DBF Napisano Piątek o 16:06 Autor Udostępnij Napisano Piątek o 16:06 (edytowany) 22 minuty temu, PanKlor napisał: Zadziala tylko nie tak jak powinno. Amplituner nie wie gdzie są glosniki. Te powinny być ustawione wg wytycznych. 20 minut temu, Butler napisał: Dolby jasno definiuje jak ma wygladac x.x.2. Albo glosniki nad glowa, albo upfiring z odbiciami. Onkyo jak i inne ampli skonfigurowac tak mozesz by glosniki Atmos ustawic w miejscu FHL/FHR, soft daje Ci taka mozliwosc. Ale licz sie z tym jak ten Atmos ma dzialac. On ma dawac dzwieki nad Toba, a nie przed Toba. To efekt padajacego deszczu, walajacego sie sufitu, skrzypeinie schodow itd. Z Gory, nie z przodu. Ok. To będzie temat do poruszenia po skompletowaniu 5.1. Na pewno dziękuję Wam, za wyjaśnienie mnie z błędnych przekonań Teraz jeszcze zerknąłem na takie opcje "nad głowę" bez rycia w suficie: CA Minx 22, MA Radius R45, Heco Ambient 11F lub Heco Ambient 22F EDIT: po pokazaniu Heco 11F żonie i pokazaniu w salonie gdzie miałyby się znaleźć dostałem approval! 22F mogą byś ciut za duże ale jeśli warte i ceny i rozmiarów, to jestem otwarty na to. Teraz tylko pytanie czy one będą odpowiednie jako atmosy? Edytowano Piątek o 16:16 przez DBF Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Butler Napisano Piątek o 16:15 Udostępnij Napisano Piątek o 16:15 Jak sobie poradzisz z montazem to praktycznie kazda konstrukcje mozesz dac w sufit jako Atmos. Dzwiekowo maja takie same wymagania jak surround. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DBF Napisano Piątek o 16:22 Autor Udostępnij Napisano Piątek o 16:22 5 minut temu, Butler napisał: Jak sobie poradzisz z montazem to praktycznie kazda konstrukcje mozesz dac w sufit jako Atmos. Dzwiekowo maja takie same wymagania jak surround. Jak widziałem, to montowane na vesa 100x100, więc chyba jedna z najłatwiejszych opcji. Mniejszy niecałe 3kg, a większy 4.5kg. Chyba te Heco spodobały się bardziej żonie niż wersje podsufitowe, co uznaje za sukces i muszę Ci za to podziękować - Dziękuję Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Sonido Napisano Wtorek o 05:17 Udostępnij Napisano Wtorek o 05:17 moim zdaniem ale zaznacze wyraźnie moim! To RZ30 jest nowsza wersją 7100 albo bardziej rozbudowaną wersją 7100. Do tej pory go nie słuchałem ale patrząc na zasilacz po prostu nie sposób zobaczyć że to jest to samo / nowsze z podwójną kalibracją suba. Natomiast wersja RZ50 moim zdaniem jest jednak bardziej wydajna. Ja bym poszedł w to mimo że ma pojedynczy sub. SVS modele PB są typowo kinowe, schodza niżej. Jeżeli szukasz suba do kina to jest to dobry wybór oprócz wcześniej wsponianego przezemnie Klipscha. Seria SB i REL serii HT sa bardziej uniwersalne. SVS faktycznie schodzi niżej , REL wygrywa barwą. Suby konkurencyjne. Nie ma złego wyboru. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DBF Napisano Wtorek o 08:37 Autor Udostępnij Napisano Wtorek o 08:37 2 godziny temu, Piotr Sonido napisał: moim zdaniem ale zaznacze wyraźnie moim! To RZ30 jest nowsza wersją 7100 albo bardziej rozbudowaną wersją 7100. Do tej pory go nie słuchałem ale patrząc na zasilacz po prostu nie sposób zobaczyć że to jest to samo / nowsze z podwójną kalibracją suba. Natomiast wersja RZ50 moim zdaniem jest jednak bardziej wydajna. Ja bym poszedł w to mimo że ma pojedynczy