Skocz do zawartości

Denon AVR-X1700H i realizacja Dolby Atmos


Adaxis

Recommended Posts

Nikt nic nie miesza. Było mówione. Jak możesz na suficie to idź w Atmos. Jak nie to idź w 7.1

Żadne odbijane.

1 godzinę temu, Adaxis napisał:

Jeszcze jedno Panowie - przetestuję najpierw 7.1, bo najłatwiej mi to zrobić -ale czy taki denon wyrabia się dobrze w zamianie np. dźwięku atmos na 7.1? Dźwięk 5.1 jest chyba najpopularniejszym w grach i w filmach, ale rozwiązania 4k idą w atmos...   Oczywiście kwestia testów, itp, ale przecież nie będę je ciągle przestawiał z 7.1 na 5.1.2 i odwrotnie, jedynie ew. podczas testów :)

Sygnał 4K to obraz on nie ma nic do Atmosa. To osobne rzeczy.

To nie Atmos jest zmieniany na 7.1 tylko proces obrabia przesunięcie fazowe do systemu 7.1

Przetestuj

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Adaxis napisał:

Jeszcze jedno Panowie - przetestuję najpierw 7.1, bo najłatwiej mi to zrobić -ale czy taki denon wyrabia się dobrze w zamianie np. dźwięku atmos na 7.1? Dźwięk 5.1 jest chyba najpopularniejszym w grach i w filmach, ale rozwiązania 4k idą w atmos...   Oczywiście kwestia testów, itp, ale przecież nie będę je ciągle przestawiał z 7.1 na 5.1.2 i odwrotnie, jedynie ew. podczas testów :)

Obsługa formatów wielokanałowych we wszystkich amplitunerach odbywa się na licencjonowanych układach sprzętowych lub programowo firm, które są twórcami danych kodeków, czyli np Dolby czy DTS. Jak dany format wejściowy ze źródła przekłada się faktycznie na dany układ głośników to szeroki temat.

Co ma 4k to atmosa? Nic.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o to, że nowe rozwiązania 4K zazwyczaj pojawiają się już z dźwiękiem Atmos...
Z innej paki -testując dźwiek, testuję również obraz i widzę, że na Netflixie 4K to daje max 18 Mb/s, a z płyty Blu-Ray to pewnie jest 3x więcej, więc obraz w Netflixie na pewno jest uboższy niż prawdziwe 4K. A jak jest z dźwiękiem? Na pewno Netflix ma 100% dźwięk jak na Płycie B-R?  

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Jedno z drugim nie ma nic wspolnego.

1 godzinę temu, Adaxis napisał:

Z innej paki -testując dźwiek, testuję również obraz i widzę, że na Netflixie 4K to daje max 18 Mb/s, a z płyty Blu-Ray to pewnie jest 3x więcej, więc obraz w Netflixie na pewno jest uboższy niż prawdziwe 4K. A jak jest z dźwiękiem? Na pewno Netflix ma 100% dźwięk jak na Płycie B-R?  

To naturalne.

Jest uboższy le ma 4K :P

Ma po prostu mniejszy bitrate. Wiec jakosc obrazu jest gorsza.

Ale ludzie sa zadowoleni.

Co do audio jest tak samo na Netflix masz maksymalnie Dolby Digital + ewentualnie w nim zawarty Atmos.

A płycie Blueray masz DTS HD MA albo Dolby TRUE HD czego Netflix nie ma.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Adaxis napisał:

Z innej paki -testując dźwiek, testuję również obraz i widzę, że na Netflixie 4K to daje max 18 Mb/s, a z płyty Blu-Ray to pewnie jest 3x więcej, więc obraz w Netflixie na pewno jest uboższy niż prawdziwe 4K.

Obraz z płyty BluRay 4K UHD oscyluje w granicach 60-120Mbps, są wyjątki ale nie wnikam. Takie mam jednak obserwacje. Przyznam Ci szczerze że na TV 75" oraz na ekranie projektora 4K 107" w formacie 21:9 (kinowym) różnicy między bitrate ~20Mbps a formatem z Bluray jakoś nie potrafię zauważyć. Dzięki zaawansowanym kodekom (np. x265 czy nowszy AV1) i coraz wyższej mocy obliczeniowej procesorów dostajemy bdb jakość obrazu z VOD. Dużo większą rolę robi mastering... Film może mieć i 120Mbps, ale jak skopana jest ziarnistość, widoczne są nieostrości, źle dobrany kontrast i barwy to nie da się z przyjemnością tego oglądać.

