Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
muzyczny_gość

CAR AUDIO .. początki

Recommended Posts

Kolejny bardzo szeroki temat.. prosty nie prosty...
ale od wielu lat pytań i odpowiedz bez liku..
wiec troche teorii nie zaszkodzi a pozwoli to nam na rozwijanie pytań oraz zadawanie pytań we właściwym miejscu na forum....

a teraz do boju: Jak wiadomo sam zakup "dobrych" głośników nie wystarczy, żeby nasz samochodowy zestaw audio dostarczał nam krystalicznego dźwięku. Brzmienie jest przede wszystkim wypadkową jakości i sposobu doboru przetworników, miejsca oraz sposobu ich zamontowania i na dodatek środowiska akustycznego w jakim przychodzi im pracować.

Sposób montażu głośników powinniśmy zaplanować przed ich zakupem. Jeśli chodzi o instalacje to do wyboru mamy fabrycznie zaprojektowane miejsca montażowe w aucie, modyfikację tych miejsc, a prawdziwi zapaleńcy mogą pokusić się nawet o własnoręczną adaptację wnętrza auta do montażu niestandardowych głośników lub zlecenie tego zadania zewnętrznej firmie, jeśli nie czujemy się na siłach.



Pierwsza sprawa to sprawdzenie, co dała nam fabryka. Chodzi tutaj o otwory na głośniki, których najczęstsze średnice do 13 lub 16 centymetrów. Oprócz ich szerokości powinniśmy także sprawdzić głębokość, gdyż może się okazać, że z tyłu membrany wystawać będzie dość pokaźny magnes, którego przecież tez trzeba gdzieś zmieścić. Dodatkowo powinniśmy się przyjrzeć tej przestrzeni, czy nie została zamontowana folia lub elementy tłumiące, gdyż ma to wpływ na odtwarzanie basu. Czasami okazuje się, że producent przewidział w naszym aucie trochę mniej miejsca na elementy car audio i do dyspozycji mamy otwory 10 lub nawet 8,7 centymetrowe. Jeżeli nie chcemy zbytnio ingerować w konstrukcję auta to będziemy musieli się z kompromisem w postaci niedostatków basu. Niekiedy możemy się spotkać z nietypowymi wejściami na głośniki o średnicy 12 centymetrów, jak w autach marki Mercedes.



Kolejną kwestią jest odpowiednie miejsce montażowe. W przypadku gdy głośnik będzie znajdować się dość wysoko i jego membrana będzie skierowana w kierunku uszu słuchaczy to najlepszym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie głośników współosiowych lub szerokopasmowych. Gdy głośniki grają na wysokości brzucha lub w nogi to wyjściem z sytuacji mogą być zestawy separowane. Specjaliści z branży car audio przekonują raczej do stosowania tych ostatnich, gdyż często kupując taki zestaw nawet gorszej klasy może się okazać, że zapewni nam dużo lepsze brzmienie.



Przy montażu głośników nisko- lub średniotonowych nazywanych też wofferami lub midwooferami, należy zadbać o odpowiednią sztywność i szczelność miejsca montażu. W przypadku gdy seryjne uchwyty nie są odpowiednio przygotowane można poratować się pierścieniami usztywniającymi wykonanymi z metalu lub MDFu. Głośniki powinno się zawsze uszczelniać dokładając między płaszczyznę montażu, a głośnik chociażby cienituką gąbkę. Inna sprawa to wytłumienie drzwi. Przeważnie używa się do tego mat bitumicznych (koszt rzędu kilkunastu złotych), które przyklejamy wewnątrz płata pokrycia drzwi lub na same jej blachy. Matę powinno się kleić rozgrzaną przy użyciu suszarki. Gdy mamy problemy z doklejeniem trudno dostępnych miejsc, to wystarczy pociąć ją na mniejsze kawałki. Już jedna warstwa maty tłumiącej powinna dać zauważalny efekt. bardziej wymagający mogą użyć nawet kilku warstw. W przypadku gdy za zamontowanym głośnikiem znajduje się folia, warto zastanowić się nad jej przycięciem. Gdy zrobimy to w odpowiedni sposób powinien stworzyć się z niej okap, dzięki któremu dostająca się woda nie będzie kapać na głośnik.



Tweetery, czyli tzw. głośniki wysokotonowe, są bardzo wrażliwym elementem jeśli chodzi o miejsce montażu. Najczęściej miejscem ich instalacji jest deska rozdzielcza, przednie słupki, wewnętrzne obudowy lusterek lub górną część drzwi. Ciężko jest uznać, które miejsce jest dla nich najbardziej odpowiednie. Najlepszym sposobem jest eksperymentowanie tuż po ich zamontowaniu. Na potrzeby testu można je montować prowizorycznie aby ocenić różnice w emitowanym dźwięku w zależności od położenia. Należy trzymać się kilku zasad. Pierwsza mówi o tym, żeby nie kierować "tweeterów" wprost na głowy jadących oraz zbyt blisko uszu. W relacji pomiędzy głośnikiem a słuchaczem nie powinno być przeszkód. Obrazowym przykładem jest moment kiedy lewa ręka leży na kierownicy i tłumi dochodzące dźwięki. Najlepiej jest umieszczać je mniej więcej na wysokości uszu słuchającego. I tutaj jak wcześniej wspomniałem można posilić się przednimi słupkami. Wystarczy odrobina inwencji i gotowy efekt wizualny oraz dźwiękowy może pozytywnie zaskoczyć