sub. SVS modele PB są typowo kinowe, schodza niżej. Jeżeli szukasz suba do kina to jest to dobry wybór oprócz wcześniej wsponianego przezemnie Klipscha. Seria SB i REL serii HT sa bardziej uniwersalne. SVS faktycznie schodzi niżej , REL wygrywa barwą. Suby konkurencyjne. Nie ma złego wyboru. Hej Piotr, dzięki za odpowiedź na tyle zagadnień Patrząc na to co napisałeś, że RZ30 to nowsze opakowanie dla 7100 (tak to interpretuje) i przeskok jakości byłby dopiero przy RZ50, to nasuwa mi się tutaj kilka pytań: 1. Jeśli do RZ30 dorzucę zewnętrzny amp na LCR chociażby, to czy to nie przeskoczy jakości RZ50? Oczywiście w granicach rozsądku. 1a. Czy inne elementy wewnętrzne RZ50 nie będą "ważniejsze" i nawet zewnętrzny amp dla RZ30 nie przeskoczy jakości RZ50? 2. Odnośnie pojedynczego sub'a w RZ50 - w sytuacji gdy będę miał jeden sub, to nie robi różnicy, ale w sytuacji jak będą dwa, to czy w jakiś prosty/łatwy/"spoko do nauczenia z internetu"(bo nie mam kolegów znających się na audio, którzy by mogli pomóc) będę w stanie skalibrować dwa suby? 2a. I jak się to ma do kalibracji DIRAC? Na początku oczywiście bez DLBC, ale ze skalibrowanym mikrofonem (500zł w skali całego KD nie zmienia za dużo). 2b. Wyprzedzając temat sub'ów - jak bardzo trudne lub nieoptymalne jest posiadanie i kalibrowanie dwóch różnych sub'ów? (pytam dlatego, że wstępnie mam 3 miejsca na sub w pokoju, gdzie jeśli będzie jeden, to wybiorę sobie jedno z tych trzech miejsc: po lewej od TV, po prawej od TV (okolice regału na książki) oraz kąt z jednej strony kanpy przy kaloryferze; ale jeśli będą kiedykolwiek dwa sub'y, to patrząc po poradach z internetu oraz od producentów, to najlepiej by było je ustawić po przekątnej czyli w moim przypadku pierwsza i trzecia pozycjia z wymienionych; a to nasuwa pewne problemy - po lewej od TV nie wstawię "dużego" suba jak pb1000pro (ale w pozostałych dwóch miejscach się zmieści) który bardzo mi się podoba pod kino, ale byłbym w stanie mieć tam jeden mniejszy i wtedy pb1000pro poszedłby w okolice kanapy/grzejnika) Dodając też trochę zamieszania do samego amplitunera, to patrzyłem na różne porównania rz30 lub rz50 z Denonem 3800h. Od razu rzucił mi się w oczy też 4800h, który w lutym był za 5k pln dostępny w DE. Za to słuchając recenzji RZ50 i porównania do 3800h, to było mówione o większej scenie i większym "wow" w kinie. Porównań do 4800h praktycznie znaleźć nie mogłem. Dodam też, że przez najbliższe 5-10 lat nie będę zmieniał lokum, więc 5.1.2 lub 5.2.2 to będzie realne maksimum dla mojego salonu. Jak zatem ugryźć temat tych amplitunerów (oraz ewentualnego ampli dla LCR)? Jeśli chodzi o sub'y, to SVS kusi. Ma też DSP i aplikację, która jak rozumiem może bardzo pomóc w ustawieniu go lepiej w pomieszczeniu. Korzystając z DIRAC bez DLBC wykorzystujemy dodatkowe sterowanie aplikacją czy polegamy tylko na DIRAC i regulacji tam? Ogólnie jak dłużej myślę o moim salonie oraz o dwóch sub'ach, tym mniej realne mi się to wydaje i mniej potrzebne, niemniej jednak wolałbym być przygotowany na taką ewentualność albo wiedzieć z jakimi ograniczeniami/problemami może się to wiązać. Jeśli sam mówisz, że nie ma złego wyboru, to czuję się tutaj o wiele bezpieczniej niż przy wyborze innych elementów KD Szybkie pytanie na temat di/bi-polowych głośników na tył, za kanapą - planuje je