Skocz do zawartości

YAQIN -świetny sprzęt na początek przygody z lampą


Recommended Posts

10 godzin temu, Adam Kańtoch napisał:

Do mnie dotarla nowa 12ax7 psvane art hako zamiana tej co sie spalila i testuje teraz. Dzwiek od razu kest inny od jj 803s, jest bardzo dobrze tylko bas robi zie dobry dopiero po jakichs 30min sluchania. Na wygrzanych jj803 po kilku minutach jest juz ok. Ciche sluchanie na Art jest bardzo przyjemne. Na razie dzwiek jest bardzo dobry i czekam na wygrzanie. Dopiero 20h za mna wiec chwile to potrwa do wspomnianych wczesniej 70

W przypadku tych lam, brzmienie wyklaruje się po około 70 godz. grania. Czyli na chwilę obecną lampy brzmią lepiej niż JJ 803s ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Dominik Poślednik napisał:

Czyli na chwilę obecną lampy brzmią lepiej niż JJ 803s ?

Nie lepiej. Jj 803s brzmia jakoś równo, wszystkiego jest jakby w sam raz. Teraz jakbym mial wybierac to wybralbym JJ803s za ten wyrównany dzwięk, bo nawet jak slucha sie cichutko to jakoś niczego nie brakuje. Psvane Art nusze sluchac troszke glosniej bo brakuje jakby troche pasma. Takie sa moje wrazenia. Nie za bardzo umiem sie o tym profesjonalnie wyrazac ale mam nadzieje ze jest to choc troche zrozumiale;-) psvane jak slucham glosniej w ciagu dnia maja jakby teoche lepsza szerokość i głebokość sceny, dzwieki są bardziej wyrażne i na razie jednak jest wiecej basu i sopranow wiec jest lekkie V. Ale tak bylo tez z 803s i po wygrzaniu sie wyrównało

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Adam Kańtoch napisał:

Nie lepiej. Jj 803s brzmia jakoś równo, wszystkiego jest jakby w sam raz. Teraz jakbym mial wybierac to wybralbym JJ803s za ten wyrównany dzwięk, bo nawet jak slucha sie cichutko to jakoś niczego nie brakuje. Psvane Art nusze sluchac troszke glosniej bo brakuje jakby troche pasma. Takie sa moje wrazenia. Nie za bardzo umiem sie o tym profesjonalnie wyrazac ale mam nadzieje ze jest to choc troche zrozumiale;-) psvane jak slucham glosniej w ciagu dnia maja jakby teoche lepsza szerokość i głebokość sceny, dzwieki są bardziej wyrażne i na razie jednak jest wiecej basu i sopranow wiec jest lekkie V. Ale tak bylo tez z 803s i po wygrzaniu sie wyrównało

OK. To po wygrzaniu lamp napisz, które zostają w Yaqin. 

PS. Na innym forum, prawie wszyscy negują lampy JJ, uważając, że z obecnej produkcji są najgorsze pod względem brzmienia. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Dominik Poślednik napisał:

PS. Na innym forum, prawie wszyscy negują lampy JJ, uważając, że z obecnej produkcji są najgorsze pod względem brzmienia. 

Zgadzam sie. Sa takie fora. Są też fora gdzie je bardzo wychwalaja;-) mnie skusilo m.in. to ze uzywaja podobno dawnego sprzetu Tesli do produkcji, to ze w stanach sa dosc popularne wlasnie z razji jakosc cena.. wykluczajac fora gdzie sa jakos dziwnie hejtowane. Ja od jakiegos czasu staram sie nie zwracac uwagi na skrajne opinie. Jak kupilem pierwsza pare z jj czyli ecc83s to bylem mocno zdziwiony jak dobrze te lampy graja wlasnie przez te negatywne opinie. To mi tylko potwierdzilo ze inni moga tez miec racje ktorzy uwazaja ze graja dobrze;-) w kategorii cena jakosc sa naprawde dobre w moim odczuciu.  Co nie zmienia faktu,ze dla kogos z lepszym sluchem niz ja mogo byc slabe. Wsrod skrajnych opinii widzialem tez na forach info ze tylko dobre trafo maja wplyw na dzwiek, reszta to audio voodoo... 

 

Co do Psvane to dam znac czy duzo sie zmienilo po wygrzaniu, jednak ida juz do mnie nastepne lampy do testow wiec na razie nic nie zostanie na stale. Zreszta jak pisalem wczesniej ja lubie zmieniac sobie co jakis czas lampy i raczej przy tym zostane, bo mam juz kilka par z kazdego poziomu. Teraz testuje tylko lampy sterujace bo niektorzy twierdza ze one maja najwiekszy wplyw na dzwiek. Ogolnie uwazam po roku dosc intensywnych testow roznych lamp, ze sam z siebie Yaqin to juz na tyle dobry sprzet ze wiekszosc z obecnie produkowanych lamp brzmia na nim przynajmniej dobrze, a po wygrzaniu jeszcze lepiej. NOS'ow na sterujacych jeszcze nie mialem wiec sie nie wypowiem bo te najbardziej legendarne sa horrendalnie drogie a podobno tylko one moga spowodowac totalny opad szczeki... 

