Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Wyobraź sobie, że lepszym rozwiązaniem w x.x.4 będzie pomieszczenie, w którym dźwięk przemieszcza się, jak w "dwóch złożonych talerzach".

Nie wiem, dlaczego próbujesz bezsensownie kontrować wypowiedzi, a może,dlatego że nie testowałeś takiej opcji?

Albo masz zrobione Atmosy "książkowo" , a efekt jest z dupy...?

Napisano

Nie potrafię wyobrazić sobie dźwięku jak w dwóch złożonych tależach, sorry. Kontrować? To jest forum i wolność wypowiedzi a nie kółeczko wzajemnej adoracji. Nie oczekuj że będę przyklaskiwać każdemu rozwiązaniu. Jeśli czytam dyrdymały z którymi się nie zgadzam i mam chęć odpowiedzieć to właśnie to robię. I tak zrobisz jak uważasz za stosowne, zakładam że będzie później "FH i RH robią robotę, jest wow".

Sporo testowałem i przyłożyłem się do budowy kina. A jak mam zrobione Atmosy wrzucałem wielokrotnie na forum, nie pamiętam bym kiedyś narzekał. No... Poza tym że z punktu widzenia czasu chyba bez sensu robiłem boxy do nich.

Napisano
15 godzin temu, Gumowe Ucho napisał:

Zdaje się że przy odpowiedniej wysokości sufitu+odległości kanapy, robiąc Atmos x.x.4, można zachować podręcznikowe 45 stopni od odsłuchu właśnie na ścianie, jak w IIz!

 

15 godzin temu, tomek72 napisał:

Z pewnością tak, ale w przypadku typowej wysokości pomieszczenia 2,5-2,6 metra punkt odsłuchowy wypadałby ~1,6-1,7 metra od ściany frontowej przy założeniu że głowa słuchacza jest na wysokości ~0,9-1m od podłogi - czyli siedząc na sofie/fotelu.

 

6 godzin temu, Butler napisał:

Nie wyobrażam sobie prawidłowo odwzorowanego dźwięku deszczu z top front czy top rear jeśli kąty wynoszą poniżej 20 stopni. Sam rozmach dźwieku ok, tego nie podważam. Ale nad głową za duża luka. Uważam że żaden Audysey, ARC, Dirac czy inne DSP nie będzie w stanie zniwelować braku fizycznego głośnika dla dźwięku obiektowego w tak niskich kątach.

W przypadku ulokowania kolumn na wysokości 2.3m, na ścianie frontowej, gdzie punkt odsłuchowy wypadałby w odległości 3.5m, a głowa na wysokości 1m daje to około 35 stopni :)

34 minuty temu, Piotr Sonido napisał:

Glosniki górne to głosniki górne, IIz alvbo zrobić na nich Auro i już. Kto komu każe nazywac do Atmosem?

Matematyka

Napisano
7 godzin temu, Zuriel48 napisał:

Mówisz o gościu, który zajmuje się projektowaniem Dolby Atmos :)

Możesz podesłać link do tych materiałów na YT. Szczerze mówiąc jakoś trudno uwierzyć że „gość” będący projektantem w Dolby prywatnie próbuje obalić opracowany przez nich system, chyba że już nie pracuje i z frustracji stara się udowodnić coś innego.

6 godzin temu, Zuriel48 napisał:

Albo masz zrobione Atmosy "książkowo" , a efekt jest z dupy...?

No bez komentarza - a jak chcesz to rozstawić, według „widzimisię”?

Studia filmowe raczej tworzą ścieżki w oparciu o dokumentację i technologię a nie na podstawie materiałów na YT, żeby odwzorować zamierzenia reżysera powinno się odtwarzać w opracowanym do tego systemie z odpowiednim dekoderem. Stosując niezgodne rozmieszczenie głośników efekt nie będzie zgodny z założeniami.

Tego że przy innym rozmieszczeniu będzie „jakiś” efekt przestrzenny nie negujemy - chodzi o to że nie będzie on zgodny z zamierzeniami, a że komuś bardziej podoba się niezgodny to jego sprawa.

 

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, Zuriel48 napisał:

Jeżeli macie już zrobiony Atmos to, jaki problem przetestować takie rozwiązanie?:)

Problem jest taki, że ja u siebie musiałbym albo wyciągnąć obecne przewody z korytek  w ścianach i suficie albo dołożyć „ tymczasowe” do Front High.

Dwa musiałbym „okaleczyć” ścianę frontową żeby powiesić tam głośniki FH. Skoro mam zrobione zgodnie z wymogami i standardami po co kombinować.

IMG_5181.jpeg.8b7e955005888bdd4d472ef35e3eb12e.jpeg

a poniżej FH czyli bańka przy silnym wietrze 😉 jak system ma to sobie skompensować?

IMG_5181.jpeg.1a4769669033b0e4d3e1c17bd72239a3.jpeg
 

jeżeli dźwięk ma pojawić np. na końcu linii 30 stopni (z przodu słuchacza) w pierwszym wariancie ogarnie to różnicą sygnału między frontem a top front, a jak to ulokować w drugim przypadku? Top rear jest za słuchaczem więc raczej tego nie skompensuje. A FH wcale będąc poza „bańką” za frontem.

Edytowano przez tomek72
Napisano (edytowany)
Cytat

Możesz podesłać link do tych materiałów na YT. Szczerze mówiąc jakoś trudno uwierzyć że „gość” będący projektantem w Dolby prywatnie próbuje obalić opracowany przez nich system, chyba że już nie pracuje i z frustracji stara się udowodnić coś innego.

