Skocz do zawartości

Acoustic Lab

Uczestnik
  • Zawartość

    22
  • Dołączył

  • Ostatnio

Informacje osobiste

  • Lokalizacja
    Białystok

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. Czyli jak chcesz użyć 1 sub to stawiasz do po środku, w tej samej odległości słuchacz-kolumna.
  2. Robiłem pokój 10x5m. Pierwsze 5x5 to była część odsłuchowa z Dynaudio Evidence Master Platinum, a tylna część pokoju była na fortepian. Dwa suby Sweda Chupacabra 😎 ustawiłem po środku ściany lewej i prawej. Czyli dokładnie w środku rezonansu długości pokoju. Suby grają do 40Hz (odcięcie na subie) co złagodziło największe podbicia. Efektem był naturalny i czysty bas. Bez wpływu korekcji na degradację sygnału, który w lepszych systemach wyraźnie słychać. Dlatego jeśli możesz sub ustawić w odpowiednim miejscu to łatwiej można nim wyrównać pasmo. Rozumiem że w salonie nie poszalejesz, dlatego potrzebujesz płynną regulację fazy, a to ma większość subwooferów.
  3. Może przedstaw swój problem. Dlaczego chcesz usuwać nadmiar subbasu, ile dB masz go za dużo i w jakim paśmie? Może wystarczą strojone pułapki basowe?
  4. Tak, to są dyfuzory 1D - zwykłe. Fraktalne 1D miały by na każdej studni mały dyfuzor 1D. Przykład fraktala 1D poniżej:
  5. Tylko nie przesadź z ilością tych perforacji, bo możesz zbytnio wyciszyć pasmo średnich częstotliwości.
  6. Jego skuteczność zależy również od kubatury pokoju do którego się go wstawia, oraz częstotliwości rezonansowych tego pokoju. Wymiary ma to dość malutkie jak na pułapkę basową, dlatego pochłania najlepiej ~53Hz. Musiałbyś obliczyć rezonanse swojego pokoju, sprawdzić czy pokrywają się ze strojeniem tej pułapki i wtedy przeliczyć jaki procent kubatury pokoju zajmą te pułapki. Jeśli będzie to 2-5% to powinieneś usłyszeć wyraźną poprawę. Np. jeśli teraz masz +10dB przy 53Hz to po zastosowaniu pułapek o kubaturze kilku % kubatury pokoju powinienes mieć o 3 do 5 dB mniejsze podbicie. Z doświadczenia wiem że wystarcza zdjąć z górki na basie która ma +10dB jedynie 3-4dB. Dalej będzie podbicie o te +6 dB jednak na ucho będzie grało liniowo. Każdy z nas przyzwyczaja się do swojego brzmienia pokoju, więc potem eliminacja podbicia na zero może być odebrana negatywnie jako brak basu. Dlatego najlepiej robić pomiary i adaptację w oparciu o pomiary i odsłuchy.
  7. Tak, oblicza się ze wzoru Stephensona 0,25x(objętość pokoju/100)^1/3. Natomiast w pytaniu chodziło o to na ile dłuższy może być czas pogłosu niskich częstotliwości względem reszty pasma. Dlatego nie podawałem wzoru, tylko wykres. Całość jest w normie EBU Tech 3276. Do poczytania dla chętnych.
  8. Miałem kilka razy u klientów sposobność mierzenia wpływu pułapek narożnych od asound. Było to kilka lat temu i wtedy za tkaniną była wełna wyczuwalna wełna. Teoria: To na co warto zwrócić uwagę to ich rozmiar. Jeśli pułapka jest wykonana na bazie trójkąta i ma np. 30cm krawędzi, to jej maksymalna grubość wełny to jakieś 17cm i to tylko w najgrubszym miejscu. Przy szerokości 34cm daje to 1/2 powierzchni panela 120x60cm postawionego po skosie w rogu pokoju. Dodatkowo stosowanie wełny w samym rogu pokoju, gdzie ciśnienie jest największe, a prędkość najmniejsza nie sprzyja w uzyskaniu spodziewanej poprawy basu. Praktyka: Takie rozwiązanie raczej pochłania to średnicę i wysokie. Gdyby tam była membrana lub jakaś płyta (może z perforacją) to miało by to większe znaczenie dla niskich częstotliwości. Nie wiem czy przez ostatnie lata zmieniła się technologia wykonania tych pułapek, dlatego nie piszę że tak jest, tylko opisuję jak było. Z zewnątrz dalej ustrój jest owinięty tkaniną przez co wygląda tak samo. Słyszałem że wykonanie paneli pochłaniających na bazie wełny od asound się zmieniło i od jakiegoś czasu pochłaniają one tez bocznymi krawędziami. O firmie perfectacoustic właśnie się dowiedziałem że istnieje.