 

Zauwazylem jeszcze jedna rzecz  i nie wiem czy to kwestia mojego nastawienia czy faktycznej zmiany dzwieku, ale podczas wygrzewania lamp dzwiek sie raz poprawia a raz pogarsza... dziwne to teoche. W Jj803s ktore ostatnio najdluzej uzywalem nie ma juz tego zjawiska a w psvane tak sie jeszcze dzieje ze w ciagu 6-8 godzin ciaglego grania dziek jest ze tak powiem "różny"...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Adam Kańtoch napisał:

Zauwazylem jeszcze jedna rzecz  i nie wiem czy to kwestia mojego nastawienia czy faktycznej zmiany dzwieku, ale podczas wygrzewania lamp dzwiek sie raz poprawia a raz pogarsza... dziwne to teoche. W Jj803s ktore ostatnio najdluzej uzywalem nie ma juz tego zjawiska a w psvane tak sie jeszcze dzieje ze w ciagu 6-8 godzin ciaglego grania dziek jest ze tak powiem "różny"...

W przypadku lamp Psvane Atr tak się dzieje. Jak lampy są wygrzane po około 70 godz. pracy to wszystko wraca do normy i lampy czarują brzmieniem. Po 20 - 40 godz. słuchania tych lamp myślałem, że je wyrzucę, dałem im szanse na pogranie. Z ciekawości sprawdziłem kilka tygodni temu zestawienie z lampami Shuguang i Tung Sol 12AX7. Na chwilę obecną Psvane Art zostają w wzmacniaczu. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Dominik Poślednik napisał:

W przypadku lamp Psvane Atr tak się dzieje. Jak lampy są wygrzane po około 70 godz. pracy to wszystko wraca do normy i lampy czarują brzmieniem. Po 20 - 40 godz. słuchania tych lamp myślałem, że je wyrzucę, dałem im szanse na pogranie. Z ciekawości sprawdziłem kilka tygodni temu zestawienie z lampami Shuguang i Tung Sol 12AX7. Na chwilę obecną Psvane Art zostają w wzmacniaczu.

Dzieki za info, tak jak mowisz, poczekam z ocena lampy na pelne wygrzanie. Jeszcze okolo tygodnia biorac pod uwage moje srednie sluchanie. Z tego co wyczytalem to pomijajac przeciwnikow marki psvane oraz uzytkownikow NOS te psvane art sa czesto uwazane za najlepsze lampy tego typu ze wspolczesnej produkcji. Mi ich dzwiek nawet bez wygrzania sie podoba. Tung sole tez mam ale je bede jeszcze wygrzewal bo graly u mnie z maks 40-50h na razie. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też miałem kiedyś Psvane ale to w innym wzmacniaczu, dokładnie te same wrażenia. Po 30h łzy w oczach i "po co ci to było, kasa w błoto, krok w tył". Ale potem znów brzmienie się otworzyło. W sklepie facet niby uprzedzał mnie o 100 a nawet 120h do pełnego wygrzania i stabilizacji, ale pomyślałem sobie wtedy że chyba przesadza trochę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie tylko głośno myślę. Sporo spośród nas używa ruskich lamp i kupujemy na ebay w Rosji czy tak jak ja aktualnie na Ukrainie. Sytuacja polityczna jak wszyscy wiemy pitoli się, oby się nie okazało że trzeba się spieszyć z zakupem lamp, bo kto wie co przyniesie przyszłość. A póki co przebieram nogami w oczekiwaniu na sterujące z 1972r :)

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Wito76 napisał:

Tak sobie tylko głośno myślę. Sporo spośród nas używa ruskich lamp i kupujemy na ebay w Rosji czy tak jak ja aktualnie na Ukrainie. Sytuacja polityczna jak wszyscy wiemy pitoli się, oby się nie okazało że trzeba się spieszyć z zakupem lamp, bo kto wie co przyniesie przyszłość. A póki co przebieram nogami w oczekiwaniu na sterujące z 1972r :)

 

Dobrze, że korzystam z chińskich: Shuguang i Psvane 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba na razie psvane 12ax7 zostana na dluzej, dzwiek sie juz zmienil... nie porownam teraz z jj803s bo nie mam ochoty wyciagac psvane. Dodam tez ze wplyw na dzwiek moga miec uk 6sn7 bo akurat wczhodze na ok 200h z nimi a podobno one sie wygrzewaja od 150 do 300h. Dzis dzwiek po bardzo wielkim zmuleniu, gdzie tak jak poprzednik stwierdzilem ze sie cofnalem... po kilku godzinach jednak sie bardo doslownie otworzyl. Muzyka jest blizej mnie i zdecydowanie szerzej niz kilka dni temu.. jest odczowalnie lepiej... slowo ktore mi sie rzuca od razu to holografia... d,wiek jest szeroki i sa tez smaczki ktore slyszalem na jj, choc wrazenie jest jakby ich bylo wiecej, ale jj chwile nie sluchalem a tam pamietam tez odczulem taka zmiane. Wiec podsumowujac dalej katuje 12ax7 pavane art i uk6sn7 psvane wraz z kt88EH. Jestm tak na 60-65h z 12ax7 i moze bedzie lepiej:-) aha i basu jest baaardzo duzo ale nie jest juz mulasty jak byl do poludnia...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w ciągu jednego dnia takie duże zmiany? Ja u siebie natomiast obserwuję i to często, że po włączeniu gra świetnie, tak dynamicznie, przejrzyście, no petarda. Po 15 minutach ciut grzeczniej się robi. Nie jest to duża zmiana, nie będę wybrzydzał czy coś, ale zauważam to. Sam nie wiem, czy to moja adaptacja słuchowa zaczyna działać, coś jak po nawąchaniu się 10 perfum w drogerii człowiek słabiej czuje, czy rzeczywiście coś jest na rzeczy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Wito76 napisał:

