-
Zawartość
22 -
Dołączył
-
Ostatnio
Informacje osobiste
-
Lokalizacja
Białystok
Ostatnio na profilu byli
Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.
-
Robiłem pokój 10x5m. Pierwsze 5x5 to była część odsłuchowa z Dynaudio Evidence Master Platinum, a tylna część pokoju była na fortepian. Dwa suby Sweda Chupacabra 😎 ustawiłem po środku ściany lewej i prawej. Czyli dokładnie w środku rezonansu długości pokoju. Suby grają do 40Hz (odcięcie na subie) co złagodziło największe podbicia. Efektem był naturalny i czysty bas. Bez wpływu korekcji na degradację sygnału, który w lepszych systemach wyraźnie słychać. Dlatego jeśli możesz sub ustawić w odpowiednim miejscu to łatwiej można nim wyrównać pasmo. Rozumiem że w salonie nie poszalejesz, dlatego potrzebujesz płynną regulację fazy, a to ma większość subwooferów.
-
Tak, to są dyfuzory 1D - zwykłe. Fraktalne 1D miały by na każdej studni mały dyfuzor 1D. Przykład fraktala 1D poniżej:
-
Tylko nie przesadź z ilością tych perforacji, bo możesz zbytnio wyciszyć pasmo średnich częstotliwości.
-
Czy ktoś posiada tą pułapkę basowa ? / Corner Bass Trap CBT
topic odpisał Acoustic Lab na Marek333 w Akustyka
Jego skuteczność zależy również od kubatury pokoju do którego się go wstawia, oraz częstotliwości rezonansowych tego pokoju. Wymiary ma to dość malutkie jak na pułapkę basową, dlatego pochłania najlepiej ~53Hz. Musiałbyś obliczyć rezonanse swojego pokoju, sprawdzić czy pokrywają się ze strojeniem tej pułapki i wtedy przeliczyć jaki procent kubatury pokoju zajmą te pułapki. Jeśli będzie to 2-5% to powinieneś usłyszeć wyraźną poprawę. Np. jeśli teraz masz +10dB przy 53Hz to po zastosowaniu pułapek o kubaturze kilku % kubatury pokoju powinienes mieć o 3 do 5 dB mniejsze podbicie. Z doświadczenia wiem że wystarcza zdjąć z górki na basie która ma +10dB jedynie 3-4dB. Dalej będzie podbicie o te +6 dB jednak na ucho będzie grało liniowo. Każdy z nas przyzwyczaja się do swojego brzmienia pokoju, więc potem eliminacja podbicia na zero może być odebrana negatywnie jako brak basu. Dlatego najlepiej robić pomiary i adaptację w oparciu o pomiary i odsłuchy. -
Miałem kilka razy u klientów sposobność mierzenia wpływu pułapek narożnych od asound. Było to kilka lat temu i wtedy za tkaniną była wełna wyczuwalna wełna. Teoria: To na co warto zwrócić uwagę to ich rozmiar. Jeśli pułapka jest wykonana na bazie trójkąta i ma np. 30cm krawędzi, to jej maksymalna grubość wełny to jakieś 17cm i to tylko w najgrubszym miejscu. Przy szerokości 34cm daje to 1/2 powierzchni panela 120x60cm postawionego po skosie w rogu pokoju. Dodatkowo stosowanie wełny w samym rogu pokoju, gdzie ciśnienie jest największe, a prędkość najmniejsza nie sprzyja w uzyskaniu spodziewanej poprawy basu. Praktyka: Takie rozwiązanie raczej pochłania to średnicę i wysokie. Gdyby tam była membrana lub jakaś płyta (może z perforacją) to miało by to większe znaczenie dla niskich częstotliwości. Nie wiem czy przez ostatnie lata zmieniła się technologia wykonania tych pułapek, dlatego nie piszę że tak jest, tylko opisuję jak było. Z zewnątrz dalej ustrój jest owinięty tkaniną przez co wygląda tak samo. Słyszałem że wykonanie paneli pochłaniających na bazie wełny od asound się zmieniło i od jakiegoś czasu pochłaniają one tez bocznymi krawędziami. O firmie perfectacoustic właśnie się dowiedziałem że istnieje.
-
Ja jako referencję stosuje EBU Tech. Poniżej rysunek z zakresem referencyjnym. Jeśli optymalny czas pogłosu to 0,2-0,3 sekundy to na basie może być 0,4 czy nawet 0,5 sekundy i nie będzie to odbierane jako kluczowy, negatywny problem z pokojem. Dopiero dłuższy czas pogłosu na basie, rzędu 0,7 do 1 sekundy powoduje spowolnienie u uwydatnienie basu względem reszty pasma - pod warunkiem, że ta reszta pasma łapie się w zakresie referencji. Odpowiedzią jest wykres EDC - Early Decay Curve. Czyli jeśli pochłaniasz pierwsze odbicia, to mocno redukujesz energię dźwięku, ale tylko w pierwszych odbiciach, a że do uszu/mikrofonu trafią po pierwszych, także kolejne odbicia to ich energia nie zanika w takim samym stosunku. Dlatego wykres EDT będzie najpierw szybko opadał, żeby potem się przełamać i opadać mniej stromo. W adaptacjach które je wykonuję sprawdzam EDT w pasmach oktawy, żeby opadanie było jak najbardziej liniowe/jednostajne.
-
Eksperymentując z akustyką, pewnego razu wstawiłem 3 szt Ikea Kallax (wersja 120x147cm) w 3 rogi pokoju. Są zrobione z grubej płyty z lekko ubitych wiórów z dodatkiem styropianu połączonych małą ilością kleju. W przekroju wyraźnie widać przestrzenie powietrza. Samo ich wstawienie w róg pokoju zmniejszało podbicia na wyższym basie. Jednocześnie zyskuje się poprawę akustyki i miejsce na płyty 🙂
-
Moim zdaniem było to spowodowane nadmiarem materiałów pochłaniających dźwięk na jednej ścianie, oraz brakiem pochłaniaczy na pozostałych ścianach. Najwięcej jest dyfuzorów, jednak to nie są styropianowe Vicoustic DC3, które w tak dużej liczbie pochłaniały by średnicę, tylko to są drewniane dyfuzory. Na jednym ze zdjęć widać ich bok. Każdy słupek zapewne osobno malowany i potem klejony. Teoretyccznie: wyobraź sobie, że stajesz w miejscu kolumny. Dźwięk z kolumny, który leci na ścianę za słuchaczem trafia w ~60% na płyty fornirowane. Odbija się od niej i leci na ścianę przednią - pochłaniającą. Dźwięki które padają na dyfuzor po środku ściany tylnej są rozpraszane na sufit -> odbicie -> ściana przednia (pochłania). Fale które są rozpraszane w dół, są pochłaniane przez wykładzinę. To co jest rozproszone na boki może się odbijać od płyt fornirowanych po bokach kanapy (możliwe echo trzepoczące, również w KD). Dźwięk z kolumny, który trafiał na dyfuzory na ścianach bocznych był rozpraszany w pionie i w poziomie, więc również jego część trafiała w podłogę (wykładzina) oraz na ścianę przednią (pochłaniającą). Właścicielowi gratuluję uporu w dążeniu do celu. 😃