Co do dźwięku... No cóż, tu różnicę widzę. VOD w większości serwisów maksymalnie daje stratne DD+ (E-AC3) 5.1 z zakodowanym Atmosem. Nie napotkałem jak dotąd na większy bitrate niż 768kbps, mimo iż format pozwala na trochę więcej. Jako ciekawostka, zaczynają się pojawiać na VOD filmy dubbingowane z Atmosem :) Na płycie BluRay ścieżkę bezstratną (losses) TrueHD 7.1 z Atmosem spotkałem z bitrate ponad 8Mbps, choć z reguły to oscyluje w granicach 3-4Mbps. Tu różnicę kolego czuję dość sporą na plus TrueHD, pewnie po części to zasługa konfiguracji sprzętu,  Są też filmy gdzie ścieżka TrueHD nie ma Atmosa i jest tylko 5.1

Mamy jeszcze konkurencyjne DTS. DTS-HD Master Audio jest obecne w większości płyt BluRay jako najlepsza jakość dźwięku. Oscyluje zazwyczaj w granicach od 2 do 4Mbps. Bardzo rzadko jest spotykany z obiektowym DTS-X (alternatywa Atmos), no ale np. Harry Potter tak został wydany.

Warto odnotować że DTS jest mniej skompresowany niż Dolby, DTS przez to potrzebuje większy bitrate by osiągnąć to samo co Dolby.

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 26.10.2023 o 08:56, Adaxis napisał:

Czyli uważasz, że w nowych filmach 4K będzie raczej mniej dźwięku Atmos? Ew. na konto którego?

To znaczy że audio to audio a  obraz to obraz. Nie ma to nic wspolnego ze sobą.

Dnia 26.10.2023 o 09:54, Butler napisał:

Obraz z płyty BluRay 4K UHD oscyluje w granicach 60-120Mbps, są wyjątki ale nie wnikam. Takie mam jednak obserwacje. Przyznam Ci szczerze że na TV 75" oraz na ekranie projektora 4K 107" w formacie 21:9 (kinowym) różnicy między bitrate ~20Mbps a formatem z Bluray jakoś nie potrafię zauważyć. Dzięki zaawansowanym kodekom (np. x265 czy nowszy AV1) i coraz wyższej mocy obliczeniowej procesorów dostajemy bdb jakość obrazu z VOD. Dużo większą rolę robi mastering... Film może mieć i 120Mbps, ale jak skopana jest ziarnistość, widoczne są nieostrości, źle dobrany kontrast i barwy to nie da się z przyjemnością tego oglądać.

A z drugiej strony.....

Pamiętasz w czasie pandemii? Ze względu na siedzenie w domu zwiększyło się zainteresowanie streamingiem. I Netflix musiał obniżyć Bitrate aby zachować płynność transmisji 4K. Było o tym i tu na forum i na innych i za granicą. I klienci zauważyli.

Nie wnikałem dokładnie bo nie mam takeigo TV. Ale czy to oznacza że wtedy spadł aż tak? I teraz wrocili czy jednak to widać.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Piotr Sonido napisał:

Pamiętasz w czasie pandemii? Ze względu na siedzenie w domu zwiększyło się zainteresowanie streamingiem. I Netflix musiał obniżyć Bitrate aby zachować płynność transmisji 4K. Było o tym i tu na forum i na innych i za granicą. I klienci zauważyli.

Tu nie chodziło wyłącznie o ograniczenie bitrate, tylko w ogóle czasowo przestali udostępniać treści 4K. Ale dość szybko wrócili z usługą.

https://www.videotesty.pl/news/6210/netflix-nie-wyrabia-i-zawiesza-4k-na-razie-w-europie/

https://rozrywka.spidersweb.pl/netflix-jakosc-wideo-koronawirus-powrot-4k

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Butler napisał:

Tu nie chodziło wyłącznie o ograniczenie bitrate, tylko w ogóle czasowo przestali udostępniać treści 4K. Ale dość szybko wrócili z usługą.

https://www.videotesty.pl/news/6210/netflix-nie-wyrabia-i-zawiesza-4k-na-razie-w-europie/

Obniżyli wtedy bitrate i tak jest dotąd. Natomiast pierwsze słyszę, aby były wtedy jakiekolwiek wyłączenia nadawania treści 4K. Netflixa na TV 4K oglądamy w domu od 2017r i nie przypominam sobie ani jednego dnia bez takiej rozdzielczości. Powyższy link z polskiego serwisu ma pod swoim artykułem link do źródeł (BBC), gdzie jasno pisze, że 4K pozostanie, tylko jakość spadnie . Ktoś z poratlu videotesty chyba coś źle przetłumaczył z materiałów źródłowych BBC...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Butler napisał:

Tu nie chodziło wyłącznie o ograniczenie bitrate, tylko w ogóle czasowo przestali udostępniać treści 4K. Ale dość szybko wrócili z usługą.

https://www.videotesty.pl/news/6210/netflix-nie-wyrabia-i-zawiesza-4k-na-razie-w-europie/

https://rozrywka.spidersweb.pl/netflix-jakosc-wideo-koronawirus-powrot-4k

Ok. Pamiętam że była taka chwila gdzie 4K zostawili a bitrate właśnie ograniczyli. Ale jak mowie to z głosów innych u mnie tego nie widze bo nie mam.