Tak w ciągu jednego dnia takie duże zmiany

Akurat tego dnia sprzet gral bardzo dlugo bo mialem urlop i od rana cos tam sobie buczalo. Słucham co jakis czas z doskoku co jakis czas jak mam chwile spokoju i moge obserwowac ewentualne zmiany jak cos sie zadzieje. Wczoraj akurat dosc mocno odczulem dwie zmiany jak raz dziwiek byl mocno zmukony, bas byl taki rozlazly i myslalem ze cos mi dzieciaki pozmienialy i przestawily glosniki, ale wszystko bylo ok. Bias tez trzyma spoko. Poszedlem lekko wkurzony bo na szczescie musialem cos tam zrobic, ale po kilku godzinach znow wszedlem do mojego pokoju odsluchowego na maly odsluch i dzwiek byl juz zupelnie inny przy takich samych ustawieniach. Posluchalem jeszcze kilka razu co kilaknascie minut tej samej plyty i dalej bylo tak dobrze. Podobne wrazenie jak zmiana dzwieku przy jj803, ale tam poczekalem kilka dni zanim napisalem o tym na forum. Jednak wydaje mi sie ze psvane graja troche inaczej z lekkim V dlatego dzwiek moze sie bardziej podobac. I jakos wydaje sie tez szerszy i wychodzi troche przed kolumny, przynajmniej takie to robi wrazenie ze nie jest tylko w linii kolumn. Jest bardzo ciekawy, aczkolwiek nie umiem go dokladnie porownac do jj bo musialbym ich znow posluchac chwie a chce dac jeszcze 20h dla psvane by te wspomniane ok 70h osiagnac. 

11 godzin temu, Wito76 napisał:

a u siebie natomiast obserwuję i to często, że po włączeniu gra świetnie, tak dynamicznie, przejrzyście, no petarda

To pewno specyfika wzmacniacza i osiagania jego optymalnych parametrow pracy. Dla mnie wlasnie po tych ok 15 minutach od wlaczenia dzwiek sie poprawia bo staje sie bardziej dynamiczny co chyba wynika z lamp mocy czyli kt88EH ktore maja takie zywsze granie. Twoje el34 chyba sa cieplejsze i taki charakter osiagaja po wygrzaniu aie wzmaka i lamp po wlaczeniu. 

11 godzin temu, Wito76 napisał:

am nie wiem, czy to moja adaptacja słuchowa zaczyna działać, coś jak po nawąchaniu się 10 perfum w drogerii człowiek słabiej czuje, czy rzeczywiście coś jest na rzeczy.

Tez tak moze byc bo w koncu nasz sluch sie adaptuje do aktualnych warunkow. Ja chyba troche z tych wzgledow slucham czesto tak troche z doskoku. Muza gra caly czas a jak mam chwile to odslucham sobie kilka piosenek trosze glosniej i porównuje  z tym co slyszalem wczesniej. Dodam ze na jj803 i psvane art 12ax7 nie potrzebuje sluchac glosniej niz do godziny 10 by bylo juz naprawde duuuzo dzwieku....

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Dostalem dzis lampy NOS RFT 12ax7 z ukrainy do ktorych linka podawal kiedyś Wito i jest tak jak pisal niestety, albo stety bo lampy po wlazeniu, mimo iz nie sa to jakies wybitne NOS to graja od razu baaaardzo dobrze, praktycznie porownywalnie albo moze troche lepiej od psvane art lub jj803s. Tylko ze te dwie ostatnie by grac baaardzo dobrze musialy sie u mnie wygrzac. Te NOS sa podobno nowe, nawet nie testowane wiec bylo pewne ryzyko czy w ogole beda dobrze grac, ale jest super. Graja u mnie juz 3 godziny i na razie bede je dalej testowal. Dzwiek jest szeroki, przestrzenny jest duzo smaczkow dzwiekowych...i tutaj pytanie czy NOS tez zmieni dziek na moze lepszy jak sie wygrzeje? Jest jeszcze pewna szansa ze duzy wplyw na dzwiek maja UK6sn7 psvane i ich prawdopodobne osiagniecie optymalnych warunkow u mnie... fakt faktem te RFT 12ax7 brzmia bardzo dobrze w moim aktualnym zestawie lamp w systemie od razu po wlozeniu... chyba ze to tylko autosugestia ze wzgledu na fakt ze sa to NOS;-)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Określenie NOS oznacza że to new old stock czyli stara ale nowa, tzn nieużywany leżak magazynowy. Potoczna opinia mówi że dzisiaj już nie robi się tak dobrych lamp jak kiedyś. W tamtym czasach od ich jakości zależała gospodarka a przed wszystkim obronność i głupio byłoby gdyby w trakcie walki łodzi podwodnych nagle jakaś lampa padła. Inne materiały i inne gazy osłonowe dzisiaj już zakazane do użytku. Zresztą co my tam wiemy. Tysiące użytkowników potwierdza fakt że stare gra bardzo dobrze i mi to wystarczy. A że przy okazji dojdzie trochę autosugestii że słuchasz legend z epoki i lepiej to brzmi to chyba nie przeszkadza. No i jak to brzmi gdy ktoś przyjdzie i patrzy na tego świecącego dziwoląga - wiesz Marek, a te tutaj to z 1968r. Widok konsternacji na twarzy bezcenny.