W suficie vs pod sufitem na ścianie

 

7 godzin temu, tomek72 napisał:

Studia filmowe raczej tworzą ścieżki w oparciu o dokumentację i technologię a nie na podstawie materiałów na YT, żeby odwzorować zamierzenia reżysera powinno się odtwarzać w opracowanym do tego systemie z odpowiednim dekoderem. Stosując niezgodne rozmieszczenie głośników efekt nie będzie zgodny z założeniami.

Tak, masz rację , ale temat jest delikatny i zachodzi tutaj wiele zmiennych przy produkcji danego filmu x.x.2 ,x.x.4 , x.x.6 itd.

Optymalnym rozwiązaniem jest x.x.6 :)

 

Edytowano przez Zuriel48
Napisano
3 godziny temu, Zuriel48 napisał:
11 godzin temu, tomek72 napisał:

Studia filmowe raczej tworzą ścieżki w oparciu o dokumentację i technologię a nie na podstawie materiałów na YT, żeby odwzorować zamierzenia reżysera powinno się odtwarzać w opracowanym do tego systemie z odpowiednim dekoderem. Stosując niezgodne rozmieszczenie głośników efekt nie będzie zgodny z założeniami.

Tak, masz rację , ale temat jest delikatny i zachodzi tutaj wiele zmiennych przy produkcji danego filmu x.x.2 ,x.x.4 , x.x.6 itd.

Ale Atmos nie jest kodowany do liczby kanałów tylko obiektowo, domowe wersje odtwarzania x.x.2, x.x.4 czy x.x.6 są ułamkiem możliwości (jak mnie pamięć nie myli i o ile to nie poszło do przodu obsługuje 128 ścieżek i chyba 64 głośników) więc każda wersja elastycznie się dostosowuje do liczby głośników w systemie w zależności od ich umiejscowienia.

Obejrzałem ten materiał na YT, a także pobrałem demo tego o czym "Techno Dad" opowiada - luka w górnej strefie między top front a ścianą frontową i analogicznie do top rear.

I tak:

- żeby według przez niego zmiksowanego materiału i proponowanego zastosowania głośników górnych frontowych czy tylnych uzyskać wskazywany efekt słuchacz musi siedzieć na środku między ścianą frontową i tylną pomieszczenia (należy starać zachować się symetrię odległości między L i R oraz front - rear w każdej płaszczyźnie) a ekran powinien znajdować się na ścianie - rzadko w praktyce się to zdarza

- zastąpienie przy dużym pomieszczeniu głośników TOP głośnikami wysokościowymi spowoduje lukę nad słuchaczem

- jego twierdzenie że materiał Atmos jest miksowany w oparciu o pomieszczenie (szczególnie jego skraje) moim zdaniem jest troszkę naciągane - przecież twórcy ścieżek wiedzą jak działają głośniki sufitowe i jak Dolby zaleca je rozmieszczać więc nie szedłbym w tak skrajne wartości

- nie wiemy jak zrobił miks, a w zasadzie słyszymy że zrobił go skrajnie - gdy punkt wędruje do sufitu np. w lewym przednim rogu front jest wyciszany praktycznie do zera, nie wiemy jak korygował fazę i opóźnienie - na słuch nie korygował pociągnął gałką "balansu" i poszło, nie spotkałem się w ścieżce filmowej z takim zjawiskiem, a co ciekawe na filmach zdarzają się sceny gdzie dźwięk jest wyraźnie z przodu u góry - nie kończy się na linii TOP FONT jak w zaprezentowanym materiale - trochę dziwne

Z pewnością pierwsze wrażenie może wskazywać że "kurczę, gość ma rację, zamiast słyszeć jego głos w lewym górnym rogu słyszę go w lewym przednim sufitowym", ale trzeba do tematu podejść na chłodno, tym bardziej że w materiale gość knuje coś o zbiorowym pozwie w sprawie oszustwa związanego z Dolby Atmos - coś jest na rzeczy 😏.

Z pewnością korzystasz z jakiegoś serwisu muzycznego, proponuję posłuchać nagrań masterowanych w QSOUND (być może już słuchałeś) przykładowe płyty Roger Waters "Amused To Death" (1992) lub Madonna "The Immaculate Collection" (1991) ważne żeby były "nie poprawiane" zobaczysz, a w zasadzie usłyszysz jak można "lokować" dźwięk w przestrzeni za pomocą dwóch kanałów stereo. Dlatego wygenerowanie odpowiedniego materiału żeby "obnażyć" błędy lokowania głośników na suficie zamiast ścianach jest bardzo łatwe, równie dobrze przy odpowiednim miksie, dobraniu opóźnień, fazy i natężenia można za pomocą głośnika frontowego i sufitowego ulokować dźwięk w "narożniku" pokoju.

3 godziny temu, Zuriel48 napisał:

Optymalnym rozwiązaniem jest x.x.6 :)

w wersji "sufitowej", "ściennej" czy "mieszanej"? 🙂

Możesz zamontować głośniki jak uważasz, nikt z nas nie ma na to wpływu, efekty będą słyszalne - pytanie czy tak jak zamierzał reżyser czy tak jak widzi to "Techniczny Tata".

To o czym piszemy to spójność założeń systemu i jego realizacji zgodnie z dokumentacją, czy Ty ją zastosujesz czy nie to Twoja indywidualna rzecz.

17 godzin temu, Butler napisał:

I tak zrobisz jak uważasz za stosowne, zakładam że będzie później "FH i RH robią robotę, jest wow".

żeby się tylko tak nie skończyło:

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...