oczywiści dróg do otrzymania swojego ulubionego audio zoptymalizowane pod swoje ucho..jest wiele
Dlatego prosze dzielic sie tutaj opiniami testami..abyśmy wszyscy mieli pojęcie icon_wink.gif
zapraszam do kolejnych postów
Zasda podstawowa nie krytykujemy a opisujemy pomagamy ew. zwracamy uwage
Jezeli powstaja pytanie prosze podawac
przedział cenowy
osobny na:

[*]radio
[*]głośniki
[*]kable
[*]wzmacniacz
itp itd

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
To ja cos dam na temat wzmacniaczy:

Wzmacniacze dzielimy na klasy budżetowej, średniej i wyższej. Wygląda mniej więcej to tak. (Mowa o nowych urządzeniach).

Klasa budżetowa - 1000 zł
Klasa średnia - 1000 - 3000 zł
klasa wyższa - powyżej 3000 zł.
Oczywiście są odstępstwa od tej reguły.

Wzmacniacz przeznaczony do napędzania subwoofera powinien charakteryzować się konstrukcją monofoniczną (monoblock), wysoką sprawnością (S/N), jak najmniejszymi stratami (Wzmacniacz cyfrowy), konstrukcją mostkowalną stabilną najlepiej w 2 omach oraz w zwrotnice aktywną dolnoprzepustową (LP) - najlepiej płynie regulowaną, podbicie basu, sporym radiatorem do odprowadzenia ciepła, i mocy rms nie mniejszej jak 150 watt.

Konstrukcja monofoniczna (Monoblock) - Krótko mówiąc jest to niezależna końcówka mocy (wzmaniacz basowy). Pracuje najczęściej na jednym kanale.

S/N (sygnał do szumu)- podawane w parametrach wzmacniacza w decybelach (dB) >90

Wzmacniacz cyfrowy potocznie nazywany wzmacniaczami klasy D - oczywiście słowo cyfrowy daleko odbiega od rzaczywiśtości gdyż nie ma nic wspólnego z cyfrowym przetwarzaniem dźwięku czyli przetwarzania sygnału zero-jedynkowego. Zbierzny element który pasuje do cyfrowego wzmacniacza jest konwertowanie analogowego sygnału audio do postaci sygnał/brak sygnału. Najwiekszym problem jaki stwarza nam zasilanie częstotliwości najniższych czyli powszechnie znanego subwoofera jest niewysoka sprawność klasycznych wzmacniaczy (analogowych) która rzadko przekracza 30% czyli krótko mówiąc pozostała reszta prądu 70 % jest marnowana bezodwracalnie. Natomiast wzmacniacz cyfrowy pozwala osiągnąć sprawność rzędu ponad 80 %.

Konstrukcja mostkowalna - co wogule rozumiemy przez mostkowanie. Jest to nic innego jak zwiększenie mocy wzmacniacza poprzez przełączenie końcówki stereofonicznej w tryb pracy mono.

Stabilność - Przez stabilność rozumiemy pracę przy obciążeniu najczęściej 4 - 2 om. Oczywiście można pracować na odpowiednich wzmacniaczach również z obciążeniem 1 ohm a nawet 0,5 ohma jednak taka konfiguracja jest strasznie trudna do zestrojenia czyli do wyregulowania odpowiedniej pracy subwoofera.

Zwrotnica LP - jest to filtyr elektryczny, przepuszczający w tym przypadku tylko dolne pasmo. Płynnie regulowana to taka która posiada potencjometr który poprzez obrót ustawia częstotliwość która najbardziej nam odpowiada np. pokrętło rozpoczyna się od 40 Hz a kończy na 150 Hz. Kręcimy nim i wybieramy przedział. Regulowana skokowo to tak która przeskakuje i zatrzymuje się na odpowiednich częstotliwościach np. 40 Hz, 50 Hz, 60 Hz itd czyli nie podamy np. 55 Hz.

Podbicie basu - jest podawane w decybelach i pozwala na znaczne podgłoszenie danego pasma odtwarzania np. podbicie o 6 dB, 12, dB, 18dB, 24 db w zależności od wyposażenia wzmacniacza.

Radiator - jest to użebrowanie wzmacniacze powodujące odpowiedni przepływ powietrza w celu stałego odprowadzania ciepła od pracującej jednostki.

Moc RMS - rzeczywista efektywna moc wytworzona przez obwód elektryczny. Miara mocy wyjściowej wzmacniacza przy określonym poziomie zniekształceń. Nas najbardziej interesuje podawana moc przy napięciu 13, 8 V.


Kable i zasady ich dobierania:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×