11 godzin temu, przemeklbn napisał:

Obniżyli wtedy bitrate i tak jest dotąd. Natomiast pierwsze słyszę, aby były wtedy jakiekolwiek wyłączenia nadawania treści 4K. Netflixa na TV 4K oglądamy w domu od 2017r i nie przypominam sobie ani jednego dnia bez takiej rozdzielczości. Powyższy link z polskiego serwisu ma pod swoim artykułem link do źródeł (BBC), gdzie jasno pisze, że 4K pozostanie, tylko jakość spadnie . Ktoś z poratlu videotesty chyba coś źle przetłumaczył z materiałów źródłowych BBC...

No tak mi się też wydawało.

Ale to chyba nie tylko Netflix to wtedy zrobił. Bo wszyscy mieli problem.

A nie widziałem że to zostało nadal. Myslałem że infrastruktura się poprawiła.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Butler napisał:

Przyznam bez bicia że wtedy Netflixa jeszcze nie miałem, a info Google mi wyłapało.

Masz może info o konkretnych wartościach?

Było około 27, a zmienili na 16. To są wartości mierzone u mnie.

 

4 godziny temu, Piotr Sonido napisał:

A nie widziałem że to zostało nadal. Myslałem że infrastruktura się poprawiła.

Z tego co czytałem to w całym łańcuchu przetwarzania wprowadzili wtedy takie optymalizacje, że udało im się zejść do tych 16mbps, więc nie ma się co dziwić, że nie zrezygnowali później z oszczędności na opłatach za infrastrukturę. Ja nie zauważyłem wtedy żadnej drastycznej zmiany jakości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. jeśli chodzi o Netflixa to max na 4K wynosi u mnie ok. 18 Mb/s, a z Blu-Ray jakieś 80 Mb/s - potworna różnica!
2. Montuję już te 2 dodatkowe głośniki (z 5.1 do 5.1.2) i wychodzi mi, że górne atmosa dałbym na ścianie za kanapą, skierowane ukośnie w dół w kierunku głów słuchaczy  -tylko czy tak położone kolumny można zdefiniować w konfiguracji jako GÓRNE ŚRODKOWE? -będzie OK?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, przemeklbn napisał:

Ja nie zauważyłem wtedy żadnej drastycznej zmiany jakości.

No i to akurat coś pozytywnego. Bitrate i jakość obrazu jest ściśle powiązana z kodekiem jaki jest stosowany. I ja nie mam nic przeciwko jakby stosowany był AV1 (a może już jest?), bo to akurat pozwoli na świetną jakość przy relatywnie słabym łączu. Tylko taki AV1 potrzebuje dość solidnej mocy obliczeniowej. Robiłem próbę u siebie i mój 2 letni TV Sony ruszy te filmy, ale niektóre (50/50) się przycinają, "artefaktują" lub wręcz zwieszają. Zidoo... not compatible (a myślałem że wszystko czyta). Płynnie AV1 tylko z kompa otworzyłem, ale tu jest kłopot z konfiguracją bezstratnych TrueHD, DTS-HD MA oraz mapowaniem HDR i DV.

2 godziny temu, Adaxis napisał:

-tylko czy tak położone kolumny można zdefiniować w konfiguracji jako GÓRNE ŚRODKOWE? -będzie OK?

Niezbyt to właściwe... Ile za Tobą wyjdą kątowo? Albo inaczej... Ile masz od ucha do sufitu, oraz rzutując z góry ile od ucha za Tobą będą te Atmosy?

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Butler napisał:

No i to akurat coś pozytywnego. Bitrate i jakość obrazu jest ściśle powiązana z kodekiem jaki jest stosowany. I ja nie mam nic przeciwko jakby stosowany był AV1 (a może już jest?), bo to akurat pozwoli na świetną jakość przy relatywnie słabym łączu. Tylko taki AV1 potrzebuje dość solidnej mocy obliczeniowej. Robiłem próbę u siebie i mój 2 letni TV Sony ruszy te filmy, ale niektóre (50/50) się przycinają, "artefaktują" lub wręcz zwieszają. Zidoo... not compatible (a myślałem że wszystko czyta). Płynnie AV1 tylko z kompa otworzyłem, ale tu jest kłopot z konfiguracją bezstratnych TrueHD, DTS-HD MA oraz mapowaniem HDR i DV.