No to fajnie że zadowolony jesteś z tych RFT. Trochę zaskoczyłeś mnie że kupiłeś te co podałem bo szczerze mówiąc nie analizowałem nic tylko podałem pierwszy z brzegu link, taki przykładowy :)

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Wito76 napisał:

No to fajnie że zadowolony jesteś z tych RFT. Trochę zaskoczyłeś mnie że kupiłeś te co podałem bo szczerze mówiąc nie analizowałem nic tylko podałem pierwszy z brzegu link, taki przykładowy

No jestem, troche doszedlem do pewnego punktu zrmwrotnego w moich poszukiwaniach i w eksperymencie z lampami. Okazuje sie ze lepiej kupic jedne, nawet nie najlepsze NOSy ale w miare pewne by dzwiek bym przynajmniej zadowalajacy... dla mnie osobiscie baaardzo dobry w moim systemie i pokoju odsluchowym. TE RTF nie są drogie ale tez troche na nie musialem czekac wiec bylo sporo niepewnosci. Nie wiem czy bede sie bawil w poszukiwanie swietego graala wsrod NOSow bo to jest teraz duzo drozsza zabawa z racji ich slabej dostepnosci.. zobacze jeszcze... mo,na tez kupowac pomierzone uzywki legend.. ale to dla mnie juz chyba zbyt duze ryzyko hehe... jako ciekawostke dodam ze 9 z posiadanych przeze mnie par 12ax7/ecc83 z nowej produkcji wygladaja praktycznie identycznie w srodku. Roznia sie troche dlugoscia katod/anod i baniek szklanych oraz troszkę,ke odcienien kolorow elementow metalowych... myslalem ze tak mysi byc bo ten model tak ma do momentu otrzymania RTF bo one maja polokragle katody z tylo jednym listkiem z jednej strony... nowa produkcja ma praktycznie identyczne puszki katod ktore sa po prostu wielkie w porownaniu z tym co jest w RTF... taka ciekawostka ktora moze dac duzo do myslenia... tak jakby wiekszosc wspolczesnych lamp roznila sie glownie materialami/dlugosciami ale budowa juz praktycznie jest identyczna

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Dominik Poślednik napisał:

Które Twoim zdaniem lampy pod względem brzmienia są dobre, które słabe ?

Tego niestety nie jestem w stanie powiedziec tak latwo... lampami bawie sie niecaly rok i dosc mocno nimi zongluje i zadne z lamp nie brzmialy wg mnie jako slabe. Wg mnie praktycznie wszystkie lampy sterujace ktore mam i uzywalem choc chwile graly dobrym dzwiekiem tylko kazdej z nich musialem dac przynajmniej tydzien na wygrzanie po 7-8godzin dziennie. Wg mnie ms90b jest juz na tyle dopracowanym wzmakiem PP ze troche podciaga w gore niektore slabsze lampy. Lubie jj za cieplo i w ogole nie zgadzam sie z opinia ze sa slabe (ale to moja opinia) a 803 po wygrzaniu to dla mnie super stosunek cena/jakosc. Dopiero psvane 12ax7 art to troszke przebily choc Bociellego lubie bardziej z jj803... na innych lapmach go mi sie srednio slucha co ciekawe... EH12ax7 gold sa bardziej po jasnej stronie mocy ale za to je lubie bo rokowo fajnie sobie radza. Tung sole podobnie choc bardziej graja na V w moim systemie ale z wezsza scena co latwo moge skorygowac z kolei delikatnym przestawieniem glosnikow... niestety teraz musialbym przesluchac znow wszystkie lampy by to zweryfikowac bo od ok 2 miesiecy mam nowy zestaw lamp mocy i 2 poziomu a na tym zestawie te lampy moga brzmiec inaczej. W skrocie lampy nowej produkcji w wiekszosci oceniam na dobre 3, z wyjatkami w moim systemie jak jj803 i psvane z serii art ktorym dalbym 4 a 5 zostawiam dla lamp NOS. Ciekawe sa tez lampy ecc83 marshala z nowej produkcji ktore wg niektorych opinii mialy byc zmulone na basie to u mnie takie nie byly... a moje glosniki z bass refleksem z tylu bardzo latwo zmukic kiepskim basemmm... wiec moje opinie sa moze kontrowersyjne ale sa wynikiem moich doswiadczen. Na razie w systemie zostaja RTF choc juz wiem ze za jakis czas wracam do porownan z reszta czy zauwaze jakies zmiany...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry.

Ja tak wpadłam się przywitać i zapisać do Klubu Yaqina :)

Od sierpnia 2021 roku jestem szczęśliwą posiadaczką Yaqina MS-30L. 

Na razie gram sobie na fabrycznych lampach, ale już mnie kusi wymiana

lamp sterujących na początek. 

Na zwrócić uwagę, gdy chcę uzyskać ładną średnicę ? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Agnieszka Zabłocka - Gasek napisał:

Ja tak wpadłam się przywitać i zapisać do Klubu Yaqina :)

A witamy, witamy. Kobieta w towarzystwie zawsze łagodzi obyczaje. Takie kompendium wiedzy o lampach z rodziny EF95/6j1P/6AK5/M8100/5654 jest na sąsiednim forum LINK

Dodatkowo, wklejam świetny ranking, który kiedyś znalazłem . Są przyznawane punkciki za poszczególne pasma, detaliczność i suma punktów. Osobiście mam: wiadomo chińskie 6j1, GE 5654Jan, Voskhod (różne roczniki), Mullard M8100 i nie ujęte w poniższym zestawieniu RTC 5654. Moje ulubione to Voskhod. Prezentują dużo detali w średnicy, powietrza. Początkowo trochę ostrzej grają, trochę szorstko tak, ale zapewniam, mam różne roczniki i zawsze łagodnieją. Dużą różnicę, poprawę w średnicy robią również lampy mocy. Ja różne kombinacje słuchałem, opisane trochę wcześniej w wątku i taki bardzo dobry (subiektywnie, dla mnie) stosunek jakości grania do ceny to TungSol EL34. Średnica robi się bogatsza, lepiej wypełniona, dostaje takiego turbo. Bas się robi takie trampolinowy, sprężysty, wokale piękne i góra dźwięczna. Ale pytałaś o sterujące więc poniżej ściągawka. Na poprzedniej stronie zdjęcie gdzie włożyć lampy jakby co.

