Skocz do zawartości

Bartek Chojnacki

Branża
  • Zawartość

    812
  • Dołączył

  • Ostatnio

Informacje osobiste

  • Lokalizacja
    Kraków

Ostatnio na profilu byli

8 726 wyświetleń profilu
  1. Taka konfiguracja może zadziałać na wiele sposobów i jest bardzo dużo opcji jak to ustawić, więc u Ciebie po prostu... no trochę z przypadku akurat to zadziałało że oba subwoofery akurat są w tym miejscu co trzeba. W zasadzie jedynym warunkiem żeby to zadziałało na "jakąś" częstotliwość jest to żeby stały symetrycznie i mogły wyemitować fale w przeciwfazie. Gdyby zrobić to porządnie tj. np. oba w rogach albo gdzieś pod ścianami, to można by po prostu więcej fal stojących jednocześnie wykasować w ten sposób. Najlepiej w rogach, w myśl idei systemów Double Bass Array itd.
  2. zamontowanie paneli tłumiących w pokoju gdzie nie ma żadnej adaptacji raczej zawsze da bardzo dobry efekt, raz że wytłumienia nieco pogłosu a przede wszystkim zlikwidowania odbić od tej ściany które przynoszą wiele złego, więc jak najbardziej da to efekt
  3. To działa tak że w tej problematycznej częstotliwości gdzie Tworzy Ci się fala stojąca, a suby stoją po przeciwnych stronach pokoju z tym że jeden gra w przeciwfazie, to w tych konkretnych częstotliwościach gdzie są fale stojące powstaje interferencja destruktywna (czyli fale się wygaszają). Niemniej, dzieje się tak w zasadzie tylko w zakresach fal stojących bo wtedy długości fal generowanych zgadzają się raz że z wymiarami pokoju, dwa - rozstawem subwooferów. Dlatego te dwa suby wyleczyły Ci dołek, a nie popsuły nic innego i jest to normalne i właściwe zastosowanie więcej niż 1 subwoofera a nie siłowe zwiększanie poziomu, tak jak niektórzy myślą. Po prostu w tej konfiguracji jeden z subów działa jak pułapka basowa względem drugiego i likwiduje odbicie które tam powinno się tłumić Btw tematu - na zdjęciach tego do końca nie widać, ale domyślam się że punkt odsłuchowy masz bardzo blisko ściany tylnej. To z tego wynika podbicie w najniższym zakresie i bardzo ciężko będzie to wyleczyć jeżeli punkt odsłuchowy jest niepoprawnie ustawiony to raczej siłowo nie jesteś w stanie z tym wygrać, bo to kopanie się z koniem. Trzeba odsunąć się od ściany.
  4. Na wysokich to nie ma większego znaczenia bo wtedy liczy się praktycznie tylko odbicie od tylnej ściany... A jak masz kolumnę blisko ściany bocznej to jeszcze bardziej liczy się to co mówiłem bo masz jeszcze większy kąt pierwszego odbicia
  5. To że stoją bliżej nie ma znaczenia, 1m różnicy to prawie nic jeżeli chodzi o tłumienie propagacji dźwięku w przestrzeni, a co do umieszczenia przetworników to popatrz sobie jak działa zjawisko kierunkowosci dźwięku i na fakt że kolumna nie promieniuje tylko tam gdzie patrzy, zwłaszcza w niskich i średnich częstotliwościach
  6. W zakresie częstotliwości w którym pierwsze odbicia są najmocniejsze czyli np. 250-1000 Hz kierunkowosc dźwięku nie jest jeszcze taka duża więc kolumna promieniuje dość dookólnie. Oczywiście w częstotliwościach +2000 Hz sytuacja się zmienią i najmocniejsze jest odbicie od ściany tylnej ale boczne staje się mocniejsze niż to od ściany przedniej, ale nie uważam tego za istotniejsze bo w takich częstotliwościach generalnie pierwsze odbicia są słabsze. Więc ten problem i jego interpretacja na zakres 250-1000 Hz jest dużo ważniejsza. A prawo Lamberta działa zawsze, tj cosinus 45 stopni wynosi jakoś 0.7 i te odbicia są zawsze jakieś 25% słabsze z racji tego kąta padania Oczywiście można sobie wyobrazić sobie sytuację gdzie ten kat będzie bardzo mały bo kolumny stoją bardzo blisko słuchacza... I ktoś będzie miał silne odbicia boczne. Ale na serio, od wszystkiego można by takie wyjątki porobić biorąc pod uwagę zróżnicowanie sprzętu audio