zamontować na podobnych uchywtach jak monitory LR. Te uchyty mają możliwość rotacji i stąd moje pytanie: czy byłoby wskazanie żeby je skręcić w stronę kanapy czy lepiej zostawić "na płasko" w płaszczyźnie ściany? Po kolejnych godzinach spędzonych na forach i YT wracają pytania o monitory: 3. Na razie nie mówiąc o dźwięku, bo nie byliśmy na żadnym odsłuchu, to czy wybierając któryś z wyżej wymienionych amplitunerów powinienem się zmartwić widząc parametry KEF Q Concerto Meta? Chodzi mi tutaj o impedancję 4Ohm (minimalna 3.2). Czy Onkyo nie poradzi sobie z tym gorzej od Denona? 3a. W recenzjach wychodzą baaardzo dobrze pod stereo, a jak by się one miały do KD? 3b. Nie będzie problemów, żeby zamknąć pianką porty bass reflex w KD? Czy może samo ustawienie crossover wystarczy i nie ma co zatykać portów? 4. Z samego wyglądu mi i żonie podobają się także Monitor Audio 100. Seria bronze i silver (oczywiście silver "ładniejsze"). Czy szukając głośników LR powinienem również patrzeć na kompatybilny środek od tego samego producenta? Jak na razie właśnie od tych dwóch producentów widziałem "fajne" centralki - C250 lub C350 (tego nie widzę na oficjalnej stronie) od MA oraz KEF Q6 Meta (wszystkie są trójdrożne i czytałem, że to dość kluczowe przy horyzontalnie ustawionym centralnym). 4a. Jeśli warto łączyć LR z C u tego samego producenta, to czy jest jeszcze jakiś inny komplet, który byłby warty uwagi w podobnych budżetach? Elac Debut Ref byłby też na powyższej liście ale centralka jest dwudrożna. 4b. Jeśli nie ma wskazań żeby je łączyć, to otwiera to więcej pola do popisu w zakupie i testowaniu. Zostanie oczywiście aspekt wizualny, ale to jest i do posłuchania z żoną i do popatrzenia z żoną Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PanKlor Napisano Wtorek o 09:48 Udostępnij Napisano Wtorek o 09:48 1 godzinę temu, DBF napisał: 2. Odnośnie pojedynczego sub'a w RZ50 - w sytuacji gdy będę miał jeden sub, to nie robi różnicy, ale w sytuacji jak będą dwa, to czy w jakiś prosty/łatwy/"spoko do nauczenia z internetu"(bo nie mam kolegów znających się na audio, którzy by mogli pomóc) będę w stanie skalibrować dwa suby? Zależy jakie masz możliwości ich ustawienia w pomieszczeniu. Trzeba szurać po podłodze, ustawiac poziom, ustawiać fazę i weryfikować w REW. Zostawić tam gdzie jest najlepiej i dopiero potem skalibrować jako jeden. Dla jednego łatwe dla innego niemożliwe do ogarnięcia. Oceń sam. 1 godzinę temu, DBF napisał: 2a. I jak się to ma do kalibracji DIRAC? Na początku oczywiście bez DLBC, ale ze skalibrowanym mikrofonem (500zł w skali całego KD nie zmienia za dużo). J.W. kalibrację robisz na końcu. Po jak najlepszym ustawieniu zestawu bez jej użycia. 1 godzinę temu, DBF napisał: 2b. Wyprzedzając temat sub'ów - jak bardzo trudne lub nieoptymalne jest posiadanie i kalibrowanie dwóch różnych sub'ów? Zależy od oczekiwanych efektów i tego o jakich subach mowa. Jak będziesz mieszał bardzo różne konstrukcje to pewnie będzie to trudne i bez sensu. Sam mam 2 różne SVSy z serii SB i nie było większego problemu. 1 godzinę temu, DBF napisał: Jeśli chodzi o sub'y, to SVS kusi. Ma też DSP i aplikację, która jak rozumiem może bardzo pomóc w ustawieniu go lepiej w pomieszczeniu. Korzystając z DIRAC bez DLBC wykorzystujemy dodatkowe sterowanie aplikacją czy polegamy tylko na DIRAC i regulacji tam? Robimy tak aby uzyskać efekt który nam się podoba. Chodzi o to, żebyś miał w miarę równy przebieg niskich tonów bez dużych dziur i podbić. 