3.1 Overview
 
The EF95 family is the most versatile and widely available of the three families of tubes reviewed in this guide. I recommend beginning users to start tube rolling within this family because it has the most variety of manufacturers and models to choose from, and gives you the most sound for your money (particularly starting with the 6ZH1P-EV). Little Dot Mk-series amps are factory configured to use this family and the Darkvoice 332/3322 amps also use this tube exclusively.
 
Also known as: EF95, 5654, 6AK5, 6J1, 6ZH1P, 403B, CV850, M8100, 6DL5, DP61, PM05
 
3.2 Amperex 5654
 
First impression of these tubes came off a bit shy sounding at the 10 hour mark. With about 50 hours of burn-in time, the sound eventually matured and developed a good amount of detail without being overly bright or edgy. My main reservations about these tubes are its lack of bass ‘oomph’ and its upper-mids is too forward sounding and smothers the top-octave ‘air’, robbing the overall sound of a sense of immediacy.
                Bass: 12
                Mid 18
                Treble: 15
                Detail: 16
                Soundstage: 12
                Total: 73/100
 
3.3 Chinese 6J1
 
Manufactured at the Shuguang factory in China, these tubes are sometimes used as stock driver tubes for lower end LD amps and can be found cheaply from various overseas sellers on eBay (usually not matched). Sonically, these tubes are too ‘bright’ from the beginning, bass is muddy and undefined and vocals are masked by overpowering treble notes (which improves a bit as the tubes burn in), but in the end these tubes failed to approximate the ‘Hi-Fi’ sound and just do not do justice to the otherwise great sounding LD amps.
                Bass: 10
                Mid: 11
                Treble: 13
                Detail: 13
                Soundstage: 12
                Total: 59/100
 
3.4 Collins 6AK5
 
These hard to find tubes have smooth and full bodied bass, somewhat recessed mids and a good sense of imaging.  They have a peculiar ‘congested’ sound during complex passages such as full orchestral music and suffers from a smidge of sibilance.
                Bass: 16
                Mid: 13
                Treble: 15
                Detail: 12
                Soundstage: 15
                Total: 68/100
 
3.5 GE 5654
 
GE is one of the most widely available manufacturer of the EF95 family of tubes and comes stock with many LD amps.  Sound quality is average with a more upfront in-your-face sound.  Listening to the notoriously close-mic’d Jack Johnson’s “On and On” can be a claustrophobic experience with these tubes due to its up front qualities but chamber music is complimentary.
                Bass: 12
                Mid: 15
                Treble: 13
                Detail: 13
                Soundstage: 10
                Total: 63/100
 
3.6 GE 5Star 5654
 
These hand-picked broadcast quality tubes are surprisingly unlike the standard GE tubes. I like these tubes for their evenness and silence which really lets you focus your mind on the music, and their soundstage is even and expansive as long as you have a matched pair.  I find myself tapping my toes listening to music with these tubes.
                Bass: 17
                Mid: 16
                Treble: 17
                Detail: 19
                Soundstage: 18
                Total: 87/100
 
3.7 GE JAN5654W
 
These military spec tubes really have a sense of quality construction about them.  The first thing I noticed about these tubes when they arrived is just how neat and solid its internals look.  Their sound doesn’t disappoint either with incredibly good treble extension, clarity and quietness that reminds me of the GE 5 Star tubes reviewed above.  Its upfront sound is in keeping with the GE family sound, violins sounded desperately beautiful with these tubes. In the bass department, PRAT and OOMPH are the first adjectives that come to mind. Compared to the Mullard M8100, these tubes are airier and their bass not as soupy.  These tubes also have exceptionally clean vocal and lends itself well to modern jazz recordings such as Eva Cassidy’s “Live at Blues Valley” where the reverb of the room is clearly audible.
                Bass: 19
                Mid: 19
                Treble: 20
                Detail: 18
                Soundstage: 17
                Total: 93/100
 
3.8 Mullard M8100 / CV4010
 
The Mullard house sound is much warmer compared to the GE tubes reviewed above. The warm tone is especially complimentary to female vocals where sultry voices such as Norah Jones and Dianna Krell’s come across as positively seductive. With rock music, the full body bass has a visceral impact.  These tubes don’t have the sweetest treble of the EF95 family (that title goes to the 6ZH1P-EV), but they nevertheless manage to give the music a sense of presence and body. Trumpets and strings unfortunately don’t have the most prat or the most natural decay but these are sins of omission that I could happily live with.
                Bass: 20
                Mid: 20
                Treble: 18
                Detail: 18
                Soundstage: 18
                Total: 94/100
 
3.9 RCA 5654 (Black Plate)
 
The first thing you will notice about these tubes is how solid their bass response is.  If Mullard bass is too warm for you then definitely give these RCA black plates a try.  RCA cranked these out by the thousands back in the day, and in my experience they are very easy to find.  These tubes have a nice soundstage presentation and are extraordinarily good for classical music.  The sound has good balance overall and improves with burn-in.  They have the great quality of getting out of the way of the music and are a great middle-of-the-road choice.
                Bass: 19
                Mid: 17
                Treble: 16
                Detail: 19
                Soundstage: 16
                Total: 87/100
 
