Dziękuję za pozytywny komentarz. Też na początku chciałem wybrać pianki, ale nie przepadam za rozwiązaniami mało odwracalnymi jakim jest klejenie pianek do sufitu. Poza tym Bartek raczej sugerował że przy tych grubościach ustrojów wełna jest najlepszym rozwiązaniem chociaż różnice do dobrej pianki nie są duże, tak to zrozumiałem. Po zrobieniu pułapek basowych i absorberów "poziomych " tak się wciągnąłem w to, że jednak wybrałem takie rozwiązanie. O kurzu też myślałem, ale stwierdziłem, że ponieważ zdjęcie panelu z haków zajmuje 15 sekund to co jakiś czas można je po prostu odkurzyć. W to 100% niepylenie pianek np po kilku latach tak do końca nie wierzę. Panele można zamontować bez odstępu do sufitu, a sposób może być różny w zależności od ich konstrukcji , głównie mam na myśli czy jest płyta z tyłu, czy nie. U mnie nie ma, bo zależało mi na tym by panel był jak najlżejsza ( wyszło 5,2kg) bo sufit z plyty k-g. Podobno to dotyczy raczej bardziej zamkniętych konstrukcji Na bocznych pierwszych odbiciach masz absorbery ,czy dyfuzory ? Jakie?
  8. Obiecałem, że podzielę się wrażeniami: Pomieszczenie odsłuchowe jak opisane w postach powyżej. Przed rozpoczęciem bieżących zmian zaadaptowane 4 absorberami Fiber Pro 120x60 i 3 pułpkami basowymi PB Premium z Mega Acoustic. W stosunku do " gołego pomieszczenia zmiany słyszalne, ale na ucho długi pogłos, rezonanse, bas też "nieidealny". Samodzielne pomiary REW pokazły zbyt długi pogłos w pomieszczniu. Samodzielnie wykonałem 4 pułapki basowe ( 130x120x90, jedna ze względów lokalowych troszkę mniejsza) z 40cm wełny skalnej Isover PT80. Nie było łatwo bo konstrukcje ważą po ok. 30-45 kg, budowa konstrukcji z płyty ,docinanie wełny, zabezpieczenie wełny wigofilem, naciąganie materiału, jego wybór, tapicerowanie, wykończenie płytą meblową, obrzeża itd sporo pracy... ale opłaciło się. Po ustawieniu pułapek basowych w pomieszczeniu bas nabrał masy, kontrola i jego zróżnicowanie weszły na inny poziom. Poprawie uległy również wokale, wybrzmienia instrumentów, scena stała sie bardzie realistyczna. Pułapki działają w bardzo szerokim zakresie, więc moim zdaniem nic dziwnego, że poprawiły nie tylko odbiór niskich częstotliwości...czas pójść za ciosem... W kolejnym etapie samodzielnie wykonałem ( bardzo dobre filmy istruktażowe w sieci - jedynie materiał obiciowy wybrałem sam i jestem z niego bardzo zadowolony) 4 absorbery z 10cm wełny PT80 oraz 4 absorbery 5cm z wełny PT80 5cm z "otwartą" z tyłu powierzchnią na sufit. Po założeniu absorberów (3) na tylnej ścianie (obwodowo bliżej bass trapów + 1 na bocznej ścianie) wszystko co poprawiło się po pierwszym etapie poszło jeszcze o 10-20% w lepszą stronę. Ostatni dotychczas etap to zamontowanie 4 ( w miejscach pierwszych odbić i za dyfuzorami z tyłu miejsca odłuchowego) 5cm absorberów na suficie z płyty k-g + 8 dyfuzorów 60x60cm Vicoustic Multifuser DC3 oraz 4 takich samych na tylnej ścianie... i tu zaczęła się prawdziwa magia... Takiego brzmienia gitary, akustyki pomieszczeń w , których rejestrowano nagrania, wokali, głębi sceny, precyzji w lokalizacji źródeł pozornych jeszcze nigdy nie słyszałem. Już wejście do pomieszczenia daje od razu odczuć , że propagacja dźwięku w nim jest inna niż w pozostałych pomieszczeniach w domu. 4 dyfuzory miały być umieszczone na bocznych ścianach, ale uznałem ,że dzwiękowo i wizualnie lepszy będzie taki układ, który zrobiłem, więc na boczne odbicia zamiast / łacznie obok absorberów Fibrepro rozważam jeszcze dyfuzory. Łącznie w pomieszczeniu o powierzchni ok 50m2 mam 4 duże pułapki basowe, 8 absorberów na ścianach, 4 na suficie 120x60 i 12 dyfuzorów 2D 60x60 na ścianie tylnej i suficie. Czy było warto ... żadna inna zmiana w torze audio, może poza kolumnami nie wniosła takiej poprawy. Moim zdaniem w dobrze akustycznie zRobionym pomieszczeniu średniej klasy sprzęt może zagrać lepiej niż wysokiej klasy sprzęt w słabym akustycznie pomieszczeniu. Całkowity koszt, nie licząc 4 absorberów, które już miałem i zakupu niektórych sprzętów np: stapler tapicerski oraz z uwagą, że pewnych rzeczy takich jak materiał do obić kupiłem za dużo wyniósł ...ok 7000zł + kilka dni własnej pracy w wekendy. Czy to dużo? Myślę, że profesjonalnie wyłoby dwa razy tyle, pwenie byłoby jeszcze lepiej, ale moje efekty satysfakcjonują mnie w 100%. Poniżej zamieszczam 3 pomiary RT60. Oraz kilka zdjęć 1. Przed intsalacją Bass Trapów - tylko 4 absorbery Fibrepro + 3 pułapki PB Premium 2. z 4 pułakami "mojej konstrukcji" 3. Ze wszystimi ustrojami , które opisałem powyżej Nie potrafię zrobić uśrednienia RT60 w REW, nie wiem też, który z pomiraów T20 czy T30 jest lepszym dla tego typu pomieszczeń, może @Bartek Chojnacki coś podpowie. Na wodospadach też wygląda to lepiej niż wyjściowo, nie zagłębiam się już w analizę pomiarów, po prostu zaczynam słuchać muzyki... Dziękuję za bardzo cenne wskazówki @Bartek Chojnacki, jeśli można to poproszę tylko o opinię, co do dyfuzorów na boczne odbicia w tej sytuacji - może Twoje tak chwalone przez Muzofan ?