Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam!
Dla dzieci i młodych można zrobić prosty i nie tak prosty ale za to jedynie sensowny wzmacniacz, aby w niczym ucierpiała ich ładna i młoda barwa dźwięku śpiewu.
Takim wzmacniaczem i jego mikserem mogą sobie jak monitorami (dwie pary takich kolumn na rezystancję Rg=2R =>10 sztuk głośników na jeden kanał) sprawdzać efekt swoich nagrań i komputerem tworzyć swoje własne płyty CD, bo jakość jest wysoka .

1)Sam wzmacniacz jest prosty i ma szeregowy rezystor bazy Rbs=4.3k, którym dobiera się symetrię sterowania napięciowego górnego i dolnego tranzystora mocy.
2)Regulowany rezystor P=22R służy do tego aby górny tranzystor mocy miał dynamicznie stabilizowany prąd spoczynkowy i zależy to też od charakterystyki diod SB360 -które tylko po to są zastosowane.
3)ustawienie prądu spoczynkowego jest ciekawe, bo dwa różnicowe wejścia wzmacniacza podłącza się do symetrii zasilania i tak się kręci rezystorem szeregowym bazy Rbs=31k i ustawianym rezystorem P=430R aby przy symetrii napięcia wyjściowego uzyskać prąd spoczynkowy tranzystorów mocy i w ten sposób jest poznany ważny rezystor 31k*, który z sumą rezystancji następnego rezystora bazy Rbs=4.3k już się nie zmienia, a jedynie po wszystkim jak potencjometrem dobiera się wartość rezystora Rbs=4.3k, jako dający symetrię napięcia wyjściowego mocy.
Uwaga ustawiany rezystor P=22R też ma jakiś wpływ na prąd spoczynkowy i dlatego regulacje wzmacniacza powtarza się, aż każdy ustawiony rezystor właściwie spełni swoje zadanie.

Kolumny głośnikowe podałem w innym moim temacie i można dwie sztuki od razu zrobić w jednej obudowie na rezystancję Rg=2R.
Mikser jest wielokanałowy i można podłączyć np. od cztery do dziesięciu kanałów (wzmacniacz mikrofonowy powinien być zasilony i zrobiony przy mikrofonie, aby łączący kabel nie obcinał-zwierał swoją pojemnością wysokich tonów.
Są też proste wskaźniki poziomu sygnału na LED, które można liczyć dla swoich potrzeb, bo mikser wymaga kontroli poziomu sygnału, aby go nie przesterować i aby nie było za dużo szumu.
Zasilacze są ważne, oraz ich precyzyjna technika połączeń i od tego zależy jakość wzmacniacza, który jest najprostszym i dobrym wzmacniaczem, tylko należy zakupić i wybrać Hi Fi tranzystory mocy i sprawdzić ich symetrię i liniowość wzmocnienia na obciążenie.
Nie podaję zasilaczy i techniki połączeń na węzłach, bo można to zobaczyć w innych moich tematach tego forum.
Sam mikser jest klasy jak audiofilski i nawet może jak profesjonalny, ale zależy to od precyzji aplikacji układu i jednak trzeba się na tym znać.

Tak na prawdę ten schemat wzmacniacza jest mną obliczony i właściwie stworzony, ale też na tej zasadzie działały dawne układy scalone UL1405L -zatem skoro udał mi się projekt takiego wzmacniacza i jest cenny to dobrze, a jeśli jest inaczej to są też inne wzmacniacze moich projektów i podanych na tym forum.
Wybrałem ten wzmacniacz, bo mimo wszystko najłatwiej jest go zrobić i jak jest dobry to rzeczywiście tak jest i jeden górny tranzystor mocy ma dynamicznie stabilizowany prąd spoczynkowy, co trochę zbliża ten wzmacniacz jak do klasy A.

Tyle razy pisałem, że wzmacniacz mikrofonowy nie może być lipą na mikroamperach, bo tylko normalnym wzmacniaczem da się oryginalnie wzmacniać sygnał mikrofonu dynamicznego i postarałem się aby takie coś za wiele nie szumiało. Zakładając że podany przedwzmacniacz mikrofonowy jest nawet udaną konstrukcją, to jak piracko profesjonalnie można takim czymś nagrywać dźwięki, bo pozostałe człony wzmocnienia z fajnym sprzężeniem zwrotnym w emiterze są czysto klasyczne.

Tanio samemu można bawić się w studio nagrań i do tego wykorzystać mikrofon klasy profesjonalno-amatorskiej, czyli jest to niemiecki mikrofon MB200, z lat siedemdziesiątych i taki sam polski na licencji MDU24.
Ale w środku należy wykonać w nim zmiany i zrobić z cienkiej blachy miedzianej obrączki wewnątrz obudowy przykręcone do przylutowanych do blaszki nakrętek i też na samym mikrofonie są takie obrączki i do nich przylutować blaszki z z dziurką, aby w końcu ten mikrofon na grubszym sznurku wewnątrz obudowy zamocować, aby jej nie dotykał, przez co dla wokalisty jest nie wrażliwy na dotykanie obudowy!!!.
Drugą rzeczą, dla przedwzmacniacza z regulacją poziomu sygnału, jest zrobić płaskie pudełko z laminatu z rączką i zasilić je specjalnym przewodem, z dodatkowymi do tego drutami.
Robi się to aby nie zwierać słabego sygnału mikrofonu pojemnością przewodu, bo poco stosować mikrofony FM, skoro chodzi o prostą profesjonalną jakość, która bezpośrednio jak profesjonalnie i początkowo powstaje w przedwzmacniaczu mikrofonowym.
Jak dla wokalisty wnętrze mikrofonu można wytłumić rzadką i porozciąganą do tego watą.