3.10 Voshkod 6ZH1P-EV
 
I first became intrigued about these Russian tubes when several head-fi members began posting wildly contradictory comments about them – so dissimilar were people’s impressions about these tubes that I just had to find out for myself what they really sound like.  After some research I discovered that many versions of this tube were manufactured in various factories in the former USSR, and by far the best sounding version is the Voshkod 6ZH1P-EV which was made for cold war rockets.  I got my matched pair from Yen Audio and first impression out of the package proved that in keeping with its military heritage, these tubes are some of the most solidly constructed tubes I’ve ever encountered. Sonically, these tubes pleasantly surprised me with their stunningly clear and transparent treble and authoritative sounding bass that compliments my HD650 as well as my Grados.  Vocals are similarly impressive with a level of realism that is what I love about the ‘tube sound’. These are my favorite EF95 tubes.
                Bass: 19
                Mid: 20
                Treble: 19
                Detail: 19
                Soundstage: 18
                Total: 95/100
 
3.11 Sylvania 5654
 
Reserved sounding tube at first and needs burn in. Good balance of frequency extremes and good imaging. Effortless sound quality during complex passages, good decay of cymbals.
                Bass: 16
                Mid: 15
                Treble: 17
                Detail: 18
                Soundstage: 18
                Total: 84/100
 
3.12 Sylvania Gold Brand 5654
 
These are the best tubes Sylvania made and are easy to identify as they have golden pins. They are warmer sounding than GE and RCA tubes, and have slightly better vocal than Mullards but sacrifice some bass performance. My matched pair required a lot of burn in and sounded much better after 20 hours or so. The thing that stands out about these tubes is their razor sharp 3D imaging, and their outstanding balance of detail and warmth without compromising either quality.
                Bass: 16
                Mid: 19
                Treble: 18
                Detail: 20
                Soundstage: 18
                Total: 91/100
 
3.13 Tung-Sol 6AK5
 
The famed Tung-Sol has always been one of my favorite vacuum tube brands since day one of my tube rolling journey.  The Tung-Sol 6AK5 didn’t disappoint, offering a smooth laid back sound. It has the richness and sweetness of the Mullard midrange but with better frequency extension in the top end. If Mullards are too warm for you then give this tube a try.
                Bass: 18
                Mid: 18
                Treble: 17
                Detail: 19
                Soundstage: 19
                Total: 91/100
 
3.14 Western Electric 403B
 
The WE 403B has long been the standard bearer of 403B tubes.  Unfortunately they suffer from microphonic issues and all 3 of my matched pairs have audible chime-like ringing during power cycles.  I really wanted to like them as WE has a good reputation, but extended listening to these tubes always caused fatigue to my ears due to a high frequency glare and sibilance.
                Bass: 12
                Mid: 12
                Treble: 08
                Detail: 15
                Soundstage: 10
                Total: 57/100
 
3.15 Westinghouse 5654
 
These tubes really like instrumentals and has great PRAT with guitar and piano recordings.  Vocals are recessed sounding and anemic sounding bass make these a bad pairing for rock 'n roll music but they have their charm with jazz recordings.
                Bass: 10
                Mid: 12
                Treble: 17
                Detail: 17
                Soundstage: 18
                Total: 74/100

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Wito76 napisał:

A witamy, witamy. Kobieta w towarzystwie zawsze łagodzi obyczaje. Takie kompendium wiedzy o lampach z rodziny EF95/6j1P/6AK5/M8100/5654 jest na sąsiednim forum LINK

Dodatkowo, wklejam świetny ranking, który kiedyś znalazłem . Są przyznawane punkciki za poszczególne pasma, detaliczność i suma punktów. Osobiście mam: wiadomo chińskie 6j1, GE 5654Jan, Voskhod (różne roczniki), Mullard M8100 i nie ujęte w poniższym zestawieniu RTC 5654. Moje ulubione to Voskhod. Prezentują dużo detali w średnicy, powietrza. Początkowo trochę ostrzej grają, trochę szorstko tak, ale zapewniam, mam różne roczniki i zawsze łagodnieją. Dużą różnicę, poprawę w średnicy robią również lampy mocy. Ja różne kombinacje słuchałem, opisane trochę wcześniej w wątku i taki bardzo dobry (subiektywnie, dla mnie) stosunek jakości grania do ceny to TungSol EL34. Średnica robi się bogatsza, lepiej wypełniona, dostaje takiego turbo. Bas się robi takie trampolinowy, sprężysty, wokale piękne i góra dźwięczna. Ale pytałaś o sterujące więc poniżej ściągawka. Na poprzedniej stronie zdjęcie gdzie włożyć lampy jakby co.

3.1 Overview
 
The EF95 family is the most versatile and widely available of the three families of tubes reviewed in this guide. I recommend beginning users to start tube rolling within this family because it has the most variety of manufacturers and models to choose from, and gives you the most sound for your money (particularly starting with the 6ZH1P-EV). Little Dot Mk-series amps are factory configured to use this family and the Darkvoice 332/3322 amps also use this tube exclusively.
 