😉. Wiem, że pisaliśmy już o tym i że może to powinien być wcześniejszy krok, ale zgodnie z sugestią adaptacji sufitu - co oakzało się strzałem w 10 + dyfuzory na tylnej ścianie ten etap zrobiłem wcześniej. Inna sprawa to obecność 3 kaloryferów metalowych w pomieszczeniu, które chyba jeszcze trochę rezonują - próbowałem zakryć je absorberem i chyba zrobię jeszcze przynajmiej 2 absorbery 5cm PT80 ( tym bardziej , że mam materiały) ułożone poziomo przed kaloryferami ( za głośnikami i blisko lewego głośnika) - co myślisz o takim rozwiązaniu ? Zachęcam wszystkich do poprawy akustyki Waszych pomieszczeń jeśli macie kontakt i nie daleko do takich profesjonalistów jak Bartek oczywiście najlepsza opcja - nie może wyjść źle i warte jest to każdej wydanej złotówki albo samemu z wsparciem. Nie jestem mocno "techniczny" moja branża jest zupełnie inna i dla wielu jest zaskoczeniem , że zabrałem się za to, ale ... jestem zadowolony.
  9. Liczone żeby być bardziej efektywnymi na bocznych ścianach niż inne seryjne 2D generalnie , czy liczone indywidualnie pod pomieszczenie po pomiarach u klienta?
  10. A jakie są "Bartkowe" dyfuzory z ,których Muzofan jest zadowolony? Jakiś opis, fotka...cena ? jeszcze Vicoustic nie zamontowany więc zmiana możliwa.
  11. Rozważałem Myrony na boczne odbicia zgodnie z sugestią @Bartek Chojnacki, że dyfuzor oparty na matematyce PRD sprawdzi się lepiej w tym miejscu, ale trochę drogo to wychodzi, może będę żałował w kontekście sonicznym i wizualnym. Nie wiem czy na 2 szt z lewej i 2szt z prawej byłaby słyszalna różnica vs Vicoustic Multifuser DC3. Co do sufitu to moje kolumny Thiel CS6 mają głośniki skierowane nieco w górę wiec pewnie trochę więcej ( niż w typowych kolumnach ) wysokich i średnich częstotliwości idzie właśnie bezpośrednio w sufit. ??? W weekend pewnie zrobię sufit, pomierzę, posłucham, podzielę się wrażeniami. Co do tylnej ściany, do której mam ok 5 m od miejsca odsłuchowego, to rozumiem , że kąt padania fal jest mniejszy niż na ścianach bocznych i może tu QRD wystarczy...dobrze myślę? Na scianie za kolumnami mam tylko absorbery. Wiem, że dyfuzory "ładnie" tu wygladają, ale jeśli dyfuzory na tylnej ścianie spełniają swoją rolę, to za kolumnami dyfuzor chyba nie ma za dużo częstotliwości do obsłużenia w tym miejscu, bo bezpośrednio z kolumn, to raczej niewiele dzwięków z zakresu działania dyfuzora tam trafia ?
  12. Dziękuję za wsparcie. Mam nadzieję, że nie przetłumię pomieszczenia. Metodą prób i błędów ( oby nie za dużo) spróbuję znaleźć najlepszy układ ustrojów.
  13. Zamówiłem Vicoustic Multifuser dc3 na sufit i na boczne odbicia. Też przekonały mnie fakty, które podają. Myron jednak drożej wychodzi. Zrobiłem też 4 panele 120x60cm z pt80 5cm na sufit. Panele z tyłu "otwarte" , zabezpieczone tylko wigofilem. I tu mam pytanie: Jaka będzie rozsądna odległość tylnej powierzchni paneli od sufitu ? Sufit z plyty k-g. Rozumiem, że przestrzeń między panelem, a sufitem działa "dodatkowo" , bo fala akustyczna po przejściu przez wełnę odbija się od twardej powierzchni i "wraca" odbita, ale tu znów wełna... czy źle kombinuję? Czy na suficie w miejscach pierwszych odbić dac lepiej te moje panele, a Vicoustic Multifuser dc3 bliżej miejsca odsluchowego , czyli blizej srodka sufitu ( ciagle jednak w polowce sufitu blizej kolumn) czy Vicoustic Multifuser dc3 lepiej w miejscach pierwszych odbić?
  14. Myron E z Artnovion jest dostępny, wysyłają z Łodzi i powyżej 4 szt dają nawet rabat...wychodzi ok 500pln lub 10% mniej przy rabacie . Rozumiem , że Twoja sugestia jest taka, że będzie on lepszy niż Vicoustic Multifuser DC3 i 1D fraktalny na boczne ściany i warto dopłacić? Na tylną ścianę też będzie lepszy ? Na sufit chyba ograniczę się jednak do absorberów własnej produkcji z wełny 5cm.
×
×
  • Utwórz nowe...