1 godzinę temu, DBF napisał: Czy szukając głośników LR powinienem również patrzeć na kompatybilny środek od tego samego producenta? Najlepiej by było. Ale znowu - różne zestawy ludzie budują i są zadowoleni. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DBF Napisano Wtorek o 11:04 Autor Udostępnij Napisano Wtorek o 11:04 53 minuty temu, PanKlor napisał: Zależy jakie masz możliwości ich ustawienia w pomieszczeniu. Trzeba szurać po podłodze, ustawiac poziom, ustawiać fazę i weryfikować w REW. Zostawić tam gdzie jest najlepiej i dopiero potem skalibrować jako jeden. Dla jednego łatwe dla innego niemożliwe do ogarnięcia. Oceń sam. Jestem gotowy na szuranie w kilku miejscach i ustawianie ich. Tzn najpierw jednego. Jestem też gotów na nauczenie się REW i zabawę z mikrofonem i ustawieniami. Wydaje się fajne i przede wszystkim satysfakcjonujące, gdy uda się ustawić i usłyszeć różnicę Rozumiem, że ta metoda jest dalej aktualna i polecana? Sub crawl Mam nadzieję, że w moim salonie znajdę co najmniej jedną odpowiednią lokalizację, żeby później jeszcze to sprawdzać z REW (jak już się nauczę) i wybrać świadomie. 53 minuty temu, PanKlor napisał: J.W. kalibrację robisz na końcu. Po jak najlepszym ustawieniu zestawu bez jej użycia. Ok. Czyli ustawianie subów fizycznie, poziom, faza i dopiero DIRAC. Na pewno z jednym będzie łatwiej. 53 minuty temu, PanKlor napisał: Zależy od oczekiwanych efektów i tego o jakich subach mowa. Jak będziesz mieszał bardzo różne konstrukcje to pewnie będzie to trudne i bez sensu. Sam mam 2 różne SVSy z serii SB i nie było większego problemu. Myślałem o jednym PB i jednym SB, ale jeśli to zbyt trudne do pogodzenia, to po prostu pewnie by został 1x PB ale zdecydowanie "dopieszczony" pod względem ustawienia itp. PB1000pro, bo niestety 2000 już się robi zdecydowanie za duzy (wymiary porównywalne do potężnego Klipsch'a). 53 minuty temu, PanKlor napisał: Robimy tak aby uzyskać efekt który nam się podoba. Chodzi o to, żebyś miał w miarę równy przebieg niskich tonów bez dużych dziur i podbić. Tutaj zapewne sama akustyka pokoju ma duże znaczenie, prawda? Wiem, że to nie pomoże za dużo chyba ale planujemy z żoną kupić dywan do salonu. Do samego TV nie będzie sięgał ale zajmie część podłogi. Widziałem też, że ludzie różnorakie "panele" wieszają na ścianach ale jeszcze nie czytałem o tym i nie mam pojęcia czy to by się Nam przydało. Jedynie co rozmawiałem z żoną, że jeśli byłaby taka potrzeba, to można pomyśleć. Plus i tak chcieliśmy jakies obrazy na ścianę za kanapą dać, to znalazłem takie coś z możliwymi nadrukami własnymi. Czy to w ogóle dobry trop czy nietrafiony pod moje pomieszczenie? Absorber z grafiką 54 minuty temu, PanKlor napisał: Najlepiej by było. Ale znowu - różne zestawy ludzie budują i są zadowoleni. Ok, to już dużo pomaga w poszukiwaniach Czy poza KEF i Monitor Audio (zakładając, że byłbyś je w stanie polecić ze względów technicznych, bez odsłuchów) są jakieś dostępne i dobre firmy, które mają podobne zestawy? Jeszcze widziałem Wharfedale Evo 4 ale nie znalazłem zbyt dużo info o zastosowaniu ich w KD. To byłby trzeci zestaw do odsłuchów (czy to z Onkyo czy z Denonem). Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PanKlor Napisano Wtorek o 11:36 Udostępnij Napisano Wtorek o 11:36 26 minut temu, DBF napisał: Rozumiem, że ta metoda jest dalej aktualna i polecana? Sub crawl To jak nie masz mikrofonu. Na poczatek jest ok. 27 minut temu, DBF napisał: Myślałem o jednym PB i jednym SB, ale jeśli to zbyt trudne do pogodzenia, to po prostu pewnie by został 1x PB ale zdecydowanie "dopieszczony" pod względem ustawienia itp. PB1000pro, bo niestety 2000 już się robi zdecydowanie za duzy (wymiary porównywalne do potężnego Klipsch'a). Nie mieszałbym PB i SB ale z drugiej strony nigdy nie próbowałem. Praca z niskimi czestotliwosciami innymi metodami wymaga dosc duzych ustrojow. 28 minut temu, DBF napisał: Tutaj zapewne sama akustyka pokoju ma duże znaczenie, prawda? Tak ale w zakresie niskich czestotliwosci to co istotne to wymiary pomieszczenia. Dywan niewiele tu zmieni. Jeżeli chodzi o resztę to poczytaj w dziale akustyka, dość szeroki temat. Generalnie urządzenie pokoju pomaga - zasłony, rolety, dywany, regał z książkami etc. Raczej miękkie materiały zamiast szkła i kamienia. 31 minut temu, DBF napisał: Czy poza KEF i Monitor Audio (zakładając, że byłbyś je w stanie polecić ze względów technicznych, bez odsłuchów) są jakieś dostępne i dobre firmy, które mają podobne zestawy? Jeszcze widziałem Wharfedale Evo 4 ale nie znalazłem zbyt dużo info o zastosowaniu ich w KD. To byłby trzeci zestaw do odsłuchów (czy to z Onkyo czy z Denonem). Nie wiem co masz na myśli pisząc podobne. Focal, Klipsch, Pylon, Dali dużo tego.... Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DBF Napisano Wtorek o 14:39 Autor Udostępnij Napisano Wtorek o 14:39 2 godziny temu, PanKlor napisał: To jak nie masz mikrofonu. Na poczatek jest ok. Jeszcze sobie oglądam coś takiego: Sub REW 2 godziny temu, PanKlor napisał: Nie mieszałbym PB i SB ale z drugiej strony nigdy nie próbowałem. Praca z niskimi czestotliwosciami innymi metodami wymaga dosc duzych ustrojow. To zostaje jeden. Bezpieczniej będzie plus miejsce nie jest duże (12m z całego 22m salonu/kuchni). Wierzę, że da radę. 2 godziny temu, PanKlor napisał: Tak ale w zakresie niskich czestotliwosci to co istotne to wymiary pomieszczenia. Dywan niewiele tu zmieni. Jeżeli chodzi o resztę to poczytaj w dziale akustyka, dość szeroki temat. Generalnie urządzenie pokoju pomaga - zasłony, rolety, dywany, regał z książkami etc. Raczej miękkie materiały zamiast szkła i kamienia. Zasłony podwójne na oknie tarasowym są, regał na ksiązki jest, duża miekka kanapa też. Zapytam na tamtym dziale. Dzięki za przekierowanie! 2 godziny temu, PanKlor napisał: Nie wiem co masz na myśli pisząc podobne. Focal, Klipsch, Pylon, Dali dużo tego.... Podobne "zestawy" czyli jacy polecani producenci będą mieli LR + C, gdzie centralka będzie WTMW (ile razy patrzyłem na poradniki z centralnymi Erin's Audio Corner - central, to przwijało się że WTW położone poziomo są słabe poza idealną pozycją siedzenia naprzeciwko)? Z tego co widzę, to Focal i Vestia i Theva są 2-way oraz specyfikacja jest niesamowicie podobna pomiędzy tymi liniami. Pylon nawet w serii Diamond też ma 2-way z tego co widzę. Dali Opticon Vokal ma 2.5-way i to by była jakaś droga - na pewno wezmę pod uwagę. W wyżej wspomnianym filmie KEF Q650c wypadł dobrze oraz SVS Prime. Tutaj też mówi o Klipschu Erin's Audio Corner - Klipsch centre speakers plus estetyka Klipscha kompletnie nie wpasuje się w moje wnętrze. Na pewno będę poszukiwał dalej ale na razie mamy KEF, MA i Dali z tych "setów". Ostatecznie będzie mix z inną firmą, jeśli zakocham się z żoną w jakichś monitorach które nie mają dobrego środkowego albo wcale nie robią. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Sonido Napisano wczoraj o 05:12 Udostępnij Napisano wczoraj o 05:12 20 godzin temu, DBF napisał: 1. Jeśli do RZ30 dorzucę zewnętrzny amp na LCR chociażby, to czy to nie przeskoczy jakości RZ50? Oczywiście w granicach rozsądku. ok, ale musiał byś dołozyć wzmacniacz 3 kanałowy w tym przypadku. ale tak w odpowiednim wyborze będzie lepiej niż RZ50 20 godzin temu, DBF napisał: 1a. Czy inne elementy wewnętrzne RZ50 nie będą "ważniejsze" i nawet zewnętrzny amp dla RZ30 nie przeskoczy jakości RZ50? to samo pytanie. Przeskoczy 20 godzin temu, DBF napisał: 2. Odnośnie pojedynczego sub'a w RZ50 - w sytuacji gdy będę miał jeden sub, to nie robi różnicy, ale w sytuacji jak będą dwa, to czy w jakiś prosty/łatwy/"spoko do nauczenia z internetu"(bo nie mam kolegów znających się na audio, którzy by mogli pomóc) będę w stanie skalibrować dwa suby? beda kalibrowane jak jeden. 20 godzin temu, DBF napisał: 2a. I jak się to ma do kalibracji DIRAC? Na początku oczywiście bez DLBC, ale ze skalibrowanym mikrofonem (500zł w skali całego KD nie zmienia za dużo). Nie ma tu nic do rzeczy 14 godzin temu, DBF napisał: Na pewno będę poszukiwał dalej ale na razie mamy KEF, MA i Dali z tych "setów". Ostatecznie będzie mix z inną firmą, jeśli zakocham się z żoną w jakichś monitorach które nie mają dobrego środkowego albo wcale nie robią. idzie jeszcze dostać poprzednią serie Gold w rewelacyjnych cenach. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DBF Napisano wczoraj o 09:17 Autor Udostępnij Napisano wczoraj o 09:17 4 godziny temu, Piotr Sonido napisał: ok, ale musiał byś dołozyć wzmacniacz 3 kanałowy w tym przypadku. ale tak w odpowiednim wyborze będzie lepiej niż RZ50 to samo pytanie. Przeskoczy beda kalibrowane jak jeden. Nie ma tu nic do rzeczy idzie jeszcze dostać poprzednią serie Gold w rewelacyjnych cenach. To jeśli RZ50 nie znajdę w odpowiednim momencie na promo dobrym, to wygląda że RZ30 wygra. No chyba, że są godne alternatywy ale w tych pieniądzach chyba będzie ciężko. Zewnętrzny amp wszedłby pewnie jakbym się zbliżył do 5.1 lub 5.1.2, bo na początek to RZ30 wystarczy. Ale zostawiam sobie ścieżkę otwartą - złącza pre-amp są. No to zapewne jak przyjdzie do momentu zakupu suba, to wezmę się na odsłuch z małżonką i jeszcze później wypadałoby sprawdzić jak się dana sztuka prezentuje w salonie. I wielkościowo i jakościowo. Ale to też za trochę, bo właśnie Nam dodatkowe wydatki wyskoczyły niestety Widziałem właśnie MA Gold 100tkę za niewiele więcej niż KEF Q Concerto. Bardzo duża różnica jakości? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Sonido Napisano 7 godzin temu Udostępnij Napisano 7 godzin temu Miażdżąca. Suba a szczególnie suby warto testowac w domu w docelowym pomieszczeniu. Wystarczy że w salonie będziesz odsłuchiwał go w sweet spocie lub właśnie poza nim i odbiór jest jaki jest . Inny niż w domu. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.