Na schemacie uwzględniłem te 10 kanałów na jeden kanał.
Jeśli ktoś prostacko wyliczy skutek wstecznej intermodulacji to rezystor sprzęgający Rbs=150k ma się tak do rezystancji kolektora Rc=160R + rezystor emitera Re=82R, jak 0.1% wstecznego sprzężenia zwrotnego -czyli dużo i nie dużo w porównaniu z innym takimi mikserami -bo kto tak dba o czystość wzmacniaczy jak ja?
Moduły przedwzmacniaczy są doskonałe do innych audio zastosowań, bo jak profesjonalnej jakości.

Jeśli Karaoke rozumie się jako rzecz do swojego studia nagrań, z dziesięciokanałowym mikserem, to wzmacniacz mocy jest tylko sprawdzianem-monitorem tego co się zapisało lub jako właściwie Karaoke, a jeżeli dla tak muzykujących jest potrzeba dokładniejszego sprawdzenia ich wysokiej jakości nagrań, to takie Karaoke ma dodatkowo wzmacniacz słuchawkowy, czyli jest to Muzykalne Karaoke, o większych możliwościach.
Podałem dwa rodzaje zasilaczy i schemat takiego wzmacniacza słuchawkowego klasy A, o poborze prądu Io=180mA na jeden kanał.
Na schemacie wzmacniacza słuchawkowego podąłem węzły prądowe na bloku kondensatorów, który podpina się na wyjście każdego zasilacza.

Dodatkowe wejście dla wzmacniacza Karaoke.
Dodałem jeden dobry audiofilski przedwzmacniacz gramofonowy, na wkładkę krystaliczną.
Jak wiadomo jest to wysokiej rezystancji audio filtr z kondensatorami, które powinny stać na płytce laminatu szeregowym paskiem poziomo i ale ich krótszą krawędzią pionowo.
Jakość tego filtru jest liczona audio stałą składową 94MxpF i jedynie pasuje do wkładek krystalicznych, które na takiej dużej rezystancji mogą mieć wysoki poziom sygnału, może nawet 2.5Vp.
Wiadomo że taki lekki filtr można próbować zamocować w pobliżu wkładki gramofonowej i zaraz po wyjściu sygnału z ramienia gramofonu podłączyć przedwzmacniacz, który łatwo jest zasilić dodając do gramofonu cienkim drutem uzwojenie wtórne zmiennego napięcia, co można jest zrobić na silniku lub na transformatorze.
Jest jeden problem, bo do tego filtru pasuje kondensator o odpowiednio dobrym dielektryku ceramicznym, a nie powietrznym.
Zbadałem że kondensatory rurkowe 10pF, końca i początku lat siedemdziesiątych, o rozmiarze około 15mm x 5m koloru bardzo jasnobłękitnego miały najlepszą i jedyną jakość.
Zatem jeśli zastosować SMD kondensatory, to powinny mieć do tego specjalną ceramikę -jeśli jako audio selekcji oznaczą takie kondensatory C=2pF to sprawa prosta.
Nie wiem jak był produkowany ten polski kondensator, może to jest ceramika z odczynników czystych do analizy, lub ten błękit kondensatora ktoś zrobił jeszcze inaczej.
Ja też próbowałem zastosować sowieckie małe żółte monolityczne kondensatory ceramiczne o pojemności 4.7-5.1pF z czerwonym napisem.

Jeśli zastosować do przedwzmacniacza ekrany wewnętrzne i na płytce dobrze połączyć plusy i minusy zasilania to jakość powinna być zaskakująco dobra!!!

W tym temacie Karaoke wzmacniacz jest tylko sprawdzeniem możliwości nagrania i dlatego moduły wzmocnienia potraktowałem jako profesjonalnie dobre i o dobrej rezystancji wejściowej.
Po co komu stosować lampy elektronowe? te moduły wzmocnienia są czyste i wystarczająco dobre i jest w czym je wybrać i samemu wykorzystać, choćby w zamian gorszych stopni wzmocnienia tunera FM -spróbować warto i się samemu przekonać i poatrzeć do małego rysunku QVamp 2-BC(vout=6Vp, Rin=550k) i wszelkie inne drogie przedwzmacnaicze nie mogą być lepsze, ale do kondensatorów zasilania należy dodać tantalowe, ceramiczne i można dodać ERC(w sumie na 1200uF) -drogie rzeczy dobrze się aplikuje na zsilaniu i dopiero wtedy jest jakość, a jeśli ktoś lubi coś sprawddzić to kondensatory elektrolityczne dobre są wartośći od 20000---22000uF.
Jak widać, tylko ja mogę coś podać profesjonalnie i konkurować tym do jakości lamp elektronowych.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...