Also known as: EF95, 5654, 6AK5, 6J1, 6ZH1P, 403B, CV850, M8100, 6DL5, DP61, PM05
 
3.2 Amperex 5654
 
First impression of these tubes came off a bit shy sounding at the 10 hour mark. With about 50 hours of burn-in time, the sound eventually matured and developed a good amount of detail without being overly bright or edgy. My main reservations about these tubes are its lack of bass ‘oomph’ and its upper-mids is too forward sounding and smothers the top-octave ‘air’, robbing the overall sound of a sense of immediacy.
                Bass: 12
                Mid 18
                Treble: 15
                Detail: 16
                Soundstage: 12
                Total: 73/100
 
3.3 Chinese 6J1
 
Manufactured at the Shuguang factory in China, these tubes are sometimes used as stock driver tubes for lower end LD amps and can be found cheaply from various overseas sellers on eBay (usually not matched). Sonically, these tubes are too ‘bright’ from the beginning, bass is muddy and undefined and vocals are masked by overpowering treble notes (which improves a bit as the tubes burn in), but in the end these tubes failed to approximate the ‘Hi-Fi’ sound and just do not do justice to the otherwise great sounding LD amps.
                Bass: 10
                Mid: 11
                Treble: 13
                Detail: 13
                Soundstage: 12
                Total: 59/100
 
3.4 Collins 6AK5
 
These hard to find tubes have smooth and full bodied bass, somewhat recessed mids and a good sense of imaging.  They have a peculiar ‘congested’ sound during complex passages such as full orchestral music and suffers from a smidge of sibilance.
                Bass: 16
                Mid: 13
                Treble: 15
                Detail: 12
                Soundstage: 15
                Total: 68/100
 
3.5 GE 5654
 
GE is one of the most widely available manufacturer of the EF95 family of tubes and comes stock with many LD amps.  Sound quality is average with a more upfront in-your-face sound.  Listening to the notoriously close-mic’d Jack Johnson’s “On and On” can be a claustrophobic experience with these tubes due to its up front qualities but chamber music is complimentary.
                Bass: 12
                Mid: 15
                Treble: 13
                Detail: 13
                Soundstage: 10
                Total: 63/100
 
3.6 GE 5Star 5654
 
These hand-picked broadcast quality tubes are surprisingly unlike the standard GE tubes. I like these tubes for their evenness and silence which really lets you focus your mind on the music, and their soundstage is even and expansive as long as you have a matched pair.  I find myself tapping my toes listening to music with these tubes.
                Bass: 17
                Mid: 16
                Treble: 17
                Detail: 19
                Soundstage: 18
                Total: 87/100
 
3.7 GE JAN5654W
 
These military spec tubes really have a sense of quality construction about them.  The first thing I noticed about these tubes when they arrived is just how neat and solid its internals look.  Their sound doesn’t disappoint either with incredibly good treble extension, clarity and quietness that reminds me of the GE 5 Star tubes reviewed above.  Its upfront sound is in keeping with the GE family sound, violins sounded desperately beautiful with these tubes. In the bass department, PRAT and OOMPH are the first adjectives that come to mind. Compared to the Mullard M8100, these tubes are airier and their bass not as soupy.  These tubes also have exceptionally clean vocal and lends itself well to modern jazz recordings such as Eva Cassidy’s “Live at Blues Valley” where the reverb of the room is clearly audible.
                Bass: 19
                Mid: 19
                Treble: 20
                Detail: 18
                Soundstage: 17
                Total: 93/100
 
3.8 Mullard M8100 / CV4010
 
The Mullard house sound is much warmer compared to the GE tubes reviewed above. The warm tone is especially complimentary to female vocals where sultry voices such as Norah Jones and Dianna Krell’s come across as positively seductive. With rock music, the full body bass has a visceral impact.  These tubes don’t have the sweetest treble of the EF95 family (that title goes to the 6ZH1P-EV), but they nevertheless manage to give the music a sense of presence and body. Trumpets and strings unfortunately don’t have the most prat or the most natural decay but these are sins of omission that I could happily live with.
                Bass: 20
                Mid: 20
                Treble: 18
                Detail: 18
                Soundstage: 18
                Total: 94/100
 
3.9 RCA 5654 (Black Plate)
 
The first thing you will notice about these tubes is how solid their bass response is.  If Mullard bass is too warm for you then definitely give these RCA black plates a try.  RCA cranked these out by the thousands back in the day, and in my experience they are very easy to find.  These tubes have a nice soundstage presentation and are extraordinarily good for classical music.  The sound has good balance overall and improves with burn-in.  They have the great quality of getting out of the way of the music and are a great middle-of-the-road choice.
                Bass: 19
                Mid: 17
                Treble: 16
                Detail: 19
                Soundstage: 16
                Total: 87/100
 
3.10 Voshkod 6ZH1P-EV
 
I first became intrigued about these Russian tubes when several head-fi members began posting wildly contradictory comments about them – so dissimilar were people’s impressions about these tubes that I just had to find out for myself what they really sound like.  After some research I discovered that many versions of this tube were manufactured in various factories in the former USSR, and by far the best sounding version is the Voshkod 6ZH1P-EV which was made for cold war rockets.  I got my matched pair from Yen Audio and first impression out of the package proved that in keeping with its military heritage, these tubes are some of the most solidly constructed tubes I’ve ever encountered. Sonically, these tubes pleasantly surprised me with their stunningly clear and transparent treble and authoritative sounding bass that compliments my HD650 as well as my Grados.  Vocals are similarly impressive with a level of realism that is what I love about the ‘tube sound’. These are my favorite EF95 tubes.
                Bass: 19
                Mid: 20
                Treble: 19
                Detail: 19
                Soundstage: 18
                Total: 95/100
 
3.11 Sylvania 5654
 
Reserved sounding tube at first and needs burn in. Good balance of frequency extremes and good imaging. Effortless sound quality during complex passages, good decay of cymbals.
                Bass: 16
                Mid: 15
                Treble: 17
                Detail: 18
                Soundstage: 18
                Total: 84/100
 
