Fafniak Napisano 4 lipca 2020 Udostępnij Napisano 4 lipca 2020 Niestety pojęcie plastyki obrazu przez znakomitą większość ludzi jest pojmowane jako poziom rozmycia szkła/separację obiektu od nieostrosci i wygląd nieostrych fragmentów. Zaraz za tym idzie" jak chcesz mieć plastykę to weź pełną klatkę i jasne szkło" - niestety jest to dramatyczne uproszczenie sprawy. Czym jest plastyka? No to musimy wyjść od tego jak my obserwujemy świat. Widzimy go przez dwa obiektywy które mają fantastyczne właściwości - nieustannie sie poruszają. Widzimy świat w 3D i te 3D musimy sprowadzić do 2D Co nam pozostaje aby ten trójwymiarowy świat przełożyć na płaskie 2 wymiarowe uniwersum ? Separacja obiektów od tła , nieostrość, kontrasty światła/światłocień, budowanie światłem poszczególnych planów, użycie kolorów we współpracy ze światłem - te wszystkie elementy WSPÓŁGRAJĄ! Muszą bryłę twarzy, ciała, rzeźby światłem zarysować, stworzyć plany itd. Zdjęcie "bez plastyki " : idealnym przykładem będzie zdjęcie paszportowa lub do dowodu 🤣każdy coś takiego ma Światło praktycznie na wprost , zero światłocienia, separacja od tła nieistnieje No dobra to tu trochę lepiej : To autoportret (no wiecie przesoliłem zupę) - mityczna pełna klatka. Naprawdę uważacie że tu jest plastyka ? A moze to : Nagle okazuje się że twarz jest trójwymiarowa a buduje ją światło. To tylko przykład ale według mnie fajnie obrazujący jak ważne jest oświetlenie. Dziesiątki tysięcy zdjęć "ładnych niuń" z rozmytym tłem jest "plastyką" No to jak mamy już temat "ładnych niuń" to lećmy z lepszym połączeniem rozmycia i lepszym swiatłem : Teraz rozprawmy sie trochę z tym plastyka="pełna klatka" Nie. Po pierwsze ta "pełna klatka" to jest mały obrazek i dopiero od 6x4,5 zaczyna sie fajna jazda Nie wiem jak wiele osób zdaje sobie sprawę że klatka filmowa (w uproszczeniu) jest wielkości formatu APS-C. Czyli co filmowcy nie mogą uzyskać plastyki obrazu? No raczej g.... prawda POLECAM na fejsie taki link https://www.facebook.com/cinematogr/ obejrzyjcie co filmowcy robią ze sprzętem który ma mniejszą klatkę od "pełnej klatki" foto Gonienie za separacją moze przynieść także złe efekty - tutaj fota która jest na granicy : Ale tworząc obraz mamy do dyspozycji także operowanie perspektywą i planami : A gdy kontrolujemy warunki : Lub używamy i separacji od tła i barwy albo także ekspozycji/kontrastu i plam światłą oraz perspektywy Choć nawet na płaskim obrazku możemy stworzyć namiastkę : Zdjęcia wybierałem na szybko więc wybaczcie że chyba nie są dobrane w 100% trafnie A jak nie wierzycie że na "APS-C" można zrobić plastykę - to pooglądajcie filmy. Znakomita większość z nich robiona jest na "tej małej klatce" - mało tego na kamerach z sensorem 2/3 cala da radę - kwestia umiejętności , czasu i oświetlenia. A kanał na fejsie polecam- jest kilka wpisów dotyczących światła i używania palety barw Zapomniałem dopisać Przy formacie 6x7 lub 6x6 najbardziej "przestrzennymi" obiektywami są 90/100mm do 45mm przy formacie "pełna klatka" - 60 do 30 mm wszelkie szkła dłuższe już zaczynąją obraz spłaszczać przy aps-c warto wejść w 20-45mm "przestrzenne" - rozumiem przez to szkła gdzie najłatwiej/najszybciej na względnie niskich przesłonach separujemy obiekt który nas interesuje nie tracąc "trójwymiarowości" Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fafniak Napisano 4 lipca 2020 Autor Udostępnij Napisano 4 lipca 2020 (edytowany) Dla mnie immanentnym elementem plastyki obrazu jest barwa/paleta barw To oczywiście nie jest zadanie "3D osadzić w 2D" ale barwa tworzy klimat który musi współgrać z całością opowiadania/przekazu : Kolejną sprawą o której nie wspomniałem zbyt szczegółowo to kwestia samych szkieł i bokehu. Ale tego jest taka masa w sieci zę nei trudno to znaleźć. Natomiast bardzo ciekawym wyborem są szkła anamorficzne dzięki którym uzyskamy ciekawe efekty odwzorowania świateł/blików Przy kreacji "plastycznych" obrazów przydaje się patent który wymyślił/wprowadził Claude Lelouch https://pl.wikipedia.org/wiki/Claude_Lelouch Chodzi o elementy które są blisko obiektywu w nieostrości - strefa ostrości położona jest znacznie dalej. Elementy tuż przed szkłem tworzą fajne "przeszkadzajki" które tworzą "migiełkę" o barwie danego przedmiotu albo przy użyciu nawet foli lub ciętego szkła dostajemy ciekawe formy światła/blików w nieostrości . To wszysto dzieje sie przed fotografowanym przedmiotem/osobą ale tworzy pewne uprzestrzennienie obrazu jakby ktoś miał pytania - postaram sie odpowiedzieć Nie jest wykładowcą więc chaos w wypowiedzi jest ... Edytowano 4 lipca 2020 przez Fafniak Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.