Ja na swoim TV nie zauważyłem żadnych problemów z odtwarzaniem AV1. Dziwne, że Tobie rwało, bo w TV Sony wsparcie jest sprzętowe. Ten format jest już szeroko stosowany przez YouTube (tam jak wiadomo łatwo to sprawidzić, bo w aplikacji YT można podejrzeć jakim kodekiem jest odtwarzany materiał). Oczywiście jeżeli TV nie ma wsparcia dla AV1 to dostanie z  YT materiał w jakimś starszym kodeku.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Butler napisał:

....Niezbyt to właściwe... Ile za Tobą wyjdą kątowo? Albo inaczej... Ile masz od ucha do sufitu, oraz rzutując z góry ile od ucha za Tobą będą te Atmosy?

 

Kanapa przy ścianie, a nad nią 2 kolumny ustawione kątowo, tak, że dźwięk idzie jakby z góry przed siedzących -szkic, opcja 2, alternatywna do 1. Nie mam możliwości zasilić kolumn od góry, ale od zewnątrz już tak. Dźwięk geometrycznie idzie jednak jakby z tyłu -jeśli nie mogą być jako góne środkowe atmos dla 5.1.2, to może mogą jako surround dla 7.1? Bo w moich uwarunkowaniach praktycznie nie mam możliwości umocować i zasilać je na suficie. Mam do wyboru 5.1.2#1 vs, 5.1.2#2 vs. 7.1,  ale jednak nie mam czasu na praktyczne testy, więc wolałbym zdać się na Wasze rady. Oczywiście najprościej mi jest zrealizować opcję 1 (sufit lity). I czy atmos jest nieźle odwzorowywany (symulowany)) dla układu 7.1 (opcja 3 na kolumnach #2)?  :)

Glosn1.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Adaxis napisał:

Kanapa przy ścianie, a nad nią 2 kolumny ustawione kątowo, tak, że dźwięk idzie jakby z góry przed siedzących -szkic, opcja 2, alternatywna do 1

One mają być skierowana na siedzących a nie przed nich.  Głośniki mają co prawda jakiś tam kąt optymalnego promieniowania, ale im bardziej je odchylisz od odsłuchu, tym bardziej jesteś stratny na wyższych częstotliwościach.

8 godzin temu, Adaxis napisał:

Dźwięk geometrycznie idzie jednak jakby z tyłu

Pytałem. Ile masz cm do sufitu, oraz jaka odległość jest od ucha do nich patrząc z góry

8 godzin temu, Adaxis napisał:

jeśli nie mogą być jako góne środkowe atmos dla 5.1.2, to może mogą jako surround dla 7.1?

W tym układzie absolutnie nie. Tu Surround jest po bokach, a Surround Back z tyłu ~135 stopni o osi pomieszczenia. Dla tego układu wymagane jest odsunięcie kanapy minimum ~1m od tylnej ściany.

Reasumujac, Dolby zaleca by Atmosy były w kącie 80 stopni, czyli nad Tobą, lekko przed. Jednak tak jak wszędzie dopuszczalna jest tolerancja a wynosi ona 65-100 stopni, a więc akceptowalne jest 10 stopni za uchem. No niech będzie nawet 15 stopni. No więc ile masz?

8 godzin temu, Adaxis napisał:

Oczywiście najprościej mi jest zrealizować opcję 1 (sufit lity).

To najgorsza moim zdaniem dźwiękowo opcja. Niektórym to zdaje egzamin, ale ja jestem na nie. Różnica względem fizycznego głośnika w suficie jest kolosalna.

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Adaxis napisał:

przecież podałem wymiary na szkicu

Nie, nie podałeś. Podaj mi dwa konkretne odległości.

a) odległość od ucha do sufitu

b) odległość od linii uszu do potencjalnej linii łączącej głośniki Atmos w rzucie z góry.

4 godziny temu, Adaxis napisał:

Jak kolumny #2 dam całkiem w dół to będą po prostu nad głową - i chyba z tą dop. tolerancją, tak?

No to jeśli będą NAD GŁOWĄ to będzie ok. Zawsze powinny być skierowane w stronę sweetpointu, o ile to oczywście możliwe. Istotna będzie tu głębokość kanapy (bo nie siedzisz przecież z głową przy ścianie a zagłówki są różne, oraz wysokość na której te Atmosy będą zawieszone.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...