3.12 Sylvania Gold Brand 5654
 
These are the best tubes Sylvania made and are easy to identify as they have golden pins. They are warmer sounding than GE and RCA tubes, and have slightly better vocal than Mullards but sacrifice some bass performance. My matched pair required a lot of burn in and sounded much better after 20 hours or so. The thing that stands out about these tubes is their razor sharp 3D imaging, and their outstanding balance of detail and warmth without compromising either quality.
                Bass: 16
                Mid: 19
                Treble: 18
                Detail: 20
                Soundstage: 18
                Total: 91/100
 
3.13 Tung-Sol 6AK5
 
The famed Tung-Sol has always been one of my favorite vacuum tube brands since day one of my tube rolling journey.  The Tung-Sol 6AK5 didn’t disappoint, offering a smooth laid back sound. It has the richness and sweetness of the Mullard midrange but with better frequency extension in the top end. If Mullards are too warm for you then give this tube a try.
                Bass: 18
                Mid: 18
                Treble: 17
                Detail: 19
                Soundstage: 19
                Total: 91/100
 
3.14 Western Electric 403B
 
The WE 403B has long been the standard bearer of 403B tubes.  Unfortunately they suffer from microphonic issues and all 3 of my matched pairs have audible chime-like ringing during power cycles.  I really wanted to like them as WE has a good reputation, but extended listening to these tubes always caused fatigue to my ears due to a high frequency glare and sibilance.
                Bass: 12
                Mid: 12
                Treble: 08
                Detail: 15
                Soundstage: 10
                Total: 57/100
 
3.15 Westinghouse 5654
 
These tubes really like instrumentals and has great PRAT with guitar and piano recordings.  Vocals are recessed sounding and anemic sounding bass make these a bad pairing for rock 'n roll music but they have their charm with jazz recordings.
                Bass: 10
                Mid: 12
                Treble: 17
                Detail: 17
                Soundstage: 18
                Total: 74/100

 

 

A dziękuję bardzo. 

Lampy RTC 5654 już miałam polecane i chyba od nich zacznę moje eksperymenty lampowe :)

Szkoda, że nie ma ich w tym zestawieniu. Te punkciki są fajne :)  

A te lampy RTC 5654 warto tutaj kupić ?:

5654 RTC NOS black plate

Może można gdzieś taniej dostać ?

Na lampyelektronowe.pl można kupić lampy dobrane  - w moim przypadku musi być oktet :) 

Gdzieś jeszcze można kupić dobrane lampy ? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ebay powinny być dostępne te RTC. I widzisz, co kraj to obyczaj. W moim prywatnym rankingu RTC 5654 są na ostatnim miejscu. Kupiłem je na bazie jakichś tam opinii, że to klon Mullarda, brandowany Mullard itd czyli ogólnie fajne lampki. Owszem, grają ciepło, basu im nie brakuje, łagodna góra, ale... czegoś mi brakuje w nich. Trochę za misiowato sobie grają, nie mają pazura, nie potrafią mnie zaskoczyć jakimś smaczkiem, jakąś wybitną głębią. Generalnie w żadnym aspekcie nie są wybitne, po prostu poprawne. Po kilkudziesięciu godzinach grania i dawania im szansy wyjąłem i dałem synkowi z VII klasy do jego mini lampowego wzmacniacza FosiAudio. W tamtym systemie jest ok tzn nikt nie ma wymagań. Nagłośnienie do e-lekcji, do gier czy trochę Tidala i YouTube i jest w sam raz. Od czasu do czasu wrzucam je do siebie, a nuż się wygrzały i ewoluowały, ale nie, ten sam charakter. Gdybym miał im dać punkciki to 75/100. I na pewno to nie jest ta sama lampa co Mullard M8100 choć niektórzy tak piszą. Mam bezpośrednie porównanie i Mullard to lepsza lampa, aczkolwiek też nie idealna.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Wito76 napisał:

Na ebay powinny być dostępne te RTC. I widzisz, co kraj to obyczaj. W moim prywatnym rankingu RTC 5654 są na ostatnim miejscu. Kupiłem je na bazie jakichś tam opinii, że to klon Mullarda, brandowany Mullard itd czyli ogólnie fajne lampki. Owszem, grają ciepło, basu im nie brakuje, łagodna góra, ale... czegoś mi brakuje w nich. Trochę za misiowato sobie grają, nie mają pazura, nie potrafią mnie zaskoczyć jakimś smaczkiem, jakąś wybitną głębią. Generalnie w żadnym aspekcie nie są wybitne, po prostu poprawne. Po kilkudziesięciu godzinach grania i dawania im szansy wyjąłem i dałem synkowi z VII klasy do jego mini lampowego wzmacniacza FosiAudio. W tamtym systemie jest ok tzn nikt nie ma wymagań. Nagłośnienie do e-lekcji, do gier czy trochę Tidala i YouTube i jest w sam raz. Od czasu do czasu wrzucam je do siebie, a nuż się wygrzały i ewoluowały, ale nie, ten sam charakter. Gdybym miał im dać punkciki to 75/100. I na pewno to nie jest ta sama lampa co Mullard M8100 choć niektórzy tak piszą. Mam bezpośrednie porównanie i Mullard to lepsza lampa, aczkolwiek też nie idealna.

 

No dobrze. Na początek spróbuję Mullard M8100 CV 4010. Zobaczymy jak to zagra :)  

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Wito76 napisał:

Mullard M8100 x8szt to już większy wydatek. Proponuję kupić jedną parę do przedwzmacniacza bo to "gra". Resztę wg zdjęcia na poprzedniej stronie proponuję Voskhod jako żywotne i ogólnie solidne lampy. Szkoda drogich Mullard na drivery lamp mocy (te skrajne lewo prawo). 

To jeszcze zapytam. Lampy mocy fabryczne też wymienić, czy zostawić ? Jeśli wymienić, to na co ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...