  9. Ja jako referencję stosuje EBU Tech. Poniżej rysunek z zakresem referencyjnym. Jeśli optymalny czas pogłosu to 0,2-0,3 sekundy to na basie może być 0,4 czy nawet 0,5 sekundy i nie będzie to odbierane jako kluczowy, negatywny problem z pokojem. Dopiero dłuższy czas pogłosu na basie, rzędu 0,7 do 1 sekundy powoduje spowolnienie u uwydatnienie basu względem reszty pasma - pod warunkiem, że ta reszta pasma łapie się w zakresie referencji. Odpowiedzią jest wykres EDC - Early Decay Curve. Czyli jeśli pochłaniasz pierwsze odbicia, to mocno redukujesz energię dźwięku, ale tylko w pierwszych odbiciach, a że do uszu/mikrofonu trafią po pierwszych, także kolejne odbicia to ich energia nie zanika w takim samym stosunku. Dlatego wykres EDT będzie najpierw szybko opadał, żeby potem się przełamać i opadać mniej stromo. W adaptacjach które je wykonuję sprawdzam EDT w pasmach oktawy, żeby opadanie było jak najbardziej liniowe/jednostajne.
  10. Eksperymentując z akustyką, pewnego razu wstawiłem 3 szt Ikea Kallax (wersja 120x147cm) w 3 rogi pokoju. Są zrobione z grubej płyty z lekko ubitych wiórów z dodatkiem styropianu połączonych małą ilością kleju. W przekroju wyraźnie widać przestrzenie powietrza. Samo ich wstawienie w róg pokoju zmniejszało podbicia na wyższym basie. Jednocześnie zyskuje się poprawę akustyki i miejsce na płyty 🙂
  11. Tak, ja tak robię. Z mojego doświadczenia daje to lepsze rezultaty niż LEDE (Live End Dead End), czyli pochłanianie w jednej części pokoju i rozpraszanie w drugiej.
  12. Od około 60-80kg/m3 im większa gęstość, tym słabiej pochłania wysokie częstotliwości.
  13. Moim zdaniem było to spowodowane nadmiarem materiałów pochłaniających dźwięk na jednej ścianie, oraz brakiem pochłaniaczy na pozostałych ścianach. Najwięcej jest dyfuzorów, jednak to nie są styropianowe Vicoustic DC3, które w tak dużej liczbie pochłaniały by średnicę, tylko to są drewniane dyfuzory. Na jednym ze zdjęć widać ich bok. Każdy słupek zapewne osobno malowany i potem klejony. Teoretyccznie: wyobraź sobie, że stajesz w miejscu kolumny. Dźwięk z kolumny, który leci na ścianę za słuchaczem trafia w ~60% na płyty fornirowane. Odbija się od niej i leci na ścianę przednią - pochłaniającą. Dźwięki które padają na dyfuzor po środku ściany tylnej są rozpraszane na sufit -> odbicie -> ściana przednia (pochłania). Fale które są rozpraszane w dół, są pochłaniane przez wykładzinę. To co jest rozproszone na boki może się odbijać od płyt fornirowanych po bokach kanapy (możliwe echo trzepoczące, również w KD). Dźwięk z kolumny, który trafiał na dyfuzory na ścianach bocznych był rozpraszany w pionie i w poziomie, więc również jego część trafiała w podłogę (wykładzina) oraz na ścianę przednią (pochłaniającą). Właścicielowi gratuluję uporu w dążeniu do celu. 😃
  14. Możesz je wstawiać bez obaw. Skoro mają BR to mają też wytłumienie w środku. Więcej potrafi napsuć szklany wazon postawiony dla ozdoby na stole brzęcząc jedną częstotliwością.
×
×
  • Utwórz nowe...