  7. Wszystko jedno akurat, ale jak już musimy to to oznaczenie dotyczy patrzenia z pozycji słuchacza. Nie wiem , dla mnie to dość oczywiste i naturalne tak patrzeć... ludzie tylko dziwnie potem interpretują ścianę za kolumnami jako tylna bo wiecie, ona jest ZA kolumnami, ale patrzenie że strony słuchacza że ta za kolumnami jest przednia jest zupełnie naturalne
  8. To jest poprawne. Tylko Radek źle to oznaczył ale wcześniej w tym wątku raczej wszystko było poprawne. Przednia za kolumnami, tylna za słuchaczem
  9. Mogę powtórzyć to samo... odbicia boczne są słabsze bo wystraszy z samego faktu że są pod kątem to mniejsza część energii się odbija i wynika to z prawa cosinusów Lamberta. Jeżeli chcesz żebym odpowiadał na pytania to musisz je formułować bo tu ich nie widzę
  10. chyba nie będę na to jakoś szczegółowo odpisywał patrząc jak jest napisane, ciężko z tego wydobyć pytania... zresztą przecież na tym samym wykładzie na wszystko odpowiedziałem a o to że najsilniejsze jest odbicie od tylnej ściany, to nawet tak nie powiedziałem tylko powiedziałem że od tylnej i od przedniej, tylko od bocznych jest słabsze i wyjaśniłem od razu dlaczego, chyba nie do końca słuchałeś, tak samo 5 minutowych wyjaśnień na temat dywanów
  11. nie wiem jaki test widziałeś ale nie brzmi jak jakieś pro badanie... więc trzymałbym dystans nie widziałem nigdy bezpośredniego porównania 20 cm wełny drzewnej vs coś innego bo nie widziałem takiej grubej wełny, tak jak pisałem zazwyczaj daje się trochę drzewnej bo recykling wygląd itd, a resztę normalnej wełny. Taka gruba wełna drzewna kosztowałaby fortunę, a nie ma też żadnego powodu żeby była lepsza niż normalna wełna
  12. pewnie, wielokrotnie, generalnie wełna drzewna jest spoko jako warstwa wierzchnia zamiast np. płyt typu PET, czyli walimy 10 cm wełny i na to wełnę drzewną nawet taką cienką. Ja używałem trochę HeraDesign, zoabczcie sobie ich katalog i lookbook tam jest dużo inspiracji. Wełna drzewna zdecydowanie nie pyli, ale sama w sobie jest zazwyczaj za cienka, dlatego łączymy ją z wełną normalną skalną albo mineralną btw. jak pytasz czy ktoś coś widział czy ktoś coś wie... proponuję szybką wycieczkę. Do najbliższego McDonalda od lat standardem wykończenia w tym przybytku jest wełna drzewna na suficie, z wełną oczywiście, więc McDonald ma ogarniętą akustykę. W wielu Orlenach też, tylko Orlen powoli wdraża te innowacje
  13. subwoofer to jednak dość mała masa na sprężyny, żeby mieć bardzo niską częstotliwość rezonansową sprężyna musiałaby być bardzo podatna i mieć duże ugięcie statyczne, więc będzie też stosunkowo podatna na wyboczenie, dlatego ja polecam elastomery
  14. na pewno unikałbym jakiegoś skomplikowanego rozwiązania typu haczyki i jeszcze sprężyny, bo to będą już 3 stopnie swobody... efekty trudne do przewidzenia najprostsze byłoby zastosować jakąś wibroizolację i położyć na to bezpośrednio suba, ale to nie jest "jakaś" sprężyna tylko musi być bardzo konkretny materiał zależny przede wszystkim od masy urządzenia. Polecam rozwiązania typu elastomery i inne gumy, ale dobrane do masy obiektu bo są różne, a tutaj wystarczy częstotliwość rezonansowa koło 8-10 Hz żeby to działało od 15 Hz w górę
×
×
  • Utwórz nowe...