clover Napisano 16 kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 16 kwietnia 2015 Witam, jak w temacie, chciałbym obliczyć opóźnienia dźwięku dla tych dwóch przypadków: Mikrofony są ustawione w równej odległości od siebie i w równym okręgu. Potrzebuję wzory na opóźnienie dźwięku dla przypadku 1. gdzie źródło dźwięku jest daleko od mikrofonów i fala dźwiękowa jest prosta dla wszystkich mikrofonów, oraz dla przypadku 2. gdzie źródło dźwięku jest blisko mikrofonów i fala dźwiękowa jest sferyczna co dodatkowo zmienia czas dotarcia dźwięków do poszczególnych mikrofonów. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pacio94 Napisano 16 kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 16 kwietnia 2015 1. To mają być jakieś czysto teoretyczne wyliczenia na zajęcia z fizyki/akustyki?2. O jakim opóźnieniu mówisz? Względem czego? Bo nie podałeś odległości źródła, więc nic się nie da o tym bezwzględnym (od emisji do odebrania przez mikrofon) powiedzieć.3. W tym drugim przypadku mówimy o hipotetycznie idealnym źródle o promieniowaniu 360st.? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clover Napisano 16 kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 16 kwietnia 2015 1. Tak to jest teoretyczne zagadnienie do projektu wzmocnienia dźwięku, by korzystając z tych mikrofonów nie nagrać pogłosu a jeden silniejszy dźwięk.2. Chodzi o opóźnienie pomiędzy poszczególnymi mikrofonami aby nagrać jeden silny dźwięk a nie pogłos, a co do odległości źródła to powinno być uniwersalne 3. Taktu jeszcze daję przykład dla pierwszego przypadku tylko z mikrofonami ustawionymi w jednym rzędzie: http://teledsp.kt.agh.edu.pl/17/index.html Przykład 17.4 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pacio94 Napisano 16 kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 16 kwietnia 2015 Nie chcę się stawiać w roli specjalisty od fizyki, ale z tego co mi się wydaje, to:-pierwszy przypadek może mieć uniwersalny wzór jeśli będziesz miał dużą liczbę mikrofonów (w teorii dążącą do nieskończoności), gdyż w przeciwnym wypadku trzeba brać pod uwagę przesunięcie kątowe po tym okręgu i "luki" pomiędzy mikrofonami,-drugi przypadek nie będzie miał uniwersalnych wzorów, gdyż opóźnienia będą wprost zależne od ustawienia mikrofonu, w środku okręgu będą identyczne dla wszystkich, a w przypadku dużej odległości od środka (dążącej do nieskończoności) będziemy mieli tak naprawdę powtórzony przypadek pierwszy. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
atem261 Napisano 17 kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 17 kwietnia 2015 Nie jestem od obliczeń, ale te przypadki układu mikrofonów są jakoś teoretycznym liczeniem precyzji tylko dla liczenia, bo odległość mikrofonów L=0.05m to chyba niewiele i rzeczywiście to jest wielka precyzja liczenia, wręcz niesamowita i jak do jakiegoś kosmicznego sposobu-metody i przypomina jedno z takich ćwiczeń. Tym bardziej że tak blisko siebie mikrofony nie są w płaszczyźnie prostopadło-pionowej i tylko dlatego są liczone jakieś opóźnienia dźwięku. Nie wiedziałem że uczący się mają takki naukowy trening i tylko teoretyczny, ale chyba nie praktyczny, chyba po to aby wykazać jak działają mikrofony z bliska a jak z daleka i wtedy rzeczywiście są jakieś różnice wyliczeń. Moja jałowa informacja oddaje atmosferę ćwiczeń-nauki. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clover Napisano 17 kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 17 kwietnia 2015 Cytat a w przypadku dużej odległości od środka (dążącej do nieskończoności) będziemy mieli tak naprawdę powtórzony przypadek pierwszy. tak, bo pierwszym przypadku źródło jest takie samo co w drugim, tylko jest różnica odległości tego źródła od mikrofonów, więc przy dużych odległościach fala dźwiękowa stanie się "płaska" i wtedy do wszystkich mikrofonów dociera pod tym samym kątem w drugim przypadku też raczej powinno być jedno uniwersalne rozwiązanie i ono ma brać pod uwagę tylko małe odległości gdzie fala będzie docierała półokręgiem.atem261 to jest projekt na studia z separacji dźwięku do wykonania w Matlabie Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pacio94 Napisano 17 kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 17 kwietnia 2015 No to wybacz clover, ale wydaje się, że spośród nas tutaj to chyba najprędzej Ty rozwiążesz to tak jak masz mieć na zajęcia. Dla mnie uniwersalne rozwiązanie dla drugiego przypadku kłóci się z logiką, ale może po prostu o czymś nie wiem. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
atem261 Napisano 18 kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 18 kwietnia 2015 Z tego wynika, że takie rozważania mają też na celu kto jak właściwie i praktycznie wyciąga wnioski, a samo obliczenie opóźnienia dźwięku dla rożnej pozycji mikrofonów jest nie tak istotne -czyli taki temat właściwie powinien być raczej zaczepką do dyskusji i dopiero wtedy jest coś wart. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clover Napisano 18 kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 18 kwietnia 2015 pacio94 to taki dostałem projekt i wyjaśnienia dostałem tyle co tu przekazałem, więc liczyłem że ktoś z Was może orientuje się prędzej jak to można ogarnąć ale ok coś będę musiał dalej szukać choć na ten temat ciężko coś znaleźć.. ale dzięki za próbę pomocy atem261 o to właśnie chodzi, że to ma być program w Matlabie, który będzie wzmacniał dźwięki sumując odczyty w wszystkich mikrofonów tak jak to jest w tym przykładzie 17.4 (który jest dla mikrofonów ustawionych w jednym rzędzie): http://teledsp.kt.agh.edu.pl/17/index.html Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.